Zprávy z březnové cyklokomise

Publikováno: 09. března. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 09. března. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

vk_magistrat

Na březnové cyklokomisi se již naplno projevila podpora, která byla cyklodopravě dána lednovým usnesením č. 55. Bude to znít možná trochu nadneseně, ale tentokrát jsme byli pozitivnější, optimističtější, méně konfrontačně naladěni a také efektivnější; byť i tak nám jednání zabralo obvyklé dvě a půl hodiny.

Cyklistické oddělení TSK se konsoliduje nad penězi, které má letos získat na projektování a nad novými zadávacími kartami na všechny akce z usnesení, které jistí lumpové (jménem Filler a Bělor) během tří neděl stvořili v počtu sedmnácti kusů a odevzdali k dalšímu processingu v TSK. Cíl samozřejmě není TSK zahltit, ale dát jí volné ruce k outsourcování projektů tak, aby se Praha zase dožila toho, že ročně investuje do realizace cykloopatření alespoň stejnou částku, jakou souběžně věnuje projektování staveb pro auta.

Daří se také nastavovat spolupráci mezi TSK, KCD a RFD (že neznáte všechny tyto zkratky nevadí, zkrátka na podporu cyklodopravy dneska potřebujete podporu i od šatnářky Národního divadla).

Praha 1 byla oficiálně požádána o realizaci sedmi cykloobousměrek, které jsme už dříve vybrali z třiceti potřebných kandidátů. Tak možná jedna nebo dvě budou.

Problém zaplácnutí A1 u Trojského mostu cestou pro náklaďáky, při jejímž povolování si úředníci Prahy 7 jaksi nepovšimli, že tam byla oficiálně proznačena páteřní cyklotrasa, zatímco radní pro dopravu již vyjednával její prodloužení do Jankovcovy, se bude nakonec řešit vybudováním dvou cest. Sice budeme stále poněkud défétisticky chystat objížďku, díky které se A1 oficiálně podívá na pravý břeh Vltavy, současně se ale pokusíme o místní šetření, na kterém by se měl vyjasnit postoj Prahy 7 a snad i přijít na to, jak na onu pobřežní cestu cyklisty a chodce vrátit, aniž by umírali pod koly trucků vyklízejících rekonstruovanou čistírnu. V kriminalistice se tomuto úkonu říká „konfrontace“.

Proběhla kratší debata na téma aktualizace generelu cyklo a standardů cyklotras. Projednání těchto bodů poněkud připomínalo Mnichovskou dohodu, protože jsme sice všichni měli spoustu skvělých nápadů jak by to měl IPR dělat, bez přítomnosti jeho zástupce se nicméně jednalo o mlácení prázdné slámy.

Připravovaná rekonstrukce Sokolovské dopadne nad očekávání dobře, přestože byly vidiny před měsícem podstatně horší. Na schůzce hlavounů se vše uhasilo, tak jen doufám, že to pochopí i ten, kdo v původním vyjádření IPR nepostřehl, že z vedení hlavní trasy celoměstského systému vyplývají pro cyklodopravu jisté povinnosti (například to, že šířka pruhů by neměla být tak malá, aby jediný způsob, jakým může řidič cyklistu bezpečně předjet, bylo jeho přejetí).

Byli jsme informováni o letošním velkolepém startu Rekol. Od března bude vypouštěno 200 kol, od června pak 300, projekt se také hlásí se do tendru na městský bikesharing. V rámci přípravy bylo vytipováno asi šedesát míst, kde by bylo žádoucí zřídit městské stojany. Zadání měl zpracovat IPR, což by mohlo pomoci i na městských částech, které o instalaci stojanů mírně řečeno nemají zájem. Jestli je vnutí jedničce a dvojce, tak budou kingové.

Cyklokoordinátor Prahy 5 David Horatius nám představil projekt doplnění cykloopatření na náměstí Kinských poté, co byl projekt vykostěn úředníky Policie ČR. Pokývali jsme nad tím hlavou a usnesli se (počtem 11 hlasů), že je to lepší než drátem do oka.

Ve dnech 21. – 24. dubna proběhne každoroční uzavírka náplavek na Praze 2 a 5 pod zástěrkou akce „Lodě na vodě“. Se s tím smiřme. Praha 2 si vyboxovala dvoumetrový pěší koridor při zdi aspoň mezi Palackého mostem a Výtoní, takže na nábřežním chodníku, kudy je vedena část objízdné trasy, snad nebude chodit tolik lidí. Dopravní značení bude podobné jako vloni, snad přibudou ještě nějaké varovné cedule upozorňující na přítomnost cyklistů řidiče – kdyby si jich snad při předjíždění nevšimli.

Do „Různého“ jsem tentokrát vnesl jeden velmi nepříjemný bod, a sice připravovanou rekonstrukci Husitské a Koněvovy mezi Poncem a Ohradou. O „péči“, která je v rámci přípravy věnována cyklistům, si můžete udělat obrázek zde. Zkráceně řečeno, jsou navrženy pruhy v šířce 3,25 metru i podél zaparkovaných aut, což je naprosto super třeba v momentě, kdy se vás tu pokusí předjet 2,5 metru široký autobus. Ale to přece nevadí, protože podle radnice Prahy 3 se od Ponce na Tachovské náměstí v pohodě dostanete po Vítkovské stezce, stačí jen vzlétnout. Vzhledem ke stupni přípravy jsem velmi spokojen s tím, že se cyklokomise usnesla aspoň následovně:

Komise konstatuje, že Vítkovská stezka neřeší dopravní vztahy v ul. Husitská a Koněvova a požaduje na Husitské zřídit v celé délce (při zachování komfortních podmínek pro chůzi, pobytovost a plynulost MHD) ve stoupání, optimálně i v klesání, ochranný pruh pro cyklisty.

Druhou kartou, kterou jsem vytáhl, byla připravovaná rekonstrukce tramvajové trati na Sokolovské v okolí náměstí OSN. Je lepší být proaktivní a preventivně zajistit, že bude jasné, co má v místě být. Usnesení komise je tedy dosti podrobné:

Komise doporučuje realizovat tato cykloopatření při přípravě koncepční studie IPR v návaznosti na rekonstrukcí tramvajové trati (RTT) v okolí náměstí OSN:
– v hlavním severojižním a východozápadním směru má být možná jízda ve vozovce s maximem co nejkontinuálnějších integračních opatření,
– v severojižním směru má být zároveň umožněno chráněné propojení ve sdíleném prostoru s chodci, obdobně jako v Paříkově ul., kde je propojkou k nádraží Vysočany,
– ve zbytku území má být maximálně volně prostupná síť vozovek a sdílených prostorů do rychlosti 30 km/h, tzn. včetně základních propojení parkem k zástavbě.

Posledním bodem bylo pověření Ing. Arch. Tomáše Cacha jednat v řadě technických záležitostí jménem cyklokomise. Je to další způsob, jak zajistit, aby se věci nepodělaly dřív, než je pozdě. Týká se to zejména obnovovaných světelných signalizací.

Takže jak vidíte, i na cyklokomisi se občas věci posouvají kupředu. Přejte nám, ať nám ta proaktivnost vydrží ještě přinejmenším dalšího dva a půl roku.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Martin 9. 3. 2016, 14:24

A kde se muzeme tesit na ty protismerky na P1? :)

Marek 9. 3. 2016, 16:44

Nemůžete, protože neprojdou asi :-)

Jenda 9. 3. 2016, 20:03

> Připravovaná rekonstrukce Sokolovské dopadne nad očekávání dobře

No prima, odstraní se ty nesmyslné obrubníky mezi Karlínem a Invalidovnou?

Lei 9. 3. 2016, 22:11

Dobrá práce - nálada se zjevně povznesla.

V pondělí bych se rád podíval na 2. kolo generelu bezmotorové dopravy P6, nicméně poté, co jsem si přečel v minulé Šestce, jakáže skupina pro dopravu to vznikla a co plánuje, zůstal jsem jak opařen a počítám, že před generelem budou mít přednost všechna ta bohulibá opatření, jako aby chodci nepřekáželi plechovkám vyjíždějícím z tunelu (rušení přechodů, budování podchodů a nadchodů, semafory s čísílky - ty, jak se jim cizinci u Vltavy nevěřícně smějí, když jim to odpočítává 5 vteřin), a dokonce ještě bohulibější, jako jsou radiály, začínající přípravou devastace Vypichu.

Jsem zvědav, zda se ještě dožiju nějaké infrastruktury pro cyklisty na P6 - po tom úžasném kusu cyklopruhu sevřeném pruhy pro IAD a končícím mysem chodníku v stoupání za křížením s dírou v zemi...

Jenda 9. 3. 2016, 22:33

> ty, jak se jim cizinci u Vltavy nevěřícně smějí, když jim to odpočítává 5 vteřin

U Karlova mostu je jenom 5 sekund? Nebo je to i někde jinde, kde je takový pěší provoz, že 5 sekund nestačí?

Zatím mám spíš zkušenost, že si na 5sekundovou zelenou na přechodu stěžovali hlavně lidé, kteří neuměli semafor pro chodce použít (je to zvláštní, ale třeba na Chodci Sobě pár takových je -- chtěl jsem vložit odkazy, ale neprojdou antispamem, takže zadejte do Googlu site:chodcisobe.cz krátká zelená).

Lei 9. 3. 2016, 22:44

U hotelu Diplomat je 8 vteřin, pod Letnou je 5 vteřin. Ať se na to dívám z jakékoli strany, přijde mi to ostudné, i když samozřejmě si asi na rozdíl od těch cizinců nemyslím, že to musím přeběhnout, ještě než padne červená.

Martin 9. 3. 2016, 23:21

Je to mimo tématu článku, ale přidám se: Na I.P. Pavlova je většinou 5 sekund (mění se to podle provozu) a hned se skončením zelené pro chodce naskakuje zelená autům z Ječné doprava (odbočují na přechod). Ta samozřejme musí dát přednost chodcům na silnici ale dost často je tam tolik lidí, že tam ani nestačí všichni vstoupit. Navíc, protože tam pak 90s svítí červená, často se někdo pokouší vběhnout ještě tesně po zelené.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Co se dělo na cyklokomisi od loňského podzimu?
Blogy,

Co se dělo na cyklokomisi od loňského podzimu?

24. července. 2022, 15min. čtení12