Homeport: karlínský bikesharing

Publikováno: 04. dubna. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Publikováno: 04. dubna. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

O pražských systémech sdílení kol referujeme pravidelně. Přinesli jsme recenzi Rekol a píšeme o jejich každoročních novinkách. Psali jsme o již zaniklém projektu Kola narůžovo v Suchdole. Pravidelně přinášíme informace o vývoji městského sdílení kol. Jeden systém ale naší pozornosti tak trochu unikal, a sice nejstarší pražský bikesharing firmy Homeport v Karlíně. Pojďme se na něj v tomto článku soustředit.

Homeport půjčovna v Karlíně (foto: Václav Kříž)

Zmíněný systém je v současné podobě v Karlíně od roku 2011. Jedná se o testovací minibikesharing, na kterém si firma Homeport zkouší své technologie (hardware i software). Zároveň se jedná o místo, kde své technologie prezentuje svým klientům – provozovatelům jejich zařízení v jiných městech. Firma dodává technologii, jejíž provoz ve světě zajišťují partneři.

Karlínský systém

Přestože se jedná především o testovací a propagační systém, i tak je otevřen veřejnosti – ostatně i to je forma propagace. Bikesharing v Karlíně funguje celoročně, roční poplatek na jedno kolo je 450 Kč, lze si ale připlatit i za možnost půjčování více kol najednou. V ceně ročního poplatku jsou zahrnuty dvě hodiny jízdy, delší výpůjčka je pak za drobný příplatek. Možné jsou ale i jednodenní nebo týdenní výpůjčky. Jeden výpůjční den (24 h) vás přijde na 200 Kč. Dle vyjádření firmy zaznamenávají kola i poptávky turistů, jelikož vypůjčení je levnější než v turistické půjčovně v centru.
Pro srovnání: Rekola na rok stojí nyní 900 Kč a do konce dubna mají zkušební poplatek na jeden měsíc za 150 Kč.

Když již zmiňuji vyjádření firmy Homeport, tak je vhodné dodat, že dle jejích slov mají v Praze registrovaných zhruba 900 uživatelů. V systému je 15 bicyklů a 7 stanic, tudíž uživatelů je i dle firmy více, než by bylo na počet kol úplně ideální a než by firma potřebovala. Kromě turistů kola hodně využívají zaměstnanci karlínských firem k cestám na obědy. Vandalismus je prý minimální, s žádnými velkými útoky se firma v Karlíně nesetkala a opravy jsou povětšinou laciné.

homeport_karlin_mapa

Použité technologie a novinky

Vzhledem k tomu, že se jedná o propagační systém, můžete se setkat s různými technologiemi. V Karlíně narazíte jak na starší typy dokovacích stanic z roku 2011, tak na novější generaci z roku 2014 u sídla Skansky, která umožňuje i registraci uživatele přímo na ulici. U sídla Skansky je stanice nainstalována nově od loňského podzimu. Homeport má ještě stanici modernější generace, tu však v Praze nezpřístupnil veřejnosti z důvodu potřeby elektrické přípojky (dobíjení elektrokol) a nainstaloval ji pro předváděcí akce ve skladu firmy.

jm_homeport_karlin_skanska

Corso Court Karlín a nový stojan u Skansky

Kromě stanice u Skansky je další novinkou posledních měsíců zřízení virtuálních stanic – míst, kde můžete kolo zamknout lankovým zámkem mimo dokovací stanici a posléze vrátit přes aplikaci v chytrém telefonu (Android, iPhone, Windows). Virtuální stanice tak přibyly například u vietnamské a indické restaurace, což zjevně souvisí se zmiňovanou „obědovou“ klientelou.
Další možné rozšiřování stanic ale firma nyní pozastavila z důvodu připravovaného tendru na městský bikesharing.

Co se týče kol, můžete v Karlíně narazit na mnoho variant, všechna jsou klasicky těžká, odolná a vyvinutá pro bikesharing, tudíž atypická. Kola mají nastavitelné sedlo a reelighty, některá mají košík vepředu, případně lehce nepoužitelný trubkový držák s gumicuky. Najdete jak kola bez převodů, tak s nábojovou převodovkou se třemi nebo sedmi převody, jejichž přesný počet lze předem zjistit v online mapě nebo aplikaci. Narazíte na kola s řetězem i s kardanovou hřídelí.

Spolupráce s městem

Homeport za umístění stanic platí městu vyjednaný snížený nájem v řádu desetitisíců za rok. Dříve anoncoval na webu rozšíření například do Holešovic, ale případný nájem za umístění stanice na veřejném pozemku byl pravděpodobně důvodem, proč tamní investoři od spolupráce nakonec upustili. To ovšem nebyl případ stanice v Corso Court Karlín u Skansky, kde problémy s umístěním na veřejném pozemku evidentně odpadly.

jm_homeport_florenc

Uživatel karlínských sdílených kol

Otázka budoucnosti systému po zavedení městského sdílení kol zatím není nijak nastolena. Vše bude pravděpodobně záviset na vítězném zvoleném řešení a postoji města, které pronajímá prostor pro stanice v Karlíně. Firma by ale ráda svůj zkušební systém provozovala i nadále.

Vlastní zkušenosti

Před zhruba dvěma lety jsem se častěji pohyboval v Karlíně a měl jsem tak příležitost systém vícekrát vyzkoušet. Několikrát jsem Karlínem na kole popojížděl a vše fungovalo v zásadě standardně – kola představovaly tradičně neohrabané modely jako u většiny bikesharingů, takže na nějaké rychlé manévry v provozu jsem musel předem zapomenout.

S nefunkčností kol jsem neměl problém. Jen občas, když jsem kolo potřeboval, jsem narazil na prázdné stanice a nebylo tak k dostání. Jednou se mi nepodařilo kolo z neznámých příčin do stanice vrátit a musel jsem jet ke stanici další, což mě nepříjemně zdrželo. Ale tím, že je Karlín malý, jsou podobné incidenty čas od času snesitelné.

Zakoupil jsem si možnost půjčení více kol najednou a využil je i pro projížďku s přáteli, kteří mě v Praze navštívili. Tohle je pro mě ostatně velké plus nabídky Homeportu. Přirozeným problémem bylo geografické omezení na Karlín a poměrně srandovní lankové zámky dodávané s kolem, jimiž bych si kolo netroufl zabezpečit (bez oficiálního vrácení) na více než pár minut. Stejně tak mají některá kola místo košíku jen již zmiňovaný držák s gumicuky, který dle mé zkušenosti běžnou tašku příliš bezpečně nejistí. Občas jsem se proto pohyboval ulicemi Karlína dosti vrávoravě, s plnou taškou přes rameno a těžkým bikesharingovým kolem pod nohama. Ostatní řidiči museli mít svatou trpělivost.

Mobilní aplikaci ani virtuální stojany jsem neměl možnost před dvěma lety vyzkoušet, jinak se mi ale Karlínem jezdilo dobře: cykloobousměrky, rovina, páteřní cyklotrasa nedaleko… Ideální prostředí pro zkušební systém sdílení kol.

Odkazy

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Tomáš 4. 4. 2016, 09:57

Jestli tomu dobře rozumím, turistům se dají 4 kola za 1600 půjčit na týden tak, že se musí vrátit jen jednou za 24 hodin, což maže omezení na Karlín - do Karlína se teď stěhuju a mají mi přijít nějací známí, tak jsem uvažoval, že bych jim to zařídil, protože 4 kola na půjčení bohužel nemám. Jenom mi není jasná položka rezidenti - to si může koupit kdokoliv, nebo je třeba v Karlíně skutečně bydlet/pracovat?

Jiří Motýl 4. 4. 2016, 10:13

Myslím, že pojem "rezidenti" není omezující na Karlín, je to pouhý název tarifu. Rozhodně nebyl žádný problém s tím, že bydlím na Praze 6.

Jinak tomu rozumíte správně.

josuk 4. 4. 2016, 12:46

Neznám a nechci hodnotit záměr, ale podle mého je koncentrace 11 stanic (z toho momentálně 5 prázdných) na malém prostoru Karlína možná zbytečně moc. Kdyby třeba vznikly stanice někde i mimo Karlín, s tím, že člověk mohl mezi těmito ostrůvky přejíždět… tak bych to myslím mohlo být zajímavé pro mnohem více lidí. Abych se nějak dostal do Karlína, tam se pohyboval na kole a zase se z Karlína dostal, to se mi málokdy stane (možná se mi to ještě dokonce nestalo nikdy..).
Myslím, že i rekola jsou omezena i tím, že nejbližší kolo (zejména imho v jižní části zóny) bývá občas docela daleko..??

jirik 5. 4. 2016, 11:59

josuk: v článku je zmíněno, že to Homeport používá především pro vlastní vývoj (a zároveň mu to také nikdo nesponzoruje).

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat