BESIP za ‚dopravní xenofobii‘

Nedávná smrtelná nehoda cyklisty ve dveřní zóně mě přivedla k dohledávání, zda k tématu najdu nějaká videa poukazující na dané riziko. Zahraničních příkladů je dost, třeba tuto kraťoučkou klasiku jsme dávali na Prahou na kole už někdy v roce 2009:

Mě ale zajímal český rybníček. Hledání speciálního videa bylo víceméně neúspěšné, v jeho průběhu jsem ale shlédl větší množství cyklistických videí národního koordinátora bezpečnosti silničního provozu v ČR, známého jako BESIP.

A musím říct, že je to dost hrůza.

Chápu, že videa propagující bezpečnost silničního provozu mají v lidech zachovat silný dojem. Že by to ale měl být dojem, jaký zanechala ve mne, to tedy pochybuji. Očekával jsem videa, ve kterých budou rizikové situace (třeba dveřní zóna nebo předjetí cyklisty) předvedeny, a následně vysvětleny z pohledu všech účastníků. Očekával jsem videa, ze kterých se na jednom místě dozvím, jak můžu konkrétní kolizi předcházet jako cyklista i jako řidič.

Tak ale BESIP nepostupuje. BESIP se na interakci motoristy a cyklisty dívá vždy jen z jedné strany. Nehodnotí situace jako celek a nedoporučuje žádoucí chování všem skupinám. Zvlášť u cyklistů dost často neporadí vůbec.

Série zaměřená přímo na cyklisty je ještě docela čajíček, pokud tedy překousnete obvyklé stereotypy a předsudky (ze třináctidílné série „Na kole bez obav“ jsem vybral dva díly zabývající se nejvíc jízdou ve městě):

Je to udělané profesionálně a mají pěkně a názorně sehrané a natočené různé skutečně rizikové dopravní situace. Nicméně celkové vyznění je smutné. Nepřetržitá tísnivá atmosféra, pohřebně vážný hlas podpořený depresivní hudbou na vás valí trvalé a jednostranné „cyklisto dávej si pozor na všechny, kteří tě na ulici ignorují.“ Název celé série „Na kole bez obav“ který snad má evokovat, že se jízdy na kole není třeba bát, musel celé sérii dát někdo s hodně zvráceným smyslem pro humor.

Videa navíc v mnoha místech selhávají v tom, že nedávají cyklistovi vždy jasný návod, jak předevedným rizikům předcházet. A už vůbec se v nich nezmiňuje, že zmíněná rizika mohou nějakým způsobem snížit motoristé.

Motoristy je totiž potřeba před cyklisty varovat naprosto stejně přehnaným způsobem jako cyklisty před motoristy. Proto BESIP prezentuje odděleně videa varující cyklisty před vražednými sklony motoristů a motoristy před sebevražednými sklony „dobrovolných dárců orgánů“ (nesmějte se, tohle v tom videu skutečně řeknou). No, jen si pusťte za sebou následující dvě videa ze série „besipky“:

Zvlášť to druhé video je naprosto šílené. Ne proto, že by se tak někteří cyklisté občas nechovali. Ale proto, jak takovýmhle produktem BESIP podporuje zakořeněnou představu všech cyklistů jako sebevrahů, kteří na silnicích nevědí, co udělají v následující vteřině. Kterým naprosto nemůžete důvěřovat při jízdě ve společném prostoru, se kterými nemůžete počítat jako s partnery, a které musíte mít od sebe co nejdál i za tu cenu, že je při co nejrychlejším předjíždění málem narvete do pangejtu. Bonusem je pak paternalistický náhled na cyklisty, kteří nejspíš můžou i za to, že se je někdo právě pokusil oprasit. Ať žijí stereotypy a předsudky.

BESIP nebyl schopen natočit video, ve kterém by potenciálně problémovou situaci vysvětlil ze všech stran. Ideálně v jednom videu. Už to ukazuje, že BESIP asi ani nenapadne, že by někdo občas řídil a občas jel na kole a mohl by se tak v jednom videu poučit o obojím. BESIP nestaví bezpečnost provozu na společném snižování rizik. BESIP takovýmito videi jen utvrzuje stereotypizaci cyklistů a motoristů, vytváří z nich antagonisty a podporuje vzájemnou nenávist lidí v jednotlivých dopravních rolích – ‚dopravní xenofobii‘. BESIP nás utvrzuje v nesmyslné představě, že cyklisté a motoristé jsou dvě množiny s nulovým průnikem. Nejlepší způsob, jak zajistit bezpečnost, je podle BESIPu vyvolat v „příslušnících“ jedné skupiny strach z té druhé. Cyklisté se mají děsit motoristů a motoristé mají mít strach z každého kola.

V zahraničí to přitom umějí docela jinak:

Dočkáme se někdy za veřejné peníze od národního koordinátora bezpečnosti silničního provozu podobného přístupu? Nebyla by to nakonec pro bezpečnost a vzájemné porozumění účastníků provozu úspěšnější strategie, než držet donekonečna narativ „silnice jsou válečná zóna,“ který kdysi nasadily dopravně-preventivní krváky Filipa Renče?

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Souhlasím, že většina toho, co BESIP na naše téma produkuje je otřes, nicméně nesmíme být úplně nespravedliví – zrovna ten díl Na kole bez obav – Křižovatky mi přijde vcelku dobře udělaný. Dokonce je tam pár věcí společných s těmi dobrými zahraničními příklady.
    Rozhodně by ale bylo dobré, kdyby se začalo více pracovat na tom, aby si všichni účastníci silničního provozu uvědomovali, že prostor sdílí a nejen že mají stejná práva, ale také povinnosti! Na povinnosti se v dnešní době dost zapomíná, hlavně že mají všichni plnou pusu svých práv.

  2. BESIP by radsi mel ridicum vysvetlit, ze cyklista NEMA zadni svetla na brzdy, takze se zasadne nelepit, protoze brzdnou reakci nejde zachytit tak dobre jako u auta.
    Cyklista taky NEMA blinkry a ne ve vsech situacich, je schopen zmenu smeru ukazovat a mavat na vsechny strany – typicky prudsi sjezd, hrbolata vozovka, ruce na brzdach…

    Jinak vcera vecer, kdyz jsem sjizdel ulici Na Dolinach, tak dole pred zatackou staly dve auta + policajti a jedno z aut urvane dvere, druhe orvany pravy bok. Ukazkovy prusvih s dverni zonou. Nastesti tady to odnesly jen ty plechy…

  3. no téma je hezké.. BESIP totiž vypadá jako stará struktura, a asi jí i bude.. ;-) když čtu třeba letošní dokument o usmrcených cyklistech, tak si připadám jak před 1989.. „předpoklad pro 2015 byl 50 usmrcených a 340 těžce zraněných cyklistů… byl však překročen..“ 82% usmrcených nemělo helmu… (ať je jasné, kdo za překročený předpoklad může!)
    http://www.ibesip.cz/data/web/soubory/statistika/nsbsp-2011-2020/tematicke-analyzy-2015/cykliste.pdf
    (vysvětluju si to prostě a zjednodušeně existencí lidí, kteří např. ani nelitují, že stáli na Národní s obuškem..)

  4. Boha jeho. kdybych chtěla natočit parodii na projekt „Do práce na kole“ s vyzněním, že se na kole do práce živí nedostanete, tak to bude vypadat hodně podobně jako video Besipu – nebezpečí pro cyklisty….

  5. Jak tam pomlouvají tu rodinku na kole je navíc vyloženě kontraproduktivní. Silnice je tak úzká, že předjet je bezpečně proti protijedoucímu autu nejde. A když proti nic nejede, předjedou je opačným pruhem i když jedou cyklisti vedle sebe. Sám to s dětma dělám přesně stejně – nechám je jet u krajnice a sám jim dělám bezpečný prostor, který by jim řidiči sami od sebe nenechali, tím, že jedu vedle (nebo skoro vedle) nich. Prý „na pováženou“!
    Snad jen že na videu nejede u kraje to starší dítě…
    Hrozné video :(

  6. Abych BESIPu zcela nekřivdil, mají teď krátkdobou kampaň „máme se rádi“, ale ještě jsem nepřišel na to, jak funguje.

  7. S těmi dětmi také souhlasím s JB. Když doprovázím 4 – letého kluka na kole, tak si ho raději také nechám jet těsně vpravo před sebou. On má psychologickou bariéru vyznačující prostor, ve kterém se může pohybovat. Já vím, že auto jedoucí za mnou ho přese mne nepřehlédne (nejsme v zákrytu) a současně vím, že ho vidí i auta, vycouvávající z kolmého parkování, o kterých mám tímto větší přehled a ona ho pro jeho velikost nevidí přes vlastní kufr (na ranních sídlištích při cestách do školky asi největší problém…).

  8. Besipky – Cyklisté vyjíždějí: závěrečná věta ,,jakmile uvidíte na silnici cyklisty, určitě zpozorněte“ skutečně korunuje celé video. Nevyznívá ve smyslu, chovejte se ohleduplně a cyklistu respektujte, ale ve smyslu bacha, ať vám nespadne pod kola, byl by z toho průšvih.

    Hlavním způsobem, jak zabránit nebezpečnému předjíždění kamionem, je mít helmu.

  9. Tak jsem přišel na to, jak funguje ta láskyplná kampaň BESIPu : mají auto pomalované srdíčky, a kdo je nejlíp spočítá, může vyhrát cenu. Mimochodem, ta soutěž je od 18 let ;-)

  10. K tomu „Cykliste vyjizdeji“:
    – ok, jizda vedle sebe je casto opravnena kritika.
    – dira na silnici nuti cyklistu vybocit z drahy. To vystresuje chudaka ridice, ktery si najednou uvedomi, ze nechal max 30 cisel odstup. Ok…
    – zimni posyp zpusobi pad. Ano zpusobi. Na kole, motorce, bruslich, kolobezce, pesky…
    Chapu-li to spravne tak cyklisti muzou za diry na silnicich a meli by provadet jarni uklid.
    Tohle se plati z mych dani?

  11. Wanted: A co třeba se na to dívat jako na upozornění k větší předvídavosti řidičů?
    Cyklista může prudce měnit směr kvůli díře>dej větší odstup.
    Poryv větru od nákladního vozidla může cyklistu významné rozhodit > ještě větší odstup.
    Cyklista může spadnout kvůli písku (kolejím) > nenajizdej za něj ať ti neskončí pod koly.

    Ale je mi jasné to se zde nevede , tady kraluje přesvědčení že každý řidič vyjizdi s cílem srazit si cyklistu.

  12. a-b-c: Ale mne je uplne u zadku cim kdo jezdi nebo co tu kraluje. Ja pisu o te tragedii na ktere padla urcite spousta penez a pritom postrada hlavu a patu. To neni profesionalni produkt, to je domaci ukol stredoskolaka.

  13. Vzhledem k tomu, že dopravní předpisy naprosto těžce porušuje a ignoruje 99% cyklistů, jsou věty o tom, že jsou dobrovolnými dárci orgánů velmi přesné. Mrkněte se, jak jezdí po Praze. Jízda na červenou, jízda po přechodech, jízda po chodníku, jízda v protisměru, jízda mimo cyklostezky tam, kde je cyklostezka k dispozici…

  14. Petr Puta: Jo, často mě štve, jak někteří dokáží leckde na kole agresivně jezdit a porušovat nesmyslně předpisy. Stejně jako mi vadí, když někdo na základě svého pozorování vynáší takové početní soudy jako „99 % cyklistů“. Radši se bavím o konkrétních místech a konkrétních lidech.

    Kdysi jsem takto zaslechl argument, že na nábř. Kpt. Jaroše stejně i přes rekonstrukci skoro každý cyklista porušuje předpisy. Taky jsem to tam vídával různě divoké, ale zase jsem si řekl, že chci mít nějaký komplexní systematický přehled a utvořit si nějaký vlastní náhled na věc. Takže jsem se na to „mrknul“.

    A tak vznikla po mnoha hodinách práce Studie křižovatky. https://prahounakole.cz/2015/08/studie-krizovatky-semafory-a-korektnost-tras-3/
    Jsou to jistě nedokonalá data, ale již se nad tím dá různě uvažovat a argumentovat.

  15. Petr Puta: „Vzhledem k tomu, že dopravní předpisy naprosto těžce porušuje a ignoruje 99% automobilistů…“

    Jedna věc je porušovat, druhá věc je ohrožovat tím sebe nebo nedej bože jiné. Pro začátek bych tobě doporučil vzít kolo a zkusit si projet nějaké běžné trasy bez porušení předpisů.

    > jízda mimo cyklostezky tam, kde je cyklostezka k dispozici

    O tom jsem se zrovna nedávno rozepsal na NaKole. Chtěl jsem to sem zkopírovat, ale neprojde to přes místní antispam. Tak si to přečtěte tam…

  16. Petr Puta:
    „Vzhledem k tomu, že dopravní předpisy naprosto těžce porušuje a ignoruje 99% cyklistů“
    (narozdíl od 0% motoristů, chcete říci?)

    „Mrkněte se, jak jezdí po Praze.“
    Mrkám.
    „Jízda na červenou, jízda po přechodech, jízda po chodníku, jízda v protisměru, jízda mimo cyklostezky tam, kde je cyklostezka k dispozici…“
    — Mluvíte předpokládám o automobilech, nezřídka dokonce nákladních, že?
    Navíc často jsem překvapen, jaká všechna vozidla považují cyklostezky, cyklopruhy, chodníky, přechody, zastávky i křižovatky za veřejné parkovací plochy…

  17. Petr Puta:
    „Vzhledem k tomu, že dopravní předpisy naprosto těžce porušuje a ignoruje 99% cyklistů“
    (narozdíl od 0% motoristů, chcete říci?)

Další z rubriky

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 8

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Patočkova: cyklopruh na radiále s odstupem času 6

Na podzim 2017 se mediálním prostorem prohnala kauza vyznačování ochranného cyklopruhu během rekonstrukce povrchu Patočkovy..více

Bikesharing: parkování bez stanic 14

Sdílená kola Freebike již přes měsíc brázdí ulice Prahy a s nimi začalo opět probublávat..více

Snižují pruhy pro kola bezpečnost cyklistů? 4

Rádio Wave zveřejnilo článek prezentující výsledky australské studie, podle které na komunikacích s cyklopruhy předjíždějí..více

Jak mne srazilo auto 53

V úterý 30. dubna mne v ulici Na Dolinách srazil řidič předjíždějícího auta. Analýzu dopravní..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru