Mimo provoz: z Holešovic a Letné do centra

Již mnoho let nabízíme pomoc s vyhledáním individuální trasy pro průjezd městem. Čas od času se v e-mailové schránce redakce nějaká přání objeví. V podstatě se opakují stále stejné požadavky: Jak se dostat do centra bez aut? Bez tramvajových kolejí? …A vidět cestou něco pěkného? Jen počátky a cíle cest se liší. Jeden preferuje kopce, druhý zase ne. Někdy přijde i specifická žádost (Nechci odbočovat skrz křižovatku vlevo.), ale v zásadě hledáme vždy chráněné cyklostezky nebo klidné ulice. Ještě se nám nestalo, že bychom čtenářům odpovídali „Tak to vezměte po magistrále.“

Naše standardní mapa zná všechny odpovědi, je podrobná a obsahuje automatizovaný vyhledávač tras. Chápeme ale, že informací nabízí až příliš, algoritmus vyhledávače není vždy ideální a osobní zkušenosti prostě nenahradí. Zkrátka ne vždy je snadné se v ní zorientovat.

Mimo provoz

Z výše uvedených důvodů přinášíme novou sérii článků Mimo provoz, která si klade za cíl představit stezky, jimiž se dá dostat do centra města mimo provoz. Samozřejmě ne vždy existuje ideální řešení – Praha bohužel není městem, kde by vedla páteřní chráněná cyklotrasa do každé čtvrti. Mnohé části města ale pohodlná a bezpečná spojení do centra nabízejí. Sice třeba s drobnými zajížďkami, ale bez porušování předpisů a v klidu. Mimo provoz tak představí některé vybrané cesty, které v redakci čtenářům často doporučujeme při plánování tras na míru. Pár z nich je nasnadě, jiné vás možná překvapí.

Holešovice a Letná

Jak se dostat z Prahy 7 do centra, aniž bychom se museli pohybovat v hustém provozu? Odpověď je jednoduchá: Hlávkův most a cyklotrasa A2 po náplavce. Vše je hezky po rovince, cítíte svěží vůni řeky, centrum je nedaleko – přímo ideální pro dojížďku na bicyklu. Jde o vynikající zpestření běžných cest dvanáctkou, čtrnáctkou nebo sedmnáctkou, případně nahrazení otravného hledání parkovacího místa v centru.

Holesovice-01

Od Strossmayerova náměstí do centra

Pokud jedete ze západu, stačí vám sjet k Strossmayerovu náměstí. Můžete to vzít cikcak bočními ulicemi nebo využít některou z hlavních. V zásadě vás dřív nebo později pohltí třída Dukelských hrdinů. Není třeba se jí lekat. Provoz tu není moc velký a cyklisté se tu v posledních letech stali standardem. Stačí jet v klidu a s dostatečným odstupem od zaparkovaných aut, aby jste byli v křižovatkách dobře vidět. Časem se tu třeba dočkáme cyklopásů.

jm_bike_to_heaven

Po Dukelských hrdinů došlapete až ke známé křižovatce na nábřeží Kapitána Jaroše. Zde najdete pomník, který připomíná smutnější časy tohoto místa. Tragická historie křižovatky však vedla k její rekonstrukci a nyní cyklistům nabízí pohodlný průjezd na druhou stranu k řece. Stačí si počkat na zelenou na cyklosemaforu a jste na druhé straně. Odbočte vlevo – chodník je legální stezkou i pro kola (ale pozor na chodce!) a přes Hlávkův most se kolem vily Štvanice dostanete až na druhý břeh Vltavy.

nabrezi_kpt_jarose

Tam si můžete vybrat, kam jet dál. Rovně se dostanete na Florenc, k Masaryčce nebo na náměstí Republiky, doprava to máte hezky po náplavce mimo provoz až na Staroměstskou. Pokud pokračujete do Karlína nebo Libně, odbočte vlevo.

hlavkuv_most_jih

Z dolních Holešovic

Bydlíte ve východní části Holešovic? Pak je to podobně jednoduché. Pokud bydlíte poblíž Libeňského mostu, můžete na jeho obou stranách využít stezku na chodnících a jet do centra stepí a brownfieldy přes Rohanský ostrov; pokud ale bydlíte dál od mostu, byla by to spíš nepříjemná zajížďka.

V takovém případě můžete využít cyklostezku vedoucí podél celé Argentinské ulice od nádraží Holešovice až k Pražské tržnici a dále na Hlávkův most. Jak se na ní ale dostat přes rušnou Argentinskou?

P7_01

Pokud jedete od Ortenova náměstí, pak využijte ulici Osadní. Rušnou Argentinskou můžete překonat z ulice Dělnická, avšak i v té bývá silnější provoz. Pokud jedete od okolí Manin, zvolte ulici Přístavní nebo U Průhonu, které jsou klidnější než zmiňovaná Dělnická. Ulicí Osadní můžete projet od křižovatky s Dělnickou dále k jihu a na cyklostezku se připojit přes ulice Tusarovu a Jateční. Tím se navíc vyhnete komplikovaným semaforům a jimi způsobenému zdržení.

delnicka

Napojení Dělnické na stezku podél Argentinské

trznice

Nájezd na cyklostezku u Pražské tržnice

U Pražské tržnice najedete na stezku, stačí přejet přes jeden zatím nezlegalizovaný přechod a už jedete kolem řeky k Hlávkovu mostu. Ten je dobré podjet a najet na něj tak, aby jste jeli po jeho západní straně kolem vily Štvanice – lépe se vám tak bude sjíždět na druhé straně řeky. Podjezd pod Hlávkovým mostem sice nemá dobrou pověst, ale ve skutečnosti není přes den nebezpečný – dokonce tam ani nikdo nenocuje. Teď na jaře potěší oko upravené zahrádky v tamní bezdomovecké kolonii.

hlavkuv_most_sever

Severní předpolí Hlávkova mostu. V zásadě doporučujeme průjezd po trasách vyznačených širší linií. Podrobný rozbor této křižovatky bude tématem jednoho z budoucích článků.

Poté, co překonáte řeku, se nabízí stejné rozhodování, jako jsme popsali výše: vpravo Staroměstská, vlevo Karlín, rovně Florenc.

hlavkuv_most_jih

Je to fajn, ale ideál samozřejmě ne

Jsme si vědomi toho, že na trase narazíte na spoustu nedokonalostí. Naše čtenářka z Prahy 7 popisuje svoje pocity následovně: „Když jedu do centra, tak si poprvé oddechnu až na semaforech na nábřeží, před tím to ve společném provozu s auty a tramvajemi není nic moc. Cestou na Hlávkův most jsou uprostřed stezky sloupy, kolem kterých kolo projede jen těsně, nemluvě o adrenalinovém slalomu, když se musím ještě vyhýbat protijedoucímu kolu nebo chodci. No a v ostré zatáčce před Hlávkovým mostem je zase písek a podklouzává tam kolo.“

Naši stálí čtenáři dobře vědí, že pravidelně vydáváme mnoho článků, v nichž rozebíráme a kritizujeme každý detail. V sérii Mimo provoz se kritiky dočkáte jen minimálně. Chceme se spíše soustředit na představení úseků, které se v Praze povedlo salámovou metodou postupně vybudovat a které dohromady tvoří síť stezek, po níž lze jet v klidu mimo provoz až do centra. Třeba jako spojky z Prahy 7 na Staroměstskou.

mimo_provoz

Přehled základních tras mimo provoz do centra v mapě PNK.


Podklad ortofotomap: IPR Praha
Ilustrace: Julie Klimentová

  Vydání článku podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze.”

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. > Tragická historie křižovatky však vedla k její rekonstrukci a nyní cyklistům nabízí pohodlný průjezd na druhou stranu k řece.

    Mně teda ten piktokoridor navádějící bez varování přímo na překřížení pruhu přijde pěkně nebezpečný. Člověk ho slepě následuje a zezadu ho něco sundá. Navíc se tam nijak nedá dostat ze smradlavého podchodu směrem do centra, protože cyklopřejezd je jednosměrný.

    > Cestou na Hlávkův most jsou uprostřed stezky sloupy, kolem kterých kolo projede jen těsně

    Nevím jestli se bavíme o tom stejném místě a jestli se to nezměnilo, ale podle mě tohle není stezka, ale chodník nebo stezka pro pěší.

  2. 1) Ano, ideální to samozřejmě není.
    A) Zase tak bez varování a nebezpečné mi to nepřijde. Navíc, pokud si držím bezpečný odstup od zaparkovaných aut, tak jsem většinou stejně v tomto místě již dost vlevo, že pruh téměř nekřížím. Problém, že bych se tu s řidičem auta nějak nedohodl, jsem tu měl jen jednou a to tu jezdím téměř denně.
    B) Přesmyk centrum je prostě chyba.

    2) Je to stezka pro pěší a cyklisty.

  3. No takováhle série, proč ne. :-) Na některá místa jsem zvědavý, jestli se nedozvím o nějakých trasách, na které jsem ještě nepřišel…

    Hlavně by se mi líbila nějaká trasa z Anděla do Motola, která by se vyhýbala Plzeňské, už jsme experimentoval hodně, ale po té Plzeňské je to prostě nejmírnější stoupání, žádné ztracené spády – a obávám se, že nikdo nic lepšího nevymyslí.

    Zrovna dneska ráno jsem jel přes Strahov – ano, nahoře už je to pak pěkné, ale než se tam člověk vyškrábe… Nedej bože přes Petřínský park, to je úplná blésmrt.

  4. MT: Obávám se, že pravidelným čtenářům a znalcům pražského terénu, tahle série příliš mnoho novinek nepředstaví.

  5. Tak jsem dneska vyzkoušela trasu přes Hlávkův most a byla jsem mile překvapena. Jezdím z Letenského náměstí a má obvyklá trasa bývá přes Letnou, poté přes ony báječné schůdky, přes Čechův most a pak v podstatě po kolejích. Přes Hlávkův most je to sice na vzdálenost delší, ale jízda je podstatně plynulejší a mnohem příjemnější. Takže bod pro Jirku Motýla;-).

Další z rubriky

I vy můžete být poslem světla! 17

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Jak objet zákazy na pěších zónách 7

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

Ukázka z knihy Městem na kole: přímé a nepřímé levé odbočení :)

Pokud jste to již nepostřehli, v těchto dnech vychází tištěné vydání našich návodů, které vydává..více

Kniha Městem na kole právě vychází 6

Kniha Městem na kole se právě nyní dostává na pulty knihkupců. Městem na kole nabízí..více

Chodník není pro cyklisty. Co s tím můžeme dělat? 48

Mnoho cyklistů jezdí v Praze alespoň někde po chodnících. Asi téměř každý z nás si..více

Bude letos vaše první městská sezóna? 31

Zima skončila, jaro je opět tady. Uvažujete-li letos o tom, že konečně vyrazíte na kole..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru