Autobusem 147 do Suchdola

Jan Blažek

Dopravní podnik hlavního města Prahy hlásí další pozitivní změny pro lidi pohybující se na bicyklech. Po možnosti přepravy jízdních kol metrem a tramvají přichází rozšíření o linkové autobusy, konkrétně linku číslo 147 ze zastávky Dejvická do zastávky Výhledy v Suchdole. Kola můžete naložit na Dejvické u metra nebo V Podbabě u přívozu a vyložit na Internacionální nebo Výhledech v Suchdole. Vše zatím funguje ve zkušebním provozu. Linka byla pro přepravu kol vybrána patrně z důvodu překonávání poměrně velkého převýšení na trase.

Ilustrační foto, zdroj: MHMP, Cistoustopou.cz

Má první zkušenost s touto jízdou byla zcela cílená, autobus jsem vyzkoušel za účelem napsání tohoto reportu. Všímal jsem si tudíž zejména detailů a chtěl se dozvědět něco více. Jakmile jsem přijel v pondělí 30. května dopoledne na Dejvickou, okamžitě jsem si všiml stojícího autobusu s namontovanou konstrukcí pro přepravu kol, který čekal na svůj odjezd v 11:43. Postavil jsem se vedle červeného sloupku značícího nástupní místo.

Na sloupku jsem si všiml nově vylepené cedulky o rozměrech přibližně 15 x 15 centimetrů, na níž se nacházely informace a pokyny týkající se zkušebního provozu „linky pro cyklisty“. Šedý, nevýrazný a nekvalitně vytištěný lístek přilepený nad jízdním řádem, kde si ho jen málokdo všimne. Popravdě, jak moc dnes sledujeme a studujeme jízdní řády na samotných zastávkách? Po prostudování pokynů jsem začal spořádaně čekat na autobus.

Během okamžiku ke mně přistoupila starší paní a začala se mě ptát: „Vy jedete autobusem nahoru? A jak to funguje? Já jsem tady (na zastávce) na to koukala.“ Vysvětloval jsem tedy, že jsem v této problematice také nováček, ale snažil jsem se předat alespoň to málo informací, které jsem načerpal z internetu a ostatních zdrojů.

Když už se čas nachýlil, řidič nechal nastoupit všechny ostatní cestující a poté vystoupil a pobídl mě, abych nasadil kolo do stojanu. První myšlenka, která mi u zadní části vozu prolétla hlavou, byla: „Ty bláho, je to vcelku vysoko!“. Pro člověka menšího vzrůstu může nastat problém už zde, od toho je tu však řidič, který by měl nabídnout (stejně jako mně) pomoc. Nakonec jsem si ale poradil sám.

bus_147_JR

Kolo viselo na háku, podobně jako můžeme vidět například ve vlaku. Ke konstrukci bylo dále připevněno suchými zipy a to velice pevně, jak jsem se později přesvědčil, když jsem jej během jízdy sledoval. Nakonec jej řidič rovněž zamkl a předal mi destičku s vyraženým číslem, která sloužila jako identifikační doklad. Celému procesu nakládky přihlížela tatáž paní, která se o cestu s kolem zajímala už předtím, a přišla s otázkou: „Za to se něco platí?“. Řidič jí během pracovního nasazení zvládl odpovědět, že je služba zcela zdarma.

Cesta na konečnou stanici Výhledy kolem Zemědělské univerzity trvala necelých 20 minut. Při vykládce na konečné jsem se stihl řidiče krátce zeptat na jeho dojmy. Vstřícně mi odpověděl, že jsou jeho rekordem zatím tři přepravená kola za den a že si řidiči vedou statistiky, na jejichž základě má být zkušební provoz v závěru vyhodnocen.

Jeden autobus zvládne najednou převézt 6 kol, držáky jsou zatím vybaveny tři autobusy, z toho dva jsou nasazovány pravidelně a třetí je v záloze. V případě obsazeného držáku musí člověk počkat na další spoj, nebo si kopec do Suchdola vyšlapat. Rozhodně se necpěte s kolem dovnitř vozu. Je otázka, zda při případném rozšíření zvěsti o této lince nebude kapacita například pro turisticko-víkendové využití příliš nízká. Netřeba si ale zoufat, každá novinka má své plusy a mínusy, které prověří až čas a zkušební provoz. 

2016-05_147_preprava-kol

Ilustrační foto, zdroj: Ropid.cz

Celou zkušenost hodnotím kladně. Nevyvstala žádná nenadálá situace a rovněž řidič, který mi s nakládkou pomáhal, byl velice příjemný a bylo na něm patrné zaujetí a náklonnost k projektu, jehož je součástí. Otazník se však vznáší nad informovaností veřejnosti. Ne všichni jsou online, a ti, kteří ano, navštěvují internetové stránky DPP zajisté jen zřídka. Pokud by koncem října bylo rozhodnuto, že provoz nebyl úspěšný a nebude se v něm pokračovat, díl viny bych přikládal i nedostatečné propagaci.

Držák samozřejmě něco stojí, nakládka a vykládka bicyklů mírně zdrží. Roli hraje také váha stojanu a kol, což může vést k vyšší spotřebě pohonných hmot. Bude tak zajímavé sledovat počty přepravených kol a výsledek celého zkušebního provozu. Přejme této alternativě úspěch a rozšíření do dalších vhodných míst.


Komentář Jiřího Motýla k článku: Shodou okolností jsem se na Dejvické objevil tento víkend a řekl si, že autorem mírně kritizovanou propagaci obhlédnu. Na zastávkách směrem do Suchdola je v prostoru jízdních řádů vcelku dobře viditelný nový jednoduchý infoletáček. Šedý leták nad jízdními řády pravda moc čitelný není a začíná podléhat dešti, základní informace se z něj ale vyčíst dají. Jak se zdá, propagace se již mírně zlepšila.

jm_147_jizdni_rad

jm_147_jizdni_rad_02

Dopravní podnik se změnami přepravy kol v metru spustil letos na jaře i poměrně velkou informační kampaň. Založil internetovou stránku www.dpp.cz/skolem, kterou během kampaně propagoval. Na té se lze o možnosti využití autobusu 147 také dozvědět. Osobně bych řekl, že možnosti přepravy kola v MHD byly letos oproti minulosti nadstandardně propagovány. (Za to ostatně vděčíme i práci cyklokomise na magistrátu, která se právě metru několikrát věnovala).
Je ale samozřejmě otázka, zda zvolené cesty propagace autobusu 147 zasáhnou cílovou skupinu. Snad tomu napomůže i tento článek.

Vydání článku podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze.”

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Propagaci považuji za dostatečnou. Sama o sobě je ta konstrukce na autobuse obtížně přehlédnutelná, stejně jako logo bicyklu na čelním transparentu autobusu. Věřím, že bicyklista suchdolský, kterého předjede cyklobus v kopci, udělá tuto chybu jen jednou :)
    Já jsem si toho všiml hned v prvních dnech a až potom jsem to hledal na internetu podmínky. Jelikož Suchdol není mým směrem, tak mě účelová zkušební jízda teprve čeká.
    V.

  2. Škoda, že se autor v článku více nezabýval detaily upevnění kola na rám. Asi bude nutno absolvovat také účelovou zkušební jízdu pro ověření variability závěsného systému z hlediska různých typů rámů kol. (Předpokládám samozřejmě kompatibilitu s klasickými rámy od silničních, přes krosová, treková, a pevná horská kola. Jsem zvědav jak se konstruktéři poprali s upevněním celovypružených horských kol s koutoučovkami a naopak jak s městskými skládačkami).
    K tomuto dotazu mě vede vlastní zkušenost z krajem garantované přepravy kol na vleku za běžným linkovým busem. Konstrukce všech asi 40 pozic pro kola na vleku byla tak nešťastná, že nebylo možno upnout kola s koutoučovými brzdami. Spoj obráceným směrem v danou dobu nejel (následujících 6hodin)…

  3. Co se skládaček týká, tak je bez problémů, samozřejmě složené, vezmou kamkoliv, do vlaku i mimo Prahu zdarma.
    Taky si brousím zuby, že bych to zkusil. Myslím si ale, že pokud jde o klasické konstrukce(tedy kolo, které není nákladní, nemá vozík, atd.), že by neměl být moc problém.

  4. Tak jsem to dneska zkusil se skládačkou. Řekl bych, že v případě monopostů je to celkem variabilní, ale už u jednoduchých nákladních kol může být problém.
    Kolo zatím drží v pohodě(otázkou je, jak dlouho vydrží ty suché zipy).
    Od začátku prý převezeno asi 100 kol.

  5. Myslím, že ten horní hák je pevný. Sice ne tak, jak je to nyní v Bratislavě(viděl jsem pouze fotky), ale i tak se obávám, že longtail si s tím moc rozumět nebude, i když menší by možná se skřípěním zubů šel. Ale cokoliv delší než je výška umístění toho háku bude problém.

  6. Zajímavý počin, ale na první pohled bych řekla že se vybralo špatné místo na testování. Přijde mi že Suchdolský kopec není dostatečně do kopce aby pro zdatné cyklisty mělo smysl nasednout a ti rekreační nemají úplně důvod do Suchdola jet (místní prominou). Snad jen kdyby se jednalo o běžný standart v celé Praze. Myslím, že zajímavější by mohl být úsek U Matěje.

    A nebo u nás v Roztocké serpentýně bych takový bus uvítala.

Další z rubriky

Sdílená elektrokola opět v Praze. Přiváží je dvě firmy najednou: Bolt a Lime 15

Naposledy v Praze fungovaly elektrokola Freebike česko-britské firmy Homeport. Firma po jedné sezóně ale z..více

Národní obousměrně a cykloobousměrka Na Perštýně 6

Národní třída mezi Jungmannovou a Spálenou je od 28. září 2020 obousměrná – jak pro..více

Cyklostezka Cholupice – Dolní Břežany byla z většiny dokončena 11

V těchto dnech byla z většiny dokončena cyklostezka spojující Cholupice (Praha 12) a Dolní Břežany..více

Nákladní kola budou mít v Praze vlastní mikrodepo 32

Praha připravuje vlastní mikrodepo pro městskou logistiku realizovanou na nákladních kolech. Ve středu 23. září..více

Bude povolena pomalá jízda Vyšehradským tunelem? 27

Vyšehradský tunel vedoucí po nábřeží patří mezi slabší místa pravobřežní páteřní cyklotrasy A2. Stezka totiž..více

Dopravní uzel Evropská – Gymnasijní: doplnění cykloopatření 12

Letos v červnu byla dokončena souvislá údržba vozovky Evropské třídy. U té příležitosti zde byly..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru