Semestr začíná: na univerzitu na kole

Přišlo podzimní ochlazení, semestr začíná, už žádné propocené dny. Tedy možná až po Vánocích u zkoušek. Ideální čas nasednout v Praze na kolo. Jaké to tedy v Praze je? Dá se jezdit?

Univerzity v Praze s kolem počítají a jsou na něj připraveny. I když občas poměrně skrytě. Rozhodně se nenechte odradit různými studentskými manuály, které přivlastňují kolo v Praze jen těm nejodvážnějším. Když si najdete svojí oblíbenou trasu, kterou si vyjezdíte, tak už jde vše snadno. Alespoň se pak můžete před zbylou akademickou obcí tvářit jako extrémně odvážní jedinci, tedy pokud ten zbytek obce také již nejezdí na kole, třeba jako prof. Jan Royt.

K nalezení té správné cesty doporučujeme naši mapu, zobrazit jde i na mobilu. K dostání jsou navíc různé mobilní aplikace, naši mapu můžete stahovat do aplikace Locus, případně doporučujeme cykloplánovač UrbanCyclers.

kk_zeny_na_kole

Podzim: ideální období pro cestu na přednášku na kole.

Jaké kolo si koupit?

Většina fakult v Praze má nějaký ten stojan, značku nebo zábradlí před vchodem. Největší flexibilitu zajistí nějaké starší ojeté městské nebo horské kolo. Pořiďte si kvalitní zámek typu podkova a nikdo vám ho neukradne. Klidně ho můžete nechat pár dní na ulici, před školou, domem i kolejí. Určitě se vyplatí si pořídit pár doplňků: košík na knihy a notebook, blikačky do temných prosincových dní, blatníky proti podzimním loužím.

Kolo zaparkujete i u Národní knihovny v Klementinu.

Pokud se nechcete o kolo starat, tak vyzkoušejte bikesharing Rekola. Vhodný je hlavně na nějaké to občasné přiblížení, s dostupností kola nelze počítat absolutně. Pokud studujete na VŠE, pak vězte, že byste díky KPMG mohli získat účet zadarmo. Dokonce jsou u kolejí na Jarově speciální rekolí stojany:

http://suz.vse.cz/stojany-rekola-na-jarove/

Posted by International Students SUZ VSE on Wednesday, 27 July 2016

Jak na provoz?

Jízdě s auty se asi nevyhnete, ale volbou vhodné trasy se dá často minimalizovat. Navíc po naučení se pár základních fíglů to již nebude taková adrenalinová zábava, jak to na první pohled vypadá. Situace se také rok od roku zlepšuje a neustále přibývají nějaké nové cyklopruhy a stezky. A pokud by vám někde přeci jen stezka chyběla, tak napište na web Cyklisté sobě a snad časem přibude.

promocykloletak_297x297mm_v05d_rgb_str01

Jak parkovat na univerzitě, na kolejích, před menzami?

Jak již bylo řečeno, největší flexibilitu přináší kombinace levného kola a kvalitního zámku. Před mnoha fakultami je nějaký ten stojan nebo zábradlí. Často i kvalitní městské stojany, stačí se podívat do naší mapy, kde většinu stojanů dohledáte. Stojany najdete jak na Albertově, tak v Dejvicích u budov ČVUT, stejně tak jich je spousta v areálu ČZU na Suchdole. Jsou skoro všude.

Stojany v areálu technických škol v Dejvicích.

Pokud máte dražší kolo, nebo prostě parkování na ulici není pro vás, pak velké množství univerzitních budov má nějakou kolárnu nebo skryté stojany na dvoře. Tak tomu je například v Celetné v areálu FF UK. Většinou budete muset překonat nějaké ty dveře navíc. O těchto místech často ani my nemáme ponětí a většinou nejsou tyto informace ani nikde veřejně přístupné. Poptejte se na vrátnici nebo lidí, kteří jezdí na kole na fakultu. Nenechte se odradit prvotním neúspěchem, občas to může být trochu bojovka vůbec zjistit, že kolárna existuje. Jinde to je jednoduché, třeba jako u MFF UK nebo PŘF UK, kde jsou informace na webu. Stojany mají třeba i na dvoře na právech, i když o nich asi ví jen málokdo:

Malá propagační vsuvka pro příznivce městské cyklistiky na PF UK: na fakultní dvůr byl umístěn stojan na kola, který je…

Posted by Marek Antoš on Thursday, 12 May 2016

Pokud bydlíte na kolejích, tak asi tušíte, kde se tam dají parkovat kola. Opět, koleje často mívají nějakou formální nebo neformální kolárnu. Ať již to je místo ve sklepě, kde se zamykají kola k trubkám topení, nebo nějaká serióznější místnost, či alespoň oficiálně vyhrazený prostor jako třeba na koleji Budeč.

Sprchy?

Vystačíte si klidně bez nich, i na kole můžete jet v úplně běžném oblečení, nebo klidně i v saku či kostýmu na zkoušku. Zas takový rozdíl oproti chůzi to není. Pokud nejezdíte sportovně nebo nějakou extrémnější vzdálenost, tak vás prostě sprchy zajímat nebudou. Pokud byste je ale přeci jen ocenili, tak je opět téměř každá fakulta nabízí, stačí se poptat, nebo zabrat za kliku u těch správných dveří ve sklepě.

Pár odkazů a doporučení

Máte nějaké zajímavé zkušenosti s parkováním kola na pražských vysokých školách? Podělte se o ně v komentářích. Potřebujete s něčím poradit, nebo byste chtěli získat naše letáky v tištěné verzi? Napište nám na e-mail redakce@prahounakole.cz.

promocykloletak_297x297mm_v05d_rgb_str02

Vybrané pražské cyklotrasy.

  Vydání článku podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze.”

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Ten rozhovor s prof. Roytem mi unikl, docela rád jsem si ho přečetl. Často se s ním potkám na přechodu pod Letnou, ale nevěděl jsem, že tam nahoře někde bydlí a že to má co by kamenem dohodil, to já bych radši chodil pěšky. Nicméně moc se s tím nepáře.

    Velice jsem vždy oceňoval, když chodil na schůze vedoucích základních součástí s helmou v ruce :o)

    FF UK má taky skromný kolostav na hlavní budově na Palachově náměstí, kam se dá dostat zadním vchodem, když se zazvoní na vrátnici.

    Ani nevím, jestli na FF jezdí víc studentů, nebo akademiků (na hlavní budově možná převažují zaměstnanci děkanátu, jako je např. pan tajemník). Což je vlastně poměrně paradoxní.

  2. Na matfyzu jezdí studenti a doktorandi. Ale v zimě tam bývá prázdno. Naopak duben-květen tam bývá tak plno, že nezaparkuju (teď nám nainstalovali další stojan na dvůr, bohužel asi stejný typ jako v Karlíně, tedy je potřeba kolo zvednout do WTF ližin a pak nejde zamknout).

    Ten rozhovor mi přijde trochu tragédie ;).

    > Stojany mají třeba i na dvoře na právech, i když o nich asi ví jen málokdo

    Já se tomu nedivím. Je to také v uměleckém stylu „nefunkcionalismus“. Použitelných stojanů (to jest takových, které nelámou dráty a dá se zamknout kolo za rám) je strašně málo.

    > Pokud nejezdíte sportovně nebo nějakou extrémnější vzdálenost, tak vás prostě sprchy zajímat nebudou.

    Nebo pokud to nemáte sice extrémní vzdálenost, ale kopec je třikrát větší než ten „pořádný kopec na Letnou“, který „vyburcuje k pořádnému sportovnímu výkonu“ pana prorektora…

  3. Jenda: No hele, taky jezdím každý den od řeky do Ruzyně, ale prof. Royt je postarší profesor dějin umění a prorektor UK, nikoli chrt v pestrém oblečku, a tak je to třeba brát.

    Jinak je to tradičně jeden z mála, možná jediný zastánce cyklistů na rektorátu – a jakože rektorát, zejména za starého kvestora, byl cyklisticky přívětivý asi jako TSK. Mj. se bránil zřídit v Celetné kolostav, takže se tam poutala kola k zábradlí na dvorku – ne že by ten nový kolostav byl o mnoho lepší.

    S ohledem na vedení UK a osazenstvo rektorátu mohl v Iforu taky jeden z řady těch totálních dementů vykládat, že cyklisti smrdí, jsou zaostalí a ať probůh hlavně studenti nedělají ostudu tím, že na kole jezdí, ať si radši koupí auto.

Další z rubriky

Jak objet zavřenou lávku na Chodově? 6

Od 1. 7. 2019 do konce prázdnin je uzavřena lávka přes D1 na trase A22..více

Deštivým jarem na kole 9

Letošní jaro přineslo pravidelné přeháňky a bouřky. Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda..více

První kilometry snáze s příručkou městského cyklisty 5

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí, cyklohashtagy na sociálních..více

Takto na kole ne! 59

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

I vy můžete být poslem světla! 17

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Jak objet zákazy na pěších zónách 7

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru