Hamburk Mitte versus Nextbike: Tohle město není pro konkurenci!

V roce 2009 došlo k právnímu sporu mezi městským obvodem Hamburk Mitte a provozovatel soukromého bike-sharingového systému Nextbike. Město se soudní cestou pokusilo zakázat rozmístění nextbiků na dvaceti čtyřech stanovištích v centru. Svůj krok odůvodnilo tím, že nextbiky na sobě mají velkou reklamu a jedná se proto o odstavené reklamní plochy, umístěné bez povolení a náležitého zpoplatnění.

Společnost Nextbike se v soudním sporu hájila tvrzením, že její kola slouží primárně k dopravě. Reklama je pouze sekundární funkcí, která pomáhá celý systém financovat, aby nebyl tak nákladný pro koncového uživatele.

Podle některých ohlasů šlo v celém sporu radnici Hamburku Mitte o likvidaci konkurenčního bike-sharingového systému. V roce 2009 totiž začal s podporou radnice v Hamburku působit nový bike-sharingový systém StadtRad, provozovaný DB Rent, která je součástí německých drah Deutsche Bahn (DB). Nextbike je provozován volně, podobným způsobem jako například pražská Rekola. Bike-sharingové bicykly jsou zaparkovány bez pevných stanic na veřejných místech.

Pražská paralela?

Mohlo by se něco takového stát i v Praze? Rekola bývají někdy předmětem kritiky, že pro parkování využívají veřejné plochy a městu do kasy nic nepřinášejí. Magistrát navíc už dlouho uvažuje o zavedení vlastního bike-sharingového systému, který by pokrýval rozsáhlou oblast v centru. Nabízí se proto otázka, co by se stalo, kdyby začala být Rekola nebo jiný privátní bike-sharingový systém v Praze najednou nežádoucí.

1280px-2011-08-18_frankfurt_am_main_fahrradverleih_nextbike_hbf

Volně zaparkované nextbiky. Kód od zámku kola získali zákazníci pomocí mobilního telefonu. Autor: Sir James

Rozhodnutí soudu

Soud v kostce rozhodoval především o tom, jestli je na veřejném místě odstavené kolo, které na sobě má velkou a zřetelnou reklamu, součástí běžného provozu, a tudíž nepotřebuje zvláštní povolení. Nebo jestli se jedná o zvláštní použití a žádat po Nextbiku povolení je tedy na místě.

800px-stadtrader_alter_wall

Konkurenční StadtRAD. Autor: MissyWegner

Začátkem prosince 2009 rozhodl nejvyšší správní soud, že těžiště využití nextbiků spadá do oblasti pronájmu kol; reklama je sekundární. Nextbiky ve městě zůstat můžou. Zástupci Nextbike to uvítali a neušetřili si kritickou poznámku na adresu radnice za to, že se pokusila vyštípat funkční, nezávislý bike-sharingový systém na úkor jiného, který navíc subvencuje. Nextbike v současnosti působí ve dvou desítkách německých měst a jeho flotila čítá na 3 000 kol.

Oproti Nextbiku mají třeba Rekola výhodu v tom, že na sobě nenesou žádnou velkou a zřetelnou reklamu, a proto se nedají označit za odstavenou reklamní plochu. Parkování bike-sharingové bicyklu na veřejném místě, pokud nezavazí nebo nebrání v provozu, je možné penalizovat jen velmi obtížně. Z toho důvodu je pravděpodobné, že by v pražském případě dopadlo soudní rozhodnutí velmi podobně jako v Hamburku.

Pro zajímavost cenové srovnání (zvýrazněna nejlevnější alternativa)

Nextbike*Nextbike +StadtRAD*StadtRAD +
30 minut

1 euro

zdarmazdarma

zdarma

1 hodina

2 euro

1 euro2,4 euro

1,8 euro

2 hodiny

4 euro

3 euro7,2 euro

5,4 euro

6 hodin

6 euro

5 euro12 euro

12 euro

24 hodin

9 euro

9 euro12 euro

12 euro

* zvýhodněné tarify navázané na roční předplatné nebo např. na vlastnictví ročního kuponu na vlak.

Zdroje:

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další z rubriky

Oprava cyklostezky na Rohanském ostrově bude dokončena v květnu 2019 7

V srpnu jsme informovali o začínající rekonstrukci cyklostezky na páteřní cyklotrase A2 na Rohanském ostrově...více

Praha spustila první veřejný sčítací totem 25

Praha v pondělí 17. září slavnostně spustila první veřejný sčítací totem. Totem je umístěn na..více

Hájek – Netluky: Byla potřebná stezka předražená? 8

V poli mezi Hájkem a Netluky v městské části Praha 22 vzniklo 400 metrů bezmotorové..více

Klíčov: ochranné cyklopruhy k předělání 12

V ulici Ke Klíčovu na hlavní cyklotrase A267 byly mezi ulicemi Vysočanská a Nad Klíčovem..více

Fotografie: Omezení jízdy na kole v centru Prahy 12

Přinášíme fotogalerii dokumentující aktuální stav dopravního značení omezujících jízdu na kole v pěších zónách v..více

Nové značení trasy A2 na Praze 2 22

Od roku 2016 se připravuje souvislé proznačení páteřní cyklotrasy A2 v celé své délce, tedy..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Mašek: Muzejní oáza

    Zatím jsem se v prostoru mezi novou a starou budovou NM pohyboval pěšmo a pro pěšího je to určitě plus.…

  • Pavel Mašek: Zenklova podrobně: dá se vyjet, ale páteřka to není

    Když jsem tam projížděl poprvé, jel jsem z kopce, tak jsem měl smůlu, že za deště. Pěkně mi to klouzalo,…

  • Pavel Mašek: Na kole vedle sebe

    Já celý život podporuji jízdu dvou cyklistů vedle sebe, jsou i silnice dostatečně široké, kde můžou jet vedle sebe tři…

webdesign by 2046
↑ nahoru