Hamburk Mitte versus Nextbike: Tohle město není pro konkurenci!

Publikováno: 19. října. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Publikováno: 19. října. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

V roce 2009 došlo k právnímu sporu mezi městským obvodem Hamburk Mitte a provozovatel soukromého bike-sharingového systému Nextbike. Město se soudní cestou pokusilo zakázat rozmístění nextbiků na dvaceti čtyřech stanovištích v centru. Svůj krok odůvodnilo tím, že nextbiky na sobě mají velkou reklamu a jedná se proto o odstavené reklamní plochy, umístěné bez povolení a náležitého zpoplatnění.

Společnost Nextbike se v soudním sporu hájila tvrzením, že její kola slouží primárně k dopravě. Reklama je pouze sekundární funkcí, která pomáhá celý systém financovat, aby nebyl tak nákladný pro koncového uživatele.

Podle některých ohlasů šlo v celém sporu radnici Hamburku Mitte o likvidaci konkurenčního bike-sharingového systému. V roce 2009 totiž začal s podporou radnice v Hamburku působit nový bike-sharingový systém StadtRad, provozovaný DB Rent, která je součástí německých drah Deutsche Bahn (DB). Nextbike je provozován volně, podobným způsobem jako například pražská Rekola. Bike-sharingové bicykly jsou zaparkovány bez pevných stanic na veřejných místech.

Pražská paralela?

Mohlo by se něco takového stát i v Praze? Rekola bývají někdy předmětem kritiky, že pro parkování využívají veřejné plochy a městu do kasy nic nepřinášejí. Magistrát navíc už dlouho uvažuje o zavedení vlastního bike-sharingového systému, který by pokrýval rozsáhlou oblast v centru. Nabízí se proto otázka, co by se stalo, kdyby začala být Rekola nebo jiný privátní bike-sharingový systém v Praze najednou nežádoucí.

1280px-2011-08-18_frankfurt_am_main_fahrradverleih_nextbike_hbf

Volně zaparkované nextbiky. Kód od zámku kola získali zákazníci pomocí mobilního telefonu. Autor: Sir James

Rozhodnutí soudu

Soud v kostce rozhodoval především o tom, jestli je na veřejném místě odstavené kolo, které na sobě má velkou a zřetelnou reklamu, součástí běžného provozu, a tudíž nepotřebuje zvláštní povolení. Nebo jestli se jedná o zvláštní použití a žádat po Nextbiku povolení je tedy na místě.

800px-stadtrader_alter_wall

Konkurenční StadtRAD. Autor: MissyWegner

Začátkem prosince 2009 rozhodl nejvyšší správní soud, že těžiště využití nextbiků spadá do oblasti pronájmu kol; reklama je sekundární. Nextbiky ve městě zůstat můžou. Zástupci Nextbike to uvítali a neušetřili si kritickou poznámku na adresu radnice za to, že se pokusila vyštípat funkční, nezávislý bike-sharingový systém na úkor jiného, který navíc subvencuje. Nextbike v současnosti působí ve dvou desítkách německých měst a jeho flotila čítá na 3 000 kol.

Oproti Nextbiku mají třeba Rekola výhodu v tom, že na sobě nenesou žádnou velkou a zřetelnou reklamu, a proto se nedají označit za odstavenou reklamní plochu. Parkování bike-sharingové bicyklu na veřejném místě, pokud nezavazí nebo nebrání v provozu, je možné penalizovat jen velmi obtížně. Z toho důvodu je pravděpodobné, že by v pražském případě dopadlo soudní rozhodnutí velmi podobně jako v Hamburku.

Pro zajímavost cenové srovnání (zvýrazněna nejlevnější alternativa)

Nextbike*Nextbike +StadtRAD*StadtRAD +
30 minut

1 euro

zdarmazdarma

zdarma

1 hodina

2 euro

1 euro2,4 euro

1,8 euro

2 hodiny

4 euro

3 euro7,2 euro

5,4 euro

6 hodin

6 euro

5 euro12 euro

12 euro

24 hodin

9 euro

9 euro12 euro

12 euro

* zvýhodněné tarify navázané na roční předplatné nebo např. na vlastnictví ročního kuponu na vlak.

Zdroje:

Miloslava Erika Veselá
Miloslava Erika Veselá je autorkou novely Strůjce snů a několika povídek. Na svět přišla v červenci 1987. Na rozdíl od ostatních nechtěla nikdy dělat žádné užitečné povolání. Mezi její sny patřil literární nebo výtvarný kritik, spisovatel, psychoanalytik nebo diplomat. Kritika jí rodiče zakázali s tím, že se má živit slušně. Neposlechla a v současnosti pracuje jako zahraničně-politický analytik. Mluví německy a anglicky, protože se to musela naučit ve škole, kromě toho taky francouzsky a španělsky, protože má ráda dobrou kuchyni a pisco sour. Před kolem dává přednost koloběžce, protože věří, že je dobré stát vždy alespoň jednou nohou na zemi.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat