Hamburk Mitte versus Nextbike: Tohle město není pro konkurenci!

V roce 2009 došlo k právnímu sporu mezi městským obvodem Hamburk Mitte a provozovatel soukromého bike-sharingového systému Nextbike. Město se soudní cestou pokusilo zakázat rozmístění nextbiků na dvaceti čtyřech stanovištích v centru. Svůj krok odůvodnilo tím, že nextbiky na sobě mají velkou reklamu a jedná se proto o odstavené reklamní plochy, umístěné bez povolení a náležitého zpoplatnění.

Společnost Nextbike se v soudním sporu hájila tvrzením, že její kola slouží primárně k dopravě. Reklama je pouze sekundární funkcí, která pomáhá celý systém financovat, aby nebyl tak nákladný pro koncového uživatele.

Podle některých ohlasů šlo v celém sporu radnici Hamburku Mitte o likvidaci konkurenčního bike-sharingového systému. V roce 2009 totiž začal s podporou radnice v Hamburku působit nový bike-sharingový systém StadtRad, provozovaný DB Rent, která je součástí německých drah Deutsche Bahn (DB). Nextbike je provozován volně, podobným způsobem jako například pražská Rekola. Bike-sharingové bicykly jsou zaparkovány bez pevných stanic na veřejných místech.

Pražská paralela?

Mohlo by se něco takového stát i v Praze? Rekola bývají někdy předmětem kritiky, že pro parkování využívají veřejné plochy a městu do kasy nic nepřinášejí. Magistrát navíc už dlouho uvažuje o zavedení vlastního bike-sharingového systému, který by pokrýval rozsáhlou oblast v centru. Nabízí se proto otázka, co by se stalo, kdyby začala být Rekola nebo jiný privátní bike-sharingový systém v Praze najednou nežádoucí.

1280px-2011-08-18_frankfurt_am_main_fahrradverleih_nextbike_hbf

Volně zaparkované nextbiky. Kód od zámku kola získali zákazníci pomocí mobilního telefonu. Autor: Sir James

Rozhodnutí soudu

Soud v kostce rozhodoval především o tom, jestli je na veřejném místě odstavené kolo, které na sobě má velkou a zřetelnou reklamu, součástí běžného provozu, a tudíž nepotřebuje zvláštní povolení. Nebo jestli se jedná o zvláštní použití a žádat po Nextbiku povolení je tedy na místě.

800px-stadtrader_alter_wall

Konkurenční StadtRAD. Autor: MissyWegner

Začátkem prosince 2009 rozhodl nejvyšší správní soud, že těžiště využití nextbiků spadá do oblasti pronájmu kol; reklama je sekundární. Nextbiky ve městě zůstat můžou. Zástupci Nextbike to uvítali a neušetřili si kritickou poznámku na adresu radnice za to, že se pokusila vyštípat funkční, nezávislý bike-sharingový systém na úkor jiného, který navíc subvencuje. Nextbike v současnosti působí ve dvou desítkách německých měst a jeho flotila čítá na 3 000 kol.

Oproti Nextbiku mají třeba Rekola výhodu v tom, že na sobě nenesou žádnou velkou a zřetelnou reklamu, a proto se nedají označit za odstavenou reklamní plochu. Parkování bike-sharingové bicyklu na veřejném místě, pokud nezavazí nebo nebrání v provozu, je možné penalizovat jen velmi obtížně. Z toho důvodu je pravděpodobné, že by v pražském případě dopadlo soudní rozhodnutí velmi podobně jako v Hamburku.

Pro zajímavost cenové srovnání (zvýrazněna nejlevnější alternativa)

Nextbike*Nextbike +StadtRAD*StadtRAD +
30 minut

1 euro

zdarmazdarma

zdarma

1 hodina

2 euro

1 euro2,4 euro

1,8 euro

2 hodiny

4 euro

3 euro7,2 euro

5,4 euro

6 hodin

6 euro

5 euro12 euro

12 euro

24 hodin

9 euro

9 euro12 euro

12 euro

* zvýhodněné tarify navázané na roční předplatné nebo např. na vlastnictví ročního kuponu na vlak.

Zdroje:

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další z rubriky

Florenc má nové přechody i cyklopruhy 8

02. 12. - Martin - Zprávy
Tento listopad došlo k rekonstrukci světelné křižovatky ulic Ke Štvanici a Křižíkova mezi autobusovým nádražím..více

Smíchov má přes kilometr nových cyklopruhů. Kdy přibudou další? 16

25. 11. - Martin - Zprávy
Praha 5 získala v listopadu 2019 nové ochranné pruhy pro cyklisty. Přibližně 1300 metrů jich..více

Cykloboxy na Praze 10 skončily 18

Příběh cykloboxů pro individuální uschování kol v desáté městské části se po dvou letech provozu..více

Patočkova: ochranné cyklopruhy u střešovické vozovny 10

Na rozhraní ulic Patočkova a Milady Horákové u zastávek tramvají Vozovna Střešovice vznikly na konci..více

Cyklomagistrála na Hlávkově mostě? Zatím jen apel na řidiče 31

Zhruba třicet lidí se ve čtvrtek 26. září účastnilo happeningu „Otevíračka cyklomagistrály“ pořádaného kolektivem Bike..více

Cyklostojany ve vozovce 2

Cyklostojany umisťované ve vozovce. V jiných městech a zemích běžná praxe, v Praze po dlouhou..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru