Hamburk Mitte versus Nextbike: Tohle město není pro konkurenci!

V roce 2009 došlo k právnímu sporu mezi městským obvodem Hamburk Mitte a provozovatel soukromého bike-sharingového systému Nextbike. Město se soudní cestou pokusilo zakázat rozmístění nextbiků na dvaceti čtyřech stanovištích v centru. Svůj krok odůvodnilo tím, že nextbiky na sobě mají velkou reklamu a jedná se proto o odstavené reklamní plochy, umístěné bez povolení a náležitého zpoplatnění.

Společnost Nextbike se v soudním sporu hájila tvrzením, že její kola slouží primárně k dopravě. Reklama je pouze sekundární funkcí, která pomáhá celý systém financovat, aby nebyl tak nákladný pro koncového uživatele.

Podle některých ohlasů šlo v celém sporu radnici Hamburku Mitte o likvidaci konkurenčního bike-sharingového systému. V roce 2009 totiž začal s podporou radnice v Hamburku působit nový bike-sharingový systém StadtRad, provozovaný DB Rent, která je součástí německých drah Deutsche Bahn (DB). Nextbike je provozován volně, podobným způsobem jako například pražská Rekola. Bike-sharingové bicykly jsou zaparkovány bez pevných stanic na veřejných místech.

Pražská paralela?

Mohlo by se něco takového stát i v Praze? Rekola bývají někdy předmětem kritiky, že pro parkování využívají veřejné plochy a městu do kasy nic nepřinášejí. Magistrát navíc už dlouho uvažuje o zavedení vlastního bike-sharingového systému, který by pokrýval rozsáhlou oblast v centru. Nabízí se proto otázka, co by se stalo, kdyby začala být Rekola nebo jiný privátní bike-sharingový systém v Praze najednou nežádoucí.

1280px-2011-08-18_frankfurt_am_main_fahrradverleih_nextbike_hbf

Volně zaparkované nextbiky. Kód od zámku kola získali zákazníci pomocí mobilního telefonu. Autor: Sir James

Rozhodnutí soudu

Soud v kostce rozhodoval především o tom, jestli je na veřejném místě odstavené kolo, které na sobě má velkou a zřetelnou reklamu, součástí běžného provozu, a tudíž nepotřebuje zvláštní povolení. Nebo jestli se jedná o zvláštní použití a žádat po Nextbiku povolení je tedy na místě.

800px-stadtrader_alter_wall

Konkurenční StadtRAD. Autor: MissyWegner

Začátkem prosince 2009 rozhodl nejvyšší správní soud, že těžiště využití nextbiků spadá do oblasti pronájmu kol; reklama je sekundární. Nextbiky ve městě zůstat můžou. Zástupci Nextbike to uvítali a neušetřili si kritickou poznámku na adresu radnice za to, že se pokusila vyštípat funkční, nezávislý bike-sharingový systém na úkor jiného, který navíc subvencuje. Nextbike v současnosti působí ve dvou desítkách německých měst a jeho flotila čítá na 3 000 kol.

Oproti Nextbiku mají třeba Rekola výhodu v tom, že na sobě nenesou žádnou velkou a zřetelnou reklamu, a proto se nedají označit za odstavenou reklamní plochu. Parkování bike-sharingové bicyklu na veřejném místě, pokud nezavazí nebo nebrání v provozu, je možné penalizovat jen velmi obtížně. Z toho důvodu je pravděpodobné, že by v pražském případě dopadlo soudní rozhodnutí velmi podobně jako v Hamburku.

Pro zajímavost cenové srovnání (zvýrazněna nejlevnější alternativa)

Nextbike*Nextbike +StadtRAD*StadtRAD +
30 minut

1 euro

zdarmazdarma

zdarma

1 hodina

2 euro

1 euro2,4 euro

1,8 euro

2 hodiny

4 euro

3 euro7,2 euro

5,4 euro

6 hodin

6 euro

5 euro12 euro

12 euro

24 hodin

9 euro

9 euro12 euro

12 euro

* zvýhodněné tarify navázané na roční předplatné nebo např. na vlastnictví ročního kuponu na vlak.

Zdroje:

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: bikesharing

Dočasně zamčené diskuze

Z důvodu budoucích změn našeho webu je od 16. ledna 2021 z technických důvodů plošně vypnuta možnost komentování na stávajícím webu. Na sociálních sítích můžete komentovat i nadále. S komentáři se opět setkáte na nové verzi webu, která se intenzivně připravuje. Za vzniklé obtíže se omlouváme.

Další z rubriky

Brno spouští veřejnou půjčovnu nákladních kol :)

V Brně funguje od 15. února letošního roku půjčovna nákladních elektrokol. Jednotlivec či firma si..více

Nová lávka přes Bělehradskou zpřístupní Vinohrady cyklodopravě :)

Praha postaví lávku přes Bělehradskou ulici a propojí tak ulice Wenzigova a U Zvonařky na..více

Slovensko dá z fondu obnovy 2,5 miliardy na cyklodopravu :)

Státy Evropské unie nyní plánují vlastní Národní plány obnovy, které rozhodnou, kam půjdou evropské peníze..více

Rekola doplňují flotilu sdílenými kluzáky :)

Vzhledem k rekordní sněhové nadílce přišel bikesharing Rekola s dalším prostředkem sdílené mikromobility. Jsou jím..více

Poslanecká sněmovna: další návrhy u cyklistické novely :)

O připravované cyklistické novele zákona č. 361/2000 Sb. (o silničním provozu) jsme již vícekrát informovali..více

Dvě miliardy na cyklostezky? Nakonec nepadne ani koruna :)

V červenci roku 2020 přišla zpráva, že česká vláda dá z balíku React-EU dvě miliardy..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru