Pocket bike lane, aneb kapesní cyklopruh

Pocket bike lane, aneb kapesní cyklopruh. Již název evokuje funkci: kapesní cyklopruh má pomoci cyklisty navigovat skrze křižovatku, přičemž se objevuje jen v těsném okolí křižovatek a po průjezdu křižovatkou ihned končí. Je tedy mnohem kratší než běžné cyklopruhy, zpravidla nebývá delší než jeden blok. Typicky leží mezi pruhem pro jízdu rovně a odbočovacím pruhem. Je to řešení, které se dokonce vyskytuje i v Praze, i když zde se tedy setkáváme spíše s opakem: cyklopruhy, které před křižovatkou končí, než že by tam začínaly. Na Prahou na kole jsme kapesnímu cyklopruhu ale nikdy samostatný článek nevěnovali. Pojďme to napravit.

prasny_most_pd_leve-piktokoridor

Typický kapesní cyklopruh na Prašném mostě. Foto: Prahounakole.cz

Kapesní cyklopruh plní více účelů:

Cyklisté jedoucí rovně nemusí díky kapesnímu pruhu čekat v řadě vozidel odbočujících například vlevo, která čekají kvůli protijedoucím vozidlům. Dále řidiči vozidel nemusí čekat v řadě za cyklisty jedoucími například rovně. V okamžiku kdy řidič odbočuje vpravo, dochází k riziku sražení cyklisty jedoucího vpřed podél pravé strany vozidla: tzv. pravý hák. Toto riziko je eliminováno, pokud cyklisté stojí vlevo od vozidla. Také se jedná o poměrně levné řešení, jak cyklisty navigovat a usměrnit při jízdě křižovatkou.

pocket_05

Realizace, Washington DC, USA. Zdroj: Greatergreaterwashington.org

Jak již bylo řečeno, kapesní cyklopruh leží klasicky mezi pruhem jdoucím přímo a odbočovacím pruhem. Aby se dal kapesní cyklopruh klasifikovat jako „low stress“, aby účastníci provozu měli přehled o situaci, musí odbočovací pruh pro vozidla jedoucí vpravo v ideálním případě začít náhle, napravo od kapesního pruhu a být poměrně krátký. Často tomu však takto není a vše funguje tak, že pravý jízdní pruh jednoduše pokračuje stále rovně, až je z něj pruh odbočovací.

pocket_holandsko_01

Zde kapesní cyklopruh pro odbočení vlevo. Zdroj: Delftcavengerhunt

Nelze opomíjet zápory:

Kapesní pruhy jsou často kritizovány z řad cyklistů za velkou míru stresu, kterou toto řešení vytváří. V tom jsou podobné veškeré nechráněné infrastruktuře v provozu, pouze je to u nich ještě zjevnější.

Jak již bylo řečeno, často nesplňují pravidlo, že by měly navazovat přímo na směr jízdy cyklisty a naopak nutí cyklisty k riskantnějšímu přeřazování skrz jízdní pruhy, aby se zařadili do své „kapsy“ vlevo. Cyklisté musí přejet z pravé strany pruhu na levou stranu, kde se poté vklíní do začínajícího kapesního cyklopruhu. A proplétat se pruhem, kde jedou vozidla plnou rychlostí, není nic příjemného a často ani bezpečného.

jm_urustonky_sokolovska

Kapsa pro odbočení vlevo v ulici U Rustonky. Foto: Prahounakole.cz

V momentě, kdy už se cyklista dostane do svého cyklopruhu a čeká na signál volno, stále se nemusí cítit příliš jistě. Malý příklad: cyklista stojí ve svém kapesním pruhu a čeká. Nalevo i napravo od něj je volný pruh. V tom se zezadu začnou přibližovat souběžně autobus a dejme tomu naložená mnohatunová cisterna, či nákladní souprava. Zkrátka vozidla, která si ujmou ze šířky jízdního pruhu podstatně více. Cyklista se nemusí cítit zcela bezpečně při představě, jak se k němu zezadu blíží tyto kolosy, aby zastavily jen několik centimetrů od něho. Situace, kdy ho dělí jen čára vodorovného dopravního značení, mu jistě nepřidá na subjektivním pocitu bezpečí. Nelze se pak některým lidem na kolech divit, pokud zvolí alternativní trasu.

pocket_03

Další z možných problémů: kapsa jako „ideální“ připojovací prvek do odbočovacího pruhu, Seattle, USA. Zdroj: NEGreenways

Z pohledu řidiče vozidla se pak nabízí otázka, zda by nepreferovali raději cyklopruhy v dlouhém úseku, o kterém zkrátka vědí, že tam je a počítají s ním po celou dobu jízdy danou lokalitou. To by pro řidiče mohlo být srozumitelnější řešení, než pokud se tyto pruhy náhle objevují a za křižovatkou opět mizí a musejí se opět řadit s cyklisty do jednoho pruhu. Řidiči mohou očekávat, že cyklisté budou mít svůj vlastní pruh i dále, ten ale nemají. V takové situaci je pak těžké předvídat.

pocket_01

Některé kapesní cyklopruhy pokračují i za křižovatku, kde jsou poté ukončeny, mnohdy ne zcela ideálně, Maryland, USA. Zdroj: Bikemaryland.org

Shrnutí

Z tohoto přehledu se může zdát, že usměrnění cyklistů skrze křižovatky pomocí kapesních cyklopruhů má příliš nevýhod. Jenže vyvýšené úseky cyklopruhů nebo jiná chráněná řešení (třeba tzv. „refuge cycle tracks“ jež známe z Nizozemska či Německa, či fyzické oddělení pomocí Jersey bariér či jiných) vyžadují více volné šířky, která nemusí být vždy dostupná. Stejně tak jsou úseky, kde se nedá vyznačit kontinuální cyklopruh, přesto by ale šly v křižovatce vyznačit alespoň pomocné kapesní cyklopruhy.

jm_dublin_pocket_bikelane

Ideální využití kapesního cyklopruhu pro zajištění prostoru kolem čekajícího auta pro příjezd do cykloboxu. Zde samosebou bez nutnosti přeřazovat se skrz jízdní pruhy. Povšimněte si možnosti výběru mezi chráněnou stezkou a jízdou v provozu. Dublin, Irsko. Foto: Prahounakole.cz

To nás pak vede k otázce, zda-li chceme větší množství, avšak méně chráněných cyklopruhů, oddělených pouze pomocí vodorovného dopravního značení, či méně, zato lépe chráněných (a dražších na realizaci) fyzicky oddělených řešení? A pokud situace neumožňuje fyzické oddělení nebo kontinuální dlouhý cyklopruh, není lepší mít alespoň v křižovatce onen kapesní cyklopruh, než to mít naprosto bez jakýchkoliv cykloopatření?

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. No, vzhledem k tomu, že chráněné trasy jsou v Praze převážně ze světa utopických románů, je samozřejmě lepší takovýto malůvkový pruh než drátem do oka. Nijaká zvláštní výhra to není, ale zas tak hrozně nebezpečně se na tom necítím, i když je tedy fakt, že úplně v klidu taky nejsem – každý den na Prašné mostě (spíš než velká vozidla, která samozřejmě poněkud vadí, jsou otravná auta, co přejíždějí přes tu kapsu z jednoho pruhu do druhého, často právě tak, že nejdřív předjedou cyklistu, a pak to šmiknou na druhou stranu). Jenže než tu křižovatku překonávat „chráněně“, to to radši chvíli vydržím – výhoda je, že do kapsy člověk aspoň přijede plynule, je to pokračování cyklopruhu od Letné, že – a průser je, jak to končí, to je tragédie, zrovna tam, kde by člověk potřeboval cyklopruh nejvíc, navíc na místech, kde je chodník široký jak kráva a skoro nikdo po něm nechodí.

Další z rubriky

10 cyklistických proměn Prahy na Google StreetView 10

Google na jaře a v létě roku 2017 opět projel se svým mapovacím vozem velkou..více

Čistou stopou Prahou: magistrátní (nejen) cykloweb :)

Možná si pamatujete městskou stránku Praha cyklistická, na kterých kolem roku 2010 vycházely pravidelně články..více

Specifika cykloopatření v OpenStreetMap 2

V minulém článku jsem (doufám) některé z vás navnadil na vyzkoušení si OpenStreetMap (OSM), ať pro..více

Pustíte se do OpenStreetMap? 1

Cyklomapa Prahou na kole využívá pro svou kresbu geodatabázi OpenStreetMap (OSM). Stejně je na tom i..více

Hans-Erich Dechant: Bezstanicový bikesharing je návrat o 15 let zpět 15

Bezstanicové systémy sdílení kol jsou stále populárnější a v posledních letech se masivně šíří světem,..více

Co by měl splňovat bezstanicový bikesharing? 10

Svět pohltila vlna rozvoje bezstanicových systémů sdílení kol. Zájem vzbudily především početné flotily čínských společností..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak budete objíždět Trojskou lávku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru