Torontem na bicyklu

V posledním příspěvku prázdninových cestovatelských zápisků se podíváme do kanadského Toronta. Jedná se o nejlidnatější kanadské město s dvěma a půl miliony obyvatel. Město jsem na kole projezdil, ale mnohem méně než Montréal, hodně informací tak čerpán především ze setkání s lidmi ze Cycle Toronto a s Yvonne Bambrick, tedy od tamních cykloaktivistů.

jm_toronto_16

Cykloobousměrka

jm_toronto_15

jm_toronto_18

Slavný torontský cyklostojan. Téměř ikonický.

Toronto rozhodně není tak cyklisticky rozvinuté jako Montréal. Podle tamní cyklistické komunity se reálná podpora cyklodopravy rozjíždí až v posledních letech. Teprve nyní se daří realizovat projekty, o kterých se mluví jako o potřebných klidně již od osmdesátých a devadesátých let. V mnoha věcech mi tak jízda Torontem připomínala Prahu. Cyklostezky a cyklopruhy sice už tvoří jakousi základní síť, ale ta není příliš hustá. Cyklistů je tu ale zvláště v centru skutečně nezanedbatelné množství: na úrovni celého města se prý pohybuje modal share cyklo kolem 1-3 %, v centrální části to ale v létě může být 5-10 %. Montréal to ale samozřejmě není.

jm_toronto_01

Bicyklů potkáme v centru skutečně hodně.

Hustota sítě stezek a pruhů by velmi připomínala Prahu, pokud by se v Praze existující pruhy propojily do souvislé sítě a nemizely by co pár desítek metrů. Na rušné ulice s pouhopouhým piktokoridorem ale v Torontu narazíme také. Rozdíl je v tom, že když se již v Torontu nasadí určitá kvalita opatření (např. cyklopruh, nebo i ten laciný piktokoridor), tak je stálá a daří se ji udržet po delší dobu, nemizí co pár desítek metrů. Zásadní rozdíl oproti Praze vidím v tom, že se v Torontu budují běžněji než v Praze souvislá cyklistická spojení z bodu A do bodu B (třeba celá konkrétní ulice se souvislými cyklopruhy), tedy nikoliv pouze jako doplněk, když se zrovna cyklopruh někam bez námahy vejde.

Samozřejmě velkým přirozeným rozdílem oproti Praze je vybudování města v čtvercové síti: kolegové ze Cycle Toronto se nad plánem Prahy dost vyděsili.

jm_toronto_04

Cyklopruhy na Bloor Street: jeden z posledních velkých úspěchů tamní cyklokomunity.

jm_toronto_25

Řešení křižovatky skoro jako V Olšinách. Ale má to tu i negativa: cyklopruhy jsou tu kritizovány za malou šířku, která neumožňuje bezpečné předjíždění cyklistů navzájem.

jm_toronto_26

Lépe než v Montréalu: cyklisté nalevo od odbočujících aut.

Nesrovnávejme ale jen s Prahou, nýbrž hlavně s bližším Montréalem. Montréal má sice mnohem hustší síť stezek a pruhů, zároveň ale nově budované stezky v Toronto dosahují v mnohém vyšších standardů. Dalo by se říci, že pokud se Montréal nepřizpůsobí aktuálním trendům, tak by za pár (desítek) let mohl být z kanadského cyklistického trůnu sesazen. Tedy pokud úsilí Toronta nepoleví (spíše naopak zesílí).

jm_toronto_11

A Toronto se snaží. Další nová infrastruktura, která vás navede doleva od odbočujících aut…

jm_toronto_12

…Je třeba to vyhodnotit a zeptat se veřejnosti, co si myslí.

jm_toronto_13

Co se také dle vyjádření Yvonne Bambrick daří ve městě lépe než v Montréalu, je zimní údržba. Prý již je zajištěna základní údržba některých cyklostezek a pruhů. Občas jsou sice problémy s koordinací a právě protaženou stezku zavalí druhý pluh protahující chodník, ale to se snad časem vyladí.

jm_toronto_28

Tady zimní údržba funguje.

jm_toronto_24

I když zrovna tady se to uklízí i autům. Takový klasický piktokoridor.

V Torontu mají systém sdílení kol. Technologie je to naprosto totožná jako v Montréalu, hustota stanic je ale výrazně menší. Sice jich je stále dost (těsně před mým příjezdem se systém dokonce rozšířil), ale bez mapy se neobejdete. Prostě nejde spoléhat na to, že pojedete a stanici pro vrácení kola někde potkáte. Cestu jsem musel konzultovat s mapou bikesharingu a stanice, kde kolo vrátit, dohledávat.

jm_toronto_14

Bikesharing je technologicky stejný jako v Montréalu, jen síť je méně hustá.

jm_toronto_07

Uzavření ulice permanentní…

jm_toronto_02

…a jen občasné.

jm_toronto_21

Hezký chráněný cyklopruh oddělený květináči.

jm_toronto_19

Chtěl jsem si vyfotit, že i tady se parkuje v cyklopruzích, když tu do záběru vjel policejní „parking enforcement“ vůz a hříšníka vytroubil pryč.

jm_toronto_23

Není nám podobný komfort z Prahy povědomý?

jm_toronto_22

jm_toronto_03

Cyklopruh

jm_toronto_09

Ale jezdí se i bez něj, i když taková pohoda to není. Safety in numbers jsem tu ale pocítil.

jm_toronto_27

Parkování kol na hlavním nádraží.

jm_toronto_10

Průjezd autobusovou zastávkou.

jm_toronto_08

Nové značení označeno jako nové.

jm_toronto_17

Úřední oznámení, které nesmyje déšť a kolemjdoucí si ho i všimnou.

jm_toronto_37

Když to zatím nešlo jinak, tak nepropojené cyklopruhy propojili povolením jízdy skrz park…

jm_toronto_38

…je ale třeba pomalejší jízdy.

jm_toronto_33

Mají tu i nábřežní promenádu.

jm_toronto_34

A na ní velké problémy s elektrokoly. A to se tu nemluví o nám tak dobře známé asistenci elektromotoru, jde o skutečně rychlé ebajky bez limitů.

jm_toronto_30

Křižovatka na promenádě.

jm_toronto_31

Mimo centrum je nábřežní stezka o poznání méně velkorysá (a nepoužívaná). Radši se jezdí silnicí.

jm_toronto_36

Výjezd z parku do ulice. Tlačítko pěkně daleko, skoro jako u Mánesa. Detekce tu ale není.

jm_toronto_39

Stezka podél trati se vzorovým napojením na železniční stanici…

jm_toronto_40

…stanice bikesharingu u nádraží. Od kola se dá projít rovnou na nástupiště.

jm_toronto_29

A ještě na závěr jeden pohled na Bloor Street. Aneb kolik parkovacích míst musíte obětovat kvůli jednomu vjezdu do dvora, když projektujete chráněný cyklopruh?

jm_toronto_32

Snad se bude Torontu stále více dařit dohánět Montréal a stezky, které dnes někde končí, budou za čas pokračovat opět o něco dále.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Koukám, že si v Torontu umí ulehčit práci a přemýšlí do budoucnosti – revoluční sloupky ke značkám…!

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Co by měl splňovat bezstanicový bikesharing? 10

Svět pohltila vlna rozvoje bezstanicových systémů sdílení kol. Zájem vzbudily především početné flotily čínských společností..více

Výluka na cyklostezce v Amsterdamu 8

21. 07. - Václav Kříž - Inspirace
Několik záběrů z běžných výluk na stezkách v Amsterdamu.

Neoficiální mistrovství světa v bike polu se bude konat v červenci v Praze :)

12. 07. - redakce - Inspirace
Přišlo léto a s ním další ročník mezinárodního turnaje v bike polu, o kterém jsme..více

Cyklistická historie 2 – doba rozvoje 1

Pro tento článek děkuji všem, kdo přispěli komentáři pod článkem předchozím, zejména Filipánovi. Mohu tak..více

Mapujeme bílá místa pražské cyklistické historie 16

29. 05. - redakce - Inspirace
Prahou na kole se cyklistickou dopravou v Praze zabývá nějakých deset let. Historie cyklistické dopravy..více

Vychytávky na cyklostezkách v Amsterdamu 3

26. 05. - Václav Kříž - Inspirace
Několik náhodných obrázků z amsterodamských cyklostezek. Podobné příklady lze nalézt i v Česku a jinde ve..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru