Guerillové cyklostezky

Po dvou po sobě jdoucích tragických kolizích cyklistů s automobilem, kdy viník ujel od nehody, se členové anonymní skupiny, známé jako San Francisco Municipal Transformation Agency (SFMTrA), rozhodli postavit chráněný pruh na vlastní pěst. Stačilo jim k tomu pár dopravních kuželů.

bike-lane-posts

Dočasné zvýšení ochrany (Foto: sfmtra)

Takové guerillové zásahy většinou nevydrží dlouho, pouze krátkodobě zvýší povědomí, než jsou nakonec odstraněny městskými úřady. Když však skupina nainstalovala sadu flexibilních ochranných sloupků, město zareagovalo odlišně: místo toho, aby je zrušilo, z nich učinilo oficiální opatření.

SFMTrA je organizace mužů a žen angažovaných v bezpečnějších ulicích pro cyklisty a chodce. A pracují rychle. Sami se popisují jako ti, kteří užívají taktický urbanismus pro dosažení celého spektra cílů:

  • provádět okamžité zvyšování bezpečnosti chodců a cyklistů,
  • upozorňovat na nebezpečná místa ve městě,
  • vyvíjet tlak na městské orgány pro proaktivní, rychlé a výrazné zlepšení v oblasti bezpečnosti.
guerrilla-bicycle-lane

Řada flexibilních ochranných sloupků (Foto: sfmtra)

Skupina často zasahuje právě formou dopravních kuželů. Přitahují pozornost, ale jsou jen dočasné, snadno poškoditelné a odstranitelné. Přidání více robustních, polyuretanových flexi sloupků proto mohlo město spíše přesvědčit, aby je udrželi na této konkrétní instalaci.

Obecně platí, že město nemá žádnou jinou možnost, než kužely a jiné neoficiální příspěvky dopravního mobiliáře odstranit. Umisťovat objekty na silnici je porušení předpisů, které může vést ke konfliktům mezi různými druhy dopravy. V tomto případě však má město v plánu nainstalovat oficiální ochranné sloupky a ty dočasné mezitím ponechat, dokud nebude procedura dovršena.

golden-gate-park-posts

Neoficiální příspěvek dopravního mobiliáře (Foto: sfmtra)

Děje se to i jinde

Členové podobných skupin v jiných městech zkoušeli podobné činy se smíšenými výsledky. Když skupina pro Rozumně slušné občany Seattlu nainstalovala obdobnou sadu sloupků v Seattlu, město je okamžitě odstranilo. Následovně však město odpovědělo mimořádně hezky napsaným dopisem s příslibem doplnění oficiálních sloupků městem. A svůj slib splnilo.

New Yorku si ještě méně bojácná skupina vybudovala cyklostezku sama, přes noc. Poté co místní radní odmítli plány na rozšíření již hotového pruhu pro cyklisty, vyšli sami do ulic s barvou a pruh si dokreslili. Skupina uvedla, že je k tomu přiměla srážka taxíku s cyklistou poté, co se taxikář údajně dohadoval o právo na sdílení pruhu.

A u nás?

Podívejme se do Prahy na přejezd pro cyklisty na stezce A41/A42 na vjezdu do Depa Kačerov. Blízká zastávka má cyklostezkový bypass, který sice zbudovalo, ale vodorovné značení rozhodně nenakreslilo město. :) Nebo dříve guerillový nájezd na vysočanskou cyklostezku, svépomocí vybudovaná rampa, dokonce dostala od města oficiální směrovou cedulku. Nutno dodat, že některé zásahy mohou být opravdu v mikro měřítku, ale přesto zjednoduší lidem pohyb. Viz zásahy Guerilla Cementing.

kacerov

Cyklostezkový bypass v Praze. Vodorovné značení je guerillou.

Partyzánské zásahy jako tyto zajisté vyvolávají mnoho vášnivých reakcí ze všech stran. V některých případech jsou oslavovány místními komunitami, jindy odstraňovány a pokutovány úřady. Každopádně dávají městům šanci otevřít oči, proč takové nepověřené zásahy vznikají, a často mohou vést ke změnám.

guerilla-cementing

O schod méně (Foto: Guerilla Cementing)

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Děkuji všem guerillářům,
    jejich opatření jsou:
    – nejlepší (řeší to opravdu potřebné a neřeší to opravdu nepotřebné)
    – nejméně obtěžující ostatní (aby to nikdo neodstranil)
    – nejlevnější (pár desítek Kč za beton a pár desítek minut práce)
    – nelegální
    Já guerillově zasypával díry na stezce kolem Vltavy :-)
    Asi to nebylo ani nelegální, ale ta půlhodina práce a lehce ošoupaná lopatka za ten dobrý pocit stály.

Další z rubriky

Rozhovor s Františkem Brašnou ze SONS o bezbariérových úpravách a cyklistické dopravě 77

Ing. František Brašna je vedoucím Metodického centra odstraňování bariér Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých ČR,..více

„Extrémní“ cargobiking 16

Říká se, že jízdní kolo je – na rozdíl od auta – obtížně použitelné, dojde-li..více

Moje láska: Kickstand Comics 8

Přečtěte si Kickstand Comics, dokud je volně dostupný na webu. Komiks byl formován městskou cyklistikou v USA..více

Vychytávky na cyklostezkách v Nizozemsku (2) 5

11. 08. - Václav Kříž - Inspirace
V Nizozemsku se tolik jezdí na kole především díky tomu, že je na pohyb na..více

Vychytávky na cyklostezkách v Nizozemsku (1) 28

04. 08. - Václav Kříž - Inspirace
V Nizozemsku se tolik jezdí na kole především díky tomu, že je na pohyb na..více

Free Circle: oblečení pro (ne)cyklisty 13

06. 07. - Jan Krčmář - Inspirace
Hned na úvod musím něco přiznat, nemám totiž nijak blízký vztah ke svému kolu. Mám..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Kde zpravidla v širším centru Prahy parkujete kolo?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru