Guerillové cyklostezky

Po dvou po sobě jdoucích tragických kolizích cyklistů s automobilem, kdy viník ujel od nehody, se členové anonymní skupiny, známé jako San Francisco Municipal Transformation Agency (SFMTrA), rozhodli postavit chráněný pruh na vlastní pěst. Stačilo jim k tomu pár dopravních kuželů.

bike-lane-posts

Dočasné zvýšení ochrany (Foto: sfmtra)

Takové guerillové zásahy většinou nevydrží dlouho, pouze krátkodobě zvýší povědomí, než jsou nakonec odstraněny městskými úřady. Když však skupina nainstalovala sadu flexibilních ochranných sloupků, město zareagovalo odlišně: místo toho, aby je zrušilo, z nich učinilo oficiální opatření.

SFMTrA je organizace mužů a žen angažovaných v bezpečnějších ulicích pro cyklisty a chodce. A pracují rychle. Sami se popisují jako ti, kteří užívají taktický urbanismus pro dosažení celého spektra cílů:

  • provádět okamžité zvyšování bezpečnosti chodců a cyklistů,
  • upozorňovat na nebezpečná místa ve městě,
  • vyvíjet tlak na městské orgány pro proaktivní, rychlé a výrazné zlepšení v oblasti bezpečnosti.
guerrilla-bicycle-lane

Řada flexibilních ochranných sloupků (Foto: sfmtra)

Skupina často zasahuje právě formou dopravních kuželů. Přitahují pozornost, ale jsou jen dočasné, snadno poškoditelné a odstranitelné. Přidání více robustních, polyuretanových flexi sloupků proto mohlo město spíše přesvědčit, aby je udrželi na této konkrétní instalaci.

Obecně platí, že město nemá žádnou jinou možnost, než kužely a jiné neoficiální příspěvky dopravního mobiliáře odstranit. Umisťovat objekty na silnici je porušení předpisů, které může vést ke konfliktům mezi různými druhy dopravy. V tomto případě však má město v plánu nainstalovat oficiální ochranné sloupky a ty dočasné mezitím ponechat, dokud nebude procedura dovršena.

golden-gate-park-posts

Neoficiální příspěvek dopravního mobiliáře (Foto: sfmtra)

Děje se to i jinde

Členové podobných skupin v jiných městech zkoušeli podobné činy se smíšenými výsledky. Když skupina pro Rozumně slušné občany Seattlu nainstalovala obdobnou sadu sloupků v Seattlu, město je okamžitě odstranilo. Následovně však město odpovědělo mimořádně hezky napsaným dopisem s příslibem doplnění oficiálních sloupků městem. A svůj slib splnilo.

New Yorku si ještě méně bojácná skupina vybudovala cyklostezku sama, přes noc. Poté co místní radní odmítli plány na rozšíření již hotového pruhu pro cyklisty, vyšli sami do ulic s barvou a pruh si dokreslili. Skupina uvedla, že je k tomu přiměla srážka taxíku s cyklistou poté, co se taxikář údajně dohadoval o právo na sdílení pruhu.

A u nás?

Podívejme se do Prahy na přejezd pro cyklisty na stezce A41/A42 na vjezdu do Depa Kačerov. Blízká zastávka má cyklostezkový bypass, který sice zbudovalo, ale vodorovné značení rozhodně nenakreslilo město. :) Nebo dříve guerillový nájezd na vysočanskou cyklostezku, svépomocí vybudovaná rampa, dokonce dostala od města oficiální směrovou cedulku. Nutno dodat, že některé zásahy mohou být opravdu v mikro měřítku, ale přesto zjednoduší lidem pohyb. Viz zásahy Guerilla Cementing.

kacerov

Cyklostezkový bypass v Praze. Vodorovné značení je guerillou.

Partyzánské zásahy jako tyto zajisté vyvolávají mnoho vášnivých reakcí ze všech stran. V některých případech jsou oslavovány místními komunitami, jindy odstraňovány a pokutovány úřady. Každopádně dávají městům šanci otevřít oči, proč takové nepověřené zásahy vznikají, a často mohou vést ke změnám.

guerilla-cementing

O schod méně (Foto: Guerilla Cementing)

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Děkuji všem guerillářům,
    jejich opatření jsou:
    – nejlepší (řeší to opravdu potřebné a neřeší to opravdu nepotřebné)
    – nejméně obtěžující ostatní (aby to nikdo neodstranil)
    – nejlevnější (pár desítek Kč za beton a pár desítek minut práce)
    – nelegální
    Já guerillově zasypával díry na stezce kolem Vltavy :-)
    Asi to nebylo ani nelegální, ale ta půlhodina práce a lehce ošoupaná lopatka za ten dobrý pocit stály.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Čistou stopou Prahou: magistrátní (nejen) cykloweb :)

Možná si pamatujete městskou stránku Praha cyklistická, na kterých kolem roku 2010 vycházely pravidelně články..více

Specifika cykloopatření v OpenStreetMap :)

V minulém článku jsem (doufám) některé z vás navnadil na vyzkoušení si OpenStreetMap (OSM), ať pro..více

Pustíte se do OpenStreetMap? 1

Cyklomapa Prahou na kole využívá pro svou kresbu geodatabázi OpenStreetMap (OSM). Stejně je na tom i..více

Hans-Erich Dechant: Bezstanicový bikesharing je návrat o 15 let zpět 15

Bezstanicové systémy sdílení kol jsou stále populárnější a v posledních letech se masivně šíří světem,..více

Co by měl splňovat bezstanicový bikesharing? 10

Svět pohltila vlna rozvoje bezstanicových systémů sdílení kol. Zájem vzbudily především početné flotily čínských společností..více

Výluka na cyklostezce v Amsterdamu 8

21. 07. - Václav Kříž - Inspirace
Několik záběrů z běžných výluk na stezkách v Amsterdamu.
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru