Nová Rekola: obří košík, GPS a skvělé blatníky

Publikováno: 21. března. 2017, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Publikováno: 21. března. 2017, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

Bikesharing Rekola po zimní přestávce znovu vyjíždí do pražských ulic. První růžové bicykly si zájemci mohou opět půjčovat již ode dneška. Systém navíc přináší různé novinky. Kromě jednorázových výpůjček, nového webu a trochu pozměněného nastavení zón se lze těšit i na zcela nový typ bicyklu. Již se nejedná o ojetinu z druhé ruky, ale o na míru vyladěné nové kolo. Jak se na něm jezdí? A na co všechno se můžete těšit? Nové rekolo jsme pro vás o víkendu řádně vyzkoušeli.

Nový bicykl

Díky investici Ondřeje Fryce, zakladatele Mall.cz, napřela Rekola sílu do své profesionalizace a do Prahy a Brna vyráží se zcela novým kolem. Na bicyklu je vidět práce rekolího týmu, zachovává si svou loňskou filozofii, zároveň je ale sestaven ze zcela nových dílů, od čehož si společnost slibuje větší spolehlivost a snížení potřeby zásahů od servismenů, tedy ve finále snížení nákladů. Nemluvě o tom, že jednotný typ kola značně zjednoduší shánění náhradních dílů.

Nové rekolo: nízký rám pro pohodlný nástup.

Na nových kolech letos přibyly bezdušé pláště, píchnutí nebo ušlé kolo by tak mělo být minulostí. Bicykl má také nový extra velký košík. Stejně jako vloni je standardem výškově nastavitelné sedlo s ochranou proti krádeži, kvalitní blatníky a magnetická světla Reelight: bílé vepředu, červené vzadu. Světla navíc doplňují odrazky. Kolo je vybaveno osvědčeným řetězovým zámkem, nově s pětimístným kódem. Velkou novinkou pak bude GPS čip v každém kole.

Řetěz s horním krytem: ideální do města.

GPS by mělo zjednodušit a zpřesnit vracení a půjčování, celkově přispět ke spolehlivosti systému. Nemělo by se tak oproti předchozím sezónám stávat, že kolo bude jinde než ukazuje mapa. Poloha kola na mapě bude garantována a vracení v aplikaci o dost jednodušší.
Od GPS si Rekola také slibují zlepšení ochrany proti krádežím. Kolo bude vysledovatelné a bicykl bude Rekola ihned informovat při případné neautorizované manipulaci. Firma uvažuje i o zabudování alarmu, který by se v takovém případě rozezvučel. Na to vše si ale budou muset uživatelé ještě pár týdnů počkat. Kola již sice mají pro připevnění GPS čipů přípravu, včetně dynama v náboji zajišťujícího nabíjení, na dodání GPS jednotek se ale zatím čeká.

Příprava na GPS.

Je tak vidět, že práce je hodně a stejně jako v minulém roce se některé novinky budou rozbíhat až v průběhu sezóny. To platí i o rostoucím počtu kol. Rekola sice slibují více bicyklů než v minulých letech, konečný počet ale zatím sami přesně neznají a kola budou přibývat postupně. V tomto týdnu vyjíždí se stovkou bicyklů.

Jak se jezdí?

Čerstvě připravené kolo jsme měli možnost vyzkoušet tuto neděli. Bylo deštivo a blatníky tak přišly skutečně vhod. Jsou dostatečně dlouhé a jezdce chránily i v opravdu hlubokých loužích. Rekolo bych se vůbec nezdráhal za deště použít znovu.

Přední blatník je dostatečně dlouhý.

Co se jízdních vlastností kola týče, tak ty jsou takové klasicky bikesharingové. Bicykl má jeden převod, který umožní vyjet jak běžná stoupání, tak zajistí příjemnou volnější jízdu po rovině. Stejně jako u většiny konkurenčních bikesharingových kol musíte zkrátka zapomenout na sportovnější výkony a možnost mrštných manévrů vyžadujících velká zrychlení. Kolo vás donutí jezdit „na pohodu“. Bicykl k tomu poskytuje příjemný vzpřímený posed, výška sedla je nastavitelná.

Jediný větší problém jsem během jízdy na testovaném kole zaznamenal právě se sedlem. I přes snahu o maximální dotažení upínáku se mírně hýbalo a postupně pomalu sjíždělo dolů. Bohužel bez nářadí nešlo lépe dotáhnout. Dle sdělení Vítka Ježka, zakladatele Rekol, ale na upevnění sedla pracují a v budoucnu by měly přibýt spolehlivější rychloupínáky.

Prostorný košík.

Velkou změnou prošel košík. Kolo má nový drátěný koš, který je pevnou součástí řídítek. Pozitivně hodnotím velikost: bez problémů se do něj vejde i relativně velký batoh. Mezery mezi dráty jsou větší, je třeba se tak připravit na to, že na nějaké nezabalené drobnosti úplně vhodný nebude.

Poslední novinky se týkají zámku. Bude pětimístný a jeho propletení rámem by mělo být zajištěno stahovacími páskami, aby se předcházelo chybám uživatelů při uzamykání. Zároveň je řetěz stále dostatečně dlouhý, aby rekolo mohlo být možné uzamknout téměř k čemukoliv. Pokud jste ale byli zvyklý vozit zámek třeba v batohu na zádech, tak to již možné nebude.

Pětimístný kódovací zámek.

Novinky v systému

Velkou novinkou jsou jednorázové výpůjčky. Hodina v Praze bude za 32 Kč. Jednorázová výpůjčka ale přinese několik omezení: takový uživatel bude muset kolo vracet do přesně definovaných repointů – jedná se o síť vybraných městských stojanů (plus několik zábradlí v místech, kde žádný stojan není).

(foto: Rekola.cz)

Dlouhodobí uživatelé budou moci kola stále vracet kdekoliv v rámci zóny, nově ale budou omezeni hodinovým limitem výpůjčky. Pokud kolo nevrátí do hodiny, bude jim v Praze účtován poplatek 32 Kč za každou započatou hodinu. Roční cena se zvedá na 1199 Kč (tedy 150 Kč za měsíc), systém ale na oplátku slibuje nová kola a jejich větší spolehlivost a počet.

Rozsah zón zůstává podobný. Tedy až na jednu výjimku: velkou novinkou je vyřazení Josefova. Rekola jednala se zástupci městských částí a připravovala je na skutečnost, že bicyklů bude letos výrazně více. Firma se snažila systém co nejlépe nastavit k oboustranné spokojenosti, omezení parkování a půjčování kol v historickém jádru města je tak jedním z výsledků těchto jednání.

Jako vloni. Tedy až na Josefov.

Na závěr

Firma se zkrátka vyvíjí a profesionalizuje po všech stránkách. A to včetně rozvozu kol: punkový rozvoz kol v ruce vedle kola už přestal vyhovovat. Rekola si tak ke služebnímu bicyklu pořídila i nákladní vozík, který přepraví až tři bicykly najednou. Praha tak získala své další cargo kolo.

Na vozík se vejdou až tři rekola.

A co vlastně bude se starými koly, která jste v Praze a Brně potkávali v minulých letech? Na zmar nepřijdou, obohatí rekolí flotilu v Olomouci a Teplicích.

Chcete si přečíst o Rekolech více? Naše starší články:

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Honza Musílek 21. 3. 2017, 09:34

Škoda toho košíku vepředu (vzadu by méně snižoval ovladatelnost s těžším nákladem. A taky škoda hodinového limitu. To je fakt na to, aby člověk sledoval hodinky -- stihnu to, nestihnu to? Aby to neskončilo takovou pakárnou, že po 45 minutách bude kolo vracet jen proto, aby si jej vzápětí zase půjčil.

josuk 21. 3. 2017, 10:46

Praha 1 by měla rychle zapracovat na likvidaci "skvrny" Josefova - aspoň několika repointy! ;-) (netuším sice, jaké bylo v tomto směru vyjednávání, a je také asi pravda, že v samém centru města nic jiného než stanicový systém být asi nemůže..)

Jiří Motýl 21. 3. 2017, 11:04

josuk: tak Praha 1 nechce ani stanice bikesharingu ;) pouze na náplavce a mimo památkovou zónu.

DJ 21. 3. 2017, 11:06

Kolo vypadá dobře, nicméně na ty kopce jsem čekal aspoň tříkvalt v náboji... :(

Jak jsou na tom ty bezdušové gumy s pohodlím a trakcí? Osobně bych čekal obé horší, než na standardní pneu (loni mi nepřišly prázdné duše jako nějaký zásadní problém).

újezďák 21. 3. 2017, 11:20

Řekl bych, že z hranic památkové zóny je to do jejího centra tak 5 min pěšky ? :)
Navíc jsem až do této diskuse měl dojem, že právě Rekola žádné pointy nepotřebují :)

Spíš by se už pomalu mohla vypsat soutěž o tom kam až se, přes veškerá současná i budoucí opatření , nějaké rekolo dostane.
Pařížský Velib se dal vyfotit i v Senegalu :)

Vratislav Filler 21. 3. 2017, 11:26

Ta antizóna není Josefov, to je i podstatná část Starého Města. A že si v téhle oblasti Praha 1 odmítá nechat zřídit stojan na kola, je naprosto jasná vizitka. Kolik je v té zóně parkovacích stání pro auta, že tam nemůžou na deseti místech zřídit stojan?

Morag 21. 3. 2017, 12:01

Všechno super, jen mě dost štve zrušení měsíčního a čtvrtletního předplatného. :(

vlákno 21. 3. 2017, 12:39

Nj, stojany na Staromáku a okolí, kdysi tam byly, pak je někdo nechal odstranit http://www.cyklistesobe.cz/threads/211
Tak se vážou kola ke značkám, mají asi co chtěli.
Jinak by mě zajímalo, jestli Praha 1 řeší stejným způsobem firmy typu Dáme jídlo a obecně závozní firmy, které naprosty systematicky parkují na chodnících, zákazech zastavení a přechodech pro chodce, protože "tam je místo". Že by jim třeba řekla, že v nějaké oblasti vůbec nesmí parkovat (zastavit) a ať to tam nosí pěšky. Nj, jasně, Praha 1, takže double standards. Kola tu parkovat nenecháme nikde, auta kdekoliv. Ať žije PPR :|

Tomáš 21. 3. 2017, 18:07

Když už Lomecký a spol půjdou do pekel...

Jiří Motýl 21. 3. 2017, 23:23

DJ: Já na to asi nejsem moc citlivý. Jelo se mi na tom dobře.

Je pravda, že jsem z toho měl více takový "bikesharingový" pocit než vloni (najezdil jsem se toho v různých bikesharingových systémech docela hodně). Tak třeba to dělají ty gumy.

Nejvíc mě tedy trápilo to sedlo, na to mám u Rekol pravidelně smůlu.

Václav Římal 22. 3. 2017, 07:41

Dá se někde zobrazit mapa zón bez registrace a přihlášení na webu Rekol? Nejsem schopen to najít. (Po přihlášení nakonec ano, ale mělo by to být k dipozici i bez registrace, aby se právě člověk mohl rozhodnout, zda do toho jde.)

Jiří Motýl 22. 3. 2017, 10:02

VŘ: www.rekola.cz/map

Vloni měla zpoždění oproti realitě, z důvodů bezpečnosti. Nevím, jak to je letos, když jdou i jednorazove výpůjčky.

Václav Římal 22. 3. 2017, 10:16

JM: Tto právě chce přihlášení. Možná je to schválně?
O zpoždění vůči realitě mi nejde, chtěl bych prostě někde snadno vidět, kde končí zóna.

Jiří Motýl 22. 3. 2017, 10:29

Chm.. včera to ještě fungovalo bez prihlaseni, odtamtud mam ten vyrez mapy v centru. Ted uz se tam taky nedostanu, asi to zablokovali.

DJ 22. 3. 2017, 14:54

JM: pravda, zrovna u kol se vzpřímeným posedem je to nesjíždění sedla nejdůležitější. Do kopce radši kolo s držícím sedlem a bez kvaltů, než se sjíždějícím sedlem a kvalty...

cyril 22. 3. 2017, 18:53

VŘ: http://www.rekola.cz/mapa-zony

josuk 23. 3. 2017, 12:10

první letošní rekolí jízda ;-):
bez registrace platební karty si kolo nepůjčíte!. I když mám ještě platné členství z loňska, zjistil jsem to až u kola, kde jsem přes mobil musel na web a pak autorizovat platbu 1Kč. (úspěch to byl jen částečný, pak aplikace sdělila, že dotyčné kolo čeká na servismana.. – taky to mohla být veřejnější informace ;-)) Naštěstí nedaleko bylo jiné kolo.
Zdá se mi o dost těžší na předek, jestli to dynamo? Pak možná větší odpor toho dynama, nebo nových ložisek. Moje nábojové dynamo se točí imho lehčeji.. Větší odpor nových plášťů, jarní kondice, nedávné nachlazení, nevím, co z toho učinilo z cesty z Palackého nám. na Karlák docela boj.. ;-)
Chyběl mi nějaký návod, idea, co se zámkem za jízdy. Zajistil jsem si ho o košík, ale pevné propojení rámu a řídítek není to pravé, navíc jak tam tak visel, mohl jsem do něj šlápnout špičkou boty..
Sedlo se točí i dobře rychloupínákem utažené, bohužel. Sedlová trubka se mi zdála na omak trochu mastná, tak jestli to není tím..
Tak přeju ostatním hodně šťastných kilometrů. Schválně, co udělá zvýšení ceny. Myslím totiž, že není zanedbatelné, protože 1200/9měs. činí v přepočtu na měsíc skoro 44% ceny za MHD (3650/12měs.) .. ;-) V březnu prý jsou zdarma první tři hodiny, od dubna už jen jedna, tak to se asi zadarmo na rekole do zóny u centra Chodov nepodívám, za hodinu to prostě nestihnu. ;-)

Václav Římal 24. 3. 2017, 08:25

Cyril: Díky, ten link jsem nikde nenašel.

Morag 24. 3. 2017, 22:38

Tak dnes jsem poprvé jel na novém Rekole. Předek je podstatně těžší než loni, což se díky dynamu a masivnímu košíku dalo čekat, ale i tak mě překvapila podstatně horší ovladatelnost (s bikesharingovými koly zkušenost nemám) a i odvalování plášťů mi přišlo o něco horší, což bych přičítal spíš nižšímu nahuštění než jsem zvyklý. Rychloupínák sedla bylo potřeba pořádně dotáhnou a i tak se hodně kroutilo ze strany na stranu. Největší problém byl v pedálech, ano už od pohledu nejsou moc kvalitní, ale na to že kolo je teprve 3. den v provozu, tak pedály byly šílené rozlámané a dost se prohýbaly. I tak jsem na něm najel 15 km, takže až na ty pedály a sedlo to byla pohoda. :)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat