Převáží při jízdě městem na kole klady nad riziky?

Každý, kdo denně využívá kolo k přepravě městem, si je kromě výhod (úspora času, peněz, vyšší kvalita dopravy) jistě vědom i rizik (srážka s jinými účastníky provozu, možnost zhoršených povětrnostních podmínek, uzavírky a další).

Obdobné téma bylo i předmětem výzkumu ve Velké Británii. Britská studie tvrdí, že 64 % respondentů se při cestě městem cítí v takovém ohrožení, až je to vede k využití jiných forem přepravy. Bylo však rovněž zjištěno, že mnozí jsou ovlivněni pouze pocity či okolím. Neboť ten, kdo od známých pravidelně slýchá o množství incidentů cyklistů s dopravou, pojede do práce pravděpodobně spíše metrem než na kole.

Co říkají data?

Každý rok v ulicích Londýna zahyne průměrně 10 cyklistů a 400 jich utrpí zranění. Veškeré incidenty se pak přihodí především na křižovatkách, kde se koncentruje nejvíce nebezpečí pro všechny účastníky provozu. (O pražských nehodách za posledních deset let si můžete přečíst zde, smrtelné nehody se naštěstí Praze v uplynulých letech vyhnuly).

Nátlak je v Londýně dlouhodobě vyvíjen především na operátory zásobovacích vozidel, která jsou spoluviníky většiny nehod. Požaduje se, aby řidiči těchto vozidel zaváděli do svého vozového parku kabiny s lepší viditelností. Vedle toho se například provádějí úpravy časování světelných signálů tak, aby cyklisté nevyráželi ve stejný moment jako ostatní vozidla, podobné opatření máme i na některých křižovatkách v Praze (třeba na Hládkově). A samozřejmě i mnohé další úpravy: vznikají třeba nové chráněné stezky.

london bike accident

(Foto: treehugger)

Tato opatření však neplatí pouze pro centra metropolí, neboť sítě stezek se rozrůstají do předměstí a blízkých měst. Z toho důvodu se zvláště tam, kde se vyskytuje tranzitní, těžká a rychlá doprava, cyklisté prostorově oddělují.

Srovnáme-li však tyto poznatky s daty o úmrtí chodců, zjistíme, že jsou ohroženi ještě nepatrně více než cyklisté. Na každých 1,5 miliardy ušlých kilometrů zahyne v Británii 35 chodců; na stejnou vzdálenost, ale ujetou na kole, zahyne 30 cyklistů. (Motorkářů bohužel dokonce 122.)

Pokud jde o celkovou statistiku těžkých i lehkých zranění, jsou na tom ale chodci o poznání lépe, neboť na 1,5 miliardu ušlých či ujetých kilometrů vychází počet 2000 zraněných chodců versus 5 800 zraněných cyklistů. Tady už je počet zraněných mezi motorkáři a cyklisty skoro shodný.

separated bike lane

(Foto: momentummag)

Znečištění

U nás to zvykem není, avšak ve městech jihovýchodní Asie, v Londýně či v jiných průmyslových městech Evropy se setkáváme s maskovanými cyklisty, nosícími speciální roušky či šátky přes nos a ústa. Ač geograficky rozděleni, spojeni stejným problémem – výfukovými plyny v provozu a smogem v ovzduší.

Svým přímým pohybem mezi vozidly jsou totiž cyklisté vystaveni mnohem více spalinám, než chodec o pár metrů dál na chodníku či šofér chráněný vozem s klimatizací s filtry (nebo v případě Tesly ochranou před biologickými hrozbami).

pollution china

(Foto: cbs)

Mezi hlavní problematické plyny patří oxid uhelnatý, ozon a oxid dusičitý. Nevýhoda cyklistů je rovněž to, že musejí-li při jízdě na kole rychleji a více zhluboka dýchat. Studie ukazuje, že nadýchají až 2 x více škodlivých částic proti jiným účastníkům provozu. Jako okamžitá obrana tedy může posloužit šátek či rouška, případně volba alternativní cesty s menším provozem: klidnými ulicemi nebo parky.

Převáží ale zdravotní benefity z pohybu nad efektem okolních škodlivých látek? Vždyť samotné šlapání do pedálů ke zdraví prospěšné. To je krásně ilustrováno na grafu srovnávajícím míru rizika a čas, který trávíte v sedle kola. Hodnoty se samozřejmě liší, pokud jedete v dopravní špičce nebo v noci prázdnou ulicí. Z průměrných hodnot ale již lze něco vysoudit: cyklistovi v Dháce či Pekingu stačí méně času, aby negativa převýšila nad klady jízdy, a naopak lidé v Kodani mohou křižovat město celé hodiny.

Dopad expozice ze znečištění ovzduší je z pohledu dopadu na zdraví člověka měřen zejména koncentrací pevných prachových částic PM 2,5 a pevných částic PM 10. Jejich významným zdrojem jsou výfukové spaliny, spaliny z průmyslu, ale i částice z obrusu pneumatik o povrch vozovky. Třeba v Praze je největším znečišťovatelem ovzduší právě doprava.

Celosvětovým průměrem je hodnota 22 μg/m³ PM 2,5 částic, což v praxi znamená, že benefity z jízdy na kole přesahují risk ze znečištění ovzduší i během celodenního ježdění.

Po 90 minutách jízdy při koncentraci 100 μg/m³ už však jemné prachové částice způsobí více škody než užitku. Pro srovnání, ve stejně znečištěném ovzduší se může chodec pohybovat bez negativního dopadu až 10 hodin.

Při extrémních koncentracích okolo 190 μg/m³, které lze často zažít v Pekingu, Dháce či Dillí, končí benefity pohybu na kole už po 23 minutách.

Pohledem na měření PM 2,5 částic v Praze z okolí Riegerových sadů však vidíme oscilaci částic od 25 až do 170 μg/m³. Od zmíněných nejvíce znečištěných měst Asie nás tedy odlišuje především četnost oněch extrémních hodnot.

tipping and breakeven point

(Foto: clinicalkey)

Zdravotní přínosy převažují

Půlhodina mírné aerobní aktivity denně, či 2,5 hodiny týdně, povětšinou stačí na udržení celkové zdravotní kondice. Ani to však nemusí zabránit postupnému přibývání na váze.

Citelně tím přesto zvýšíte šanci, že tomu tak nebude. A obdobně je to s rizikem kardiovaskulárních onemocnění. Také kolena ocení spíše ladný pohyb při šlapání, než například rázy z běhu po betonovém chodníku.

Pro mnoho časově vytížených lidí, kteří jinak nemají dost času na cvičení ve fitcentru, je jízda do práce na kole dostatečnou formou aktivního pohybu. Po 30 minutách jízdy s průměrnou rychlostí 20 km/h se dá spálit ±300 kalorií.

Dobrou zprávou je, že i pod drobnohledem vědecké studie zůstává cyklistika zdraví prospěšnou i ve velkých městech plných dopravy. Alespoň pokud nejste messengerem křižujícím ulice celý den. Přesto je znečištění nadále faktorem zasluhujícím si naši velkou pozornost, zvláště při hodnotách, které se naměřily třeba tuto zimu v Praze.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Nějak mi tam schází “ psychobenefity“

    1. je to prostě zábava, už jen to, že jedete sami a máte možnost si volit cestu(y) dle okamžité nálady.

    2. je to prostě zábava být v některých úsecích viditelně rychlejší než auta a sledovat, jak vám závidí, že jedete

    3. je to prostě zábava ve smyslu “ vybití se“, samozřejmá je i troška adrenalinu od ostatních účastníků provozu , člověk si v duchu dáváa soutěže se svým vlastním časem na dané trase, místy se dá i kochat nebo pozorovat, jak se v čase daný úsek mění ( od jara do zimy), mít své oblíbené stádečko srnek( nebo stádečko matek u školy/školky :) , výhledy na sluncem osvícené město, východ/západ slunce a ták…

    Prostě nevím jak vy, ale pro mě přijet po práci na kole domů znamená nejenom zdravotní benefity, úsporu času ale hlavně v naprosté většině cest přijet s “ čistou hlavou“ .
    Mnohem čistší než po cestě MHD

  2. 1. No a také je to pravidelný tělocvik, zařazený do běžného dne. Kdo to má?
    2. Je to možnost zcela svobodného pohybu po městě. Je to rychlé, nemusím hledat parkoviště, nestresují mne žádné zóny.
    3. Jediné co mne omezuje je počasí. Ale v době meteoradaru tu půlhodinovou díru v mracích vždy najdu.

  3. A pro případ opravdu hustého smogu existují sportovní masky s HEPA filtry. Jednu takovou (Respro Techno) používám a můžu potvrdit, že opravdu funguje – za poslední rok jenom čtyři krátké „rýmičky“, předloňský zánět průdušek už se neopakoval.

  4. Hm to bych chtěl vidět jak to funguje takový život v masce.
    Navíc ono s tím smogem, to jako tu masku máš celý den i když nejedeš na kole ? Nebo jako smog kolem tebe není když nejedeš na kole
    Navíc tuhle jsem četl jak se vyděsili v Kodani, že v domácnostech je víc PM-10-5-2,5 než vedle na ulici, bádali bádali a vybádali, že smog si doma lidé vyrábějí sami :) i třeba svíčkou nebo ionizátory, pračkami vzduchu, vařením atd :D

  5. pozn. PM 10-5-2,5 jsou prachové částice této velikosti ovšem rozmanitého složení.. odhaduju, že prach z výfuku dieselu bez filtru bude o něco horší než ten z vaření.. ;-)

  6. >újezďák: copak jsem Darth Vader? Masku si beru jenom na cestu do práce, kde mám několik kilometrů stoupání po přecpané čtyřproudovce.

  7. Hm, no taky bych po cestě mohl mít 4 až více proudovku povlovnějíšho stoupání , ale tak nějak si ty kilometry za cenu ježdění v masce dokážu ušetřit a přihodit si něco navíc jen abych měl při jízdě lepší pocit.
    Navíc po Praze nejezdím nějaké tempo ve smyslu, že bych musel dýchat intenzivněni než když jdu nebo sedím v MHD, ta průměrka někde kolem 23 km-hod to prostě nevyžaduje.
    Prostě si nemyslím, že cyklista nadýchá nějak víc než ridič nebo chodec vedle silnice…
    No a ani po zhruba 10 letech intenzivního ježdění po Praze mi kašlíky nepřišly… za to si pamatujui jak jsem kašlal v 70tých a 80 tých letech, kdy v Praze byl smog podstatně horší než dneska a to jsem na kole objemy po Praze nedával…
    Mimochodem, nesmrdí ta maska ? Slyšel jsem děsný věci o zapařených filtrech :)

  8. A to si myslíš, že tvoje maska bez výměnných filtrů dokáže zachytit částice o průměru 10um a menší? Já si myslím, že je to jen takové šidítko.

  9. Add Újezďák: to se pozná až po letech, jestli dostaneš karcinom plic nebo ne. Ale máš pravdu, i já si myslím, že ta sportovní maska je k ničemu.

  10. Už to začíná zavánět trollingem a offtopikem, tak jenom uvedu na pravou míru technické detaily a končím:
    1) Tahle konkrétní maska (viz můj první příspěvek) výměnné filtry má. Výrobce inzeruje submikronovou filtraci (HEPA + aktivní uhlí) a podle testů v modrém oblaku za avií bych řekl, že asi nekecá.
    2) Nesmrdí. Po jízdě vyschne do půl hodiny a po jedné zimní sezóně se vymění filtr, tak zapaření nehrozí.
    3) Nikomu to nevnucuju. Jenom jsem chtěl říct, že něco takového existuje a že je to jedna z možností (vedle jízdy po klidnějších ulicích apod.).

    Howgh.

  11. Hm obvinění z trollingu je trošku úsměvné a trošku účelové … maska je sice dobrá věc, ale jen pro člověka, který jezdí na vyšší dýchací frekvenci než průměrný chodec, což nebude případ valné většiny opravdových “ dopravních“ cyklistů… jinak její občasné nošení nemůže zásadně změnit celkovou expozici přo pobytu ve městě…

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Městský cyklista a výdej energie 3 – vítr, dlažba, provoz 12

Do třetí části článku o energetickém výdeji městského cyklisty jsem si ponechal faktory, u kterých..více

Aktualizace mapy z heatmapy DPNK 2017 5

Stejně jako v loňském roce, i letos jsme kromě začleňování nové infrastruktury přistoupili k úpravám..více

Městský cyklista a výdej energie 2 – kopce 18

V prvním článku o výdeji energie jsme se dozvěděli, že městský cyklista si vystačí s..více

Městský cyklista a výdej energie 1 – výkon a rovinky 13

Každý uzná, že městská cyklistika v Nizozemsku je fyzicky nenáročná. První vysvětlení, které každého napadne,..více

Cyklostezka v ulici U Plynárny po rekonstrukci 20

Už několik měsíců je dokončena rekonstrukce tramvajové trati v ulicích Nuselská a U Plynárny. V..více

Elektrokoloběžka: je to kolo nebo není? 22

V těchto dnech postupně publikujeme několik tematických článků a komentářů ke kauze pěších zón na Praze..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru