Stojany před Alzou: Per aspera ad astra

Centrála online obchodu Alza.cz v Jateční ulici v pražských Holešovicích získala letos na jaře nový cyklistický stojan. Umožňuje uzamknutí kola o rám a je umístěn příhodně v blízkosti hlavního vchodu. Takto by parkování kol mělo vypadat. A přitom cesta ke kvalitnímu parkování kol to byla v případě Alzy lehce kostrbatá, i když nakonec s dobrým koncem. Pojďme si ji zrekapitulovat, ať se třeba další firmy a podnikatelé mohou podobným zbytečným mezikrokům vyhnout.

Začátky bez stojanů

Počátky pobočky v Jateční byly typicky bez stojanů. Parkovalo se u značek a zábradlí, zkrátka kdekoliv to bylo možné. Na obchod s poměrně prostorným vlastním parkovištěm to bylo dosti nedůstojné řešení. Prostě kola nebyla prioritou. Nejoblíbenějším parkovacím místem byla dopravní značka kousek od vchodu, když se zaplnila, tak to již bývalo horší. Sám jsem se po jedné takové zkušenosti rozhoupal a obchodu napsal, zda by nezvážil umístění nějakého stojanu na kola.

Drátolam od roku 2014

V roce 2014 skutečně parkování pro kola přibylo – byl to klasický drátolam. Alza ale zaslouží pochvalu, že zvolila decentní místo blízko vchodu. Neudělala tak klasickou chybu jiných větších obchodů, kdy by umístila stojan kamsi daleko na periferii parkoviště.

První stojan před Alzou z roku 2014.

Proč by vadil stojan daleko od vchodu?

Stojan by měl být tam, kde chodí lidé a je tam tedy určitá „sociální kontrola“. Rušné místo může zloděje spíše odradit, než zastrčený kout, kudy skoro nikdo nechodí. Druhá věc je, že lidé jsou pohodlní a auta i kola rádi parkují blízko vchodu, neradi chodí moc daleko, rádi se vyhnou zbytečným zacházkám a zajížďkám. Navíc kolo je oproti autu o dost skladnější a každý metr navíc musíte ušlapat vlastní silou.
Chcete podpořit parkování kol, ale mezi vámi zvoleným místem pro stojan a vchodem je několik desítek metrů a tucet sloupů, kde lidé mohou kola zaparkovat? Pak váš stojan fungovat nebude a nemusíte se s ním vůbec obtěžovat. Pokud tedy nepřinese nějakou další přidanou hodnotu v podobě dohledu kamery, nebo pokud nezavedete represi proti „špatnému“ parkování mimo stojan.

Kvalitní stojan vzor 2017

Jak je vidět, drátolam nebyl dokonalý a od letoška ho nahradil nový stojan umožňující opření kola o rám. Jedná se o hezkou atypickou konstrukci ve firemní zelené. Svému účelu ale poslouží velmi dobře, rozhodně lépe než předchozí drátolam. Jedinou výtku bych vznesl k levé krajní tyči. Tento designérský vtípek bohužel znemožňuje kvalitní dlouhodobé uzamčení kola, protože jakékoliv kolo lze i se zámkem z této tyče relativně snadno horem vyvléknout.

Velké zlepšení na jaře 2017.

Levá krajní tyč sice poslouží ke krátkodobému opření kola, ale její protažení a zakončení u země by podpořilo i dlouhodobé bezpečné uzamčení bicyklů. Na stejném prostoru by tak rázem bylo možno bezpečně uzamknou o dvě kola více. Stojan by neměl od uživatelů vyžadovat přemýšlení, jak ho bezpečně používat, vše by mělo být co nejintuitivnější. Za tento detail si bohužel autor stojanu zaslouží palec dolů. Bohužel praxe ve městě ukazuje, že někteří lidé nezvládají bezpečně uzamknout své kolo. Oficiální stojany by měly být konstruovány tak, aby k takovému riskantnímu uzamykání samy nenaváděly.

Příště krajní tyč také ukotvit do země, aby z ní kolo i se zámkem nešlo horním koncem vyvléknout a bude to dokonalé.

Proč kritizujeme drátolam?

Pokud nečtete náš web častěji, tak možná dumáte, co je špatného na tzv. drátolamu? Vždyť ho má každá druhá restaurace a je to často ten nejlevnější stojan v nabídkových katalozích městského mobiliáře.

Jeho přezdívka sice hovoří o lámání drátů, tedy drátů výpletu, ale to není úplně ten nejčastější každodenní problém. Jeho hlavní nevýhodou je obtížné zamykání kola a skutečnost, že atypičtější kola do něj často ani neumístíte. Máte skládačku? Retrokolo? Fatbike? Silničku? Kotoučové brzdy? S tím vším můžete mít v drátolamech docela pravidelně nějaký ten problém. Buď vám kolo ve stojanu nestojí, nebo se do něj ani nevejde, nebo se v něm části kola ničí (kotoučová brzda), případně vám nejde zamknout. Respektive se vám podaří uzamknout jen kolo a nikoliv rám, což je zase o něco méně bezpečné.

Závěr

Alza.cz ukazuje dobrý příklad, jak kvalitní parkování kol zřizovat. Od začátku šel obchod poměrně dobrou cestou, přesto se ale některým chybám nevyhnul. I nejnovější stojan není úplně dokonalý, ale rozhodně jde správným směrem. Alzu tak lze uvést jako dobrý příklad.

Po přečtení se může zdát, že požadavky na parkování kol zní dosti přehnaně, možná se zdá, co že to ti cyklisté všechno nechtějí.
Jde zde ale o určitý standard, a pokud se mu nedokážete přiblížit, tak je možná lepší se o nákup stojanů vůbec nesnažit. Alespoň ušetříte nějaké ty peníze a nekoupíte nefunkční zbytečnost. Je zkrátka dobré vyvarovat se přešlapům Alzy a nekupovat drátolam, který budete po čase nahrazovat lepším stojanem. Nebo stojan neumisťovat na místo, kde ho stejně téměř nikdo nenajde.

U nového bytového komplexu na cyklostezce A2 na Rohanském ostrově byl vybrán správný typ stojanů, i umístění je dobré. Proč jsou ale tak nahusto? Ke každému z těchto stojanů se vejdou dvě kola, pokud je tedy k tomu prostor. Klidně by jich tak stačilo zakoupit polovinu při zachování stejné kapacity parkování.

Bezplatné poradenství

Bohužel se prostě na trhu nabízí mnoho tzv. cyklistických stojanů, ve kterých většinu kol nelze normálně uzamknout.

Buďto jejich designér vůbec neuvažoval nad tím, jak vypadají různá kola, nebo jsou určeny skutečně jen pro velmi specifické použití. (Třeba pro krátkodobé zastavení na hřišti, kde na kolo stále vidíte a nepotřebujete ho uzamknout). A nebo pocházejí ideově ze zahraničí, kde jsou parkovací standardy odlišné – třeba ze Švýcarska, kde se stojany vzhledem k minimu krádeží příliš nepoužívají a způsoby uzamknutí kola ve stojanu tak téměř nikdo neřeší.

Uvažujete o koupi stojanu a chcete mít jistou, že uvažujete nad správnými modely? Nebo přemýšlíte, kde takový stojan nejlépe umístit? Klidně se nás zeptejte na e-mailu redakce@prahounakole.cz, rádi bezplatně poradíme.

Vizualizace komplexu Dock pražské Libni: nakreslené stojany jsou dobré tak jedině pro tu vizualizaci, v reálu je třeba instalovat něco jiného.


(21. 4. 2017, doplnění článku): E-mailem nám dorazila reakce zástupce společnosti Alza.cz, který popisuje okolnosti, které vedly k současnému vzhledu stojanu a zároveň avizuje další plánovaná zlepšení parkování bicyklů:

Popisovaná chyba stojanu není designovým úletem. Vznikla nechtěně, ale pak už plánovaně. Stojan je totiž jen polovinou původně navrhnutého celku. Druhou polovinu najdete u vchodu z druhé strany budovy.
Bohužel rozříznutím vznikly dva nepříliš povedené stojany. Bylo pro to několik důvodů, nepovedená barva ve výrobě, zásah úředníků kvůli přesahu z parkovacího místa a nepříliš časté využití zákazníků v takové míře. Svůj účel dočasně splní, proto jsme se rozhodli pro rozdělení a nechali je nainstalovat. Nicméně ve střednědobém horizontu máme v plánu je upravit a přidat i kamery, aby se mohli naši zákazníci soustředit na nákupní zážitek, místo toho aby prolétli prodejnou, do které investujeme obrovské množství energie.
Jan Moudřík, Alza.cz

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. U té designové Alzy mě napadají dvě- tři celkem levná řešení situace.

    navařit buď ještě stejný jekl jako to trojůhelníkovou hlavu :)
    navařit nějaké slušné kovové oko
    nebo teoreticky přišroubovat oko s tím, že by to muselo stejně nakonec přibodnout přes závit, aby to nešlo vytočit….

    Stejně je to legrační, pamatuji si jak jsem pod článek pod “ designové lavičky kombinované se stojany“ na Budějovické na Praze 4 napsal, že design v tomto případku zvítězil nad praktičností a dostal jsem zprdunk od údajného autora s tím, že jsem první kdo to kritizuje a že si ještě žádný cyklista nestěžoval a co co mě jako “ jde “ :)

  2. pobavilo :

    nepříliš časté využití zákazníků v takové míře

    :)

  3. Nedávno jsem stojan před alzou použil. Pokud je parkovací místo před stojanem obsazeno autem, v nejhorším případě s čumákem těsně u stojanu, pak je stojan pro cyklistu prakticky nepřístupný, překáží tam i křídlo otevřených dveří a masivní koš.

  4. Doufám, že mne kvůli stojanu nebude ochranka teď vykazovat ven, protože doteď jsem v Alze vždycky nakupoval (resp. šel k automatům pro výdejní lístek a pak k výdeji zboží) s kolem, i když s postupem času je čím dál tím víc potřeba dávat pozor, aby člověk nevzal nějaký „stánek“ šlapkou :)

  5. Jít s kolem dovnitř by mě teda nenapadlo :). Na kole jsem si tam jednou dojel pro Ortlieby (měli pěknou slevu), k drátolamům parkuju vždycky kolo na stojánek a spojit zámek přes stojan a spodní rámovou trubku.
    V tržnici by těch stojanů kolem hal ale mělo být víc, občas nakupuju na farmářských trzích v hale 22 a dávám to tam nouzově do předsálí za trubku od topení. Napsal jsem jim maila, třeba se toho někdo ujme.

  6. Tak kdyby Alza ten stojan zpátky svařila dohromady, dala jen k jednomu vchodu, otočila ho o 90° tak, aby stál kolmo na budovu a posunula koš, tak to nemá chybu. Můžou pak přes léto pozorovat, jak se zvýší četnost jeho používání.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Obike: žluté nebezpečí v Mnichově 4

18. 09. - Irena Dudová - Názory a komentáře
Říká se, že systémy bikesharingu jsou budoucností mobility. V mnichovské Anglické zahradě však budoucnost mobility..více

5 věcí, které by cyklisté neměli nikdy dělat 10

Kdo po městě jezdí dlouho, ten ví, co dělat a co nedělat. Kdo po městě..více

Evropská cyklistická federace o přilbách 16

Evropská cyklistická federace (ECF) si od svého založení klade za cíl propagovat cyklistiku jako udržitelný..více

Cyklistická historie 3 – doznívání heroické doby 16

Druhé pokračování historické minisérie skončilo volebním rokem 2010, ve kterém skončilo osmileté primátorství Pavla Béma...více

Rozvoj cyklotras kolem Nebušic :)

Městská část Praha Nebušice na severozápadě hlavního města pracuje na rozvoji cyklotras na svém území. Velká..více

Sídlištní parky v heatmapě 12

Sídliště postavená v Praze v období masivní socialistické výstavby mezi 70. a 90. lety, jsou..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru