Kauza: pěší zóny na Praze 1

Rada městské části Praha 1 na svém zasedání v úterý 2. května rozhodla o omezení vjezdu jízdních kol do pěších zón v centru města. Konkrétní návrh omezení a objízdných tras má zpracovat odbor dopravy městské části Praha 1, omezení by se mělo týkat období mezi 10. a 18. hodinou. Proti tomuto postupu razantně vystupuje spolek Auto*Mat (PNK je nezávislým projektem A*M, pozn. red.), který požaduje zachování prostupnosti centra města na kole a označuje rozhodnutí radních za neadekvátní a nekompetentní.

Průvodce s návštěvnicí Prahy v centru města na Můstku. (ilustrační snímek)

Přesný rozsah budoucího opatření není znám, záleží na výběru odboru dopravy. Dle spekulací, které se objevily v médiích a na internetu se může jednat o tyto lokality: dolní část Václavského náměstí, Staroměstské náměstí, náměstí Republiky, Malé náměstí, ulice Karlova, Michalská, Železná a Celetná, části ulic Na Příkopě, Jilská, Maiselova a Melantrichova, Na Můstku nebo 28. října. Tyto lokace potvrzují i materiály, které na svém profilu zveřejnil opoziční zastupitel na Praze 1 Petr Kučera (Zelení):

Radní pro dopravu Prahy 1 Richard Bureš (ODS) vysvětluje, že cílem návrhu je „řešení, které by umožnilo Městské policii a dalším orgánům kontroly plně zasahovat proti neukázněným turistům a těm, kteří bez povolení nabízejí své služby ve veřejném prostoru, ale aby běžný provoz občanů Prahy byl omezen naprosto minimálně.“ Dle předchozích vyjádření návrh reaguje na tzv. pivní cyklobusy a elektrické koloběžky, které začaly v centru města nahrazovat vloni vykázané segwaye. Dále se hovoří o stížnostech na některé neukázněné cyklisty.

Auto*Mat ve své tiskové zprávě uvádí, že elektrokoloběžky nelze za jízdní kola považovat a již nyní se po pěších zónách pohybují nelegálně. Dle názoru Auto*Matu se jedná v zásadě o elektrické mopedy. „Problém s komerčním provozováním elektrokoloběžek a dalších vozítek lze řešit jinak a není kvůli tomu nutné kriminalizovat lidi, kteří jezdí po Praze na kole, a šetří tak životní prostředí i zdraví ostatních,“ uvedla v tiskové zprávě ředitelka Auto*Matu Hana Škodová.
Spolek dále navrhuje dopravní odlehčení pěších zón vytvořením cyklistických objízdných tras za pomoci zřízení cykloobousměrek v okolních ulicích a stanovením minimálního rozestupu mezi dopravními prostředky, které by v pěších zónách naředilo větší cyklistické skupiny.

Skupina turistů na kolech v centru Prahy. (ilustrační snímek)

Dle vyjádření radního pro dopravu hl. m. Prahy Petra Dolínka (ČSSD), které poskytl ČTK, je vše plně v kompetenci radnice Prahy 1: „Nařízení je plně v kompetenci městské části Praha 1. Jde o opatření, jehož cílem je zabránit provozovatelům vozítek segway, aby je po zákazu nahradili jinými vozítky, které by znovu ohrožovaly chodce v turisticky exponovaných lokalitách.“

Radní Prahy 1 Richard Bureš (ODS) sděluje, že cílem je především vyvinout tlak na Ministerstvo dopravy: „Pokud předložení materiálu vyvolá diskuzi a povede k tomu, že Ministerstvo dopravy ukončí svou nečinnost a začne městu a městským částem pomáhat při řešení dané problematiky, bude to výborný výsledek. V současnosti naopak právě ministerstvo dělá pro nás nepochopitelné věci, kdy například prohlásí mnoha občany kritizovaný šlapací pivní bar o velikosti malého autobusu za běžné kolo se všemi právy jízdy městem.“ 

Ministerstvo dopravy to komentuje: „MČ Prahy 1 má možnosti, jak provoz těchto zmiňovaných dopravních prostředků (pivní cyklobus a elektrokoloběžky, pozn. red.) na svém území omezit, k dispozici má vyhlášku o dopravních značkách, pomocí kterých provoz regulovat může. Nelze požadovat po Ministerstvu dopravy, aby tuto věc nějakým dalším způsobem regulovalo ze své strany, a suplovalo tak odpovědnost městské části.“ 

Dále Ministerstvo dopravy zaslalo své vyjádření k problematice pivních cyklobusů, kde mimo jiné píše: „je třeba připomenout zejména zákaz požívání alkoholických nápojů řidičem. V případě zúčastněných osob je třeba posuzovat, zda tyto osoby neporušují § 16 odst. 1 zákona č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, kde je výslovně stanoveno, že cit.: „osoba, která vykonává činnost, při níž by mohla ohrozit život nebo zdraví svoje nebo dalších osob nebo poškodit majetek, nesmí požívat alkoholické nápoje nebo užívat jiné návykové látky při výkonu této činnosti nebo před jejím vykonáváním“.“

Pěší zóny v centru Prahy 1 nejsou jen populární destinací turistů, sídlí zde i množství institucí a firem a dle platného generelu cyklistické dopravy tudy prochází několik celoměstských cyklotras. Plánované omezení by se tak dotklo především páteřních cyklotras A25 a A24, případně hlavních cyklotras na hradebním okruhu A242 a A251.

Městský cyklogenerel v oblasti Starého města. Zdroj: Geoportalpraha.cz

Cyklotras dle městského generelu by se nejvíce dotklo případné omezení vjezdu jízdních kol na náměstí Republiky, Václavského náměstí, Staroměstského náměstí a do ulic Na Příkopě, 28. října a do Celetné. O dalším vývoji vás budeme průběžně informovat.


Aktualizace 3.5.2017 15:34: Doplněno vyjádření Ministerstva dopravy.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Pro mne je naprosto nepřijatelný zákaz v Maiselově, Michalské, na Malém náměstí – jsou totiž rozumnou alternativou k Železné a Staromáku například v době vánočních nebo jiných trhů při cestě na Letnou. S Celetnou a Melantrichovou v podstatě souhlasím, protože jsou pořád plné a z hlediska cyklistické dopravy neprostupné a dají se dobře objet (pokud ovšem nezakážou Michalskou). Ulice Na Můstku se dala naposledy projet před dvaceti lety, v dnešní době je logická Havířská nebo Perlová, ale pokud zakážou spodek Václaváku, tak celoměstský systém tras přestane úplně dávat smysl. A to jako magistrátu teda nevadí…

  2. Jo pánové, jak je tomu dlouho, co jste tu nadšeně tleskali zaslepení Jindřišské pro auta, což byla srovnatelná hloupost? Tak teď chutnáte vlastní zakazovačskou medicínu. Dobře vám tak.

  3. Tak tolik asi k akci Do práce na kole – jako dárek k začátku, zákaz vjezdu cyklistům do pěších zón – už se nedivím, že Praha stáhla svoji účast v European/Urban cycling chalange :-)
    Tříštění sil/pozornosti cyklistů mezi prahounakole a nakoleprahou je také symptomatické…

  4. Neo Moucha: Kudy se dá dobře objet Celetná? A Maislova-Malé náměstí-Michalská, to jezdíš jak, minimálně na části musíš jet v protisměru.
    Na škrtnutí těchle cyklotras přes pěší zóny je vidět, že se nedají nijak rozumně objet. Takže je tu i malá šance, že se vytvoří větší tlak na změnu, z mého pohledu konkrétně cykloobousměrky Husova a Rybná, ale hodilo by se pár dalších.
    Jinak je vtipný, jak se Praha 1 odvolává na Vídeň a další města, když se jim to hodí. Ve Vídni mají sice Graben taky bez kol, ale všechny cyklotrasy vedou okolo a dá se to v pohodě objet. A všude na ulicích stojany, takže není problém tam kolo legálně odložit. Praha 1 stojany bojkotuje a některý ruší, zatímco staví za obecní peníze v centru podzemní garáže za stamiliony. A 3 parkovací místa na ulici mají větší váhu, než stovky cyklistů, co by tam díky cykloobousměrce mohli denně projet.

  5. Tak Celetná se dá dost blbě objet, když tam člověk jezdí do práce. I když v nejhorším se dá vždycky dovést.

    Ono je tam sice velké hemžení turistů, ale i tak se dá opatrně prokličkovat, což je pořád lepší, než slízat.

    A vést to ještě přes Staromák, pěkná otrava, ač prakticky vzato se jedná o pár minut navíc.

    Objízdná trasa Celetné, tak to by mě taky docela zajímalo.

  6. No, Magistrátu to určitě nevadí… Když si vezmu, že do Do práce na kole se z Magistrátu přihlásilo asi 110 lidí, tak určitě věděli, že poslední míli bude valná část z nich muset díky Praze 1 absolvovat pěšky, že… :) Tedy jestli stihnou vydat stanovení…atd.

  7. Vlákno: Na Letnou jezdím Michalská – tlačit skrz krátký průchod domem na Malé nám. a pak Maislovou (cykloobousměrná) – Čechův most, zpět jezdím většinou jinudy (Štefánikův most – nám. Republiky – Příkopy). Za ta léta mám vyzkoušené, že je to bezpečně nejrychlejší a nejbezpečnější cesta i s tím tlačením skrz dům.
    Za objížďku Celetné považuji Ovocný trh, kde je tlačenice jen když je tam kluziště kolem Vánoc. I když uznávám, že záleží odkud a kam člověk jede… Ale když bude neprůjezdná jak Železná, tak Michalská (kde mimochodem větší problém vidím ve vjezdu aut bez povolení, které zabírají daleko víc místa, než kolo, to si nemusíme vysvětlovat :)), tak je to samozřejmě všechno v p… Východozápadním směrem jinak občas objíždím Staromák systémem Rybná – Haštalské nám. – Haštalská – Vězeňská – Široká – a pak podle toho, na který most, nebo jinam člověk směřuje…

  8. tak snad světlo na konci tunelu ?

    http://www.metro.cz/cyklisty-z-centra-malem-vyhnaly-e-kolobezky-fmc-/praha.aspx?c=A170504_075512_metro-praha_jsk

    Cyklisty z centra málem vyhnaly e-koloběžky

    Bez elektrických koloběžek, ale i bez cyklistů. Tak reaguje radnice Prahy 1 na množící se elektrická vozítka, takzvané e-koloběžky, v centru metropole, které se tu vyrojily po zákazu segwayů. Radnice totiž schválila návrh regulace, která by v budoucnu neumožnila většinu dne vjíždět do centra nejen koloběžkám, ale i jezdcům na kole.

    Podle Stanislava Kozubka z Českého svazu cyklistů však radikální opatření, které by Prahu pro cyklisty téměř zneprůjezdnilo, není naštěstí konečné…
    Slíbili jsme si ale, že najdeme společný kompromis k původnímu řešení do čtyř týdnů,“ řekl deníku Metro Kozubek.

  9. Jaká je vlastně legislativně rozdíl mezi segwayem a elektrokoloběžkou? Lidský pohon žádný, jen motor, tak by oboje mohlo spadat do kategorie osobních přepravníků. Liší se vlastně jen umístěním kol.

  10. legislativně je to jasné, elektrokoloběžka nemá samovyvažovací zařízení a její povolená rychlost je vyšší než pro segway ( tu zákon paradoxně určuje takto :
    “ Na osobním přepravníku se samovyvažovacím zařízením nebo obdobném technickém zařízení (dále jen „osobní přepravník“) se lze na chodníku, stezce pro chodce, stezce pro chodce a cyklisty nebo na odděleném pruhu pro chodce na stezce pro chodce a cyklisty nebo na pěších a obytných zónách pohybovat nejvýše rychlostí srovnatelnou s rychlostí chůze“

    potom ještě místně kde se smí pohybovat se podobá spíš chodci :

    (3) Kde není chodník, stezka pro chodce, stezka pro chodce a cyklisty, jízdní pruh vyhrazený pro cyklisty nebo stezka pro cyklisty nebo kde je chodník neschůdný, smí se osoba na osobním přepravníku pohybovat po levé krajnici nebo co nejblíže při levém okraji vozovky. Osoby na osobním přepravníku se v takovém případě smí pohybovat jen jednotlivě za sebou; § 53 odst. 9 se použije obdobně.

    Koloběžka s pohonem do 25 km /h je dopravně a chováním na komunikacích vedena pod koly tedy par 57-58

  11. >> Na osobním přepravníku se samovyvažovacím zařízením nebo obdobném technickém zařízení (dále jen „osobní přepravník“) <<

    Nemůže to být to obdobné technické zařízení?

  12. hlavně podle mě Obec nemůže použít možnost nařízením udělat někde plošný zákaz pro kola, tak jak může pro ty přepravníky (361/2000 sb. § 60a odst.5), takže nebude stačit změna označení na krajích „zóny“ ale řádné plošné proznačení plechem i pro cyklisty, co někde vylezou z metra nebo přistanou z vesmíru.. :-O

  13. to si nemyslím, princip koloběžky s vyvyžovacím zařízením by dle mě už sám od sebe bránil nebo velmi ztěžoval odrážení:)

    ale je to názorný příklad jak legislativa kulhá za vývojem

  14. Usnesení Rady MČ Praha 1 je ke stažení zde: http://www.praha1.cz/cps/usneseni-detail.html?ID=1403807 , ale není v něm příloha s rozsahem ulic. Kopíruji jeho znění:
    =============================
    Rada městské části
    USNESENÍ
    15. schůze
    číslo UR17_0530
    ze dne 02.05.2017
    Zajištění bezpečného pohybu chodců na vymezených místech Městské části Praha 1

    Rada městské části

    1. bere na vědomí
    dynamicky narůstající počet koloběžek a kol s přidaným elektrickým pohonem na území MČ Praha 1

    2. konstatuje, že
    tyto dopravní prostředky slouží k uspokojení poptávky turistů a ohrožují chodce na dopravně zklidněných komunikacích

    3. ukládá
    Odboru dopravy Úřadu MČ Praha 1, jako věcně příslušnému SSÚ, připravit návrh řešení uvedené problematiky možnou časovou regulací (10:00 – 18:00) jízdy kol a koloběžek v nejkritičtějších místech pěších zón na území MČ Praha 1, uvedených v příloze tohoto usnesení uložené v OVO. Současně ukládá předložit trasy možných objízdných tras, je-li to v jednotlivých případech možné. Po projednání v Komisi dopravní a v Komisi pro bezpečnost a prevenci kriminality, předložit výsledný materiál k projednání Radě MČ Praha 1.

    3.1 Zodpovídá: Richard Bureš, Termín: 31.05.2017
    zástupce starosty Městské části Praha 1

    3.2 Zodpovídá: Bc. Ludvík Czital, Termín: 31.05.2017
    vedoucí ODOP

    Ing. Oldřich Lomecký
    starosta Městské části Praha 1

    Daniel Hodek
    zástupce starosty Městské části Praha 1

    zpracoval: Bc. Ludvík Czital, vedoucí ODOP

    předkládá: Richard Bureš, zástupce starosty Městské části Praha 1
    JUDr. Ivan Solil, člen RMČ P1
    bod jednání: BJ2017/0852

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Praha 3 odmítla magistrátem navržené cykloobousměrky 1

Zástupkyně starostky Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS) upozornila na svém facebookovém profilu na rozhodnutí Rady..více

Konec městského bikesharingu v Praze, nebo jeho nový začátek? :)

Soutěž na městský bikesharing skončila na jaře neslavně: tendr byl zrušen Úřadem pro ochranu hospodářské..více

Nové stezky kolem Uhříněvsi 1

Jednou z větších investičních akcí, které měly v roce 2015 připravené městské části, byly cyklostezky..více

Průjezd holešovickou betonárkou: spojení podél vody 16

Dnes v 11 hodin dopoledne se slavnostně otevírá zrekonstruovaný průjezd skrz pozemky společnosti Skanska mezi Trojským..více

Nové cykloboxy na Praze 10 2

U stanice metra Strašnická a u radnice MČ Praha 10 se objevily nové veřejné cykloboxy určené..více

Nové cyklopruhy na Florenci 2

V rámci obnovy světelné signalizace (SSZ) na křižovatce ulic Sokolovská a Ke Štvanici přibyly u..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru