Cyklopruhy v křižovatkách pomáhají cyklistům i motoristům

Cyklopruh dává na ulici cyklistům vymezený prostor při současně nejmenším prostorovém záboru. Stezka sdílená s chodci není v ulicích s domy dobrým řešením a na vyhrazený cyklopás za parkujícími auty zase potřebujeme o metr více než na cyklopruh.

V Praze se ale cyklopruhy považují za opatření poněkud prokleté. V místech, kde by cyklista potřeboval ochranu a vedení nejvíce, tedy ve větších křižovatkách, je dobrou tradicí projektantů a policejních dopravních inženýrů zavřít na okamžik oči a otevřít je znovu až když je cyklista za křižovatkou. Toto prokletí se daří prolamovat jen na několika málo místech: Na Veletržní, v Bubenské, na Hládkově a Prašném mostě, nebo – včetně řešení s pravými řaďáky – vloni v ulici V Olšinách.

Kde cyklopruhy nejsou, vypadá chování zdatnějšího cyklisty v křižovatce zhruba takhle:

Zdatný cyklista se zkrátka mezi auty nějak proplete. Méně zdatnému cyklistovi v takovém místě nicméně zbývají jen oči pro pláč, případně nežádoucí migrace na chodník. Infrastruktura, po které se pohybujeme, má být pro všechny účastníky srozumitelná. Při její absenci volí různě zdatní cyklisté různá ad-hoc řešení, včetně manévrů někdy dost zoufalých či nelegálních. To zákonitě frustruje motoristy, kteří zpravidla nejsou schopni postřehnout kombinaci faktorů vedoucí v dané chvíli cyklistu k tomu, že dělá to, co zrovna dělá.

Cyklopruh vedený křižovatkou (je-li vedený tak, že dává pro jízdu na kole smysl) je současně nabídkou přiměřeně bezpečné trasy pro kolo a informací: kdo jede na kole (a má rozum), pojede tudy. A motorista se mu nebude muset obtížně vyhýbat. Následující video to srovnává velmi zřetelně:

Zkrátka, zřizování vyhrazených cyklopruhů a piktokoridorů skrz křižovatky (a další postupy vedoucí cyklisty v provozu předvídatelným způsobem) je jednoznačně v zájmu jak cyklistů, tak ostatních účastníků provozu.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Ano, tudy projíždím celkem často do práve a tím si u mě Praha 10 udělala velké plus za skvělé sloučení cyklistů s normlní dopravou! :-)

  2. Zrovna tady uplne zbytecne, protoze kdokoli, kdo ma rozum, jede radeji Vladivostockou/Na Hroude nebo se dostane na Prubeznou pres ulice Na Vrsich a Pod Altanem.

  3. Jasně, protože je ještě lepší ta kombinace ulic Na Vrších a Pod Altáne Jinak ta mapa vypadá sice zajímavě, ale zdroje dat budou pochybné. Já třeba jezdím Třebohostickou, kola tam potkávám a z mapy to vypadá, že tam musí ještě deset cyklistů projet, aby tam nejezdil vůbec nikdo, tedy alespoň podle toho „minima lidí“ v ulici Na Hroudě…

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Komentář ke „kauze“ cykloobousměrky Radomská 3

Server Blesk.cz pochybovačně informoval ve svém článku o „pětimetrovém cyklopruhu“, který je součástí cykloobousměrky v Radomské..více

Obike: žluté nebezpečí v Mnichově 4

18. 09. - Irena Dudová - Názory a komentáře
Říká se, že systémy bikesharingu jsou budoucností mobility. V mnichovské Anglické zahradě však budoucnost mobility..více

5 věcí, které by cyklisté neměli nikdy dělat 10

Kdo po městě jezdí dlouho, ten ví, co dělat a co nedělat. Kdo po městě..více

Evropská cyklistická federace o přilbách 18

Evropská cyklistická federace (ECF) si od svého založení klade za cíl propagovat cyklistiku jako udržitelný..více

Cyklistická historie 3 – doznívání heroické doby 16

Druhé pokračování historické minisérie skončilo volebním rokem 2010, ve kterém skončilo osmileté primátorství Pavla Béma...více

Rozvoj cyklotras kolem Nebušic :)

Městská část Praha Nebušice na severozápadě hlavního města pracuje na rozvoji cyklotras na svém území. Velká..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru