Cyklopruhy v křižovatkách pomáhají cyklistům i motoristům

Cyklopruh dává na ulici cyklistům vymezený prostor při současně nejmenším prostorovém záboru. Stezka sdílená s chodci není v ulicích s domy dobrým řešením a na vyhrazený cyklopás za parkujícími auty zase potřebujeme o metr více než na cyklopruh.

V Praze se ale cyklopruhy považují za opatření poněkud prokleté. V místech, kde by cyklista potřeboval ochranu a vedení nejvíce, tedy ve větších křižovatkách, je dobrou tradicí projektantů a policejních dopravních inženýrů zavřít na okamžik oči a otevřít je znovu až když je cyklista za křižovatkou. Toto prokletí se daří prolamovat jen na několika málo místech: Na Veletržní, v Bubenské, na Hládkově a Prašném mostě, nebo – včetně řešení s pravými řaďáky – vloni v ulici V Olšinách.

Kde cyklopruhy nejsou, vypadá chování zdatnějšího cyklisty v křižovatce zhruba takhle:

Zdatný cyklista se zkrátka mezi auty nějak proplete. Méně zdatnému cyklistovi v takovém místě nicméně zbývají jen oči pro pláč, případně nežádoucí migrace na chodník. Infrastruktura, po které se pohybujeme, má být pro všechny účastníky srozumitelná. Při její absenci volí různě zdatní cyklisté různá ad-hoc řešení, včetně manévrů někdy dost zoufalých či nelegálních. To zákonitě frustruje motoristy, kteří zpravidla nejsou schopni postřehnout kombinaci faktorů vedoucí v dané chvíli cyklistu k tomu, že dělá to, co zrovna dělá.

Cyklopruh vedený křižovatkou (je-li vedený tak, že dává pro jízdu na kole smysl) je současně nabídkou přiměřeně bezpečné trasy pro kolo a informací: kdo jede na kole (a má rozum), pojede tudy. A motorista se mu nebude muset obtížně vyhýbat. Následující video to srovnává velmi zřetelně:

Zkrátka, zřizování vyhrazených cyklopruhů a piktokoridorů skrz křižovatky (a další postupy vedoucí cyklisty v provozu předvídatelným způsobem) je jednoznačně v zájmu jak cyklistů, tak ostatních účastníků provozu.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Ano, tudy projíždím celkem často do práve a tím si u mě Praha 10 udělala velké plus za skvělé sloučení cyklistů s normlní dopravou! :-)

  2. Zrovna tady uplne zbytecne, protoze kdokoli, kdo ma rozum, jede radeji Vladivostockou/Na Hroude nebo se dostane na Prubeznou pres ulice Na Vrsich a Pod Altanem.

  3. Jasně, protože je ještě lepší ta kombinace ulic Na Vrších a Pod Altáne Jinak ta mapa vypadá sice zajímavě, ale zdroje dat budou pochybné. Já třeba jezdím Třebohostickou, kola tam potkávám a z mapy to vypadá, že tam musí ještě deset cyklistů projet, aby tam nejezdil vůbec nikdo, tedy alespoň podle toho „minima lidí“ v ulici Na Hroudě…

Další z rubriky

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 8

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Patočkova: cyklopruh na radiále s odstupem času 6

Na podzim 2017 se mediálním prostorem prohnala kauza vyznačování ochranného cyklopruhu během rekonstrukce povrchu Patočkovy..více

Bikesharing: parkování bez stanic 14

Sdílená kola Freebike již přes měsíc brázdí ulice Prahy a s nimi začalo opět probublávat..více

Snižují pruhy pro kola bezpečnost cyklistů? 4

Rádio Wave zveřejnilo článek prezentující výsledky australské studie, podle které na komunikacích s cyklopruhy předjíždějí..více

Jak mne srazilo auto 53

V úterý 30. dubna mne v ulici Na Dolinách srazil řidič předjíždějícího auta. Analýzu dopravní..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru