Cyklopruhy v křižovatkách pomáhají cyklistům i motoristům

Cyklopruh dává na ulici cyklistům vymezený prostor při současně nejmenším prostorovém záboru. Stezka sdílená s chodci není v ulicích s domy dobrým řešením a na vyhrazený cyklopás za parkujícími auty zase potřebujeme o metr více než na cyklopruh.

V Praze se ale cyklopruhy považují za opatření poněkud prokleté. V místech, kde by cyklista potřeboval ochranu a vedení nejvíce, tedy ve větších křižovatkách, je dobrou tradicí projektantů a policejních dopravních inženýrů zavřít na okamžik oči a otevřít je znovu až když je cyklista za křižovatkou. Toto prokletí se daří prolamovat jen na několika málo místech: Na Veletržní, v Bubenské, na Hládkově a Prašném mostě, nebo – včetně řešení s pravými řaďáky – vloni v ulici V Olšinách.

Kde cyklopruhy nejsou, vypadá chování zdatnějšího cyklisty v křižovatce zhruba takhle:

Zdatný cyklista se zkrátka mezi auty nějak proplete. Méně zdatnému cyklistovi v takovém místě nicméně zbývají jen oči pro pláč, případně nežádoucí migrace na chodník. Infrastruktura, po které se pohybujeme, má být pro všechny účastníky srozumitelná. Při její absenci volí různě zdatní cyklisté různá ad-hoc řešení, včetně manévrů někdy dost zoufalých či nelegálních. To zákonitě frustruje motoristy, kteří zpravidla nejsou schopni postřehnout kombinaci faktorů vedoucí v dané chvíli cyklistu k tomu, že dělá to, co zrovna dělá.

Cyklopruh vedený křižovatkou (je-li vedený tak, že dává pro jízdu na kole smysl) je současně nabídkou přiměřeně bezpečné trasy pro kolo a informací: kdo jede na kole (a má rozum), pojede tudy. A motorista se mu nebude muset obtížně vyhýbat. Následující video to srovnává velmi zřetelně:

Zkrátka, zřizování vyhrazených cyklopruhů a piktokoridorů skrz křižovatky (a další postupy vedoucí cyklisty v provozu předvídatelným způsobem) je jednoznačně v zájmu jak cyklistů, tak ostatních účastníků provozu.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Dočasně zamčené diskuze

Z důvodu budoucích změn našeho webu je od 16. ledna 2021 z technických důvodů plošně vypnuta možnost komentování na stávajícím webu. Na sociálních sítích můžete komentovat i nadále. S komentáři se opět setkáte na nové verzi webu, která se intenzivně připravuje. Za vzniklé obtíže se omlouváme.

Komentáře - uzamčeny

  1. Ano, tudy projíždím celkem často do práve a tím si u mě Praha 10 udělala velké plus za skvělé sloučení cyklistů s normlní dopravou! :-)

  2. Zrovna tady uplne zbytecne, protoze kdokoli, kdo ma rozum, jede radeji Vladivostockou/Na Hroude nebo se dostane na Prubeznou pres ulice Na Vrsich a Pod Altanem.

  3. Jasně, protože je ještě lepší ta kombinace ulic Na Vrších a Pod Altáne Jinak ta mapa vypadá sice zajímavě, ale zdroje dat budou pochybné. Já třeba jezdím Třebohostickou, kola tam potkávám a z mapy to vypadá, že tam musí ještě deset cyklistů projet, aby tam nejezdil vůbec nikdo, tedy alespoň podle toho „minima lidí“ v ulici Na Hroudě…

Další z rubriky

Top 5 cykloopatření roku 2020 26

V roce 2020 Praha investovala historicky nejvíce do nových cyklostezek a zřídila cyklopruhy v mnoha..více

Nejkontroverznější cykloopatření roku 2020 18

Rok 2020 s sebou nepřinesl jen cyklistická opatření, na které veřejnost čekala desítky let, či..více

Nové přejezdy a cyklopruhy na Türkově 22

Dvojice křižovatek na sjezdu z D1 do Türkovy ulice na Praze 11 se ke konci..více

Náprava cyklopruhů v Ocelkově ulici 3

Ladně se vinoucí ulice Ocelkova spojující východ a západ Černého Mostu má ochranné cyklopruhy. Získala..více

Oprava Barrandovského mostu: Cyklisto veď kolo 12

Rekonstrukce Barrandovského mostu se nedotkne jen řidičů. Na páteřní cyklotrase A2 pod Barrandovským mostem začnou..více

Nikdo neučený z chodníku nespadl 45

Letošní sezóna je z hlediska cyklistické dopravy výjimečná. Jarní boom městské cyklistiky způsobený hledáním proticovidové..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru