Nové cyklopruhy na Florenci

V rámci obnovy světelné signalizace (SSZ) na křižovatce ulic Sokolovská a Ke Štvanici přibyly u křižovatky nové cyklopruhy. Jde o tzv. ochranné cyklopruhy, neboli z hlediska zákona o „jízdní pruhy pro cyklisty“.

Výjezd z ulice Na Poříčí. (Fotky z Prahy: Marek Bělor)

Ochranné cyklopruhy sice velmi připomínají vyhrazené cyklopruhy, které již v Praze velmi dobře známe, ale z hlediska zákona mají několik odlišností. Tzv. ochranné cyklopruhy (třeba v Německu velmi běžné značení) existují v Česku teprve od novelizace zákona z loňského roku. V zákoně se nazývají „jízdní pruh pro cyklisty“, zatímco stávající známé cyklopruhy se nazývají „vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty“.

Novinka v Praze.

V Německu běžná praxe. Auto automaticky nechává prostor pro průjezd cyklistů do předsunutého stání. (Düsseldorf)

Oba typy cyklopruhů fungují v podstatě obdobně a pro běžného řidiče nebo cyklistu zaměnitelně. Jediným rozdílem je, že ochranné cyklopruhy lze vměstnat i do míst, kam by se vyhrazený cyklopruh nevešel. Rozměrnější vozidla mají povoleno, v případě nedostatku prostoru, ochranným cyklopruhem pojíždět.

Jízdní pruh pro cyklisty je definován v §14 (5): „Je-li vyznačen jízdní pruh vodorovnými dopravními značkami jako jízdní pruh pro cyklisty, použijí se pro cyklisty a řidiče jiných vozidel odstavce 1 až 3 obdobně. Na jízdní pruh pro cyklisty smí řidič jiného vozidla vjet v podélném směru rovněž tehdy, není-li přilehlý jízdní pruh pro toto vozidlo dostatečně široký. Při vjíždění na jízdní pruh pro cyklisty nesmí řidič ohrozit cyklistu jedoucího v tomto pruhu.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb.

Pokud tedy řídíte běžné osobní vozidlo nebo jedete na kole, tak vás rozdíl mezi oběma cyklopruhy nemusí moc zajímat, je to pro vás v zásadě totožná situace. Změna přichází v případě autobusů nebo náklaďáků, které mohou do ochranných cyklopruhů při nedostatku místa zasahovat. To si většinou vyžádá samotná situace (šířka vozovky).

Malá změna v paragrafech, velký skok pro Prahu.

Oba typy cyklopruhů lze samozřejmě i vizuálně v terénu rozlišit, i když to prakticky není příliš potřeba. Klasický vyhrazený cyklopruh je vždy značen jak svislým, tak vodorovným dopravním značením. Ochranný cyklopruh žádné svislé značky začátku a konce cyklopruhu nemá. Také jeho vodorovné značení je subtilnější, čára o něco tenčí než u klasického vyhrazeného cyklopruhu.

Rozdíl v minimálních šířkových nárocích a ve vzhledu ochranného a vyhrazeného cyklopruhu (+ piktookoridoru). (Zdroj: TP 179)

Uvádí se, že u typu ulic, kde bylo v minulosti použito (kvůli nedostatku prostoru pro vyhrazený cyklopruh) pouze značení souvislým piktokoridorem, by šlo v budoucnu realizovat cyklistické opatření za pomoci ochranných cyklopruhů, které přeci jen poskytují cyklistům vyšší stupeň ochrany než piktokoridor. Ať již z hlediska zákona, nebo z hlediska stylu značení. Piktokoridor by pak zbyl na ty případy, pro které je skutečně určen – např. na naznačení směru ideálního průjezdu cyklisty v komplikovaných křižovatkách. Piktokoridor by již tak neměl suplovat cyklopruh.

Ulice Na Poříčí pod magistrálou v novém.

Düsseldorf: Ochranný cyklopruh v první polovině snímku, za křižovatkou na něj navazuje vyhrazený cyklopruh. Rozdíl je podstatný především pro projektanty, běžný uživatel zde ale díky tomuto rozdílu zaznamená v Praze doposud málo známý komfort v podobě nepřerušeného cyklopruhu.

Düsseldorf: Na klasické cyklopruhy tu je málo místa, tak se použily ochranné.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. A také je na Florenci vyznačen skrz křižovatku, to se zatím v Praze skoro nevidí.

  2. kdyby auta najížděla, tam kde jsou podélné oddělující prahy kolejí, co nejvíc vlevo až k těmto prahům, v kolonách by vznikal dostatečný průjezd vpravo – třeba Otakarova u pošty, kde se hodně cyklistů zbytečně dostává na chodník..
    Takže k podélným oddělujícím prahům by doprava měly imho patřit vždy minimálně piktogramy, když ne cyklo nebo ochranný pruh.. Protože podélný práh auta v malé rychlosti nijak neohrozí, na rozdíl od cyklisty, jak víme..

Další z rubriky

Oprava cyklostezky na Rohanském ostrově bude dokončena v květnu 2019 7

V srpnu jsme informovali o začínající rekonstrukci cyklostezky na páteřní cyklotrase A2 na Rohanském ostrově...více

Praha spustila první veřejný sčítací totem 25

Praha v pondělí 17. září slavnostně spustila první veřejný sčítací totem. Totem je umístěn na..více

Hájek – Netluky: Byla potřebná stezka předražená? 8

V poli mezi Hájkem a Netluky v městské části Praha 22 vzniklo 400 metrů bezmotorové..více

Klíčov: ochranné cyklopruhy k předělání 12

V ulici Ke Klíčovu na hlavní cyklotrase A267 byly mezi ulicemi Vysočanská a Nad Klíčovem..více

Fotografie: Omezení jízdy na kole v centru Prahy 12

Přinášíme fotogalerii dokumentující aktuální stav dopravního značení omezujících jízdu na kole v pěších zónách v..více

Nové značení trasy A2 na Praze 2 22

Od roku 2016 se připravuje souvislé proznačení páteřní cyklotrasy A2 v celé své délce, tedy..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Standa: Cyklostezka mezi Újezdem nad lesy a Kolodějemi byla otevřena

    https://www.youtube.com/watch?v=eamMQtcTxW8 Dnes i TSK vydalo video z cyklostezky, moc nechápu průběh a konečné dílo v porovnání…

  • Hary: Na kole vedle sebe

    Proč je zakázaná jízda dvou cyklistů vedle sebe, to před časem vysvětloval pan "všechno vím, všechno znám" Machovec z Global…

  • Pavel: Muzejní oáza

    Legislativní neukotvenost tohoto prostoru je jeho největším problémem. Stezka pro cyklisty má podle mého někde začínat, někudy vést a někde…

webdesign by 2046
↑ nahoru