Nové stezky kolem Uhříněvsi

Publikováno: 03. srpna. 2017, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Publikováno: 03. srpna. 2017, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

Jednou z větších investičních akcí, které měly v roce 2015 připravené městské části, byly cyklostezky v okolí Uhříněvsi, konkrétně spojnice Netluk, Uhříněvsi a Kolovrat. V roce 2015 přislíbil nový náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) zvýšení rozpočtové kapitoly na investiční akce. Vlivem zastavení přípravy celoměstských projektů v cyklistické dopravě na TSK v letech 2012-14 ale nebyly hotové žádné celoměstské projekty. Cyklokomise tak schvalovala k realizaci vše, co městské části samostatně dovedly ke stavebnímu povolení. Tedy pokud to bylo pro celoměstský systém jen trochu přínosné. To byl i případ akce v okolí Uhříněvsi a Kolovrat, byť zde celoměstská trasa A22 (Uhříněves – Kolovraty) tvoří jen část.

(v mapě zde)

Realizace probíhala na jaře 2016, část úprav byla ale dokončena až letos. Zajeli jsme se proto na trasu podívat. Začneme od Netluk, kde bylo hotovo už vloni. (Na této sérii fotografií proto není aktuální dopravní značení, které už bylo mezitím doplněno). Tato trasa má spíše rekreační význam, proti silnici je to docela zajížďka. Proto jsem i já pojal fotoexkursi poněkud více rekreačně.

Na začátek trasy se z Netluk dostanete po příměstsky frekventované okresce. S dětmi proto lépe jet po chodníku, byť jeho stav už zdaleka není to, co býval.

Odbočka mimo silnici začíná asi po půl kilometru jízdy. Tato část cesty byla rekonstruována již dříve. Zákaz vjezdu na fotce už byl nahrazen. Na obzoru je uhříněveská obora.

Při zpětném pohledu vede cesta překrásnou alejí, ideální na rekreaci.

Cesta klesá do údolí Říčanského potoka. Na trase vznikla odpočívka (není na snímku). Dříve zde byla blátivá vozová cesta, ta byla nahrazena pohodlnou asfaltkou.

V oboře je cesta provedena jako asfaltový chodník.

Oborou přijedeme k Uhříněvsi. Návaznost na Nové náměstí a k nádraží vede přes lávku, která se na vyšší břeh potoka dostává schodištěm s kočárkovými lištami. Propojení přes Nové náměstí na budoucí A22 by chtělo zkvalitnit a plně legalizovat.

Trasa dále vede podél potoka. Za areálem školy ho překračuje a uličkou V potokách se připojuje na ulici Přátelství na náměstí, těsně za zastávkou Uhříněves. Po hlavní ulici Přátelství musíte projet zhruba dvě stě metrů přímo po silnici. Nenajdete tu žádná jiná opatření než orientační značky, integrace na téhle výpadovce jsme od této akce nicméně neočekávali. Nejeden výletník tu jezdí společně s místňáky „venkovsky“ po chodnících, s využitím signalizovaného přechodu.

Trasa odbočuje do zklidněné ulice K sokolovně. Zde začíná spojnice Uhříněves – Kolovraty. Budoucí celoměstská trasa A22 od nádraží se ale má připojit až později, aby se vyhnula kličkování přes hlavní, dvakrát přes potok a zpět.

Z ulice K sokolovně se odbočí na nově vyasfaltovanou cestu parkem. Skoro to dělá dojem, že si Uhříněves v rámci celoměstské akce na výstavbu cyklistické infrastruktury spravila některé své dlouho zanedbávané chodníky. Ale jak jsem psal na začátku, cyklokomise po hotovém projektu v roce 2015 ráda skočila. Koneckonců, zlepšuje se tím infrastruktura pro místní jízdu na kole uvnitř obce.

Znovu překročíme Říčanský potok a dostaneme se do ulice Za pivovarem (na snímku je pohled zpět).

Odbočíme doleva do ulice Za Nadýmačem. Jedeme podél dvojice nádrží, do kterých je svedeno jedno z ramen Říčanského potoka. Zde už jsme v koridoru budoucí trasy A22. Asfaltový chodník nahradil extrémně rozbitou cestu.

Část stezky je v nepříliš jasném dopravním režimu . Že to dál není chodník, ale obytná zóna, se dozvíte až ze značení za rohem.

Stezka začíná opět až na konci ulice přístupné i pro auta. Vjíždíme do rekreační oblasti kolem rybníka Vodice. Zdejší cesty jsou proto pouze mlatové. Dnes už platí cyklokomisí schválené standardy, podle kterých mají být páteřní celoměstské trasy pokud možno asfaltové, aby je bylo možné celoročně udržovat.

Rybník Vodice kříží rozšířený mostek, zabezpečený nově zábradlím. Vpravo restaurace U splavu.

Pohled z druhé strany. Je zde více cest. Vlevo (mimo fotku) lze dojet k železničnímu přejezdu směrem na Benice.

I zde najdete nové odpočívadlo. Rádi jsme ho na výletě využili.

Cesta pokračuje dál směrem ke Kolovratům. Aby se nemusely kácet stromy, byla stezka v jednom místě směrově rozdělena.

Další křížení Říčanského potoka a podjezd železniční trati. Rozšíření cesty pod mostem bylo dokončeno až letos.

Za podjezdem stezka prudce odbočí a stoupá k železniční trati. Zde bylo hotovo už vloni, stezka má tedy za sebou už jednu zimu.

Nová stezka i její orientační značení končí u vjezdu do skautské základny Prknovka. Dále se pokračuje kolovratskou ulicí U Vodice.

V Kolovratech musíte překonat jednu krátkou protisměrku v obytné zóně. Až se bude značit trasa A22, bude tu potřeba cykloobousměrka a zrcadlo.

Shrnutí

Cyklostezky kolem Uhříněvsi mají spíše rekreační charakter. Mezi Uhříněvsí a Kolovraty ale umožňují se zcela vyhnout frekventovaným silnicím a vytvářejí tak nezbytné (a oběma obcemi dlouho poptávané) chráněné místní spojení. Neoddiskutovatelně významnější je přitom spojka do Kolovrat, cesta na Netluky má vyloženě lokální význam. Po trase se už jezdí, především u Vodice jsme potkali několik skupinek výletníků na kolech.

Nyní je vhodné navázat trasou A22 oběma směry. V Říčanech se již připravuje cyklostezka k čističce na hranici Prahy, v samotné Uhříněvsi je v pokročilé fázi přípravy lávka přes ulici U Kříže. Ta vytvoří komfortní obchvat k nutnému chodníčkaření na Novém náměstí a propojí zadní část Uhříněvsi s nádražím, kde zatím roste využití B+R. V nejbližších letech pak Uhříněves potřebuje bezpečné bezmotorové napojení směrem ku Praze – jak na Petrovice, tak podél Kutnohorské. Tam podél frekventovaných silnic neexistuje bezpečný cyklistický ani pěší průjezd.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

újezďák 3. 8. 2017, 15:38

Je pravdou, že to " kolem Uhříněvsi" při pohledu na mapu trasy dává takový dvojí smysl :)

S tou značkou jsem rád, že se opravilo, to byl tehdy slušný kiks odpovědných osob z řad úřednictva a těší mě, že jsem na to kdysi upozornil :D

Cesta po chodníku až ke kruháku od Netluk do Uhříněvsi je asi řešením pro ty, co dávají přednost rychlosti, od kruháku kolem kostela ke škole pak v Uhřínevsi jezdí po chodníku ráno cyklistů dost a dost...

Ta cesta skrz oboru je fajn, jezdím tam poslední dobou rád, je tam stín a od Rokytky chladněji... škoda jen, že se tam dřív dalo pěkně jet po červené přímo skrz oboru přes malý mostek , ale obnovovali tam kus lesa a výsledná cestička je prostě pro mě docela nesjízdná....původně zhruba tak https://mapy.cz/s/1UFc0 tak prostě používám ten most se schody z fotky....

dobrodružnější povahy mohou převést kolo i zde https://mapy.cz/s/1UFf3

je tam taková lávečka .....

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5