5 věcí, které by cyklisté neměli nikdy dělat

Kdo po městě jezdí dlouho, ten ví, co dělat a co nedělat. Kdo po městě jezdí krátce, tomu může být průvodcem naše cyklistická etiketa. Pro dnešní téma jsem si vybral pět věcí, které by cyklista nikdy dělat neměl – váženo čistě mým soukromým názorem na věc. A jakkoliv musím uvést, že jsem stále v žánru fejetonu, tedy textu lehkém a nadsazeném, doporučení vyjádřená nevážným slohem myslím tentokrát velmi vážně.

1.  Jezdit za tmy bez světel.

Jakkoliv bezpečnostní technika „jezděte tak, jako by vás neviděli,“ pomáhá vyhnout se problémům vycházejících z toho, že vás někdo přehlédne, nemá smysl neviditelný skutečně být. Protože kdo vás vidí, ten vás spíš nepřejede. Ostatně, takovou přednost v jízdě získáte jako bike ninja dost těžko. A jo, pokud máte jen jedno světlo, dejte ho dopředu, bez ohledu na barvu, vzadu to pokryjí odrazky lépe než vepředu.

Yehuda Moon o tom ví svoje (zdroj Kickstand comics)

2. Jezdit na červenou (když vás vezme detekce)

Uliček v automobilovém kontinuu vzniká bez ohledu na barvu signálu každý den na tisíce. Jejich použití je ale zapovězené. Problém je v tom, že tu volnou uličku mezi auty zpravidla vidíte jen vy. Ostatní vidí psychopatického sebevraha, kterému se ostatní musí vyhnout, aby ho uchovali při jeho bídném životě. Je tu jen jedna výjimka a tou jsou nefungující detekce. Tam ale máte výhodu: když už vás detekční smyčka nebere, tak je dost pravděpodobné, že na křižovatce není ani nikdo jiný, stejně se ale pečlivě rozhlédněte.

3. Míjet chodce, jako by to byly stromy v lese

Praxe rekreačního cyklisty, který dokáže proletět lesní singletrack čtyřicítkou, svádí využít tuto zkušenost i v pěších prostorách, pokud tam na kole může – a někdy i když tam nemůže. Mezi chodci se dá přece kličkovat tak plynule! Myslete ale přitom na to, že chodec skutečně není strom vedle singletracku. Jednak není nehybný a rád mění trajektorii svého pohybu, jednak je chodec taky člověk – a nejen to, je to také volič. Chápete, co tím myslím? Jakkoliv si ohleduplností k chodcům nezajistíte u každého jednoho z nich věčný respekt a nehynoucí lásku, aspoň nebudete přikládat pod kotel ohně hrozícího, že kola v centru Prahy budou následovat osud segwayů. Takže ve městě laskavě zapomeňte na své MTB manýry a chovejte se jako na veřejnosti. Koneckonců, na ples si taky vezmete oblek a sprostou mluvu odložíte v šatně společně s kabátem.

Cyklistická etiketa tu není od toho, aby člověk pokýval hlavou jako že dobrý, ale nejsou to pravidla, která bych musel brát vážně.

4. Jezdit rychle ve dveřní zóně

Ono to samozřejmě svádí, ať už ze strachu, že vás tam auta natlačí, pro zvětšení  bočního odstupu od předjíždějících, nebo dokonce proto, abyste to předjíždění řidičům ohleduplně usnadnili. A dlouho to může vypadat, že se to nevyplácí a žádné nebezpečí neexistuje. Musíte jezdit měsíce a měsíce v „nepohodlné“ pozici metr a více od aut, než vám to nějaký nešika otevřením dveří auta přímo před bicykl konečně ospravedlní. I přesto se to ale vyplatí, věřte. A ano, je to také legitimní způsob, jak dát najevo, že řidič pro předjetí cyklisty mimo cyklopruh opravdu musí měnit trajektorii své jízdy. Nebo je ještě druhá celkem bezpečná možnost, a sice plazit se ve dveřní zóně desítkou – což už není příliš daleko od strkání kola po chodníku.

A i když si myslíte, že jezdíte dost daleko, pořád to nemusí být dost daleko.

5. Dohadovat se o cyklistické dopravě na internetu s jejími zaťatými odpůrci

Což jsem dost často nucen porušovat, takže vím moc dobře, proč to nedoporučit. Píchat do bublin zvenku má akorát ten efekt, že po vás ta bublina prskne. Ostatně, ostré diskuse na internetu se většinou nevedou proto, aby se našel kompromis. Je to pouhé divadlo, ve kterém vám za solidní argumenty zatleskají jenom ti, kterým váš názor vyhovoval už od začátku.

Zdá-li se vám, že v tomto seznamu něco chybí, tak vězte, že některé věci jsem tam nezařadil zcela úmyslně. Jen pro jistotu, byly to zejména následující věci: jízda bez přilby (to ať si každý řeší sám), jízda klidnými uličkami v protisměru (protože to není nebezpečné), a konečně opatrná jízda zákazem, když jde jet (a není to v rozporu s bodem 3, prosím). Prostě je to top pět výběr podle mého uvážení.

A mimochodem, tohle znáte?

5 případů, kdy by řidiči neměli cyklistu předjíždět

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. MM: Vidím, že jednání zastupitelstva je sledované divadlo. Na paní primátorku platí bezpochyby bod 5 tohoto článku.

  2. Tu dveřní zónu bych rozšířil o chodníčkáře .
    Nemluvím o jízdě na chodnících někde na Průmyslové nebo Mírového hnutí či zkratce přes park, ale o těch kam vedou východy z domů. Tedy v obytných čtvrtích. Lidi vychází z domu nečekaně a málokdo se rozhlédne.

    No a po dnešním zážitku v podchodu Klánovického nádraží, které je už docela dlouho pěkně vyřešeno terasovitým podjezdem opět hlásím, nejezděte po schodištích ! Přijel tam tam nějaký chlapík v bekovce a sjel místo po rampě okolo přímo schody a smýkl se za roh , odhadem tak 20kou ? Měl kliku, že jsem na něj nedosáhl, to bylo na pár facek ! Na můj výkřik, že je šmejd jsem pak byl na dálku poslán do prdele :(
    Prostě taky cyklista, ostuda těch normálních, ale mínus bodů nám zařídil dost, ještě na zastávce autobusu se o tom bavilo tak 5-6 lidí….

  3. pardon drobné opomnění, bod 5 bych pak rozšířil o to, že být zaťatý škodí i na druhé straně. Hodně dobře myšlených článků a diskusních příspěvků je nakonec sraženo tím, že autor nevydrží a „zatne“ nějakou cyklofoskulí celé téma :)

  4. Újezďák: Nechceš napsat článek s pěti nebo deseti nejhoršími městskými cykloklišé? Jirka ti ho určitě vydá, a bude to sranda :-)

  5. To by se možná dalo volně navázat jeden na můj starý překlad překlad amerického článku , že cyklistika je zásadně vlastně velmi konzervativní, individualistická a klišé je , že levicová :) Jen přemýšlím kdy to na Prahou nakole vyšlo 2010-2011-2012 ?
    Pokusím se, momentálně píšu závěrečnou práci pro FTVS fakulta “ celoživotní vzdělávání :D “ , tak nezbývá moc času ale pokusím se :)

  6. újezďák: zrovna nedávno, když mi jeden člen Zelených tvrdil, že kolo je záležitost politického spektra, jsem si na ten text s láskou vzpomněl: https://prahounakole.cz/2011/09/cyklokonzervativne/

    (Možná po těch letech nosím dříví do lesa, ale ten hanlivý termín „cager“, co jste tehdy nepřeložil, pochází z narativu, že jsou lidé v autech izolováni v kleci auta od svého okolí, jak to popisuje cyklo-guru MCA v tomto videu https://youtu.be/pX8zZdLw7cs?t=10m27s v čase 10:27 – 11:40).

  7. To mě těší :)

    Jo myslím, že už to tehdy nakonec někdo napsal do debaty pod článek :)

    Dneska bych to přeložil spíš jako autobubliňák :) Názorová bublina je přece už celkem běžný pojem .

  8. Já tedy speciálně k prvnímu bodu. Osvětlení ano a to i vzadu, ale čím dál víc vidím cyklisty co nemyslí na ostatní a kupují si silné světlomety dopředu a to je pak radost takové cyklisty potkat. Myšleno ty co možná i schválně svítí ostatním přímo do oblyčeje, tak by to chtělo, aby se zamysleli a alespoň si je sklopili. Nešvar s dálkovkama na silnicích se rozšiřuje, nemusí to cyklisti přenášet i na cyklostezky.

  9. Díky za článek … a já se divil, že VF měl při interpelaci sako:-).

    A to byly časy, kdy byl Lance americký hrdina:-)!

Další z rubriky

Bílá a černá, aneb územní studie v Libuši a Písnici 1

Autor komentáře pracuje ve spolku AutoMat zpracovávajícím připomínky ke zmiňovaným územním studiím, pozn. red. Institut..více

Výběr ze záříjové cyklokomise 7

Komise pro cyklistickou dopravu se sešla po prázdninové pauze už třetího září. Sestavu mírně obměnila..více

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 8

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Patočkova: cyklopruh na radiále s odstupem času 6

Na podzim 2017 se mediálním prostorem prohnala kauza vyznačování ochranného cyklopruhu během rekonstrukce povrchu Patočkovy..více

Bikesharing: parkování bez stanic 14

Sdílená kola Freebike již přes měsíc brázdí ulice Prahy a s nimi začalo opět probublávat..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru