ofo vyšle v říjnu 300 kol na Prahu 7

ofo, jedna z prudce expandujících asijských bikesharingových služeb, vstupuje do Prahy. V pátek 22. září 2017 ji představil jeden ze zakladatelů v rámci Dne bez aut. ofo začne působit v Praze 7, kde bude pilotně v průběhu října nasazeno 300 kol. Služba má dle vyjádření společnosti podporu Městské části Praha 7 a zájem údajně projevilo i několik dalších městských částí. Do konce letošní cyklistické sezony bude v rámci testovacího provozu služba ofo zdarma.

ofo je podobně jako společnost Rekola bezstanicová služba. Kola jsou ale na rozdíl od Rekol vybavena automatickým zámkem s GPS. Není tak nutné jejich zamykání ke stojanům ani k jinému městskému mobiliáři. Vše je integrováno v chytrém zámku přímo na kole. Pro odemčení kola je ale potřeba mobilní telefon se systémem Android nebo iOS.

O společnosti ofo

ofo bylo založeno v roce 2014. Od té doby spojilo přes 10 milionů kol s 200 miliony uživatelů po celém světě. Působí ve 180 městech ve 13 zemích. Vytváří 25 milionů transakcí denně a celkově poskytlo více než 4 miliardy jízd.

ofo v červenci tohoto roku získalo 700 milionů dolarů (přes 15 miliard Kč) v investici, na níž se podílela Alibaba, Hony Capital a CITIC Private Equity.

Ukončení jízdy také nevyžaduje nalezení žádné specifické stanice pro umístění kola, stačí jej ponechat na kterémkoliv místě, kde neohrožuje provoz ani chodce. Kolo se při ukončení jízdy uzamkne a je k dispozici dalším zájemcům.

Jakub Ditrich z ekolo.cz, která aktivity ofo v Praze zajišťuje, říká: “Jsem rád, že se nám podařilo vedení ofo přesvědčit, aby do Prahy investovali. Původně měli v hledáčku spíše větší města v západní Evropě. Praha má však pro bikesharing velký potenciál. Praze ofo nabídlo, že jí pro účely dalšího zlepšování infrastruktury zdarma poskytne data o pohybu kol. Od začátku se věnujeme úzké spolupráci s městskými částmi a připravujeme velkou informační kampaň k používání sdílených kol, k bezpečnosti jízdy i k zamezení vandalizace kol v ulicích.

Poznatky ze zkušební jízdy

Redaktoři PNK měli možnost si kolo na Dni bez aut vyzkoušet. Co nás zaujalo?

  • Bezdušé pláště. Jezdí se nám na nich dobře a nepotřebují tak častou údržbu, ale u Rekol jejich zavedení vzbudilo začátkem sezóny vlnu negativních reakcí a nakonec je musela společnost částečně nahradit.
  • Velmi malý košík bez popruhů. Batoh standardní velikosti rozhodně nepojme, obzvláště pak na pražských kostkách.
  • Sedlo má velmi příjemný systém nastavování výšky. Maximální výška je ale velmi malá, člověk o výšce průměrného redaktora PNK (180 cm) se na kole již cítil nekomfortně.
  • Kolo má světla, blatníky, kryt řetězu, zvonek a třístupňovou přehazovačku v náboji.

Po zkušebním provozu na podzim plánuje ofo expanzi i do dalších pražských městských částí a navýšení počtu kol. Tarifní podmínky se samozřejmě ještě mohou změnit, ale zatím společnost uvádí předpoklad placení po půl hodině. 30 minut by mělo v budoucnu stát mezi 10 a 20 Kč. Mluví se i o nasazení elektrokol. Ta jsou teprve ve vývoji a mohla by se objevit nejdříve koncem roku 2018.

Konkurence na poli bikesharingu, společnost Rekola, pak hovoří o cyklistickém Uber-chaosu. Rekola varují, že nepřipravenost politiků se může obrátit proti chodcům i cyklistům. Vítek Ježek, zakladatel a CEO Rekol, novinku komentuje: „Čeští politici by si měli uvědomit, že v Číně nové startupy vedly nejen k větší dostupnosti kol, ale také začaly způsobovat zmatek v ulicích, překážet chodcům a vyvolávají celkový chaos. Politici by co nejdříve měli řešit zásadní otázky jako dostupné městské cyklostojany, kde mohou kola parkovat tak, aby nepřekážela – ať už se jedná o kola bikesharingová či kola soukromá. Napojení bikesharingu na MHD a regulatorní rámec, který zabrání chaosu, například stanoví podmínky odklízení poškozených kol apod.

Petra Kolínská (Trojkoalice, Zelení), náměstkyně primátorky hlavního města Prahy, ke startu služby říká: „Myslím, že to je skvělá příležitost pro Prahu. Podporuji všechny kroky, které ve městě vedou k ekologičtější dopravě. Věřím, že se Praze podaří nastavit s poskytovatelem služby takovou formu  spolupráce, která Pražanům přinese maximum výhod.“

Mohlo by vás také zajímat:

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Paráda , uz se na ně těším. Jenom bych ještě chtěl vidět ceník.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Omezení průjezdu po pěších zónách na Praze 1 začne za několik dnů 13

Po roce od zveřejnění záměru se v nejbližších dnech na Staroměstském náměstí, náměstí Republiky a..více

Cyklostezka podél Košíkovského potoka je před dokončením 8

Jedna z významných cykloakcí tohoto roku a téměř jediná ve vnitřním městě, cyklostezka podél Košíkovského..více

Prahou projela velká jarní cyklojízda 1

20. 05. - redakce - Zprávy
(s využitím tiskové zprávy Auto*Mat). V sobotu 12. května projela Prahou pravidelná velká jarní cyklojízda...více

Rok s kauzou pěších zón, rok beze změn 3

Kauza pěších zón na Praze 1 (více zde) nabrala v posledních týdnech překotné tempo, přičemz..více

Nový ochranný cyklopruh na nábřeží Kapitána Jaroše 36

Na nábřeží kapitána Jaroše vznikl v dubnu 2018 nový ochranný cyklopruh, který výrazně zpříjemňuje cestu..více

Bouře nad Náplavkou 12

Pražská cyklodílna Bajkazyl sídlící na novoměstské náplavce pod Palackého mostem vyvolala rozruch svým otevřeným dopisem,..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak budete jezdit přes pěší zóny po omezení průjezdu?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru