Škola začíná

Se začátkem září se vrací velká část dětí do mateřských, základních a středních škol. A některé do školy vyrážejí poprvé v životě. To je čas, kdy spousta rodičů, žáků i učitelů promýšlí, jak se do školy nebo školky nejlépe dopravit. Zvláště v případě mladších dětí, které jsou do škol doprovázeny rodiči, pak způsob dopravy dětí do školy často ovlivňuje i následnou dopravu rodičů do zaměstnání (nebo naopak doprava rodičů ovlivňuje dopravu dětí). Rodiny jsou tak právě nyní vystaveny otázce, jak dítě pětkrát týdně dopravit do a ze školy, školky.

Kolo nebo koloběžka rozhodně nemusí být výjimkou. Podle Asociace cykloměst z průzkumů Pražských matek v rámci projektu Bezpečných cest do školy vyplývá, že zhruba 30 až 40 % dětí by rádo jezdilo do školy na koloběžce nebo na kole, ale buď z toho mají obavy samotné děti, anebo jejich rodiče. Na vině je primárně infrastruktura, absence parkování ve škole, nebo jiné priority v území. Přitom aktivní cesta do školy pěšky, na kole, nebo koloběžce může v dítěti rozvinout prospěšné zdravotní a dopravní návyky.

Najít bezpečnou trasu

Z průzkumu je znát, že velkou roli hraje pochopitelně to, odkud děti a rodiče jezdí a kde se nalézá samotná škola nebo školka. V případě zájmu o dopravu na kole nebo koloběžce doporučujeme k prozkoumání ideálních tras využít naši cyklistickou mapu Prahy, kterou naleznete na adrese mapa.prahounakole.cz. Pro cestu s dětmi do školy bude nejlepší hledat klidné trasy mimo rušný provoz.

Pojedou do školy na kole?

Pokud trasu neznáte, nebo pokud po ní dítě pojede samo poprvé (ať již s vámi v doprovodu, nebo zcela samo), doporučujeme si ji napoprvé v klidu vyzkoušet a naučit se bezpečně překonat možné problémové úseky. Dobrý pro to může být víkend, kdy je dostatek času, provoz bývá slabší a situace méně stresující. Pokud pojedete rovnou „naostro“, pak doporučujeme dostatečnou časovou rezervu.

Uložení kola ve škole nebo školce

S parkováním kol a koloběžek to již není u pražských škol tak beznadějné, jak by se mohlo z minulosti zdát. Městské části a školy v posledních letech zřídily u škol velké množství stojanů. O způsobu parkování se informujte přímo ve škole. Menší skládací koloběžky lze často bez problémů nechat v šatně nebo ve třídě, pro větší vehikly pak již má mnoho škol a školek nějaké ty stojany. Občas venku před budovou, ale vyplatí se i pozeptat, zda nejsou náhodou i nějaké (vhodnější pro celodenní parkování) na dvoře nebo v zázemí školy.

Stojany před ZŠ v Suchdole.

Každopádně doporučujeme i pro dětské kolo nebo koloběžku pořídit kvalitní zámek. Lankový zámek nebývá příliš spolehlivý, lepší je podkova, řetěz, či něco na ten způsob. V případě, že bude dítě kolo zamykat poprvé samo, raději si s ním postup projděte. Mělo by vždy ke stojanu uzamknout rám kola, ideálně i s jedním z kol. Na koloběžce je třeba nalézt v rámu oko, kudy půjde zámek bezpečně provléct. Rozhodně je třeba se vyhnout častým chybám, kdy člověk zamkne pouze přední kolo, nebo zámkem obemkne jen sedlovku.

Gymnázium Nad Štolou získalo přes léto nové stojany.

Dopravní předpisy

Kolo každopádně musí mít předepsanou výbavu. Zmínit lze především odrazky vepředu, vzadu a ve výpletu, ty často chybí. Světla se na podzim také mohou hodit. Kolo zkontrolujte, zda je v dobrém technickém stavu a má funkční brzdy a případně i řazení. Vřele doporučujeme vybavit dětské kolo blatníky, košíkem a zvonkem. Má být především praktické pro dopravu do školy a dovézt člověka i aktovku/batoh v čistém a suchém stavu.

Cyklo hlídka městské policie dohlíží ráno na přechod před ZŠ Norbertov.

Dětí a jízdy na kole nebo koloběžce se týkají některé specifické paragrafy zákona o provozu na pozemních komunikacích. Zmínit lze především tato ustanovení:

  • Děti do 10 let mohou jet po silnici na kole pouze s doprovodem nad 15 let.
  • Na ulici mimo obytnou zónu může dítě samo už od 10 let.
  • Dětské sedačky se smějí používat do 7 let věku dítěte. Musejí mít opěry pro nohy!
  • Na chodníku, cyklostezce, v obytné a pěší zóně pak smí dítě mladší 10 let jet i samo. Znění zákona je zde poněkud nejasné, přikláníme se k názoru, že dítě do 10 let po chodníku jezdit smí (Důvod je patrný: pokud je mezi místy, kde smí dítě do 10 let jezdit bez dozoru vyjmenovaný i chodník, znamená to prostě, že tam dítě do deseti let jezdit může.)
  • Za kolo lze připojit přívěsný vozík. Od roku 2012 je definována maximální šířka vozíku pro děti na 90 cm, táhnout jej musí osoba starší 18 let.
  • Přilba je povinná až do 18 let.

Základní předpisy a způsoby bezpečné jízdy před první jízdou s dítětem projděte. A to i prakticky, zvláště pokud s ním po městě běžně na kole nebo koloběžce nejezdíte. Některé děti již mohou mít podobnou znalost i z dřívějška ze školy. Školy občas absolvují program na dopravních hřištích, případně různé vzdělávací aktivity pro školy pořádají i rozličné státní, městské, soukromé i neziskové organizace, v Praze lze zmínit třeba Auto*MatPražské matky nebo Bezpečně na kole.

Na závěr

Kolo bývá nejrychlejší způsob dopravy na kratší vzdálenosti od jednoho do šesti kilometrů. Pokud máte školu za rohem, tak bude nejlepší prostě vyrazit pěšky. Bicykl ale může příjemně zkrátit třeba cestu ke škole nebo školce na druhé straně sídliště. Pokud je škola přes půlku města, tak se k ní patrně dostanete rychleji jiným dopravním prostředkem a kolo bude vaší volbou v případě, že ho prostě z nějakého jiného důvodu preferujete. Třeba místo sportu, nebo že vás jízda na něm prostě baví.

Bicykl může být vaší volbou (nebo volbou dětí) třeba jen v některé dny, kdy se po škole potřebujete/potřebují přemístit ještě na nějaký kroužek nebo za jinou o něco vzdálenější aktivitou. Také je nutné zohlednit, že děti bývají pomalejší a jízda v rušném provozu nebude pro ně. Je tak třeba volit trasu po cyklostezkách nebo klidnými ulicemi. Někde to nebude problém, ale jsou části města a trasy, kde takovou cestu do školy stále půjde nalézt jen s obtížemi. I když podmínky se postupně zlepšují. Obecně řečeno, pro kolo lze snadno najít přijatelnou trasu na sídlištích, v okrajových částech města, nebo v kompaktních rezidenčních čtvrtích. Třeba to bude i váš případ.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Yehuda Moon: „Proč vlastně svoje dítě nenecháte jezdit do školy na kole?“
    maminka: „Je to nebezpečné, je tu moc aut.“
    YM: „Aut maminek, co jimi vozí děti do školy.“
    m: „Co tím chcete říct?“
    YM: „Už jsem to řekl.“

  2. Tak asi ne … mě by fakt zajímalo, kolik těch dětí o to jezdit do školy na kole fakt stojí … ale třeba v nějakém jiném vesmíru jsou jich stovky a tisíce a jen ten strach rodičů jim v tom brání.

    Jinak ty fotky jsou samy o sobě docela vypovídající:-).

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

V těhotenství na kole :)

11. 08. - Markéta Fillerová - Návody
Varování a předsudků, proč kolo v těhotenství zcela odložit, můžeme ve společnosti najít mnoho, což..více

Tipy pro snadné cestování vlakem 5

17. 06. - Václav Kříž - Návody
Část z Vás jistě v létě vyráží na dovolené a chalupy užít si zaslouženého klidu. Proto..více

Kličkujeme uličkami IV. – labyrintem Vltavské :)

Stavba kolektoru uzavřela podjezd Hlávkova mostu – jediný legální cyklistický průjezd mimo provoz mezi dolními..více

Registrací jízdního kola proti krádeži? :)

Na přání našeho čtenáře přinášíme krátký článek o možnostech registrace jízdních kol do evidence vlastníků. Jak taková..více

Kličkujeme uličkami III. – na Petřiny 6

Stoupání ze Střešovic na sídliště Petřiny. Po hlavní (tedy ulicemi Střešovická a Na Petřinách) je..více

Poprvé na kole po Praze 1

Jaro je opět tady a s ním i náš pravidelný příspěvek pro ty, kteří zvažují..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Cykloobousměrky by na Praze 3 byly

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru