Cyklotrasy, kterým je lepší se vyhnout

K čemu jsou ve městě žluté cedulky vytvářející značené cyklotrasy? Odpověď je prostá: jde o orientaci. Značení má za úkol naznačit, že směrem, kterým ukazuje žlutá šipka, dojedete na kole přiměřeně bezpečně a legálně k místu, které je na té šipce napsané. Nechtějme od nich víc – ale ani méně.

Značené cyklotrasy Praze mohou vzniknout dvěma extrémními způsoby: Ten první je, že se postaví totální novostavby cyklostezky či lávky a doplní několika směrovými šipkami. Ten druhý je, že se zřídí orientační značení na stávající ulici bez jakýchkoliv dalších změn. A možné je i všechno mezi tím. Cyklotrasy často vznikají i proto, že v daném směru sice už nějak projedete, ale existuje tam pár problémů, které se při vyznačení trasy mají vyřešit.

A nebo taky ne.

Stane se, že se trasa nedá vyznačit po sto let staré cestě – vedoucí ale dnes přes soukromý pozemek. Stane se, že úprava signalizované křižovatky bude možná až s obnovou zařízení za deset let. Stane se, že projektant zadání pochopí jako „namrskejte tam někudy žluté šipky, stejně je to jedno“ a výsledek pak vypadá podle toho.

Takže i v Praze nalezneme několik cyklotras, kde je lepší na žluté šipky zapomenout a vydat se sice cestou neznačenou, ve výsledku ale rychlejší a mnohdy i pohodlnější. Podívejme se na ty nejokatější.

A21 Modřanská roke – Šeberák

Značená trasa A21 vede po rušné ulici Dobronické s dvěma nebezpečnými kruhovými objezdy – na křižovatkách s Vídeňskou ulicí a ulicí K Borovičku. Od roku 2007 je evidováno na těchto dvou místech 9 nehod s účastí cyklisty, z toho 7 nezaviněných. Alternativní průjezd o půl kilometru jižněji vede až na 100 metrů dlouhý kousek Vídeňské výhradně klidnými ulicemi, nestala se na něm jediná nehoda s účastí cyklisty a je o cca 200 metrů kratší.

Předpokládám, že proznačení klidnější, výhodnější a bezpečnější trasy ale nebylo možné prostě proto, že prakticky celá ulice V lužích v délce cca 700 metrů vede po nevypořádaných soukromých pozemcích.

Bývalá ÚJ-BR, Roztyly – Chodov

Již historická trasa ÚJ-BR byla sice nahrazena trasou A22, jako místní spojení mezi Roztyly a metrem Chodov byla ale zachována. (V mapě ji máme historicky označenou jako ÚJ-BR, ačkoliv v terénu existuje pouze orientační značení bez číselného či písmenného označení.)

Zhruba před dvěma lety byly při výstavbě parkoviště propojeny ulice Blatenská a Kloknerova. Orientační značení se nicméně historicky drží závleku trasy ÚJ-BR, který je zhruba o 300 metrů delší (a to i v případě, že směrem nahoru budete kličkovat v souladu s jednosměrkami). Mimochodem, cykloobosměrka v jednom bloku Kloboukovy či Babákovy by dokázala spojení napřímit ještě více, prostorové poměry jsou zde ale stísněné snad ještě více než na Žižkově.

Závlek A225 do Pyšelské

Závlek značené trasy vznikl v roce 2008 zahrazením průjezdu pro cyklisty. Ulice Blažimská je totiž v soukromých rukou přilehlého hotelu. Paradoxně, pozemkově nevypořádadné jsou i ulice Knovízská a Pyšelská, po kterých vede oficiální trasa. Podél závory ale projedete i tak. Trasa A225 se ale nejspíš bude za několik let překládat na postupně vznikající cyklostezky podél Košíkovského potoka, takže absurdita na značené trase zmizí sama od sebe – a zůstane pouze absurdita na praktickém průjezdu neznačeném.

O uzavření ulice Blažimské jsme psali zde.

A26 v Hloubětíně

Obětí špatně provedeného napojení nekompromisní cyklostezky Rokytka na Hloubětín je oficiální pokračování trasy A26, zahrnující schody a kličkování kolem starého hřiště. V době magistrátního „temna“ po roce 2010 realizovala Praha 14 jako jediné možné lowcostové řešení. Museli se spolehnout na vlastní prostředky a minimalizaci stavebních úprav. K legalizaci chodníků kolem křižovatky Poděbradská – Kbelská navíc došlo až následně. Výsledkem je, že ke značené trase A26 máte směrem do Hloubětína minimálně tři neznačené praktické alternativy včetně (již orientačně označeného) gerilového sjezdu k Poděbradské. A protože přímá trasa neexistuje, záleží velmi na tom, do které části Hloubětína z cyklostezky Rokytka míříte.

A421 Thámovou

Čerstvě vzniklým paradoxem je vedení tras A421 a A252 v Karlíně. Trasa A421 vede koncepčně správně: Thámovou kolem metra Křižíkova, provedení formou pouhých žlutých cedulí bez jakýchkoliv úprav dopravního režimu ale znamená, že trasa nemá naprosto žádnou přidanou hodnotu vůči doposud užívaným průjezdům přes Karlínské náměstí nebo Šaldovou. Křižovatku s Rohanským nábřežím, kde by bylo vhodné doplnit čtvrté (bezmotorové) rameno křižovatky, musíte překonat s pomocí přechodu pro chodce.

Poznámka: V době psaní článku nebyla trasa ještě vyrenderována v mapě.

Přijíždíte-li tedy od Libně po trase A2, nebo po Rohanském nábřeží, a chcete odbočit do Karlína, máte daleko lepší použít i nadále Šaldovu a trasa pro vás prostě nedává smysl. Od Hlávkova mostu zase daleko pohodlněji projedeta na Karlínské náměstí. Jediný, pro koho bude takto provedená trasa fungovat, jsou tak návštěvníci Přístavu 186 00 a cestující přívozem HolKa.

V tomto konkrétním případě vznikla trasa na základě požadavku na zadávací kartu vzešlého přímo z TSK. Shodou náhod jsem to byl zrovna já osobně, kdo kartu zpracoval, takže moc dobře vím, že jsem všechna problémová místa navrhl řešit. No, realita je jiná.

A252 kolem Invalidovny

Ještě větší absurditou je ale motání trasy A252 kolem Invalidovny. Na konci Křižíkovy si nejprve zajedete až kolem vily Českého rozhlasu, abyste se pak projeli kolem dvou stran historické budovy. A to po asfaltu, který byl v dobrém stavu možná tak před třiceti lety. Přitom se to celé dá projet komfortně a legálně Urxovou a zklidněnou Sokolovskou. Po šipkách si zajedete 140 metrů a namísto dvou odbočení musíte odbočovat šestkrát. I proto necháváme v mapě vedení Urxovou k této trase jako alternativu.

Poznámka: V době psaní článku nebyla ještě trasa vyrenderovaná v mapě.

Důvod, proč trasa vede tak složitě, mi není znám. Předpokládám ale, že snahou projektanta bylo držet se trasy podle generelu, a to i přes to, že trasování Sokolovskou by bylo daleko jednodušší, komfortnější – a nevyžadovalo by vůbec žádnou legalizaci.

I žluté cedulky mají svůj smysl

Stále mám pochopení pro lowcostové akce a potřebu zlepšit orientaci cyklistů v komplikované uliční síti. Je ale potřeba mít na paměti, že když už se ze záměru vyžadujícího skutečná cykloopatření pořádné úpravy vyhazují, a záměr se redukuje na pouhé osazení žlutých cedulek, měly by tyto alespoň ukazovat z možných tras tu nejvhodnější.

I žluté cedulky mají svůj smysl – když označují logický průjezd a fixují trasu pro budoucí stavební úpravy.  Tak ať nám v Praze příliš často nevedou tak zběsile, jako je tomu v Kunraticích nebo Karlíně.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. A421 Thámovou: Z žižkovského tunelu k Vltavě nebo naopak mi stávající vedení připadá jako nejlepší varianta, přes Šaldovu i přes Karlínské je to delší zajížďka s odbočováními vlevo …

  2. Thámova navíc nemá semafor přes Sokolovskou. A Šaldovou se na A2 nedá rozumně dostat.

  3. Na A2 směrem do centra se tradičně jezdí přes Karlínské náměstí. Na A2 směrem z centra se jezdilo Šaldovou přes betonárku, po staré i nové cestě, teď je tam bohužel zákaz. To křížení Rohanského do Thámovy jsem výslovně požadoval – aspoň kdyby se směrem do Karlína udělal výjezd z křižovatky. Ale akce se nakonec dělala celá nestavebně, tohle je výsledek. Můžeme to přidat na Cyklisty sobě.

  4. Taky je fajn, když trasování vede do nelegálního průjezdu. Např. (dnes již historická, ale příhodná) trasa 201 do centra vede protisměrem Cukrovarnické, i když lze jet naprosto v pohodě, bez zajížďky i bez ztracené výšky ulicí Na Dračkách.

  5. Jak může vadit, že nějaká „stoletá“ cesta vede po soukromém pozemku? Vždyť pokud je mi známo, ať je jak chce soukromý (a bez ohledu na to, jestli je v katastru), zůstává veřejnou cestou i nadále a je povinností ji nechat prostupnou.

    Jinak teda mám potíže se zobrazováním komentářů, ze všech prohlížečů na dvou počítačích občas zafunguje jeden, jinak vidím třeba jen ten první. Už je to nějakou dobu, tak nevím.

  6. Lei: Problém s komentáři je dlouhodobý. Co jsem vypozoroval, tak obvykle se to stane při přístupu do článku přes „poslední komentáře“ tedy s url /comment-page-1/ atd… Když jde člověk na článek normálně a komentáře si otevře až pak z článku, bývá to v pořádku (nebo odmaže z URL to comment-page.

  7. Lei, Cadel: Taky se mi to děje při přístupu z RSS a dělá to asi fakt to comment-page-1. Čte tohle Petr nebo 2046?

  8. Lei: Že někde vede veřejná cesta, je jedna věc. Že tam chcete proznačit oficiální cyklotrasu, je věc druhá, to není bez souhlasu vlastníka snadné.

  9. Postupně jsem došel k závěru, že pokud se chce člověk někam dostat, je nejlepší žluté cedulky buď úplně ignorovat, nebo jim dokonce ve svém plánovači přikládat i nepatrně vyšší cenu, tj. s malou vahou se jim aktivně vyhýbat.

    Mimochodem totéž platí i pro značené objížďky, skutečnou neprůjezdnost jsem viděl dneska poprvé v životě (Čiklova pod Nuselákem), předtím asi 15x vždycky nebyl problém projet – buď tam žádná avizovaná stavba nebyla, nebo omezení platilo jenom pro široké dopravní prostředky se špatnou manévrovatelností (e.g. auta).

    Žluté cedulky vás dovedou na schody, do bahna (Rokytka, Hořejší rybník), do hromady suti, do brodu (Vrané), do zákazu či na chodník (v podstatě celá A2 od Braníku po Vyšehradský tunel). Velice populární je také značení po chvíli ukončit a nechat cyklistu ztratit (Jesenice, Novodvorská, 0077/0078 na Hanspaulce). Že je taková trasa delší a s větším stoupáním než co vám vyplivne třeba i blbej autorouter (brouter s profilem fastbike) je další bonus.

    Ale není to jenom specialita Prahy, jinde je to podobné.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Přednosti na cyklostezkách 13

Karel Novotný jede z centra domů do Modřan po páteřní cyklotrase A2. Projel tudy již mnohokrát a nic..více

Technické podmínky 179 – nová pravidla pro cykloopatření 1

Od počátku června platí aktualizace Technických podmínek Ministerstva dopravy TP 179 – navrhování komunikací pro..více

Městský cyklista a výdej energie 3 – vítr, dlažba, provoz 12

Do třetí části článku o energetickém výdeji městského cyklisty jsem si ponechal faktory, u kterých..více

Aktualizace mapy z heatmapy DPNK 2017 5

Stejně jako v loňském roce, i letos jsme kromě začleňování nové infrastruktury přistoupili k úpravám..více

Městský cyklista a výdej energie 2 – kopce 18

V prvním článku o výdeji energie jsme se dozvěděli, že městský cyklista si vystačí s..více

Městský cyklista a výdej energie 1 – výkon a rovinky 13

Každý uzná, že městská cyklistika v Nizozemsku je fyzicky nenáročná. První vysvětlení, které každého napadne,..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru