Komentář ke „kauze“ cykloobousměrky Radomská

Server Blesk.cz pochybovačně informoval ve svém článku o „pětimetrovém cyklopruhu“, který je součástí cykloobousměrky v Radomské ulici na páteřní cyklotrase A28 v pražských Bohnicích:

„Kdo tohle vymyslel? Bohnické sídliště „zdobí“ pět metrů dlouhý cyklopruh už pár let. Až teď se mu dostalo pozornosti na sociálních sítích. V místních vyvolává posměch a ptají se, kdo a proč ho tam vlastně nakreslil.“

(Blesk.cz)

Cykloobousměrka v Radomské vznikla v roce 2012 a je součástí páteřní cyklotrasy A28, která vede od přívozu Zámky skrze bohnické sídliště. V budoucnu by měla cyklotrasa pokračovat směrem na Kobylisy. Zřízení cykloobousměrky zajistilo nejpřímější obousměrné provedení páteřní cyklotrasy sídlištěm mimo rušné ulice Lodžská a Zhořelecká (a především mimo rozlehlou křižovatku těchto ulic).

Přímé vedení páteřní cyklotrasy A28 je možné také díky cykloobousměrce Radomská.

Chráněný výjezd z cykloobousměrky Radomská.

V Blesku zmiňovaný „pětimetrový cyklopruh“ je krátkým cyklopruhem chránícím cyklisty na vjezdu a výjezdu z cykloobousměrky, což je relativně rizikové místo, kde řidiči nemají s protijedoucím cyklistou vždy vizuální kontakt a může tak být v odůvodněných případech vhodné na pohyb cyklisty v protisměru upozornit, případně mu přímo vyhradit chráněný koridor formou cyklopruhu, kam by řidiči automobilů neměli vjíždět.

Jde o standardní řešení. Technické podmínky TP179 jej doporučují praktikovat především při napojení vedlejší ulice na hlavní, nebo při výjezdech ze zklidněných oblastí do hlavního provozu. O takový případ se v Radomské nejedná, nicméně i přesto bylo toto řešení příslušným odborem dopravy projednáno a schváleno.

Při zřizování cykloobousměrek v Praze se zpravidla postupuje velmi opatrně a dbá se o to, aby byly co nejbezpečnější a jejich značení pro všechny srozumitelné. Povedná cykloobosměrka, která není tak výrazně provedena jako v Radomské, avšak přesto je funkční, je třeba ta v Barrandovské ulici na Praze 5.

Zarážející jsou pak slova starosty Prahy 8 Romana Petruse (ČSSD):

„V současnosti zjišťujeme, kdo to udělal a kdo vlastně chtěl, aby ten pruh byl na místě řešen právě takhle“

(Blesk.cz)

Zdá se, jako by starosta vůbec nevěděl, jak zřizování cykloopatření v jeho městské části funguje, a že je v Praze na základě rozhodnutí Rady hl. m. Prahy realizován systém celoměstských cyklotras, jehož je právě tato ulice součástí.

Slova osloveného experta Roberta Vacka se pak ve světle toho, co jsme výše uvedli, nejeví jako příliš fundovaný názor, protože evidentně netuší, jaké jsou možnosti ve značení cykloobousměrek, pokud tvrdí:

„Část cyklopruhu na této komunikaci je zjevně nesmyslem či omylem. Přesto by však někoho mohl tento úsek zmást. Je proto na místě toto matoucí označení buď odstranit, nebo cyklopruh dokončit,“ zhodnotil situaci pro Blesk.cz dopravní expert Robert Vacek. Podle něj navíc místní značení klade na řidiče další nástrahu, totiž cyklisty v protisměru v jednosměrce. „Měli by tu proto zvýšit svoji pozornost,“ dodal Vacek.

(Blesk.cz)

Dlužno dodat, že daný cyklopruh na vjezdu a výjezdu z cykloobousměrky má sloužit právě tomu, aby řidiči zvýšili svou pozornost, jak požaduje Robert Vacek. Má ale však pravdu v tom, že je podobné opatření možné řešit i jinak: například stavebně i s logicky navazující změnou obrub, případně i se zřízením fyzického oddělení cyklopruhu. To by ale bylo finančně náročnější, a proto patrně byla zvolená nejlevnější varianta, kde má cyklopruh spíše informativní než ochrannou funkci.

Své místo má toto opatření zejména pří výjezdu z vedlejší na hlavní ulici. Karlín.

Řidiči se při výjezdu z jednosměrky mohou řadit k oběma stranám ulice a cyklistu přijíždějícího „zpoza rohu“ nevidí, proto tu má ochrana vjezdu cyklistů krátkým cyklopruhem své opodstatnění. Zde doplněna i o fyzickou ochranu – sloupek. (Zdroj: ADFC Hamburg)

Krátký cyklopruh chrání cyklistu na rušném vjezdu a výjezdu z cykloobousměrky. Později se řidič s cyklistou při jízdě ulicí proti sobě již vidí a situace tak není riziková a nevyžaduje nutně cyklopruh. (Zdroj: ADFC Hamburg)

Podobný cyklopruh může být velmi krátký. (Zdroj: Nürnber2Rad)

Je vidět, že pražský krátký cyklopruh není ve srovnání se zahraničím žádným výstřelkem a jedná se o zcela běžné dopravní opatření. Zcykloobousměrnění Radomské zajistilo přímé obousměrné vedení páteřní cyklotrasy A28 skrz bohnické sídliště a podle map pohybu cyklistů je daná trasa hojně využívána.

Průjezdy Bohnicemi a Radomskou v rámci posledních tří ročníků soutěže Do práce na kole. (Zdroj: Mapa Prahou na kole)

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Cykloobousměrky mají i v centru Krakova a to prakticky v každé jednosměrce.
    Před křižovatkou je často fyzické oddělení protisměrného cyklopruhu od vozovky pro auta:
    Na následující fotce jsem to bohužel nezabral:
    https://photos.app.goo.gl/knFHbxfD5t5Q2Y0p1

    Pro doplnění zde cykloobousměrka i se stanicí bikesharingu:
    https://photos.app.goo.gl/77Ztz6VaRpAhLOJj2
    a v pozadí křižovatka dvou jednosměrných ulic s protisměrným cyklopruhem:
    https://photos.app.goo.gl/MHX5zWXkdnicuLDr2

  2. Právě se vracím z Paříže a také mě překvapilo, v z jakých úzkých jednosměrek jsou schopní také udělat cykloobousměrky. To by tu radní z Prahy 3, co s ní nedávno kolovalo to video („řidiči nejsou zvyklí“ a podobné kecy), asi chytnul psotník.

    Další věc je, že skoro na každé křižovatce je na semaforu nálepka, která cyklistům umožňuje i při červené odbočit vpravo. A viděl jsem dokonce i pár křižovatek, kde šlo nejen o odbočení vpravo, ale i jízdu rovně (ať už přes přechod, když už nejdou chodci, nebo i přes některé křižovatky). Tomu říkám „bike-friendly“ prostředí…

  3. Zrovna u té Zhořelecké bych spíš odhadoval, že na vině je rozpor v komunikaci mezi řidiči. Bohužel dost lidí nedává znamení. Tady, když jedete od Odry, tak rovně je ke smyčce na menší silnici, hlavní ale uhýbá doprava. Řidič vidící cyklistu jedoucího od Odry, který se tedy právem domnívá, že tento jede do ulice, z které vyjíždí.

  4. Jelikož bydlím pár metrů od místa tak je to tam spíše děs.Už se to řešilo i na FB místní skupiny.To jestli je to podle zákona či ne,je vlastně jedno,ale bezpečný je to tam leda na ho..no.Jezdím popravdě radši po hlavní,kde sice máte možná více nehod,hlavně když jedete směrem na Odru,ale na směr Krakov je to v pohodě.Ono stejně u Krakova je známá další křižovatka,kde i na hlavní jste na odstřel,takže tady si člověk nepomůže.

  5. Nutno říct, že já jako místní cyklista moc problémů tady nemám. Jako něco je docela nešikovné, ale zase to trochu učí toleranci. Ony ty křižovatky ať už u Krakova, nebo na Zhořelecké jsou dost nepříjemné i pro ostatní, takže se dává pozor.
    Paradoxně asi nejhorší je přejíždění u Zhořelecký při odbočování směrem na Vislu, kdy je lepší si najet na levou stranu pruhu dlouho před odbočením a auta poslat do dveřní zóny.

  6. Tak to máš pravdu.Tam buď člověk jede konstantně rychle a drží se komplet levého pruhu,že nepustí auto co jede za ním.Už jsem to zkoušel v levém pruhu,ale na střed k čáře,ale to je nejhorší možný řešení,protože to pak neví auta za mnou už vůbec nic a za třetí to tedy beru,že jedu doprava na Odru a koukám dozadu a pak to tam v klidu fouknu doleva,ale je to samozřejmě podle situace za mnou.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Budoucí pražské cyklostojany 2

Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) v úterý vyhlásil výsledky designérské soutěže na..více

Cyklopruh na „radiále“? 39

Zřízení ochranného cyklopruhu na Patočkově ulici, které probíhá v těchto dnech, vzbudilo řádný rozruch. Praha..více

Obike: žluté nebezpečí v Mnichově 4

18. 09. - Irena Dudová - Názory a komentáře
Říká se, že systémy bikesharingu jsou budoucností mobility. V mnichovské Anglické zahradě však budoucnost mobility..více

5 věcí, které by cyklisté neměli nikdy dělat 10

Kdo po městě jezdí dlouho, ten ví, co dělat a co nedělat. Kdo po městě..více

Evropská cyklistická federace o přilbách 18

Evropská cyklistická federace (ECF) si od svého založení klade za cíl propagovat cyklistiku jako udržitelný..více

Cyklistická historie 3 – doznívání heroické doby 16

Druhé pokračování historické minisérie skončilo volebním rokem 2010, ve kterém skončilo osmileté primátorství Pavla Béma...více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Cykloobousměrky by na Praze 3 byly

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru