Pustíte se do OpenStreetMap?

Cyklomapa Prahou na kole využívá pro svou kresbu geodatabázi OpenStreetMap (OSM). Stejně je na tom i většina aplikací pro vyhledávání trasy či cyklistický routing používá jako základní mapový podklad (jmenovitě UrbanCyclers, NaKolePrahou, či CycleStreets). Kvalitní informace o cyklistické infrastruktuře v OSM jsou tedy klíčové jak pro nás, tak pro řadu dalších aplikací.

V sérii dvou článků vám nabídnu nahlédnutí pod pokličku cyklistického obsahu v OSM. Nyní začneme naprostými základy OSM, vhodnými nejen pro zájemce o zmapování cyklotras v blízkém okolí. Doufám, že tím někoho z vás navnadím k tomu, aby si opravil nedostatky v mapě, které registruje na své každodenní cestě, nebo se dokonce stal pravidelným přispěvatelem do OpenStreetMap. Není to složité.

V pokračování článku, které bude určené pro zkušené mapéry, bych pak rád vysvětlil, jak cyklomapa Prahou na kole pracuje s obsahem OSM. Také bych rád upozornil na některé „ošklivosti,“ které s sebou mapování cyklistické infrastruktury přináší, včetně chyb, kterých se můžete u cyklistického obsahu OSM snadno dopustit, mapujete-li něco jiného. Nejprve ale začátky.

Takhle asi naši cyklomapu znáte. Kresba cyklomapy z OSM, bez dalších klikacích značek.

Co je OpenStreetMap?

Dle definice z vlastní wiki je OpenStreetMap svobodná editovatelná mapa celého světa, která byla vytvořena dobrovolníky většinou z ničeho, a vydaná pod otevřenou licencí. Tedy do ní může přispět každý, kdo má zájem. Mapa funguje velmi jednoduše: je to databáze bodů, propojených liniemi. Body a linie mohou mít vlastnosti, které říkají, o jaký objekt jde. Můžete mít třeba linii s následujícími vlastnostmi:

highway=“residential“
maxspeed=“30″
oneway=“yes“
oneway:bicycle=“no“

Asi tušíte, že půjde o cykloobousměrku s rychlostním omezením na 30 km/h. V základu vám s doplněním takovýchto vlastností pomůže editor, ve kterém se mapa kreslí – prostě je k dané linii naklikáte. Přesto je ale dobré vědět, že vnitřnosti využívají nějaké textové parametry. O používaných parametrech se podrobně dozvíte na OSM wiki (česká verze, anglická verze, cyklistická infrastruktura – česky, anglicky).  Nemáte-li totiž v nabídce to, co zrovna potřebujete, můžete komunitě klidně navrhnout parametr nový. O návrhu se v rámci wiki diskutuje a následně hlasuje. V českém prostředí se pak pro diskusi používá konference Talk-cz Openstreetmap, kde můžete otevřeně probrat cokoliv, s čím si nejste jistí.

„Základní“ vzhled OpenStreetMap. Prostě městská dopravní mapa.

Začínáme

Jak s mapováním začít, najdete v průvodci začátečníka na wiki. Případně se o tom můžete dozvědět více, až budeme opět pořádat cyklistický mapathon (druhý v pořadí se uskuteční 19. prosince). Rozhodně ale neuškodí připomenout pár zásadních pravidel, na které byste neměli při editaci mapy zapomínat:

  • Do mapy se kreslí zásadně jen to, co existuje. Ne to, o čem „víte“, že to někde za měsíc bude, nebo dokonce jak si myslíte, že by to mělo být.
  • Kresba v mapě má být topologicky spojitá. Když se něco v terénu kříží, musíte tomu zřídit propojovací bod a ne jen plácnout linie jen tak přes sebe. Také je dost k ničemu, když někam doklikáte cyklostezku a nepřipojíte ji na jejím konci na silnici, po které se jezdí dál. To je hodně důležité pro vyhledávací algoritmy. „Ve vzduchu,“ mimo základní kresbu, mohou viset jen teoretické čáry, například správní hranice.
  • Pro kresbu v mapě se používají jen v OSM možné zdroje. Když vidíte něco, co byste rádi dali do mapy, vyfoťte si to na mobil (třeba dopravní značení, abyste věděli, jaký je dopravní režim). Pro přesné naklikání pak dobře slouží letecké snímky, které nabízí přímo editor (třeba JOSM), nebo třeba překryv z katastru nemovitostí. Pro území Prahy je s Insitutem plánování a Rozvoje vyjednána možnost použít pro OSM přesné letecké snímky (s podmínkou zmínění zdroje).
  • Při editaci postupujte opatrně, abyste nepoškodili jiný obsah mapy. Nemyslím samozřejmě vandalismus, i poměrně zkušeným editorům ale hrozí, že při zpřesňování mapy neúmyslně rozbijí jiný systém (v OSM se zaznamenávají také turistické trasy nebo linky veřejné dopravy). Zvlášť při překopávání složitějších lokalit, jako jsou větší křižovatky, proto postupujte s maximální opatrností a do náročnějších úprav se pouštějte teprve, až si dobře osvojíte jednodušší případy.

Z OSM dostanete i mapu veřejné dopravy. Při editaci je akorát potřeba pohlídat, abychom si vzájemně nerozbíjeli bábovičky.

Základní návody pro mapování cykloopatření, najdete na dvou stránkách: Česká stránka OSM-wiki k cyklistické infrastruktuře, a manuálu pro mapování cyklistické infrastruktury v mapě Prahou na kole. Manuál samozřejmě vychází z wiki, obsahuje ale i praktické rady, jak nechybovat při mapování cykloopatření obvyklých v Praze nebo v ČR.

A úplně na závěr pár posledních tipů pro začátečníky: výše v článku jsem vám zatajil, že v databázi neexistují jen body a linie. Body a linie je totiž možné spojovat do množin, nazývaných relace a multipolygony. Typickým příkladem relace je právě cyklotrasa, která postupně prochází po řadě jednotlivých linií.

Chcete-li tedy začít příspívat do OpenSteetMap, mrkněte na předchozí odkazy, založte si účet, a hurá na to.

Nemusíte si to otevírat hned v tomhle profesionálním editoru. Stačí si rozjet edit přímo z prohlížeče. Ale až zatoužíte po složitějších úkolech, tak vás JOSM nebo jiný kvalitní editor určitě čeká.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Specifika cykloopatření v OpenStreetMap :)

V minulém článku jsem (doufám) některé z vás navnadil na vyzkoušení si OpenStreetMap (OSM), ať pro..více

Hans-Erich Dechant: Bezstanicový bikesharing je návrat o 15 let zpět 15

Bezstanicové systémy sdílení kol jsou stále populárnější a v posledních letech se masivně šíří světem,..více

Co by měl splňovat bezstanicový bikesharing? 10

Svět pohltila vlna rozvoje bezstanicových systémů sdílení kol. Zájem vzbudily především početné flotily čínských společností..více

Výluka na cyklostezce v Amsterdamu 8

21. 07. - Václav Kříž - Inspirace
Několik záběrů z běžných výluk na stezkách v Amsterdamu.

Neoficiální mistrovství světa v bike polu se bude konat v červenci v Praze :)

12. 07. - redakce - Inspirace
Přišlo léto a s ním další ročník mezinárodního turnaje v bike polu, o kterém jsme..více

Cyklistická historie 2 – doba rozvoje 1

Pro tento článek děkuji všem, kdo přispěli komentáři pod článkem předchozím, zejména Filipánovi. Mohu tak..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Cykloobousměrky by na Praze 3 byly

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru