Cyklodoprava v Praze bez Trojské lávky

V sobotu 2. prosince 2017 odpoledne se zřítila lávka pro pěší, spojující Císařský ostrov a Troju. Při nehodě byli čtyři lidé zraněni, z toho dva těžce. Lávka, zavěšená na nosných lanech umístěných v konstrukci, byla ve špatném technickém stavu. Údajně do ní zatékalo a nosná lana byla napadena korozí. Dle posudku z roku 2011 byla lávka neopravitelná a její životnost se odhalovala na dalších 5 až 7 let, což se bohužel velmi přesně naplnilo.

Zřícená Trojská lávka. (Foto: Emil Olof Lávka)

Ačkoliv na lávce nebyl legální průjezd na kole, jednalo se o velmi významné cyklistické spojení, o jehož možné legalizaci se jednalo. Přes lávku se jezdilo z Čimic, Bohnic a Troji do centra, případně ze severu Prahy do Dejvic a dále na západ. Šlo o první pevné spojení na severu Prahy, dále po proudu jsou jen přívozy. Dlouhá léta, až do legalizace chodníků na mostě Barikádníků a postavení Trojského mostu, také neexistovalo žádné použitelné cyklistické propojení dále proti proudu – nejblíže byl legální průjezd po čtyři kilometry vzdáleném Libeňském mostu.

Provoz na Trojské lávce. (Foto: Archiv PNK – Václav Kříž.)

Lávka byla široká pouhé tři metry a zvlášť o víkendech byla velmi frekventovaná jak pěšími návštěvníky Stromovky a zoo, tak cyklisty. Povinnost vést kolo po více než čtvrtkilometrové lávce byla dlouhodobě kritizována i ignorována. Na jaro 2018 se dokonce připravovala legalizace jízdy na kole, na kterou již bohužel nedojde.

Trojská lávka. (Foto: Archiv PNK – Václav Kříž.)

Na lávku byla navázána stavebně upravená trasa A273 do Bohnic, lávka byla důležitým propojením od trasy A2 a základem zkratky do centra přes Stromovku, přetínající Vltavský meandr. Trojská lávka byla tak po celou dobu své existence významným prvkem pražské cyklistické infrastruktury. A jakkoliv nyní máme alespoň 1,5 kilometru vzdálený Trojský most, i tak zde bude (byť dočasná) neexistence pevného spojení obou břehů citelným problémem pro dopravní i rekreační cyklistiku na severu Prahy.

Zřícená Trojská lávka. (Foto: Emil Olof Lávka)

Objízdné trasy

Na místě patrně rychle vznikne přívoz a časem nějaké provizorium, v následujících měsících se ale bez Trojské lávky bude muset veřejnost obejít. Podívejme se tedy na objízdné trasy pro základní relace, které lávka plnila.

Bohnice – centrum

(6,1 km, 21 minut)

Použitelná objížďka lávky vede ulicí Nad Trojou, Trojskou, přes nový Trojský most a dále pak ulicí U Výstaviště. Z horní části bohnického sídliště není trasa časově náročnější, výrazným záporem je ovšem v obou směrech poskakování v ranních kolonách aut objíždějících ucpané Holešovičky. Trojský most je už volnější, byť ani zde není průjezd klidný. Zřízení plnohodnotné cyklistické návaznosti na jinak hvězdný Trojský most nebylo součástí zadání.

Ze Zámků a dolní Troji si přes Trojský most do Dolních Holešovic zajedete asi kilometr. Máte-li ale problém s trasou přes Trojský most či most Barikádníků (či spíše s chybějícími návaznosti na holešovické straně), můžete si také zajet 3,5 kilometru (tedy více než 10 minut) a prostě celé Holešovice objet po trase A2. Tedy, dokud nenapadne sníh, protože A2 se v Karlíně neudržuje.

Troja – Dejvice

Zajížďka v relacích z Troji do Dejvic je přes Trojský most asi 2,5 kilometru, tedy zhruba osm minut.

Přívozy – Podhoří a Sedlec

Pro cesty z Bohnic do Dejvic se může vyplatit použití přívozu v Podhoří. Máte-li předplatné pro veřejnou dopravu, nebude vás stát nic. Bez lítačky zaplatíte 24 korun. Přívoz Podbaba – Podhoří je v provozu celoročně od 6:30 do 22 hodin a vyjíždí z Podbaby každou čtvrthodinu (tj. v 0, 15, 30 a 45 minut), zpět se vrací okamžitě. Pro minimalizaci časové ztráty směrem do centra je tak podstatný správný timing příjezdu. Záleží také na frontě, která může být zvlášť za pěkného počasí delší – pak ale přívoz pendluje nepřetržitě. Pokud přívoz zrovna ujede, vyplatí se čekat na další spoj jenom míříte-li do Dejvic (na Kulaťák je to z Podhoří přívozem cca 15 minut, přes Trojský most asi 26 minut). Na Letnou už se to asi vyplatí vzít rovnou přes Trojský most.

Přívoz v Podhoří s pohodlným nástupem. (Foto: Archiv PNK – Jiří Motýl)

Dopady na cyklistiku

Ztrátou Trojské lávky vzniká v řadě bezmotorových relací zajížďka kolem deseti minut. Větším problémem než zajížďka je ale bídný komfort na objízdných trasách. Z Bohnic do Trojské nejsou cesty legalizované, a pak je zde Trojská a Trojský most. I zdatný městský cyklista uvítá, vede-li část jeho cesty klidnými cestami s minimem provozu – namísto prostrkávání se v koloně, kde cyklopruh či piktokoridor skončí v místě, kde je nejvíc potřebujete. Pro rekreačního jezdce jsou pak podobné situace překážkou, kterou nezvládá.

Ztráta Trojské lávky – byť jen dočasná – tak bude mít značný dopad na intenzitu cyklistického provozu na severu Prahy.

Co dál?

Prozatím se hovoří o obnově lávky, do její stavby se uvažuje o dočasném řešení (mostní provizorium nebo pontonová lávka). To je vzhledem k obrovské intenzitě pěší dopravy naprosto nezbytné.

A konečně to podstatné: Jak by měla fungovat lávka v definitivní podobě? Za cyklistickou dopravu je logický hlavní požadavek: plnohodnotný cyklistický průjezd. Vzhledem k obrovským frekvencím je možné uvažovat i o tom, že by průchod pro pěší a průjezd pro cyklisty byly od sebe prostorově oddělené.

Přejme si tedy, aby nová Trojská lávka vznikla co nejdříve a byla pro jízdu na kole použitelná ještě lépe než ta, jejíž epitaf od Prahou na kole jste si právě přečetli.

Jak budete objíždět Trojskou lávku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. A proto si zazpíváme:

    Škoda lávky, která v Tróji stála
    škoda kola, které tam nepojede.
    Moje kolo uprchlo tak jako sen,
    ze všeho mi zbyla prázdná duše jen.

  2. Myslím, že by se měla zkulturnit a zlegalizovat levobřežní spojnice mezi Trojským mostem a Stromovkou, kterou jezdí staveništní doprava čistírny a jejíž význam pro kola a pěší nyní výrazně vzrostl.
    Zároveň by dost lidí, kteří o tom třeba nevědí, uvítalo značení o neprůjezdnosti Trojské lávky, a to zejména ve Stromovce a u Trojského mostu na A2.

  3. Tak v mapě už není, a přeznačení v terénu je na magistrátu…jestli teda taky není v nadmíru výtečném stavu.

  4. Já jsem letos už raději jezdil do Stromovky přes Trojský most hlavně kvůli hustotě pěších na lávce, a také poznámkám některých „chytrých“, že nevedu kolo pěšky…, takže nemám problém, že lávka spadla.

  5. Jo, ty poznámky pěšáků mě také iritovaly. Nikdy jsem tam na kole nikoho neohrozil ani neomezil, ale čas od času do mě lidé „rýpali“. Proto se také těším na nový most, o kterém doufám, že bude pro cyklisty legální. Jediné s čím problém trochu mám, jsou ti 4 zranění lidé. Myslím, že mosty by se měli spíš včas zavřít a zbourat, než aby padaly samy…

  6. Samozřejmě mě děsí to, že se tam zranili „jen“ čtyři lidé.

  7. Já problém mám … protože na kole přes Trojský to ještě jde, i když i vést kolo přes tu lávku by bylo lepší, pěšky už moc ne, brusle to samé a o kočárcích ani nemluvě. A pěšky jsem tam chodil docela často. Přívoz je lepší než drátem do voka, ale …

    Škoda, že asi nevyjde ten ponťák … a jsem zvědav, jak dlouho bude trvat postavit novou lávku. Pokusy o lávku na Štvanici hovoří za vše.

    Jinak čistě ze zvědavosti … pokud v autě nebo na motorce pojedu slušně a pomalu a ohleduplně, tak je taky ok když jedu někudy, kudy se to legálně nesmí;-)?

  8. Trójské lávky je škoda, ale je nahraditelná blízkým mostem. Horší je to s lávkami na Berounce, mnohé jsou od povodní také ve špatném stavu a nyní jim hrozí uzavření. Ty jsou mnohem dál od sebe a jsou špatně nahraditelné. Také ty obce nejsou bohatá Praha a na novou lávku mít nebudou.

  9. Je potřeba Praze ubrat peníze a dát je ve prospěch menších obcí, RUD je nespravedlivé. Praha by si potom začala vážit toho co má, lépe to udržovat a hledala mnohem efektivnější řešení dopravy v Praze. A ukončilo by to pomníky autíčkářských politiků za desítky miliard, které posouvají Prahu někam k Moskvě.

  10. To Brahma … když vidím, na co všechno se v mnoha obcích čerpají nejrůznější dotace, tak zdaleka ne všude bude problémem nějaká bída a chudoba. Navíc údržba sama není až tak nákladná, takže tam to penězích až tak nebude.

    U nás obecně … byť samozřejmě výjimky jsou … není tak velký problém nedostatek prostředků, jako způsob jejich užití.Navíc obce mají ještě kraj, který by měl podpořit.

    Nahraditelná Trojským je po dospělého na kole, tam je problém jen ten humus/staveniště za Stromovkou … pro ostatní je to náhrada s prominutím naprd. A že na lávce cyklisté rozhodně nikdy nebyli v převaze.

    S vláknem souhlas … (ne)údržba silniční sítě v Praze je opravdu alarmující a na efektivní řešení dopravy v podobě dokončení obou okruhů už čeká drtivá většina obyvatel Prahy už hodně let. Inu, kouzlo nechtěného … ;-).

  11. MM: „Jinak čistě ze zvědavosti … pokud v autě nebo na motorce pojedu slušně a pomalu a ohleduplně, tak je taky ok když jedu někudy, kudy se to legálně nesmí;-)?“

    Nevím zda je to v pořádku, ale běžně se to děje. V podjezdu pod ul. K Barrandovu https://mapy.cz/s/2fd2X jsem motorku projíždějící po chodníku a přes zastávky potkal už 2 x (2 různé stroje). V cyklopruzích na Hořejším nábřeží nebo v Bus cyklo taxi na Vrchlické je potkávám prakticky vždy a o předsunutých prostorech pro cyklisty ani nemluvím.

    „Nahraditelná Trojským je po dospělého na kole, tam je problém jen ten humus/staveniště za Stromovkou … pro ostatní je to náhrada s prominutím naprd.“

    No, na prd je myslím i to, že cyklisté budou jezdit ul. Partyzánská a U Výstaviště – a ty stojí „za to“. Kostky hrozné kvality, provoz, koleje…

  12. David: Nedělal bych si starosti. Těmi ulicemi budou jezdit po chodníku. A tak to má bejt, aby se následně mohli poslat do pekla.

  13. MM: 1. Je pozoruhodné, že řidiči některé značky považují za absolutní (například zákaz vjezdu nebo červená na semaforu) a některé za relativní (například omezení rychlosti, zákaz zastavení nebo stopka). Porušení některých je skoro hrdelní zločin („co ten cyklista dělá na té stezce pro chodce“), porušení jiných je na uvážení jednotlivce („vždyť jsem tím nikoho neohrozil!). Nekritizuji to, jen si všímám.

    2. Ještě jste nikoho neviděl couvat v protisměru jednosměrkou? Opravdu? A oč je to jiné než vjetí do zákazu vjezdu?

    3. Když se před pár lety dával nový asfalt v Tusarově a Na Maninách, tak bylo zcela běžné, že auta objížděla „překážející“ stavební stroje po chodníku třeba i půl bloku.

    4. Jak u aut, tak u cyklistů vidím tutéž myšlenkovou konstrukci: „Vím, že porušuji předpisy, ale zavinil to někdo jiný. Kdyby někdo jiný něco zařídil, pak bych nemusel předpisy porušovat.“ (Nemusel bych porušovat „cyklisto sesedni z kola“. Nemusel bych jezdit na červenou. Nemusel bych parkovat na zákazu zastavení, na chodníku, v křižovatce, napůl na přechodu. Atd.atd.atd.)

    VF, David: Ano, já budu jezdit Partyzánskou po chodníku, dokud se někde neotevře něco nového. Viz bod #4 výše.

  14. VF: Dneska ráno jsem zkusil Partyzánskou po chodníku a tedy není to žádná příjemná varianta. Chodník je plný sloupů a místy velmi úzký. Po sedmé ráno byl bez chodců, ale ani tak to nebylo příjemné kličkování. Nevím, jestli to interpretovat jako dobrou věc („fajn, tak to tam cyklisti nebudou jezdit“) nebo špatnou věc („až přijde ta správná část roku a bude tam víc kol, tak to bude masakr“).

  15. Já jsem se vyhýbal lávce ze davů a z důvodu výhodnosti jet přes Trojský most (má jízda na severovýchod). Od výstaviště jsem jezdil přes parkoviště před sportovní halou a potom jsem se napojil na ulici Za elaktrárnou z ní pak dlážděný úsek středem kolejí

  16. Btw mapa: PnK má dosud lávku, v OSM už není od neděle. Možná by stálo za to aktualizovat dlaždice – aspoň tady těch pár.

  17. „Jak u aut, tak u cyklistů vidím tutéž myšlenkovou konstrukci: „Vím, že porušuji předpisy, ale zavinil to někdo jiný. Kdyby někdo jiný něco zařídil, pak bych nemusel předpisy porušovat.“ … s tím plně souhlasím. Ale pokud ten předpis poruším … a například po nebožce:-) lávce jsem kolo fakt nikdy nevedl … tak musím akceptovat, že mi za to občas někdo vynadá. To k tomu prostě patří:-).

    Na rozdíl od kasírování, kdy materiální aspekt přestupku a míra jeho společenské nebezpečnosti jsou pro PČR&MP v lepším případě neznámé pojmy, v horším sprostá slova.

    BTW … po lávce jsem jel vždy opravdu hodně pomalu, hlavně proto, že skoro vždy jsem tam jel s mrňavým potomstvem, a nikdy nám nikdo nenadával. Asi právě pro ten náš styl jízdy. Ale beru, že pro dopravní cyklistiku je jízda rychlostí volné chůze dost naprd. Holt něco za něco.

  18. Jinak koukám, že na webu IPR jsou už oceněné návrhy na „karlínskou“ lávku, a ten vítězný nevypadá zle, ale jak se na ni poskládají v létě o víkendech cyklisté, chodci, kočárky, popřípadě bruslaři ….

    Ale třeba jen blbě odhaduji šířku.

  19. MM: ta karlínská lávka má mít šířku 3 m (3.5 m se zábradlím). Takže se obávám, že se tam neposkládají :/

  20. Od pátku 8. 12. jsou na vjezdech do Stromovky i na potřebných místech uvnitř ní a poblíž Trojského mostu na horní i dolní stezce podél pravého břehu rozmístěny cedule s upozorněním, že je „lávka pro pěší v Troji uzavřena“.

  21. Tak co tam napsat jinýho, žejo: v terénu mě velmi málo zajímá, jestli je uzavřená kvůli počasí, nahánění uprchlého lachtana, nebo kvůli neexistenci;)

  22. No bude to boj.Sice nejezdím na kole pořád,jen když chci,ale lávka prostě chybět bude.Jestli tam něco bude,tak to bude trvat přes dva roky a jestli nějaký propagáčo tak nevím co.Asi leda dřevěnej můstek s lanama :D Komfort je samozřejmě v háji a tak se všichni potkají u Trojskýho mostu přes ty krásný ulice u Výstaviště a v Partizánský.Jak už tu někdo psal,tam je to doopravdy krásný.Po těch kostkách vyrovnanejch je radost jet a chodník není spása,protože se opět musí tam najet a vždycky to jde blbě,protože ještě tramvaj k tomu dá ten správný šmrnc.

  23. Dva roky? A kolikrát ty dva:-). Leda by začala nějaká válka a dal se tam díky ní postavit ten ponton:-).

    A musím říct, že rukovat sice nechcu:-), ale ten ponton by byl super! Kraviny si pamatuji docela dobře, věkem jsem někde mezi hnědým a černým uhlím, ale ponton pro veřejnost si Praze prostě nevybavuji. Nebo … ?

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Bouře nad Náplavkou 12

Pražská cyklodílna Bajkazyl sídlící na novoměstské náplavce pod Palackého mostem vyvolala rozruch svým otevřeným dopisem,..více

Bikesharing v roce 2018 v Praze i ve světě 4

Bikesharing, neboli sdílení jízdních kol, čekají v roce 2018 v Praze velké změny. Magistrát stanovil pravidla provozu..více

Kde se budou v roce 2018 stavět cyklostezky? 10

Rada hlavního města Prahy schválila 13. března navýšení investičního rozpočtu na cyklistickou infrastrukturu z 50..více

Další etapa stezky Košíkovský potok bude otevřena v květnu 10

Příprava investičních akcí cyklo se v Praze po třech letech konečně rozjela – letos tak..více

Železničářů: ochranné cyklopruhy 23

Stavba budovy Visionary od společnosti Skanska na rohu ulic Plynární a Argentinská v Holešovicích si..více

Loňské nehody cyklistů v Praze: nejméně těžkých zranění, ale i úmrtí po sedmi letech 30

Pražská policie zveřejnila přehled nehod za rok 2017. Jak se v posledních letech vyvíjela nehodovost..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Nastává pro vás v Praze vaše první dopravní cyklistická sezóna?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru