Cyklodoprava v Praze bez Trojské lávky

V sobotu 2. prosince 2017 odpoledne se zřítila lávka pro pěší, spojující Císařský ostrov a Troju. Při nehodě byli čtyři lidé zraněni, z toho dva těžce. Lávka, zavěšená na nosných lanech umístěných v konstrukci, byla ve špatném technickém stavu. Údajně do ní zatékalo a nosná lana byla napadena korozí. Dle posudku z roku 2011 byla lávka neopravitelná a její životnost se odhalovala na dalších 5 až 7 let, což se bohužel velmi přesně naplnilo.

Zřícená Trojská lávka. (Foto: Emil Olof Lávka)

Ačkoliv na lávce nebyl legální průjezd na kole, jednalo se o velmi významné cyklistické spojení, o jehož možné legalizaci se jednalo. Přes lávku se jezdilo z Čimic, Bohnic a Troji do centra, případně ze severu Prahy do Dejvic a dále na západ. Šlo o první pevné spojení na severu Prahy, dále po proudu jsou jen přívozy. Dlouhá léta, až do legalizace chodníků na mostě Barikádníků a postavení Trojského mostu, také neexistovalo žádné použitelné cyklistické propojení dále proti proudu – nejblíže byl legální průjezd po čtyři kilometry vzdáleném Libeňském mostu.

Provoz na Trojské lávce. (Foto: Archiv PNK – Václav Kříž.)

Lávka byla široká pouhé tři metry a zvlášť o víkendech byla velmi frekventovaná jak pěšími návštěvníky Stromovky a zoo, tak cyklisty. Povinnost vést kolo po více než čtvrtkilometrové lávce byla dlouhodobě kritizována i ignorována. Na jaro 2018 se dokonce připravovala legalizace jízdy na kole, na kterou již bohužel nedojde.

Trojská lávka. (Foto: Archiv PNK – Václav Kříž.)

Na lávku byla navázána stavebně upravená trasa A273 do Bohnic, lávka byla důležitým propojením od trasy A2 a základem zkratky do centra přes Stromovku, přetínající Vltavský meandr. Trojská lávka byla tak po celou dobu své existence významným prvkem pražské cyklistické infrastruktury. A jakkoliv nyní máme alespoň 1,5 kilometru vzdálený Trojský most, i tak zde bude (byť dočasná) neexistence pevného spojení obou břehů citelným problémem pro dopravní i rekreační cyklistiku na severu Prahy.

Zřícená Trojská lávka. (Foto: Emil Olof Lávka)

Objízdné trasy

Na místě patrně rychle vznikne přívoz a časem nějaké provizorium, v následujících měsících se ale bez Trojské lávky bude muset veřejnost obejít. Podívejme se tedy na objízdné trasy pro základní relace, které lávka plnila.

Bohnice – centrum

(6,1 km, 21 minut)

Použitelná objížďka lávky vede ulicí Nad Trojou, Trojskou, přes nový Trojský most a dále pak ulicí U Výstaviště. Z horní části bohnického sídliště není trasa časově náročnější, výrazným záporem je ovšem v obou směrech poskakování v ranních kolonách aut objíždějících ucpané Holešovičky. Trojský most je už volnější, byť ani zde není průjezd klidný. Zřízení plnohodnotné cyklistické návaznosti na jinak hvězdný Trojský most nebylo součástí zadání.

Ze Zámků a dolní Troji si přes Trojský most do Dolních Holešovic zajedete asi kilometr. Máte-li ale problém s trasou přes Trojský most či most Barikádníků (či spíše s chybějícími návaznosti na holešovické straně), můžete si také zajet 3,5 kilometru (tedy více než 10 minut) a prostě celé Holešovice objet po trase A2. Tedy, dokud nenapadne sníh, protože A2 se v Karlíně neudržuje.

Troja – Dejvice

Zajížďka v relacích z Troji do Dejvic je přes Trojský most asi 2,5 kilometru, tedy zhruba osm minut.

Přívozy – Podhoří a Sedlec

Pro cesty z Bohnic do Dejvic se může vyplatit použití přívozu v Podhoří. Máte-li předplatné pro veřejnou dopravu, nebude vás stát nic. Bez lítačky zaplatíte 24 korun. Přívoz Podbaba – Podhoří je v provozu celoročně od 6:30 do 22 hodin a vyjíždí z Podbaby každou čtvrthodinu (tj. v 0, 15, 30 a 45 minut), zpět se vrací okamžitě. Pro minimalizaci časové ztráty směrem do centra je tak podstatný správný timing příjezdu. Záleží také na frontě, která může být zvlášť za pěkného počasí delší – pak ale přívoz pendluje nepřetržitě. Pokud přívoz zrovna ujede, vyplatí se čekat na další spoj jenom míříte-li do Dejvic (na Kulaťák je to z Podhoří přívozem cca 15 minut, přes Trojský most asi 26 minut). Na Letnou už se to asi vyplatí vzít rovnou přes Trojský most.

Přívoz v Podhoří s pohodlným nástupem. (Foto: Archiv PNK – Jiří Motýl)

Dopady na cyklistiku

Ztrátou Trojské lávky vzniká v řadě bezmotorových relací zajížďka kolem deseti minut. Větším problémem než zajížďka je ale bídný komfort na objízdných trasách. Z Bohnic do Trojské nejsou cesty legalizované, a pak je zde Trojská a Trojský most. I zdatný městský cyklista uvítá, vede-li část jeho cesty klidnými cestami s minimem provozu – namísto prostrkávání se v koloně, kde cyklopruh či piktokoridor skončí v místě, kde je nejvíc potřebujete. Pro rekreačního jezdce jsou pak podobné situace překážkou, kterou nezvládá.

Ztráta Trojské lávky – byť jen dočasná – tak bude mít značný dopad na intenzitu cyklistického provozu na severu Prahy.

Co dál?

Prozatím se hovoří o obnově lávky, do její stavby se uvažuje o dočasném řešení (mostní provizorium nebo pontonová lávka). To je vzhledem k obrovské intenzitě pěší dopravy naprosto nezbytné.

A konečně to podstatné: Jak by měla fungovat lávka v definitivní podobě? Za cyklistickou dopravu je logický hlavní požadavek: plnohodnotný cyklistický průjezd. Vzhledem k obrovským frekvencím je možné uvažovat i o tom, že by průchod pro pěší a průjezd pro cyklisty byly od sebe prostorově oddělené.

Přejme si tedy, aby nová Trojská lávka vznikla co nejdříve a byla pro jízdu na kole použitelná ještě lépe než ta, jejíž epitaf od Prahou na kole jste si právě přečetli.

Jak budete objíždět Trojskou lávku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Myslím, že by se měla zkulturnit a zlegalizovat levobřežní spojnice mezi Trojským mostem a Stromovkou, kterou jezdí staveništní doprava čistírny a jejíž význam pro kola a pěší nyní výrazně vzrostl.
    Zároveň by dost lidí, kteří o tom třeba nevědí, uvítalo značení o neprůjezdnosti Trojské lávky, a to zejména ve Stromovce a u Trojského mostu na A2.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Od neděle si můžete půjčit ofo na Praze 7 6

Od neděle 15. října lze na Praze 7 narazit na žlutá kola čínské společnosti ofo...více

Čtyřka, sedmička (a další městské části) instalují cyklistické stojany :)

Městská část Praha 7 za uplynulý rok instalovala přes sto nových cyklostojanů. Jak informuje Praha..více

ofo vyšle v říjnu 300 kol na Prahu 7 1

ofo, jedna z prudce expandujících asijských bikesharingových služeb, vstupuje do Prahy. V pátek 22. září 2017 ji..více

Praha 3 odmítla magistrátem navržené cykloobousměrky 49

Zástupkyně starostky Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS) upozornila na svém facebookovém profilu na rozhodnutí Rady..více

Konec městského bikesharingu v Praze, nebo jeho nový začátek? :)

Soutěž na městský bikesharing skončila na jaře neslavně: tendr byl zrušen Úřadem pro ochranu hospodářské..více

Nové stezky kolem Uhříněvsi 1

Jednou z větších investičních akcí, které měly v roce 2015 připravené městské části, byly cyklostezky..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak budete objíždět Trojskou lávku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru