Ochranné cyklopruhy ve Veletržní

Veletržní ulice na Praze 7 je jednou z mála lokalit, kde byla v souvislosti ze zprovozněním tunelu Blanka korigována kapacita komunikace ubráním jednoho pruhu. Po otevření tunelu Blanka se v ulici ubral pruh ve stoupání a místo něho přibylo parkování spolu s cyklopruhem ve stoupání a piktokoridorem v klesání. O tehdejších změnách jsme psali zde.

Veletržní na podzim 2015. Přibylo parkování, piktokoridor a cyklopruh.

Letos na přelomu srpna a září došlo k výměně vrchní vrstvy asfaltu a spolu s tím k dalším dílčím změnám, především k nahrazení piktokoridoru tzv. ochranným cyklopruhem. To ale pravděpodobně nebude definitivní podoba ulice a přijdou ještě další změny: Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) v současnosti připravuje koncepční studii tzv. Letenského kříže (tedy ulic Veletržní a Dukelských hrdinů), která by měla ukázat definitivní podobu ulic po jejich komplexní rekonstrukci včetně chodníků. O finálním uspořádání Veletržní se tak v minulých měsících v rámci přípravy koncepční studie živě diskutovalo. Na zveřejnění a zhodnocení výsledků této práce a budoucnosti Veletržní si ale musíme ještě nějaký čas počkat.

Co se ale ve Veletržní změnilo letos v září? Výměna asfaltu se týkala oblasti od ulice Ovenecká po ulici Dukelských hrdinů. Tedy přesně míst, kde proběhlo dopravní zklidnění po otevření tunelu Blanka. Jak již byl řečeno, piktokoridor v klesání byl nahrazen ochranným cyklopruhem, tedy novým značením, které je možné používat od roku 2016 díky aktualizaci legislativy. Další velkou změnou bylo zrušení odbočovacího pruhu do ulice U Studánky, díky čemuž se povedlo zacelit nepříjemnou mezeru v cyklistických opatřeních.

Veletržní na podzim 2017. Ve stoupání vyhrazený cyklopruh. V klesání je nově místo piktokoridoru ochranný cyklopruh.

Ochranný cyklopruh (v zákoně nazvaný jednoduše jako jízdní pruh pro cyklisty) mohou na rozdíl od vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty pojíždět rozměrnější vozidla, která se do svého jízdního pruhu nevejdou. Musí dát ale přednost cyklistům jedoucím v cyklopruhu. Pro méně rozměrná vozidla se pak ochranný cyklopruh chová stejně jako vyhrazený cyklopruh. Jde o ochranné integrační opatření, které lze používat i ve stísněnějších podmínkách, zároveň ale poskytuje větší ochranu než obyčejný piktokoridor.

Více o změnách roku 2017 řeknou fotografie. Za jejich poskytnutí děkujeme Tomášovi Cachovi, ideovému autorovi současné podoby ulice:

Ochranný cyklopruh bezbolestně přerozděluje prostor před křižovatkou. Auta mají stále stejnou kapacitu silnice, ale cyklista může kolonu bezpečně předjíždět. To je hlavní důvod, proč mají být ochranné cyklopruhy i na ulicích typu Patočkovy.

Na odbočení do ulice U Studánky zmizel odbočovací pruh. Díky tomu se zde povedla vyšší ochrana cyklistů a zacelila se nepříjemná mezera v cyklopruhu. Všimněte si, že rekonstrukce nemyslela pouze na cyklisty: u přechodu pro chodce zde nově přibyl ochranný středový ostrůvek, což má za následek, že se zde na chvíli vyhrazený cyklopruh mění pouze v cyklopruh ochranný.

Zelené balisety byly nahrazeny bílými.

V běžném jízdním pruhu je pro osobní auto místa dost.

Ve stínu před křižovatkou vzniklo pravděpodobně první pražské parkoviště dedikované motorkám a jízdním kolům. Bohužel zatím bez stojanů pro zamknutí kola/motorky. Pro bezstanicový bikesharing typu ofo to ale může být ideální prostor. A všimněte si, že to šlo vyznačit jedinou značkou bez potřeby dodatkové tabulky – jako se děje na mnoha jiných místech Prahy.

Jízda směrem dolů v ochranném cyklopruhu.

A směrem nahoru v klasickém vyhrazeném cyklopruhu.

Cyklopruh slouží i pro vyhnutí se v případě průjezdu vozidel integrovaného záchranného systému.

Pojedou nahoru, nebo dolů?

Odstup ochranného cyklopruhu od chodníku ve spodní části ulice daný bílým pruhem je pozůstatkem diskuze nad myšlenkou, že by se i v této části ulice zřídilo parkování – s částečným stáním na chodníku. Nápad ale nakonec neprošel, odstup cyklopruhu od zamýšleného parkování ale zůstal.

Jezdí se tudy i na koloběžce.

Závěr

Ulice Veletržní je tak první pražskou ulicí uvnitř kompaktního města, která na krátkém úseku ukazuje, jak mohou vypadat a fungovat nepřerušovaná integrační cyklistická opatření, která jsou dovedena až ke hraně křižovatek a skrz ně. Toho se docílilo chytrou kombinací vyhrazených a ochranných cyklopruhů, které je díky nové legislativě možné používat teprve od roku 2016.

Bohužel ale na tuto ulici (a na cyklistická opatření v ní) zatím neexistují kvalitní návaznosti. I přes svůj velmi příznivý sklon (4,2 %, jedná se o jeden z nejmírnějších výjezdů z Holešovic na Letnou) bude zatím sloužit „pouze“ obsluze okolních ulic. Hlavní překážkou na západě je zoufalá podoba křižovatek na Letenském náměstí – šířka pruhů nedovoluje integraci a uvažovaný přesmyk do Letenských sadů v podobě přejezdu pro cyklisty byl při přestavbě křižovatek z projektu vyškrtnut. Na opačné straně chybí čtyři bloky k Bubenské, jejíž cyklopruhy samy o sobě zatím nepokračují dál než po hranici mimoúrovňového vředu na Vltavské. Alespoň, že je zde celkem použitelná ulice Dukelských Hrdinů. Připravovaná rekonstrukce Letenského kříže by měla situaci na této ulici také zlepšit.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Ty bílé patníky jsou natřené ty zelené ohavné balisety?

  2. Myslím že jedno z prvních parkování pro motorky je na MČ P5, u Smíchovského nádraží: https://mapy.cz/s/2gH8u
    Je tam už docela dlouho a je řešeno klasicky dodatkovou tabulkou.

  3. David: To ano, teď je jich víc, zvlášť s novými modrými zónami na P8 vznikla systematicky. Nově takto označili ty žluté tyče v Opletalově před hlavním nádražím.

    Spíš mi šlo o to, že tam jsou i ta jízdní kola, což je takový milý detail. Třeba v cenících modrých zón nejsou, takže sice je tam zmíněno, že motorky a motokola smí v modré zóně stát zdarma, ale kolo evidentně žije v takovém vakuu, kdy nepředpokládám, že někdo toužil dát motorkám parkování zdarma a kolům ne, ale holt kolo nikomu nepřišlo na mysl při tvorbě ceníku. Před pár měsíci jsem se na to ptal parkujvklidu.cz, ale nikdy mi nepřišla odpověď.

  4. Jezdím tudy denně a hned je líp, řidiči značení respektují a nefackují mne zrcátkama… ;)

    BTW: byly už na PnK zmíněny nové pruhy nahoře na Bělohorské? Zhruba v prostoru mezi Kauflandem a křižovatkou s 201?

  5. Nazir: Myslím že zmíněny zde ještě nebyly, ale byly vyznačeny v rámci připravovaného proznačení cyklotrasy A15, na kterou je vydáno stanovení DZ. Cyklopruhy do centra jsou zde jako náhrada na cykloobousměrku Na Břevnovské pláni, s jejímž zřízením nesouhlasí PČR a MČ. Prý je to tam nebezpečné. Těch cca. 20 tis. cyklistů, co tam každý rok projedou v protisměru bez jediné nehody, to je asi omyl :o)

  6. David: Cyklopruh na Bělohorské jsem nedávno objevil (jednosměrku tudy dlouhodobě objíždím) a v podstatě mě potěšil, ovšem vysvětlení jeho vzniku je doopravdy „zábavné“.
    Jezdím tam tudy tak dlouho, že si pamatuji i obousměrný stav ul. Na Břevnovské pláni. A většina cyklistů, tuto poměrně zásadní komunikaci pro výjezd na západ z této oblasti Prahy doopravy stále jezdí obousměrně.
    Bělohorskou většinou opouštím do Bolívarovy, ale tam je pak ještě „nelegální“ průjezd před Kauflandem (chodník). Takže možná naivní dotaz, pokračuje cyklopruh až na Vypich ? :-)

  7. Mirek2: Kdepak, zpátky do Bolívarovy a legalizovat pro cyklisty ten průjezd u Kaufladnu. V kontextu toho co píšete (zjednosměrnění Bolívarovy) je úsměvný argumetn vedoucí odb. D. MČ P6, že není možné zobousměrnit pro cyklisty každou komunikaci, kudy jezdí proto, že je to pro ně pohodlnější.
    Ještě víc mě ale vadí, že o kus dál sundala MČ P17 ckloobousměrku z Čistovické. Doufám že je to jen opomenutí v rámci rekonstrukce křižovatky a z proznačením A15 se tam zase vrátí…

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Na kole vedle sebe 5

Jízda na kole ve dvou vedle sebe. Pro některé u nás důvod k nenávisti vůči..více

Zenklova podrobně: dá se vyjet, ale páteřka to není 6

Zenklova ulice je v generelu uvedena jako koridor páteřní cyklotrasy A42. Letos probíhala rekonstrukce tramvajové..více

Muzejní oáza 12

Jednou z doprovodných akcí ke stoletému výročí Československa bylo i otevření zrekonstruovaného prostoru mezi starou..více

Cyklotrasy na Albertově: neúspěch koordinace IPRu 10

Rekonstrukce tramvajové trati v Nuselském údolí byla příležitostí k rozsáhlé přestavbě uličního profilu. Jednalo se..více

Nové elektrokoloběžky, staré otázky 27

První měsíc s malými elektrokoloběžkami Lime-S přenesl vzrušenou zahraniční debatu i do naší malé metropole. Novinka..více

Proznačení trasy A2 na Praze 1 20

Dalším segmentem hlavní povltavské cyklotrasy A2, který byl letos proznačen, je úsek na Praze 1...více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Mašek: Muzejní oáza

    Zatím jsem se v prostoru mezi novou a starou budovou NM pohyboval pěšmo a pro pěšího je to určitě plus.…

  • Pavel Mašek: Zenklova podrobně: dá se vyjet, ale páteřka to není

    Když jsem tam projížděl poprvé, jel jsem z kopce, tak jsem měl smůlu, že za deště. Pěkně mi to klouzalo,…

  • Pavel Mašek: Na kole vedle sebe

    Já celý život podporuji jízdu dvou cyklistů vedle sebe, jsou i silnice dostatečně široké, kde můžou jet vedle sebe tři…

webdesign by 2046
↑ nahoru