Návrh omezení vjezdu cyklistů do centrálních pěších zón zveřejněn

Odbor dopravy Prahy 1 zveřejnil 28. prosince 2017 návrh na opatření obecné povahy (OOP) stanovující omezení vjezdu cyklistů do centrálních pěších zón a ulic. Omezení by mělo platit od 10 do 17 hodin a spolu s omezením odbor dopravy navrhuje i vyznačení několika cykloobousměrek a objízdných tras, jak bylo předem avizováno.

Celý návrh je dostupný na úřední desce zde. O celé kauze jsme naposledy informovali v tomto prosincovém článku. Nyní běží třicetidenní lhůta na podání připomínek nebo námitek. Níže přinášíme přehled navržených změn.

Zákaz jízdy cyklistů od 10 do 17 hodin

Odbor dopravy Prahy 1 navrhuje časově omezit od 10 do 17 hodin vjezd cyklistů do centrálních pěších oblastí, které byly doposud pro cyklistickou dopravu zpřístupněny celodenně. Kromě toho zavádí omezení i do některých dalších ulic mimo oblast pěší zóny, jako je například Vejvodova a Michalská.

Mapa dotčené oblasti. (zdroj: Auto*Mat)

  • Na Můstku
  • 28. října
  • Na Příkopě (pěší úsek od Václavského náměstí po Havířskou)
  • Václavské náměstí (nejspodnější část).
  • Železná – zákaz vjezdu cyklistů od Havelské směrem ke Staroměstskému náměstí
  • Melantrichova – zákaz vjezdu cyklistů od Havelské směrem ke Staroměstskému náměstí
  • náměstí Republiky – v oblasti tramvajových zastávek v ulici Na Poříčí a mezi ulicemi U Obecního domu a Králodvorská v celé ploše náměstí
  • Celetná – od křižovatky s Ovocným trhem směrem k Staroměstskému náměstí
  • náměstí Franze Kafky
  • Malé náměstí
  • Staroměstské náměstí
  • Maiselova – mezi Širokou a Břehovou
  • Michalská
  • Vejvodova
  • Jalovcová
  • Jilská – od křižovatky se Zlatou po Karlovu
  • Karlova – střední úsek mezi Liliovou a Husovou má zůstat průjezdný.

Uprostřed náměstí Republiky je navrženo doplnění nových značek a bílé vodorovné čáry se symbolem škrtnutého kola. (zdroj: návrh OOP)

Zákaz vjezdu cyklistů do Vejvodovy a Michalské (zdroj: návrh OOP)

Přeložky cyklotras

Časové omezení vjezdu se dotkne i některých již existujících nebo plánovaných cyklotras. Zde je návrh přeložek cyklotras tak, jak je navrhl odbor dopravy Prahy 1.

Páteřní cyklotrasa A24 a hlavní cyklotrasa A242

Páteřní cyklotrasa A24 má dle pražského cyklogenerelu propojovat oblast Vinohrad s Václavským náměstím a Újezdem. Generel trasu navrhoval v co nejpřímější linii, nebyla tak ale zatím realizována celá. Přímému vedení zatím bránila absence zobousměrnění Národní, na jejíž rekonstrukci se zatím čekalo. Hlavní cyklotrasa A242 je spojkou páteřních cyklotras A24 a A25 skrz ulici Na Příkopě, kde byla realizována cykloobousměrka. Cyklotrasy byly skrz centrum proznačeny v roce 2015 a jednosměrnou Národní zatím cyklotrasa A24 obcházela v protisměru skrz Perlovou, Skořepku a ulici Na Perštýně. Cyklotrasa A24 byla zatím realizována jen v úsek od Vltavy po Václavské náměstí.

Návrh vedení páteřní cyklotrasy A24 a hlavní cyklotrasy A242 dle pražského cyklogenerelu (zdroj: Geoportalpraha.cz)

Cyklotrasy A24 a A242 jsou z ulic 28. října a Na Příkopě přesunuty do Spálené, Lazarské, Vodičkovy a Jindřišské. Objízdná trasa je tak navržena v rušnějším koridoru po tramvajové trati. Na konci protisměrného cyklopruhu v ulici Na Příkopě je vyznačena objížďka směrem k A24 skrz ulici Rytířskou.

Nový návrh objízdné trasy A24 a A242 vede rušnějšími ulicemi s tramvajovou tratí.

Páteřní cyklotrasa A25

Páteřní cyklotrasa A25 má dle pražského cyklogenerelu propojovat oblast Žižkova a Hrdlořez se Starým městem a Klárovem. Generel trasu navrhoval v co nejpřímější linii, nebyla tak ale zatím realizována celá. Přímému vedení zatím bránila absence cykloobousměrky v Kaprově ulici, na jejíž rekonstrukci se zatím čekalo. Cyklotrasa byla skrz centrum proznačena v roce 2015 a jednosměrnou Kaprovu zatím obcházela v protisměru skrz paralelní Platnéřskou

Návrh vedení páteřní cyklotrasy A25 dle pražského cyklogenerelu (zdroj: Geoportalpraha.cz)

Cyklotrasa A25 je přesunuta do uliček severně od Staroměstského náměstí a Celetné. Ve směru na Žižkov je vybočena z Kaprovy do Maiselovy, Jáchymovy, Pařížské, Dlouhé, Masné, Malé Štupartské, Štupartské, Templové a skrz krátký úsek vedení kola skrz dům zpět do Celetné.

Nový návrh objízdné trasy A25 ve směru na Žižkov.

Opačný směr má být vlivem jednosměrek veden odlišnou trasou: z náměstí Republiky ulicí U Obecního domu, Králodvorskou, Rybnou, Dlouho, ulicí V Kolkovně, Širokou a ulici Žateckou zpět do Kaprovy.

Nový návrh objízdné trasy A25 ve směru na Klárov.

Cykloobousměrky a nové průjezdy

Kromě návrhu omezení vjezdu cyklistů a přeložek cyklotras návrh odboru dopravy Prahy 1 obsahuje i některá nová cykloopatření, především tedy nové cykloobousměrky:

  • Martinská – nová cykloobousměrka se zrcadlem v nepřehledné zatáčce.
  • Charvátova – povolení průjezdu od náměstíčka za Quadriem do Národní v režimu stezky pro chodce s povolenou jízdou cyklistů.
  • Jungmannova – cykloobousměrka formou cyklopruhu za parkujícími auty mezi Palackého a Charvátovou.
  • Průchod z Templové do Celetné – je tudy navrženo vedení páteřní cyklotrasy A25, průchod doplněn o značku Cyklisto sesedni z kola.
  • Široká – cykloobousměrka mezi Maiselovou a Pařížskou.
  • Dušní – cykloobousměrka.
  • Veleslavínova – úsek na páteřní cyklotrase A2 – cykloobousměrka s doplněním zrcadla v nepřehledné zatáčce.
  • Lannova, Barvířská – cykloobousměrka v úseku od Klimentské po ulici U Nemocenské pojišťovny.

Návrh cykloobousměrky ve Veleslavínově (zdroj: návrh OOP)

Návrh cykloobousměrky v Jungmannově (zdroj: návrh OOP)

Návrh průjezdu z Charvátovy do Národní (zdroj: návrh OOP)

Průchod domem z Templové do Celetné se značkou „Cyklisto sesedni z kola“ (zdroj: návrh OOP)

Odkazy


Aktualizace 11.1.2018: Opravena drobná nepřesnost v rozsahu omezení v ulici Na Příkopě. Omezení je plánováno jen po ulici Havířskou, nikoliv po konec cykloobousměrky.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Marne hledam jak se dostanu po 10. hodine z Manesa do Lannovy jinak nez podel vody.
    Z Ovocneho trhu do V Celnici to timhle smerem nepujde, ze? Vidim tam jednosmerky. Z Hybernske do Havlickove se IIRC neda zahnout.
    Nejake napady?

  2. A jako že místo průjezdu přes Staromák pojedu přes 15 křižovatek? Kde dávám či dostávám přednost zprava? A pak to povedu zahrádkou a průchodem v Templové? No, tomu říkám zlepšení bezpečnosti…

  3. Největší … (doplň dle libosti) … mi přijde zákaz jízdy na kole tam, kde jezdí tramvaje… Prostě mi seberou mnou nejpoužívanější průjezd přes nám. Republiky, supr.

  4. Neo Moucha: Co takhle koupit si šlapací tramvaj? Budeme tam moci jezdit legálně … :o)

  5. Taškář: Když bude skládací, aby se mi vešla do batohu, tak jsem pro :)

  6. Zuzka: z Ovocného trhu do V Celnici klasicky Celetnou a po Nám Rep., tam není snad celkem problém. Do Lannovy pak Havlíčkova, Zlatnická atd.

    Oprava z článku, Na Příkopě je zákaz od VN jen k Havířské. Michalská je v seznamu 2x.

    Největší nesmysl je Náměstí Republiky, v té části, kterou zakázali, dokonce bývá výrazně méně lidí než v té co nezakázali (trhy pro turisty kolem Celnice – pro pobavení, P1 to inzeruje jako službu místním občanům a provozovatel neplatí žádný nájem za zábor). Vejvodova a Michalská je taky nesmysl, jezdí tam auta celý den. Zlatý kříž je široký dost, problém jsou bobtnající předzahrádky. Ale to už všechno víme.
    Celkově to cyklodopravu v centru nezabije ani jí to nepomůže, stagnujeme dál.

  7. Vlakno: Aha, diky :) Jsem spatne cetla to PDFko. Pripadalo mi to jako vyhrazena stezka mezi U Obecniho domu a V Celnici :) Tak v tom pripade me to vlastne vubec neomezuje.

  8. Myslím, že magistrát by měl omezit různé kiosky, zahrádky u hospod a reklamní stojany, které překážejí v dopravě. Pak by se měla trochu omezit na přijatelnou míru koncentrace lákadel na turisty. Prostě aby se v Praze dalo normálně žít včetně jízdy na kole.

  9. Občas potřebuju něco v úředních hodinách vyřídit na MHMP (ulice Jungmannova), jezdím ze směru od Nám. Republiky. Dosud to mám v obou směrech prakticky po přímce, podle mapy mi cesta tam a zpět zabere 8 minut resp. 1,6 km, skutečně je to rychlovka: https://mapa.prahounakole.cz/misto/4010/#hledani@trasa=60099508@plan=quietest
    Pokud to po realizaci navrhovaných úprav budu chtít nadále celé absolvovat v sedle kola, (pokud jsem dobře vzal do úvahy objezdná řešení) cestou z Náměstí republiky to budu muset objíždět Rytířskou (https://mapa.prahounakole.cz/misto/4010/#hledani@trasa=60099479@plan=quietest) a cestou zpět Jindřišskou, v přetíženém tramvajovém koridoru (https://mapa.prahounakole.cz/misto/4010/#hledani@trasa=60099550@plan=quietest), dohromady 16 minut resp. 3 km. Pokud přistoupím na restrikci Prahy 1 a slezu z kola v omezovaném úseku v dolní části Václavského nám. a části ulice Na Příkopech, skoro 200 metrů v jednom směru povedu bicykl…. To jako fakt mi chce Praha 1 takhle usnadnit pohyb na kole po centru?

  10. Petr Novák: Trasu tam si budeš moct zkrátit Martinskou a pak podjezdem do Charvátovy (vyhneš se protisměru na začátku Jungmannovy), nicméně i tak je to o 600 metrů delší a motání s autama.
    Cestu zpět bych jel Perlovkou a stejnou cestou zpět, je to asi 300 m navíc oproti Zlatýmu kříži. Přes Vodičkovu je to zbytečná zajížďka.

  11. Abychom to jen nekritizovali, já musím uznat, že cykloobousměrka Martinská a ten krátký úsek Jungmannovy je skutečně dobrý počin…

  12. Neo Moucha: Ty návrhy na cykloobousměrky už MČ P1 dostala od Magistrátu na základě dat z navigačních aplikací (a před tím obdobné od A*M na základě podnětů z Cyklisté sobě) před tímhle jejím návrhem na omezení cyklistů. Proč to nešlo udělat dřív, bez omezení a počkat, jak to bude fungovat?

    Pravidelně jezdím přes den z Národní na Řásnovku a zpět a vůbec z tohohle návrhu nemám radost…

  13. David: dopravní obsluha by za normálních poměrů přece měla mít vjezd povolen!! ;-)

  14. David: Ještě předtím (cca od roku 2007) navrhovala mnoho cykloobousměrek cyklokomise, existuje studie zprůjezdnění centra od Tomáše Cacha z roku tuším 2013, kde je asi 20 návrhů na zobousměrnění, možných již podle tehdejších předpisů, náš návrh z léta 2017 navrhoval zobousměrnit kolem patnácti ulic. A není zobousměrněná Husova, bez které se objízdné trasy mezi Mánesovým mostem a Václavákem hroutí jak domeček z karet.

  15. Josuk: Jedině jako zásobování – to je ale časově omezeno. Kdyby to šlo, tak bych požádal o výjimku jako všichni ostantí, co se zde dopravně obsluhují (potřebuji do pěší zóny na Příkopě a NámRepu jezdit celkem často), ale kolo nemá RZ. Jak mi ji MČ P1 přidělí?

    VF: Tak jasně, studie odstranění bariér cyklo, kterou zpracovat TC za IPR, je celkem v pohodě. Hlavní problémy vidím v tom, že se objeví tuna (tak ano, přehnané, ale větší množství) cyklistů na kolejích ve Vodičkově, Spálené, Jindřišské, Křižovnické a mimo koleje v Havířské (šířkově je na tom hůře než příkopy, lidí ale také hafo), pak v Dlouhé, Masné Štupartské a za Týnem (koskty a přednosti zprava). A to objíždění NámRepu přes Rybnou, to je lahůdka :)

  16. pozn. pokud nové opatření má být skutečně jen reakce na elektrokoloběžky a pivní cyklobusy a už dnes má Praha 1 takhle komplikované cedule https://www.praha1.cz/cps/doprava-parkovani-uklid-45215.html k proznačení pěší zóny, jistě by šlo, pokud by se chtělo, povolit kolu jako dopravní obsluze vjezd nonstop..proč ne! A DO snad není vázaná na značku – DO = ..a vozidla, jejichž řidiči, provozovatelé nebo přepravované osoby mají v místech za značkou bydliště, ubytování, sídlo nebo nemovitost… na značku jsou vázaná povolení MČ. ;-)

  17. Já taky pořád nechápu to náměstí Republiky. Nejen že tam jezdí tramvaje, ale ony tam jako pořád budou moci i taxíky? Taxíky nevadí, ale kola jo? Ach jo…

  18. Marek Turnovec: Taxíky tam mohou taky jen mimo den, nenastane denní doba, kdy bude povolená jízda taxi a kolo zakázané.

    Náměstí Republiky je ale i tak totální absurdita. Teď budu řešit s projektanty, jak značkami zajistit jízdu na kole pouze v koridoru tramvaje, to chceme dát do připomínky.

  19. Já chápu, že chtějí pěším zónám ulehčit. Cykloobousměrky které navrhují mají smysl – byť se domnívám, že ne vždy souvisí s pěšími zónami. Třeba Veleslavínova – kdyby se tam vymáhal zákaz cyklistů v protisměru už nyní, tak Křižovnická u Rudolfina bude stát za starou belu. Proč je tedy nestanoví a nevyhodnotí, zda to pomohlo. Jestli tvrdí že jsou plnohodnotnou náhradou za pěší zóny, cyklisté sami budou jezdit „cestou menšího odporu“. A jestli ne, nechť hledají dál.

  20. Vratislav Filler: Ohledne koridoru na republice. Koleje jsou tam v nekterych mistech vystouple cca 5 cm nad okolni povrch. Znam to na vlastni stehno/rameno/rozbitou helmu :(

  21. Zuzka: Vtipné je, že v současné době cyklista po kolejích na NámRepu jezdit nemusí, prakticky vlastně nesmí. V obytné a pěší zóně se jezdí vpravo při pravém kraji vozovky. S výjimkou krátkého úseku mezi Truhlářskou a Revoluční by se zde tedy cyklisté neměli na kolejích objevit. Ale samozřejmě křížit je zde budou vždy (dokud je MČ P1 nezakáže :o)

  22. David: Uz si velice zive predstavuju jak na naplavce u Vytone jezdi kazdy vpravo a ne u hladkych dlazdic vlevo :)

    Vratislav Filler: Diky za info. Jeste drobnost – bylo by jeste super kdyby se posunuly protiparkovaci sloupky okolo Truhlarske trosku doprava. Neni tam dost mista na riditka.

  23. Zuzka: Tak cyklista na náplavce může po hladkém pásu např. objíždět nerovnost vozovky, že :o) Musí při tom ale dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům a v případě potřeby zpomalit, nebo zastavit své (jednostopé) vozidlo …

  24. David: Znamená to, že autobusy MHD při jízdě na náměstí Republiky porušují dopravní předpisy? A že cyklista, který potřebuje projet napříč náměstím, musí jet po odvěsnách trojúhelníka a hoblovat při tom stěnu domu a restaurační předzahrádky?

  25. Zuzka: Díky, v konceptu připomínky to mám (já bych je asi jižně od stojanů rovnou odstranil, pak slouží jako protiparkovací ten stojan).

  26. V.F.: Pokud budeme rigidně legislativní, tak ano. Ale je to samozřejmě jen o tom, jak zodpovědně je stanovena místní úprava provozu na pozemních komunikacích, která může zákonnou povinnost upravit stanovením DZ. Zde to je upraveno spíše než DZ (dopravním značením) úpravou povrchu vozovky a chodníku. Zrovna dnes jsem tam na to se slzou v oku koukal – a moc se v tom projektu kterým upravili NámRep do současné podoby nevyznamenali. Při porovnání třeba s Andělem není zdejší situace optimální. Nicméně zde platí co jsem psal na začátku – s výjimkou úseku mezi Truhlářskou a Revoluční zde cyklista po kolejích nemusí – a dokonce by ani neměl.

  27. Tak koukám na ten návrh OOP a nějak mi tam chybí odůvodnění. Věta „Návrh … předkládá … z důvodu bezpečného pohybu chodců a cyklistů v centru Prahy 1.“ tedy rozhodně odůvodněním v souladu se správním řádem není.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Praha spustila první veřejný sčítací totem 25

Praha v pondělí 17. září slavnostně spustila první veřejný sčítací totem. Totem je umístěn na..více

Hájek – Netluky: Byla potřebná stezka předražená? 7

V poli mezi Hájkem a Netluky v městské části Praha 22 vzniklo 400 metrů bezmotorové..více

Klíčov: ochranné cyklopruhy k předělání 12

V ulici Ke Klíčovu na hlavní cyklotrase A267 byly mezi ulicemi Vysočanská a Nad Klíčovem..více

Fotografie: Omezení jízdy na kole v centru Prahy 12

Přinášíme fotogalerii dokumentující aktuální stav dopravního značení omezujících jízdu na kole v pěších zónách v..více

Nové značení trasy A2 na Praze 2 22

Od roku 2016 se připravuje souvislé proznačení páteřní cyklotrasy A2 v celé své délce, tedy..více

Ochranné cyklopruhy v Broumarské ulici 4

Praha 14 se dlouhodobě snaží o kvalitní řešení cyklistické dopravy v podmínkách limitovaných zejména rozpočtově...více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Kde zpravidla v širším centru Prahy parkujete kolo?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru