Návrh omezení vjezdu cyklistů do centrálních pěších zón zveřejněn

Odbor dopravy Prahy 1 zveřejnil 28. prosince 2017 návrh na opatření obecné povahy (OOP) stanovující omezení vjezdu cyklistů do centrálních pěších zón a ulic. Omezení by mělo platit od 10 do 17 hodin a spolu s omezením odbor dopravy navrhuje i vyznačení několika cykloobousměrek a objízdných tras, jak bylo předem avizováno.

Celý návrh je dostupný na úřední desce zde. O celé kauze jsme naposledy informovali v tomto prosincovém článku. Nyní běží třicetidenní lhůta na podání připomínek nebo námitek. Níže přinášíme přehled navržených změn.

Zákaz jízdy cyklistů od 10 do 17 hodin

Odbor dopravy Prahy 1 navrhuje časově omezit od 10 do 17 hodin vjezd cyklistů do centrálních pěších oblastí, které byly doposud pro cyklistickou dopravu zpřístupněny celodenně. Kromě toho zavádí omezení i do některých dalších ulic mimo oblast pěší zóny, jako je například Vejvodova a Michalská.

Mapa dotčené oblasti. (zdroj: Auto*Mat)

  • Na Můstku
  • 28. října
  • Na Příkopě (pěší úsek od Václavského náměstí po Havířskou)
  • Václavské náměstí (nejspodnější část).
  • Železná – zákaz vjezdu cyklistů od Havelské směrem ke Staroměstskému náměstí
  • Melantrichova – zákaz vjezdu cyklistů od Havelské směrem ke Staroměstskému náměstí
  • náměstí Republiky – v oblasti tramvajových zastávek v ulici Na Poříčí a mezi ulicemi U Obecního domu a Králodvorská v celé ploše náměstí
  • Celetná – od křižovatky s Ovocným trhem směrem k Staroměstskému náměstí
  • náměstí Franze Kafky
  • Malé náměstí
  • Staroměstské náměstí
  • Maiselova – mezi Širokou a Břehovou
  • Michalská
  • Vejvodova
  • Jalovcová
  • Jilská – od křižovatky se Zlatou po Karlovu
  • Karlova – střední úsek mezi Liliovou a Husovou má zůstat průjezdný.

Uprostřed náměstí Republiky je navrženo doplnění nových značek a bílé vodorovné čáry se symbolem škrtnutého kola. (zdroj: návrh OOP)

Zákaz vjezdu cyklistů do Vejvodovy a Michalské (zdroj: návrh OOP)

Přeložky cyklotras

Časové omezení vjezdu se dotkne i některých již existujících nebo plánovaných cyklotras. Zde je návrh přeložek cyklotras tak, jak je navrhl odbor dopravy Prahy 1.

Páteřní cyklotrasa A24 a hlavní cyklotrasa A242

Páteřní cyklotrasa A24 má dle pražského cyklogenerelu propojovat oblast Vinohrad s Václavským náměstím a Újezdem. Generel trasu navrhoval v co nejpřímější linii, nebyla tak ale zatím realizována celá. Přímému vedení zatím bránila absence zobousměrnění Národní, na jejíž rekonstrukci se zatím čekalo. Hlavní cyklotrasa A242 je spojkou páteřních cyklotras A24 a A25 skrz ulici Na Příkopě, kde byla realizována cykloobousměrka. Cyklotrasy byly skrz centrum proznačeny v roce 2015 a jednosměrnou Národní zatím cyklotrasa A24 obcházela v protisměru skrz Perlovou, Skořepku a ulici Na Perštýně. Cyklotrasa A24 byla zatím realizována jen v úsek od Vltavy po Václavské náměstí.

Návrh vedení páteřní cyklotrasy A24 a hlavní cyklotrasy A242 dle pražského cyklogenerelu (zdroj: Geoportalpraha.cz)

Cyklotrasy A24 a A242 jsou z ulic 28. října a Na Příkopě přesunuty do Spálené, Lazarské, Vodičkovy a Jindřišské. Objízdná trasa je tak navržena v rušnějším koridoru po tramvajové trati. Na konci protisměrného cyklopruhu v ulici Na Příkopě je vyznačena objížďka směrem k A24 skrz ulici Rytířskou.

Nový návrh objízdné trasy A24 a A242 vede rušnějšími ulicemi s tramvajovou tratí.

Páteřní cyklotrasa A25

Páteřní cyklotrasa A25 má dle pražského cyklogenerelu propojovat oblast Žižkova a Hrdlořez se Starým městem a Klárovem. Generel trasu navrhoval v co nejpřímější linii, nebyla tak ale zatím realizována celá. Přímému vedení zatím bránila absence cykloobousměrky v Kaprově ulici, na jejíž rekonstrukci se zatím čekalo. Cyklotrasa byla skrz centrum proznačena v roce 2015 a jednosměrnou Kaprovu zatím obcházela v protisměru skrz paralelní Platnéřskou

Návrh vedení páteřní cyklotrasy A25 dle pražského cyklogenerelu (zdroj: Geoportalpraha.cz)

Cyklotrasa A25 je přesunuta do uliček severně od Staroměstského náměstí a Celetné. Ve směru na Žižkov je vybočena z Kaprovy do Maiselovy, Jáchymovy, Pařížské, Dlouhé, Masné, Malé Štupartské, Štupartské, Templové a skrz krátký úsek vedení kola skrz dům zpět do Celetné.

Nový návrh objízdné trasy A25 ve směru na Žižkov.

Opačný směr má být vlivem jednosměrek veden odlišnou trasou: z náměstí Republiky ulicí U Obecního domu, Králodvorskou, Rybnou, Dlouho, ulicí V Kolkovně, Širokou a ulici Žateckou zpět do Kaprovy.

Nový návrh objízdné trasy A25 ve směru na Klárov.

Cykloobousměrky a nové průjezdy

Kromě návrhu omezení vjezdu cyklistů a přeložek cyklotras návrh odboru dopravy Prahy 1 obsahuje i některá nová cykloopatření, především tedy nové cykloobousměrky:

  • Martinská – nová cykloobousměrka se zrcadlem v nepřehledné zatáčce.
  • Charvátova – povolení průjezdu od náměstíčka za Quadriem do Národní v režimu stezky pro chodce s povolenou jízdou cyklistů.
  • Jungmannova – cykloobousměrka formou cyklopruhu za parkujícími auty mezi Palackého a Charvátovou.
  • Průchod z Templové do Celetné – je tudy navrženo vedení páteřní cyklotrasy A25, průchod doplněn o značku Cyklisto sesedni z kola.
  • Široká – cykloobousměrka mezi Maiselovou a Pařížskou.
  • Dušní – cykloobousměrka.
  • Veleslavínova – úsek na páteřní cyklotrase A2 – cykloobousměrka s doplněním zrcadla v nepřehledné zatáčce.
  • Lannova, Barvířská – cykloobousměrka v úseku od Klimentské po ulici U Nemocenské pojišťovny.

Návrh cykloobousměrky ve Veleslavínově (zdroj: návrh OOP)

Návrh cykloobousměrky v Jungmannově (zdroj: návrh OOP)

Návrh průjezdu z Charvátovy do Národní (zdroj: návrh OOP)

Průchod domem z Templové do Celetné se značkou „Cyklisto sesedni z kola“ (zdroj: návrh OOP)

Odkazy


Aktualizace 11.1.2018: Opravena drobná nepřesnost v rozsahu omezení v ulici Na Příkopě. Omezení je plánováno jen po ulici Havířskou, nikoliv po konec cykloobousměrky.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Marne hledam jak se dostanu po 10. hodine z Manesa do Lannovy jinak nez podel vody.
    Z Ovocneho trhu do V Celnici to timhle smerem nepujde, ze? Vidim tam jednosmerky. Z Hybernske do Havlickove se IIRC neda zahnout.
    Nejake napady?

  2. A jako že místo průjezdu přes Staromák pojedu přes 15 křižovatek? Kde dávám či dostávám přednost zprava? A pak to povedu zahrádkou a průchodem v Templové? No, tomu říkám zlepšení bezpečnosti…

  3. Největší … (doplň dle libosti) … mi přijde zákaz jízdy na kole tam, kde jezdí tramvaje… Prostě mi seberou mnou nejpoužívanější průjezd přes nám. Republiky, supr.

  4. Neo Moucha: Co takhle koupit si šlapací tramvaj? Budeme tam moci jezdit legálně … :o)

  5. Taškář: Když bude skládací, aby se mi vešla do batohu, tak jsem pro :)

  6. Zuzka: z Ovocného trhu do V Celnici klasicky Celetnou a po Nám Rep., tam není snad celkem problém. Do Lannovy pak Havlíčkova, Zlatnická atd.

    Oprava z článku, Na Příkopě je zákaz od VN jen k Havířské. Michalská je v seznamu 2x.

    Největší nesmysl je Náměstí Republiky, v té části, kterou zakázali, dokonce bývá výrazně méně lidí než v té co nezakázali (trhy pro turisty kolem Celnice – pro pobavení, P1 to inzeruje jako službu místním občanům a provozovatel neplatí žádný nájem za zábor). Vejvodova a Michalská je taky nesmysl, jezdí tam auta celý den. Zlatý kříž je široký dost, problém jsou bobtnající předzahrádky. Ale to už všechno víme.
    Celkově to cyklodopravu v centru nezabije ani jí to nepomůže, stagnujeme dál.

  7. Vlakno: Aha, diky :) Jsem spatne cetla to PDFko. Pripadalo mi to jako vyhrazena stezka mezi U Obecniho domu a V Celnici :) Tak v tom pripade me to vlastne vubec neomezuje.

  8. Myslím, že magistrát by měl omezit různé kiosky, zahrádky u hospod a reklamní stojany, které překážejí v dopravě. Pak by se měla trochu omezit na přijatelnou míru koncentrace lákadel na turisty. Prostě aby se v Praze dalo normálně žít včetně jízdy na kole.

  9. Občas potřebuju něco v úředních hodinách vyřídit na MHMP (ulice Jungmannova), jezdím ze směru od Nám. Republiky. Dosud to mám v obou směrech prakticky po přímce, podle mapy mi cesta tam a zpět zabere 8 minut resp. 1,6 km, skutečně je to rychlovka: https://mapa.prahounakole.cz/misto/4010/#hledani@trasa=60099508@plan=quietest
    Pokud to po realizaci navrhovaných úprav budu chtít nadále celé absolvovat v sedle kola, (pokud jsem dobře vzal do úvahy objezdná řešení) cestou z Náměstí republiky to budu muset objíždět Rytířskou (https://mapa.prahounakole.cz/misto/4010/#hledani@trasa=60099479@plan=quietest) a cestou zpět Jindřišskou, v přetíženém tramvajovém koridoru (https://mapa.prahounakole.cz/misto/4010/#hledani@trasa=60099550@plan=quietest), dohromady 16 minut resp. 3 km. Pokud přistoupím na restrikci Prahy 1 a slezu z kola v omezovaném úseku v dolní části Václavského nám. a části ulice Na Příkopech, skoro 200 metrů v jednom směru povedu bicykl…. To jako fakt mi chce Praha 1 takhle usnadnit pohyb na kole po centru?

  10. Petr Novák: Trasu tam si budeš moct zkrátit Martinskou a pak podjezdem do Charvátovy (vyhneš se protisměru na začátku Jungmannovy), nicméně i tak je to o 600 metrů delší a motání s autama.
    Cestu zpět bych jel Perlovkou a stejnou cestou zpět, je to asi 300 m navíc oproti Zlatýmu kříži. Přes Vodičkovu je to zbytečná zajížďka.

  11. Abychom to jen nekritizovali, já musím uznat, že cykloobousměrka Martinská a ten krátký úsek Jungmannovy je skutečně dobrý počin…

  12. Neo Moucha: Ty návrhy na cykloobousměrky už MČ P1 dostala od Magistrátu na základě dat z navigačních aplikací (a před tím obdobné od A*M na základě podnětů z Cyklisté sobě) před tímhle jejím návrhem na omezení cyklistů. Proč to nešlo udělat dřív, bez omezení a počkat, jak to bude fungovat?

    Pravidelně jezdím přes den z Národní na Řásnovku a zpět a vůbec z tohohle návrhu nemám radost…

  13. David: dopravní obsluha by za normálních poměrů přece měla mít vjezd povolen!! ;-)

  14. David: Ještě předtím (cca od roku 2007) navrhovala mnoho cykloobousměrek cyklokomise, existuje studie zprůjezdnění centra od Tomáše Cacha z roku tuším 2013, kde je asi 20 návrhů na zobousměrnění, možných již podle tehdejších předpisů, náš návrh z léta 2017 navrhoval zobousměrnit kolem patnácti ulic. A není zobousměrněná Husova, bez které se objízdné trasy mezi Mánesovým mostem a Václavákem hroutí jak domeček z karet.

  15. Josuk: Jedině jako zásobování – to je ale časově omezeno. Kdyby to šlo, tak bych požádal o výjimku jako všichni ostantí, co se zde dopravně obsluhují (potřebuji do pěší zóny na Příkopě a NámRepu jezdit celkem často), ale kolo nemá RZ. Jak mi ji MČ P1 přidělí?

    VF: Tak jasně, studie odstranění bariér cyklo, kterou zpracovat TC za IPR, je celkem v pohodě. Hlavní problémy vidím v tom, že se objeví tuna (tak ano, přehnané, ale větší množství) cyklistů na kolejích ve Vodičkově, Spálené, Jindřišské, Křižovnické a mimo koleje v Havířské (šířkově je na tom hůře než příkopy, lidí ale také hafo), pak v Dlouhé, Masné Štupartské a za Týnem (koskty a přednosti zprava). A to objíždění NámRepu přes Rybnou, to je lahůdka :)

  16. pozn. pokud nové opatření má být skutečně jen reakce na elektrokoloběžky a pivní cyklobusy a už dnes má Praha 1 takhle komplikované cedule https://www.praha1.cz/cps/doprava-parkovani-uklid-45215.html k proznačení pěší zóny, jistě by šlo, pokud by se chtělo, povolit kolu jako dopravní obsluze vjezd nonstop..proč ne! A DO snad není vázaná na značku – DO = ..a vozidla, jejichž řidiči, provozovatelé nebo přepravované osoby mají v místech za značkou bydliště, ubytování, sídlo nebo nemovitost… na značku jsou vázaná povolení MČ. ;-)

  17. Já taky pořád nechápu to náměstí Republiky. Nejen že tam jezdí tramvaje, ale ony tam jako pořád budou moci i taxíky? Taxíky nevadí, ale kola jo? Ach jo…

  18. Marek Turnovec: Taxíky tam mohou taky jen mimo den, nenastane denní doba, kdy bude povolená jízda taxi a kolo zakázané.

    Náměstí Republiky je ale i tak totální absurdita. Teď budu řešit s projektanty, jak značkami zajistit jízdu na kole pouze v koridoru tramvaje, to chceme dát do připomínky.

  19. Já chápu, že chtějí pěším zónám ulehčit. Cykloobousměrky které navrhují mají smysl – byť se domnívám, že ne vždy souvisí s pěšími zónami. Třeba Veleslavínova – kdyby se tam vymáhal zákaz cyklistů v protisměru už nyní, tak Křižovnická u Rudolfina bude stát za starou belu. Proč je tedy nestanoví a nevyhodnotí, zda to pomohlo. Jestli tvrdí že jsou plnohodnotnou náhradou za pěší zóny, cyklisté sami budou jezdit „cestou menšího odporu“. A jestli ne, nechť hledají dál.

  20. Vratislav Filler: Ohledne koridoru na republice. Koleje jsou tam v nekterych mistech vystouple cca 5 cm nad okolni povrch. Znam to na vlastni stehno/rameno/rozbitou helmu :(

  21. Zuzka: Vtipné je, že v současné době cyklista po kolejích na NámRepu jezdit nemusí, prakticky vlastně nesmí. V obytné a pěší zóně se jezdí vpravo při pravém kraji vozovky. S výjimkou krátkého úseku mezi Truhlářskou a Revoluční by se zde tedy cyklisté neměli na kolejích objevit. Ale samozřejmě křížit je zde budou vždy (dokud je MČ P1 nezakáže :o)

  22. David: Uz si velice zive predstavuju jak na naplavce u Vytone jezdi kazdy vpravo a ne u hladkych dlazdic vlevo :)

    Vratislav Filler: Diky za info. Jeste drobnost – bylo by jeste super kdyby se posunuly protiparkovaci sloupky okolo Truhlarske trosku doprava. Neni tam dost mista na riditka.

  23. Zuzka: Tak cyklista na náplavce může po hladkém pásu např. objíždět nerovnost vozovky, že :o) Musí při tom ale dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům a v případě potřeby zpomalit, nebo zastavit své (jednostopé) vozidlo …

  24. David: Znamená to, že autobusy MHD při jízdě na náměstí Republiky porušují dopravní předpisy? A že cyklista, který potřebuje projet napříč náměstím, musí jet po odvěsnách trojúhelníka a hoblovat při tom stěnu domu a restaurační předzahrádky?

  25. Zuzka: Díky, v konceptu připomínky to mám (já bych je asi jižně od stojanů rovnou odstranil, pak slouží jako protiparkovací ten stojan).

  26. V.F.: Pokud budeme rigidně legislativní, tak ano. Ale je to samozřejmě jen o tom, jak zodpovědně je stanovena místní úprava provozu na pozemních komunikacích, která může zákonnou povinnost upravit stanovením DZ. Zde to je upraveno spíše než DZ (dopravním značením) úpravou povrchu vozovky a chodníku. Zrovna dnes jsem tam na to se slzou v oku koukal – a moc se v tom projektu kterým upravili NámRep do současné podoby nevyznamenali. Při porovnání třeba s Andělem není zdejší situace optimální. Nicméně zde platí co jsem psal na začátku – s výjimkou úseku mezi Truhlářskou a Revoluční zde cyklista po kolejích nemusí – a dokonce by ani neměl.

  27. Tak koukám na ten návrh OOP a nějak mi tam chybí odůvodnění. Věta „Návrh … předkládá … z důvodu bezpečného pohybu chodců a cyklistů v centru Prahy 1.“ tedy rozhodně odůvodněním v souladu se správním řádem není.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Omezení průjezdu po pěších zónách na Praze 1 začne za několik dnů 13

Po roce od zveřejnění záměru se v nejbližších dnech na Staroměstském náměstí, náměstí Republiky a..více

Cyklostezka podél Košíkovského potoka je před dokončením 8

Jedna z významných cykloakcí tohoto roku a téměř jediná ve vnitřním městě, cyklostezka podél Košíkovského..více

Prahou projela velká jarní cyklojízda 1

20. 05. - redakce - Zprávy
(s využitím tiskové zprávy Auto*Mat). V sobotu 12. května projela Prahou pravidelná velká jarní cyklojízda...více

Rok s kauzou pěších zón, rok beze změn 3

Kauza pěších zón na Praze 1 (více zde) nabrala v posledních týdnech překotné tempo, přičemz..více

Nový ochranný cyklopruh na nábřeží Kapitána Jaroše 36

Na nábřeží kapitána Jaroše vznikl v dubnu 2018 nový ochranný cyklopruh, který výrazně zpříjemňuje cestu..více

Bouře nad Náplavkou 12

Pražská cyklodílna Bajkazyl sídlící na novoměstské náplavce pod Palackého mostem vyvolala rozruch svým otevřeným dopisem,..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak budete jezdit přes pěší zóny po omezení průjezdu?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru