Zápisky z únorové cyklokomise

Na únorové cyklokomisi se řešilo několik témat, která jsem na ně vnesl za Auto*Mat osobně, důležitější byla ale návštěva hostů, kteří se jen tak nevidí: zástupců Prahy 1.

Investice 2018 – 20??

TSK (Technická správa komunikací) prezentovala aktualizovaný přehled akcí na rok 2017 a výhled 2018/19. Ano, už víme, co se letos postaví, s oficiálním výstupem si ale počkejme na zveřejnění ze strany města. Snad mohu naznačit, že neudeří-li zima tvrdě ve druhé polovině února, můžeme se už na jaře těšit na dokončení cyklostezky Běchovice – Horní Počernice (hranice katastru). Staveniště bylo předáno i pro akci Košíkovský potok (střední část). Celý Košíkovský potok vypadá nadějně k dokončení v sezóně. Letos snad dojde na zahájení výstavby vodního prostupu Rokytka a na kruhový objezd se přestaví pětiramenná křižovatka na Klíčově, kde jsme se několik let handrkovali o bezpečnou možnost objezdu v přidruženém prostoru.

Množství toho, co se postaví, ale ovlivní i peníze. Investiční kapitola má 50 milionů, po několika letech, kdy se na TSK víceméně neprojektovalo, jsou nyní konečně připraveny investice zhruba za dvojnásobek. Navýšení ale musí schválit Rada hl. m. Prahy. V listopadu, když už bylo zřejmé, že letos investic bude konečně víc než za poslední tři roky dohromady, nás náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) ujišťoval, že to rozhodně nebude problém. Když ale vidím rozklad koalice kolem humanizace magistrály, tak začínám mít vážnou obavu. Pokud k navýšení rozpočtu nedojde, tak se nepostaví skoro nic, většinu investice spolkne stezka Běchovice – Horní Počernice.

Praha 1 a bikesharing

Milníkem jednání komise byla návštěva z Prahy 1 – předsedy dopravní komise Jiřího Veselého a vedoucího odboru dopravy Ludvíka Czitala. Prvním tématem byl bikesharing, respektive obava městské části z neuspořádaného odkládání bikesharingových kol mimo vyhrazená místa či stojany. Obava je oprávněná hlavně proto, že na Praze 1 mnoho legálních míst k zaparkování kola nenajdete. Chaos by nicméně neprospěl ani celkovému pohledu na cyklistickou dopravu, a tak je zájem řešit situaci na obou stranách.

Diskuse byla chvílemi krásně mimoběžná. Trvalo poněkud déle, než se vyjasnilo, že doba „těžkých“ bikesharingů s prostorově náročnými stanicemi už minula. A tedy tématem naším diskuze je otázka, jak zajistit, aby se bikesharingová kola všech, kdo je sem přivezou, parkovala u běžných městských stojanů poté, co budou zřízeny. Přítomný zástupce Rekol potvrdil, že jejich (a nepochybně i jiné) aplikace umí „pokutovat“ uživatele za odložení kola jinde než v určené lokalitě, takže technicky to jde v dohodě s provozovateli řešit.

Ohledně provozování stojanů vyšla komise městské části vstříc v tom, že pro její „specifika“ (ať je jimi míněna turistická zátěž, vandalismus či nezájem MČ o cyklistickou dopravu) si nechá zjistit, zda by za určitých okolností nějaké stojany přece jenom nemohla mít ve správě TSK, byť je to tedy zcela odlišné od dosavadního postupu a praxe ve všech ostatních městských částech. Program pro městské části, ve kterém magistrát na jejich žádost instaluje stojany a přenechá jim je do správy, probíhá už několik let a mnohé z nich toho využily – Praha 1 nikdy. Jiné městské části s tím nemají problém. Ale Praha 1 je specifická, jak z úřadu občas zaznívá.

Další fáze debaty se točila kolem návrhu míst, kde by se ty stojany umístily. Zástupci Prahy 1 nechtějí místa vytipovat, protože nevědí, kde by cyklisté chtěli kola odkládat. Magistrátní RFD (Odbor rozvoje a financování dopravy) to také zrovna neláká. Lze předpokládat, že vytipuje-li lokality pro stojany někdo mimo orgány městské části, bude mu většina lokalit zamítnuta. RFD nakonec ustoupil v tom, že pošle seznam, který už má, a jehož lokality už Praha 1 jednou odmítla. Jestli ustoupí i Praha 1, nikdo neví.

Omezení kol nezastavíme

Závěrem jsme se dostali i k cyklodopravě v bezmotorových ulicích Prahy 1. Ludvík Czital sršel sebevědomím. Sdělil nám, že státní správa jedná na základě požadavku samosprávy. Ten se nezměnil ani po projednání petice spolku Auto*Mat, která nakonec doputovala až na Prahu 1. Zkrátka některé petice městská část v potaz bere (třeba tu, aby se ve Štěpánské přidala parkovací místa, i když se tam současně staví podzemní garáže), jiné ne. Vtipně to nicméně potvrdilo, že kdykoliv radní Prahy 1 pro dopravu Richard Bureš (ODS) – třeba v interpelacích na zastupitelstvu – tvrdil, že celá záležitost je věcí státní správy, do které nemá samospráva co zasahovat, docela bezostyšně lhal.

Také jsme s dozvěděli, že omezení nelze zřídit zkušebně, protože legislativa nezná pojem zkušebního provozu. Nicméně jízda na kole byla před osmi lety v pěších zónách povolena na zkoušku, takže se teď může klidně zrušit. Praha 1 prý nicméně jedná s Ministerstvem dopravy, aby to celé šlo lépe regulovat. Což ve světle přípisu Ministerstva dopravy z 5. 12. 2017, podle kterého to prý může Praha 1 bezproblémově regulovat už teď, nezní zrovna nadějně.

Pokud jde o stanovení, tak státní správa (Ludvík Czital) nyní vypořádá několik desítek došlých připomínek. Stanovení na zákaz jízdních kol mezi 10. a 17. hodinou pak bude dokončeno „v průběhu jara.“ Přesnější termín nám nebyl sdělen, očekávám tedy, že v den, kdy se stanovení ocitne na úřední desce, se značky také hned přelepí, aby bylo zabráněno pozastavení platnosti stanovení předběžným opatřením soudu.

Ve finále jsme se dozvěděli o vizi řešení dopravy na Praze 1, která spočívá v tom, že se abonentům zajistí podzemní garáže (a to i za veřejné peníze), aby se rezidentům dobře parkovalo na ulici, a to prý dopravu na Praze 1 vyřeší. Vzhledem k tomu, že Praha 1 má aktuálně na svém území* zhruba 22 tisíc parkovacích míst (v podzemí z velké části navíc nevyužitých), si myslím, že další parkování v centru způsobí jedině to, že se po něm nebude moct rozumně jezdit už vůbec, a to ani autem, ani na kole. Svou myšlenku, že by dopravu na Praze 1 řešil spíše „historický kompromis“ z Curychu, spočívající v okamžitém zastropování celkového počtu parkovacích míst, jsem si nicméně nechal pro sebe.

*) opraveno, jedná se o celkový počet parkovacích stání.

Praha 4 a zóny placeného stání

Na Praze 4 – městské části, kde o dopravě rozhoduje konglomerát Zelených (Petr Štěpánek jako starosta) a ODS (Zdeněk Kovařík jako radní) – mají být od 1. 7. 2018 zřízeny zóny placeného stání (ZPS). Zřízení ZPS je skvělá příležitost k doplnění cykloobousměrek a cyklopruhů. Ale ani na Praze 4 to nebude naplněno v míře, která by byla vhodná a která by mohla být očekávána od městské části vedené předsedou Zelených a cyklistou Petrem Štěpánkem. Určitě nevzniknou cyklopruhy v Čiklově, v ulici Děkanská vinice I a Na Hřebenech II, a skoro jistě ani na Podolském nábřeží, kde z režimu 2+2 přibude parkování a bude to tak na zřízení cyklopruhů zcela ideální příležitost. Aspoň že Praha 4 už dříve sama zadala projekty na cykloobousměrky Na Zámecké, Pod Krčským lesem, Sinkulova, Na Klikovce, V Rovinách a K Sídlišti (poslední čtyři jmenované jsou ale jen opožděnou nápravou dříve stejnou MČ realizovaných jednosměrek). Jestli se alespoň některé z nich stanou součástí stanovení ZPS, se ještě uvidí.

Ostatní

Rada hlavního města schválila aktualizaci generelu, čímž samospráva potvrdila, že stojí o tento generel. Psali jsme o tom nedávno.

Ke stavu pražských mostů jsme se dozvěděli, že pokud jde o cyklotrasy, tak kromě známých kauz (Trojská lávka, lávky na železničním mostě, Libeňák a špatný stav Hlávkova mostu) je ve velmi špatném stavu lávka přes trať východně od Průmyslové, kde má vést trasa A430.

Na základě podnětu Cyklisté sobě jsem se na komisi doptával na možnost zřízení integrace v Kolbenově (trasa A268), kde nyní proběhlo několik úprav signalizací a chystá se rekonstrukce tramvajové trati. Profil má jen 6,5 metru, takže vhodné řešení jsou souvislé ochranné cyklopruhy. Bohužel už jsou leckde posunuté obruby tak, že bude možné zřídit jen předsunutá stání. Smysluplné by bylo rozjet městskou akci na ochranné cyklopruhy, což ostatně platí i pro další ulice, třeba Poděbradskou. Kdyby se tam ochranné cyklopruhy vešly třeba alespoň v polovině délky, tak má smysl pospojovat je piktokoridorem. Vzhledem k aktuálnímu stavu přípravy to ale nadějně spíš nevypadá.

Mezi připravovanými akcemi TSK se objevily případy, které jsou adepty na zrušení pro nesouhlas majitelů pozemků. Protože ale nemají alternativu, ideálně by si žádaly převedení do územního plánu jako veřejně prospěšné stavby, aby se s nimi vůbec dalo hnout. K tomu se ještě povede diskuse.

Praha 3 likviduje existující cyklotrasu. Na roky existující cyklotrase č. 1 nepožadovala zachování bezmotorové prostupnosti přes restituovaný pozemek u ulice Kunešova a majitel nyní nesouhlasí s dalším průjezdem cyklistů. Dnes je tam park s asfaltkou obcházející houšť jednosměrek, které si ovšem Praha 3 schválila, že nenaruší jedinou cykloobousměrkou. Připravované přeznačení trasy 1 na A25 v tomto úseku nás tak nejspíš povede velmi vtipnými zajížďkami. Někteří zástupci Prahy 3 říkají, že není pro jízdu na kole klimaticky příliš vhodná. Nu, evidentně nejde o podnebí, ale o klima na radnici.

A to je pro tentokrát všechno.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: cyklokomise

Komentáře

  1. 22 000 podzemních parkovacích míst má jen samotná Praha 1 ?
    Tak to mě skutečně překvapilo…
    Kde by to mělo být ? :)
    Lépe řečeno kolik z těch míst mají hotelové garáže , kolik jsou čistě podnikatelské typu Rudolfinum , Opletalova nebo Kotva či Slovan a kolik pro místní ?
    Nějak se mi tomu nechce věřit, ale rád se nechám informovat o zdroji tohoto čísla :)

  2. To mě taky vyrazilo dech, ví se, kolik je parkovacích míst na povrchu? Vždyť to je jedno místo na jednoho trvale bydlícího, to je naprosto šílené!

  3. Není těch 22 000 jenom mimo komunikace a ne nutně podzemních? I když na druhou stranu těch veřejně přístupných krytých jsem během chvíle na jedničce našel něco přes 3000.

  4. I tak je to moc. Je známo, kolik je na porchu a kolik v podzemí?

  5. Díky za info, tomu bývalému celkovému počtu věřím úplně bez problémů :) přece jenom i Praha 1 má nějakou plochu….. klidně bych tipnul i víc…. 30 tisíc ? :) v poměru tak uličně 25000/ 5000 krytě

    V Paříži by to bylo poměrově obráceně a hlavně tam je to celé udělané maximálno nenápadno, vždy mě překvapovalo, po jakých rampách se dá sjet do bývalých uhelných sklepů a kolik se tam vejde aut :)

  6. Zóny na P1 mají cca 9 tisíc míst, pak jsou něco parkoviště na povrchu mimo ZPS, něco ve dvorech a zbytek garáže.
    Co se dá dohledat z 9/2017:
    „V Pražské památkové rezervaci se za posledních 16 let zvýšil počet parkovacích míst v ulicích o 453 stání a v prostoru mimo ulice o 5941, uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Podle údajů z let 2015 a 2016 může v celé památkové rezervaci zaparkovat dohromady 32 151 osobních a nákladních automobilů a autobusů.“

    Ty poměry by mě taky zajímaly. V garážích na P1 psal kdysi Veselý ještě jako radní, jestli si to dobře pamatuju, je cca 15 tisíc míst.

  7. Vlákno díky tak vida, to jsem s s těmi 30,000 celkem nebyl mimo :)
    Vsadím se ale , že většina kapacity podzemních garáží v památkové zóně bude patřit hotelům…

  8. Zaujaly mě 2 trasy: A14 a A16.
    A14 podél Plzeňské: velmi potřebná trasa, ale kudy přesně v údolí povede? Bude to samostatná stezka, nebo pouze cyklopruhy?

    A16: Počítá se tady s novou cyklostezkou na místě dnešní tratě na Kladno, která má mezi Dejvicemi a Veleslavínem vést v tunelu? Je vedení cyklostezky zahrnuto v projektu nové trati?

  9. Jiří Kadlec:
    A14 v koridoru Vrchlického, jako oddělená stezka. Než se to postaví, tak aspoň integrace ve stoupání Plzeňské.
    S A16 v koridour Kladenky se počítá, bylo to už ve starém generelu.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Revoluční – post scriptum 22

Moje červnová kritika řešení cyklodopravy v Revoluční vyvolala obsáhlou reakci pracovníků IPR (Institut plánování a rozvoje hl...více

IPR: Reakce na teze z článku o rekonstrukci Revoluční 7

Na konci června jsme publikovali silně vyhraněný komentář našeho redaktora Vratislava Fillera k připravované rekonstrukci..více

Ochranné cyklopruhy v Ocelkově ulici 20

Než se začtete do tohoto článku, vězte, že mi jakožto autorovi vedro rozhodně nesvědčí. A..více

Troja: Co je nového 6

V Troji se za poslední tři roky objevilo několik cyklistických infrastrukturních novinek. Ani jedna by..více

Polemika: Magistrátní cyklomapa z pohledu spoluautora 1

Recenze magistrátní cyklomapy od Jirky Motýla přináší její obsáhlý popis včetně velké novinky – cyklistických koridorů,..více

Revoluční: skandál Prahy 1 a IPRu 43

Staroměstský okruh, nebo také Pražské hradební korzo. Věnec ulic kolem Starého Města, s ohledem na nerealizovatelný..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Kde zpravidla v širším centru Prahy parkujete kolo?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru