Cyklopruh na Bělohorské a proznačení cyklotrasy A15

Nedávné proznačení páteřní cyklotrasy A15 ze Sobína po Vypich přineslo vše, co již z Prahy posledních let velmi dobře známe: nefunkční proznačení cykloklotrasy, protože to „nešlo jinak“ a mediální vyjádření starosty Prahy 6 Ondřeje Koláře (TOP 09) bojujícího proti cyklopruhům na radiále. O co tedy šlo?

Páteřní cyklotrasa A15

Magistrát realizoval plánované proznačení páteřní cyklotrasy A15 v úseku od hranice Prahy (Sobína) po Vypich na Praze 6. Ta by v budoucnu měla z Vypichu pokračovat dále do centra: přes Břevnov a kolem Hradu až na Malostranskou a vytvořit jednu z páteřních východo-západních cyklotras.

A15 v ulici Na Břevnovské pláni. Mohlo by jít o geniální objížďku, kudy se vyhnout rušné Bělohorské, kdyby se ji ale povedlo pro cyklisty zobousměrnit.

Zatímco západní realizovaný úsek cyklotrasy skrz Řepy nahradil historickou cyklotrasu 201 a nebylo zde tak nic moc nového k řešení, východní část proznačení skrz oblast Malého Břevnova narážela na dva dlouhodobé problémy, které jí stály v cestě: Kaufland na Vypichu a jednosměrnou ulici Na Břevnovské pláni.

Bouře ve sklenici vody

Zatímco Kaufland se podařilo během proznačení legálně obkroužit, jednosměrka Na Břevnovské pláni se stala neřešitelným problémem, jak referovalo lednové vydání novin Naše Praha 6, případně webová mutace Náš region Praha:

Noviny Naše Praha 6 (Leden 2018).

Cykloobousměrka Na Břevnovské pláni je tak dalším příkladem dlouhodobého trendu na Praze 6, kdy je v této oblasti setrvalý tlak na realizaci cykloobousměrek pouze v případech, kdy je možné je realizovat formou vyhrazeného protisměrného cyklopruhu. Což v zásadě znamená, že se na spoustu cykloobousměrek kvůli nedostatečné šířce ulic nedostane, a spousta je jich naprosto zbytečně provedena záplavou pruhů a červené barvy, i když třeba vedou ulicemi s minimem dopravy v zóně 30.

Tudy ne! Jednosměrka Na Břevnovské pláni.

I kdyby tu někdy byla všechna parkovací stání obsazená, tak každých 20-30 metrů je stejně vjezd do garáže se zákazem zastavení. Cykloobousměrka ve stylu Barrandovské by tu neměla být problém a ani by se tu nic nemuselo nově na zem kreslit, místa pro vyhýbání tu naprosto přirozeně existují a ulice je rovná a přehledná. Pokud tady nemá být cykloobousměrka, tak asi nikde.

Magistrát snažící se vytvořit páteřní síť cyklotras tak i zde opět narazil na požadavky městských částí a přímé vedení cyklotrasy z cyklogenerelu muselo být hozeno do koše a cyklotrasa vyznačena v jednom směru přes rušnou Bělohorskou. Pokračujme v tomto stylu vesele dál a pražský cyklogenerel nebude po jeho finálním vyznačení připomínat síť páteřních cyklotras, ale mísu špaget. O nějakém standardu páteřních tras ani nemluvě.

Páteřní cyklotrasa A15 obchází jednosměrku cyklopruhem po Bělohorské.

Objížďka jednosměrky přes Bělohorskou se ale pro změnu nelíbí starostovi Prahy 6 Ondřeji Kolářovi (TOP 09), který se pravděpodobně rozhodl všechny městské ulice v úseku Milady Horákové – Patočkova – Bělohorská a Karlovarská nazývat radiálou a brojit proti jakýmkoliv cykloopatřením, která by tu mohla kdy vzniknout (viz dřívější kauzy zde a zde).

Nic naplat, že jsou to sice rušné ulice, ale stále městské ulice, kde by cykloopatření mělo být standardem a to nejen na pársetmetrovém úseku. Nic naplat, že na Bělohorské (na rozdíl od spodní části Patočkovy) jezdí skutečně nezanedbatelné množství cyklistů (viz Strava Heatmap). Prostě jak uvedl starost Ondřej Kolář (TOP 09) pro noviny Naše Praha: „Stejně jako v případě Patočkové je umístění cyklopruhů na navazující Bělohorskou naprostý nesmysl. Stále se bavíme o radiále, jedné z hlavních dopravních tepen Prahy 6, na které nemají pruhy pro cyklisty co dělat.“ Asi je lepší, když na jedné z hlavních dopravních tepen Prahy 6 jezdí cyklisté bez jakéhokoliv cyklopruhu. Tak to je podle starosty bezpečnější.

Těžko si pak domýšlet, jak si představuje starosta pomoc svého úřadu a koncepční přístup, když tvrdí: „Magistrát se bohužel neustále snaží Prahu zaplavovat cyklostezkami bez širšího konceptu a hlavně projednání s příslušnou městskou částí, která by mu ráda pomohla najít vhodnější řešení.“ A to prosím říká starosta v situaci, kdy magistrát realizuje celoměstskou koncepci páteřních cyklotras a kvůli rozhodnutí městské části ji vede objížďkou mimo stanovenou koncepci. Ano, takto se skutečně realizují věci bez širšího konceptu. 

Těžko říct, zda se starosta kvůli cyklistům vrhne nyní do vyjednávání s odborem dopravy Prahy 6 a policií a bude se je snažit přesvědčit, že je podle něj lepší variantou vedení cyklotrasy zobousměrnění ulice Na Břevnovské pláni. Bylo by to krásné, pokud by tomu tak bylo. Před dvěma lety jsem starostovi e-mailem po zveřejnění svého komentáře nabízel, že mu rád Prahu 6 ze sedla kola ukáži. Neodpověděl. Nabídka ale stále trvá, myšlena zcela vážně a seriózně.

Tento spor tak nemá vítěze. Magistrát realizoval cyklotrasu jinudy, než kudy ji původně realizovat chtěl. Starosta Ondřej Kolář (TOP 09) zase získal cyklopruh na „radiále“, který vůbec nechce. Cyklisté, kteří jezdí po Bělohorské, mají sice 500 metrů dlouhý cyklopruh a v opačném směru Bus-Cyklo-IZS-MP pruh, ale ve zbytku ulice vůbec nic a ti, co chtějí jet po cyklotrase A15 mimo rušný provoz, tak nadále budou jezdit nelegálně v protisměru ulicí Na Břevnovské pláni. Což snad nemůže být ani pozitivní výsledek pro ty úředníky nebo policisty, kteří odmítají danou ulici zobousměrnit. O něco lepší situaci má snad těch pár lidí, kteří chtějí jezdit bez výjimky podle předpisů a zase v co nejméně v rušném provozu. Těm přibyl na Bělohorské cyklopruh.

V protisměru jedoucí cyklista. V roce 2012 se s Google autem nesrazil.

Virtuální projížďka po proznačené trase A15

Začínáme na západě v Žalanského ulici. Zde ve stoupání přibyl ochranný cyklopruh.

Krátká odbočka: cyklostojany u Lidlu ve Slánské ulici. Jiné supermarkety by se sem měly jezdit učit. Třeba nedaleký Kaufland.

Čistovická. Tady jsme ještě na Praze 17, takže cykloobousměrka bez cyklopruhu není problém. (historické foto – Václav Kříž).

Vítejte na Praze 6 – odbočte vlevo na Bělohorskou.

Začátek hezky v provozu.

Cyklopruh.

Kolem zastávky je to stísněné, takže po piktokoridoru.

A na závěr skrz řazení před křižovatkou bez cykloopatření a pak opět doprava do bočních ulic.

Před Kauflandem došlo k legalizaci průjezdu po chodníku. Škoda, že značka pro společnou stezku pěších a cyklistů není přímo u nájezdu na chodník, ale vyžádala si sloupek navíc a ještě v místě, kde je vysoký obrubník a žádný nájezd tam není. Navíc tady by byl asi vhodnější režim chodníku s povolenou jízdou cyklistů, případně jeho rozšíření.

Ti co nechtějí přes parkoviště Kauflandu, mohou obchoďák objet po maltové stezce.

Přesmyk z mlatové stezky kolem Kauflandu na cyklostezku.

Kaufland by se mohl, co se stojanů týče, inspirovat nedalekým Lidlem.

Zatím se zdá být populárnější značka u vchodu.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. A to má mít Prahu 6 v rukou ta progresivní část TOPky, ach jo. (jinak to s tou radiálou vůbec nedává smysl, jak je tam to zúžení u tramvajové zastávky, tak tam dva pruhy mezi ní a konečnou tramvaje vůbec nedávaly smysl, což vím i z toho, že jsem tam docela jezdíval autem).

  2. Hezky a výstižně popsaná realita dnešní Prahy. Desetitisíce cyklisty tam sice projeli bezpečně a nelegálně v protisměru, na všech ostatních trasách cyklisté již bourali, ale ve jménu bezpečnosti legalizaci Na Břevnovské pláni nelze povolit a integrační opatření (zvyšující bezpečnost a plynulost) do provozu nepatří…

    A když už se legalizuje chodník, který na cyklostezku nemá normové parametry, tak dáme značku hned za kritické místo (díky bohu za to, pravda), i když následujících 20 metrů k nejbližšímu sjezdu má stejné technické parametry. Vlastně lepší – není tam zeď.

    Proč se ale pak lidé v metru rozčilují, že cyklista má jezdit na kole po ulici, a ne s kolem v metru?

    Na druhou stranu – je to vlastně posun správným směrem na dvou frontách naráz. Teď už stačí jen zobousměrnit Na Břevnovské pláni aby měla smysl chráněná cyklotrasa a domalovat cyklopruhy až k Malovance, aby mělo smysl řešení v provozu. Takže vlastně je to skvělý začátek, ne?

  3. Pro doplnění: v Kauflandu jsou další stojany v suterénu v garážích, napravo od vchodu.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Na kole vedle sebe 5

Jízda na kole ve dvou vedle sebe. Pro některé u nás důvod k nenávisti vůči..více

Zenklova podrobně: dá se vyjet, ale páteřka to není 6

Zenklova ulice je v generelu uvedena jako koridor páteřní cyklotrasy A42. Letos probíhala rekonstrukce tramvajové..více

Muzejní oáza 12

Jednou z doprovodných akcí ke stoletému výročí Československa bylo i otevření zrekonstruovaného prostoru mezi starou..více

Cyklotrasy na Albertově: neúspěch koordinace IPRu 10

Rekonstrukce tramvajové trati v Nuselském údolí byla příležitostí k rozsáhlé přestavbě uličního profilu. Jednalo se..více

Nové elektrokoloběžky, staré otázky 27

První měsíc s malými elektrokoloběžkami Lime-S přenesl vzrušenou zahraniční debatu i do naší malé metropole. Novinka..více

Proznačení trasy A2 na Praze 1 20

Dalším segmentem hlavní povltavské cyklotrasy A2, který byl letos proznačen, je úsek na Praze 1...více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Mašek: Muzejní oáza

    Zatím jsem se v prostoru mezi novou a starou budovou NM pohyboval pěšmo a pro pěšího je to určitě plus.…

  • Pavel Mašek: Zenklova podrobně: dá se vyjet, ale páteřka to není

    Když jsem tam projížděl poprvé, jel jsem z kopce, tak jsem měl smůlu, že za deště. Pěkně mi to klouzalo,…

  • Pavel Mašek: Na kole vedle sebe

    Já celý život podporuji jízdu dvou cyklistů vedle sebe, jsou i silnice dostatečně široké, kde můžou jet vedle sebe tři…

webdesign by 2046
↑ nahoru