Jak by mohla vypadat integrace na Podolském a Rašínově nábřeží

Cyklostezka plná bruslařů, vedení kola po chodníku Vyšehradského tunelu, náplavka ucpaná davy lidí. A nábřeží prakticky ve stejném stavu jako před deseti lety. Ne, podmínky na páteřní trase A2 v historickém centru se rozodně nelepší. A přitom by šlo udělat poměrně málo a hned by byl komfort jízdy na kole po nábřežní komunikaci podstatně vyšší.

Stačí doplnit potřebná integrační opatření, v podobě blízké tomu, co vzniklo třeba na Nábřeží Edvarda Beneše. Kde jinde je zájem na cyklistické dopravě tak velký, že může souvislou integraci ospravedlnit lépe než na nejfrekventovanější pražské cyklotrase?

Nemusí se zrovna překládat tramvajové koleje, i s malými opatřeními se dá dosáhnout velkého výsledku. Je to přece tak prosté: vyhrazené a ochranné cyklopruhy tam, kde má pruh víc než 3,75 metru na šířku. A tam, kde je pruh užší, se namaluje piktokoridor navádějící cyklisty do obvykle bezpečné pozice. Jistěže tím nezískáme souvislou jízdu mimo automobilový provoz, ale v části úseků se tím cyklistům uleví a možná i někdy mírně odpomůže od jízdy v tramvajových kolejích, která je teď na Rašínově nábřeží tou hlavní discipínou.

Ne, nemíním to projektovat. Ale načrtl jsem do několika obrázků, jak by taková integrace na Podolském a Rašínově nábřeží směrem do centra mohla vypadat. A prosím o shovívavost v tom smyslu, že decimetry od parkujících aut jsem při malování zrovna neměřil.

Podolské nábřeží směrem k Vyšehradské skále. Sem se ochranný cyklopruh vejde vedle parkujících aut naprosto spolehlivě.

Pod Vyšehradem se vejdou dokonce i vyhrazené cyklopruhy.

Ochranný cyklopruh by mohl vzniknout i v tomto místě Rašínova nábřeží před Výtoní.

Kde se nevejde ochranný cyklopruh, stačí piktokoridor. Širší prostor je před křižovatkou a v ní, ochranný cyklopruh tu pomůže nasměrovat vozidla předjíždějící cyklisty.

Za Výtoní začínají být pruhy nepříjemně úzké. I bez změny obrub zde ale určitě má smysl umístit piktogramy upozorňující, že cyklisti už dávno nejezdí jen po náplavce. A pokud by se povedl malý zázrak v podobě posunutí obrub zhruba o půl metru vpravo, bude tu místo na ochranný cyklopruh, kterým předjedete i ranní kolonu jako nic. Trik s posunutím obruby až k lampám je možné použít i dále, a praktická šířka chodníku se tím nesníží.

Za Palackého náměstím je zase kousek, kde se ochranný cyklopruh snese. Místa je tu na něj dost – a současně je tu ještě dost dlouho příliš málo místa na auta ve dvou řadách vedle sebe.

Tam, kde už stojí vedle sebe dvě auta v kolonách, stojí za to alespoň na cyklisty upozornit piktokoridorem.

V úsecích, kde kolony vždycky nestojí, ale šířka pruhu nedovoluje bezpečně cyklistu předjet, patří piktogram zhruba do středu pruhu.


Lze namítnout, že mi najednou nevadí, že by takto udělaná opatření nebyla souvislá, jak by si člověk přál? Odpověď je, že ve chvíli, kdy není integrace v místě silného cykloprovozu prakticky žádná, je i kolísavě kvalitní opatření pokrokem. Po Rašínově nábřeží jezdí už dnes denně stovky až tisíce cyklistů, kterým by podobná opatření pomohla. Těm, kteří jedou zbytečně po chodníku, ukážou, kde se mají pohybovat. A ještě jedna výhoda: místa, kde je jízda na kole problémová integrace neintegrace, jsou dneska skryta tím, že na Rašínově nábřeží a v okolí není integrace téměř žádná. Když se namaluje maximum, uvidí tam problémová místa naprosto každý – což je první předpoklad pro začátek jejich řešení.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Pěkné vizualizace, určitě by to pomohlo i v tom, že bych se nemusel s řidiči hádat o to, jestli mám jet po náplavce.

  2. V Podolí v pátek PČR posílala cyklisty na smíšenou stezku (u plaveckého bazénu). Nový ochranný cyklopruh vzniká u úřadu MČ P10 ve Vršovické ulici ve stoupání od zastávky Koh-i-noor, pravděpodobně ke křížení s ulicí Kodaňská. Navazuje tak na BUS pruh v zastávce Koh-i-noor a nahrazuje cyklopiktogram, který zde byl vyznačen. Značení povrchu ulice nebylo v celé délce, zatím není zcela dokončen nový povrch komunikace.

  3. Na fotce rasinovo_1 cyklopruh navádí do pravého pruhu a není zjevné, jak pokračovat rovně. Osobně tam mám podobný problém i dneska (nechám se vytlačit doprava a pak se těžko zařazuje).

  4. Je smutné že se řeší pěší zóny v centru a přitom dlouhodobě neúnosný stav smíšené cyklostezky centrum – Modřany (- Zbraslav) nikdo neřeší. Každý rok je to horší. Minulý týden jsem tam viděl záchranku – nevím jestli šlo o kolizi chodce a cyklisty ale nedivil bych se. Tam by měl už být oddělený pruh pro cyklisty od pěších v celé délce – jak je to v západních zemích běžné. Hustota provozu je tam dostatečná aby se to dalo zdůvodnit i před těmi zabedněnci.

  5. Tomáš M: Jak to myslíte, že PČR posílala v Podolí cyklisty na smíšenou stezku? Já měl za to, že zákon o provozu platí „od obruby k obrubě“. Že je něco za zelení (Vltavou, za hory a za doly), je irelevantní. Navíc vyhláška jde jednoznačně nad rámec zákona.

    Byla to dopravka? A pokutovali?

  6. David: Jel jsem po smíšené směr Braník. Cyklista jedoucí s IAD byl hlídkou PČR (pravděpodobně měření rychlosti) naveden na chodník před nás, ještě přejížděl přes ten zelený pás oddělující silnici a chodník. Jinak než, že ho z pozemní komunikace vykázali si představit nedokážu.

  7. Jedna: Díky za koment, však neprojektuju. Tohle je na dořešení, pruh by se měl asi pak rozplynout spíš v levém než v pravém a přejít na piktokoridor.

  8. No… škoda, že se to právě teď nerealizuje, když už to mají od tunelu až na Palačák rozkopané…

  9. Ale zejména díky Markovi je to snad nakreslené tak, že to podstatné dolepit půjde. Díky!

  10. Vsadím svoje želvovinové pero, že by cyklopruh byl často zabraný vozidly s motorem, která už tu dnes stojí buď zcela na chodníku nebo půl chodník, půl vozovka. Jednou jsem měl tu možnost být celý den pracovně na této ulici a za celý den jsem tu neviděl od MP ani PČR tuto situaci řešit. Sice to byl jeden pobyt, ale myslím, že celý pracovní den je dostatečný vzorek pro názor.

Další z rubriky

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Patočkova: cyklopruh na radiále s odstupem času 4

Na podzim 2017 se mediálním prostorem prohnala kauza vyznačování ochranného cyklopruhu během rekonstrukce povrchu Patočkovy..více

Bikesharing: parkování bez stanic 14

Sdílená kola Freebike již přes měsíc brázdí ulice Prahy a s nimi začalo opět probublávat..více

Snižují pruhy pro kola bezpečnost cyklistů? 4

Rádio Wave zveřejnilo článek prezentující výsledky australské studie, podle které na komunikacích s cyklopruhy předjíždějí..více

Jak mne srazilo auto 53

V úterý 30. dubna mne v ulici Na Dolinách srazil řidič předjíždějícího auta. Analýzu dopravní..více

Výběr z dubnové cyklokomise 18

Průběh dubnové cyklokomise byl značně nevyvážený. Podstatné věci typu informací o průběhu přípravy investičních akcí,..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru