Jak by mohla vypadat integrace na Podolském a Rašínově nábřeží

Cyklostezka plná bruslařů, vedení kola po chodníku Vyšehradského tunelu, náplavka ucpaná davy lidí. A nábřeží prakticky ve stejném stavu jako před deseti lety. Ne, podmínky na páteřní trase A2 v historickém centru se rozodně nelepší. A přitom by šlo udělat poměrně málo a hned by byl komfort jízdy na kole po nábřežní komunikaci podstatně vyšší.

Stačí doplnit potřebná integrační opatření, v podobě blízké tomu, co vzniklo třeba na Nábřeží Edvarda Beneše. Kde jinde je zájem na cyklistické dopravě tak velký, že může souvislou integraci ospravedlnit lépe než na nejfrekventovanější pražské cyklotrase?

Nemusí se zrovna překládat tramvajové koleje, i s malými opatřeními se dá dosáhnout velkého výsledku. Je to přece tak prosté: vyhrazené a ochranné cyklopruhy tam, kde má pruh víc než 3,75 metru na šířku. A tam, kde je pruh užší, se namaluje piktokoridor navádějící cyklisty do obvykle bezpečné pozice. Jistěže tím nezískáme souvislou jízdu mimo automobilový provoz, ale v části úseků se tím cyklistům uleví a možná i někdy mírně odpomůže od jízdy v tramvajových kolejích, která je teď na Rašínově nábřeží tou hlavní discipínou.

Ne, nemíním to projektovat. Ale načrtl jsem do několika obrázků, jak by taková integrace na Podolském a Rašínově nábřeží směrem do centra mohla vypadat. A prosím o shovívavost v tom smyslu, že decimetry od parkujících aut jsem při malování zrovna neměřil.

Podolské nábřeží směrem k Vyšehradské skále. Sem se ochranný cyklopruh vejde vedle parkujících aut naprosto spolehlivě.

Pod Vyšehradem se vejdou dokonce i vyhrazené cyklopruhy.

Ochranný cyklopruh by mohl vzniknout i v tomto místě Rašínova nábřeží před Výtoní.

Kde se nevejde ochranný cyklopruh, stačí piktokoridor. Širší prostor je před křižovatkou a v ní, ochranný cyklopruh tu pomůže nasměrovat vozidla předjíždějící cyklisty.

Za Výtoní začínají být pruhy nepříjemně úzké. I bez změny obrub zde ale určitě má smysl umístit piktogramy upozorňující, že cyklisti už dávno nejezdí jen po náplavce. A pokud by se povedl malý zázrak v podobě posunutí obrub zhruba o půl metru vpravo, bude tu místo na ochranný cyklopruh, kterým předjedete i ranní kolonu jako nic. Trik s posunutím obruby až k lampám je možné použít i dále, a praktická šířka chodníku se tím nesníží.

Za Palackého náměstím je zase kousek, kde se ochranný cyklopruh snese. Místa je tu na něj dost – a současně je tu ještě dost dlouho příliš málo místa na auta ve dvou řadách vedle sebe.

Tam, kde už stojí vedle sebe dvě auta v kolonách, stojí za to alespoň na cyklisty upozornit piktokoridorem.

V úsecích, kde kolony vždycky nestojí, ale šířka pruhu nedovoluje bezpečně cyklistu předjet, patří piktogram zhruba do středu pruhu.


Lze namítnout, že mi najednou nevadí, že by takto udělaná opatření nebyla souvislá, jak by si člověk přál? Odpověď je, že ve chvíli, kdy není integrace v místě silného cykloprovozu prakticky žádná, je i kolísavě kvalitní opatření pokrokem. Po Rašínově nábřeží jezdí už dnes denně stovky až tisíce cyklistů, kterým by podobná opatření pomohla. Těm, kteří jedou zbytečně po chodníku, ukážou, kde se mají pohybovat. A ještě jedna výhoda: místa, kde je jízda na kole problémová integrace neintegrace, jsou dneska skryta tím, že na Rašínově nábřeží a v okolí není integrace téměř žádná. Když se namaluje maximum, uvidí tam problémová místa naprosto každý – což je první předpoklad pro začátek jejich řešení.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Pěkné vizualizace, určitě by to pomohlo i v tom, že bych se nemusel s řidiči hádat o to, jestli mám jet po náplavce.

  2. V Podolí v pátek PČR posílala cyklisty na smíšenou stezku (u plaveckého bazénu). Nový ochranný cyklopruh vzniká u úřadu MČ P10 ve Vršovické ulici ve stoupání od zastávky Koh-i-noor, pravděpodobně ke křížení s ulicí Kodaňská. Navazuje tak na BUS pruh v zastávce Koh-i-noor a nahrazuje cyklopiktogram, který zde byl vyznačen. Značení povrchu ulice nebylo v celé délce, zatím není zcela dokončen nový povrch komunikace.

  3. Na fotce rasinovo_1 cyklopruh navádí do pravého pruhu a není zjevné, jak pokračovat rovně. Osobně tam mám podobný problém i dneska (nechám se vytlačit doprava a pak se těžko zařazuje).

  4. Je smutné že se řeší pěší zóny v centru a přitom dlouhodobě neúnosný stav smíšené cyklostezky centrum – Modřany (- Zbraslav) nikdo neřeší. Každý rok je to horší. Minulý týden jsem tam viděl záchranku – nevím jestli šlo o kolizi chodce a cyklisty ale nedivil bych se. Tam by měl už být oddělený pruh pro cyklisty od pěších v celé délce – jak je to v západních zemích běžné. Hustota provozu je tam dostatečná aby se to dalo zdůvodnit i před těmi zabedněnci.

  5. Tomáš M: Jak to myslíte, že PČR posílala v Podolí cyklisty na smíšenou stezku? Já měl za to, že zákon o provozu platí „od obruby k obrubě“. Že je něco za zelení (Vltavou, za hory a za doly), je irelevantní. Navíc vyhláška jde jednoznačně nad rámec zákona.

    Byla to dopravka? A pokutovali?

  6. David: Jel jsem po smíšené směr Braník. Cyklista jedoucí s IAD byl hlídkou PČR (pravděpodobně měření rychlosti) naveden na chodník před nás, ještě přejížděl přes ten zelený pás oddělující silnici a chodník. Jinak než, že ho z pozemní komunikace vykázali si představit nedokážu.

  7. Jedna: Díky za koment, však neprojektuju. Tohle je na dořešení, pruh by se měl asi pak rozplynout spíš v levém než v pravém a přejít na piktokoridor.

  8. No… škoda, že se to právě teď nerealizuje, když už to mají od tunelu až na Palačák rozkopané…

  9. Ale zejména díky Markovi je to snad nakreslené tak, že to podstatné dolepit půjde. Díky!

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Slasti zimního cyklisty 29

Zimní sezóna se v Praze vlivem kombinace tepelného ostrova a postupující klimatické změny mění dlouhodobě..více

Dává rušení projektů stezek na Praze 8 smysl? 47

Praha 8 v minulém volebním období podporovala cyklistickou dopravu. Činila tak ale poněkud kostrbatě. V..více

Na kole vedle sebe 5

Jízda na kole ve dvou vedle sebe. Pro některé u nás důvod k nenávisti vůči..více

Zenklova podrobně: dá se vyjet, ale páteřka to není 6

Zenklova ulice je v generelu uvedena jako koridor páteřní cyklotrasy A42. Letos probíhala rekonstrukce tramvajové..více

Muzejní oáza 12

Jednou z doprovodných akcí ke stoletému výročí Československa bylo i otevření zrekonstruovaného prostoru mezi starou..více

Cyklotrasy na Albertově: neúspěch koordinace IPRu 10

Rekonstrukce tramvajové trati v Nuselském údolí byla příležitostí k rozsáhlé přestavbě uličního profilu. Jednalo se..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Jan Herda: Slasti zimního cyklisty

    Ad test - Marathon a laboratorní test odporu oproti hladkému cosi, to bohužel úplně neplatí na hrbatém asfaltu, kostkách, udusané…

  • újezďák: Slasti zimního cyklisty

    byl zmíněn tlak, hodně lidí jezdí po městě na moc natlakovaných pláštích aby byli rychlejší a pak se diví…

  • DJ: Slasti zimního cyklisty

    @Pavel Mašek: troufám si tvrdit, že ne, vzorek to hlavní není. Podívejte se na toto srovnání až na směs identických…

webdesign by 2046
↑ nahoru