Fotoalbum z For Bikes 2018

Po prvním dni For Bikes nabízíme výběr fotografií se stručným komentářem. Co jsme viděli? Nákladní elektrolongtail, prezentaci Prahy a novou městskou cyklomapu. Veletrh je otevřen až do neděle 16 hodin.

Před letňanským výstavištěm tentokrát chybí stojany z oplocenek, takže přijedete-li na cyklistický veletrh na kole, přivážete si ho „na Pražáka“ k reklamnímu panelu.

Neavizovanou součástí pátečního programu byla tisková konference za účasti národního cyklokoordinátora, náměstka SFDI, zástupce ministerstva dopravy a předsedy Asociace cykloměst. Mluvilo se o tom, že Česko má jistý institucinální rámec na podporu cyklodopravy, a o nové legislativě.

Veletrh zabral tentokrát šest hal, stánky byly rozlehlé, konjuktura se projevuje.

Trendy ve sportovních kolech nejsem schopný postihnout. Je ale zřejmé, že jako tomu bylo před deseti lety u elektrokol, v posledních letech expandují koloběžky, firem každoročně přibývá (Morxes).

Městská mobilita nebyla zrovna zřetelná, ale kdo hledal, našel. Klasické městské kolo má mezi horskými speciály schované skoro každý (KTM).

Přednost se ale dávala elektrickému provedení (Apache).

Některá elektrokola docela klamou tělem (Crussis).

Vyčnívaly ale spíše atypické kousky (Cyklospeciality).

Rozhodně se na to ale pěkně kouká (Manta bikes).

Zpět k seriózním kouskům. Představenou novinkou je nákladní longtail Bicicapace, který prezentovala břeclavská Cyklosféra. Společnost se zaměřila spíše na firemní a veřejnou klientelu, takovýto longtail ale může využít i rodina.

Hledali-li jste něco, co v Česku ještě nebylo, tak je to toto „jednostopé SUV“ od Terna. Středový motor Bosch, dva sloty pro baterie a cena srovnatelná s lepším ojetým automobilem. Téhle věcičce se budeme ještě podrobněji věnovat.

Mezi prezentacemi veřejných institucí vyčníval rozlehlý stánek hlavního města Prahy.

Zábavným lákadlem je možnost virtuální projížďky po cyklostezkách třech evropských měst. Prahu určitě poznáte, další dvě prozrazovat nebudu. Vyzkoušel jsem, a je to docela legrace. Kola, na kterých si to můžete vyzkoušet, jsou úmyslně obyčejná. Co byste také pro pojíždění po městě chtěli?

Čistou stopou Prahou prezentují hrdě pracovníci odboru Rozvoje a financování dopravy. K letákům, které vám pomohou pojmout základy městské mobility, ještě letos přibude další materiály v podobě videí. Hlavním výstupem začátku sezóny je ale nová cyklomapa:

Po experimentu s podrobnějším „atláskem“ se mapa vrátila k měřítku 1:35 000, oproti předchozí mapě v tomto měřítku byla ale zásadně vylepšena. Chcete vidět, jak vypadá uvnitř? Tak to si pro ni budete muset dojít. Nebo si počkat na podrobnější článek.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. jednostopé SUV za 4000 eur v základu :) Pro mladou rodinu jako dělané :)
    Kolik to tak asi váží ? 33 kg ? :)

  2. Chvíli jsem přemýšlel proč by se kolo za 100 000 kč v základním vybavení a použitelné zhruba 1/2 roku mělo vůbec srovnávat s hypotékou na barák a přišlo mi to jako už je trošku moc účelovka :)

    Ale za chvíli mi došlo proč jsi to řekl, ono zvednout takové kolo musí spíš dva lidi a tak se přímo nabízí hypotéka na domek, kam člověk dojede “ po rovině“ až do megagaráže pro dvě auta, tam se prostě jedno takové kolo “ pro dobrou věc a jako zápalná oběť dobrému svědomí“ vedle dvou aut klíďo vleze :), vlekat ho někde do činžáku, kde je kolárna buď ve sklepě, nebo v podstatě v prvním podlaží nebo dokonce po dvojích schodech do vnitrobloku je určitě logisticky moc náročné :D

  3. No a kolik vaši rodinu stálo toto konkrétní elektrokolo, jestli se mohu zeptat :)? Ne snad těch 100,000 ?

    No a reagoval jsem na příměr k dvou autům a hypotéce, my jsme tři dospělí a 2 stále ještě děti i když jeden už k dospelosti nemá daleko, nu a kupodivu máme pořád jen to jedno auto už od roku 2005 a na kolech najedeme dohromady, většinově po městě a okolí řekněme 2-2,5x víc než autem po celé Evropě . Dvě auta jsme nikdy nepotřebovali a jak říkám, cenu bydlení bych do toho vůbec netahal, ale když máš tu potřebu :)

  4. Zdravím, nabízím video z letošního veletrhu v části Výstavovatelé a prodejci.

    https://youtu.be/PYkD3XLNbNA

    Ješte bude conevidět další video pod názvem FORBIKES 2018 Doprovodný program

  5. Správně, mladá rodina si má koupit barák za úspory … nejlépe rodičů:-). Že jsou auta zhoubou našeho světa jsem už pochopil, ale že se to rozšíří i na hypošky na bydlení jsem fakt nečekal:-).

  6. Podle mě vyjde levněji bydlet v nájmu ve městě než v satelitním domečku za městem na hypotéku (po započtení všech nákladů). Každopádně lidé bydlící ve městě znamenají pro to město a jeho obyvatele výrazně menší zátěž než lidé denně dojíždějící.

  7. Na Forbikes jsem sice letos nebyl, ale při pohledu na ta kola s nějakými 20″ plášti nechápu, že si to někdo do „hrbaté Prahy“ koupí. To strašně drncá, řetěz snad 10cm nad povrchem pěkně „v cákající vodě“, rozvor že to pořádně nezatočí, posed a la paní radová (jak na tom dokážete jet do kopce když se nedá zapřít do řídítek??? – asi se počítá že každej jezdí s motorem) nebo váha jak poznamenal újezďák – a to má tahat 60letá paní do patra po úzkých schodech?

    Sorry ale jediné dobré kolo do Prahy je ten starý bikový Author :-D teda aspoň přidat zadní blatník.

  8. Jan Herda: Jestli se nepletu, tak alespoň ty nemotorizované longtaily jsou 24″. A to je na Prahu s tlustými plášti v pohodě. Zatáčí se s tím naprosto bez problému, mám s longtaily něco najeto. A ne, takováhle kola se do schodů prostě netahají. Ta se vozí výtahem (v malém výtahu se postaví na zadek).

  9. Vlákno … ale no tak … takhle obecně je ta diskuze přece úplně nesmyslná. Mne jen zaujalo, že taková ptákovina v diskuzi vůbec padla.

  10. Vlákno to je právě ten spor, někomu přijde levné platit polovinu mzdy za to aby bydlel v cizím majetku a někomu to přijde jen jako dočasné řešení a „spalování peněz“.
    Navíc ne všichni lidé bydlí v “ satelitech“ a domečcích někde daleko za Prahou uprostřed nikdy-nikde-nic-ničeho.

    V českých poměrech chápu nájem jako dobré řešení pro mladé, kteří se nechtějí vázat a jsou ochotni za tento luxus dobře zaplatit.

    Uvidí se, osobně si myslím, že nájemné kterého se dočkáme do pár let bude při těch platech jakžtakž snesitelné jen u malých bytů nevhodných pro normální rodinu.

    Byty pro mou rodinu, kde by se nás vešlo 5 a mohli jsme tam standardně* , žít přijdou v Praze už dnes o hodně dráž než průměrná hypotéka z doby, kdy jsem si bral .

    * za standart pokládám jednoduše přístupné místo pro 5 -7 kol , samostatný pokoj pro rodiče i děti a prostor, kde mi nedupe někdo nad hlavou :) řekněme nad 90 metrů2, lokace od práce +- do jedné hodiny jízdy na kole ( což splňuji). Bydlíval jsem v prostoru Krymské, dneska bych se tam spolehlivě zbláznil :) a děti by tam byly naprostí chudáci…

  11. Je potřeba k tomu připočíst časové ztráty vzniklé cestováním a vyděláváním na cestování. Někteří lidé jezdí několik let do práce, aby si vydělali na cestovní náklady a auto, kterým do té práce jezdí. Nicméně, je to jejich věc.
    Jde tu spíš o náklady a negativní externality, které dojíždějící uvalují na obyvatele města, což už není jejich věc a ostatní jim do toho můžou mluvit. Vesničané jsou v Praze vítáni, jejich auta nikoliv.

  12. vlákno … ale VF nepsal nic o hypošce za domek někde uprostřed polí u Roudnice. Psal o „baráku na hypotéku“. Což může být klidně vila na Ořechovce:-).

    Jinak konstatování … „Vesničané jsou v Praze vítáni, jejich auta nikoliv.“ … je ve skutečnosti „Vesničany v Praze vlákno vítá … „. Protože já z nich samozřejmě nejsem nijak na větvi, ale chápu, že z mnoha oblastí je VHD do Prahy vskutku na pytel a možnosti nechat to auto na kraji … na rozumně umístěném P+R … jsou takové jaké jsou.

    Prostě ti lidé nedojíždí do Prahy jen tak z plezíru (já taky nejezdím do do centra do háku protože se mi to tam tak strašně líbí) a v řadě případů je to auto prostě optimální volba. Řešením ale rozhodně není jim říkat ať si najdou práci doma ve vsi, nebo jim nadávat … v lepším případě … že sem nejedou nějakou VHD, když zrovna ta z jejich směru stojí za dvě věci. Pokud totiž má VHD odpovídající kvalitu, tak je využívána opravdu velmi … když například občas jedu před devítkou vlakem z Roztok, tak většinou už na stojáka. Ostatně i kombo 340/350 je min od Tyršáku na stojáka také, a to často fest natěsno. Pokud ale tu kvalitu nemá, tak to jednak není vina dojížděčů, jednak se neleze divit tomu, že sednou do toho auta.

  13. MM: „z mnoha oblastí je VHD do Prahy vskutku na pytel“. Ano, je na pytel a bude na pytel, v některých oblastech i když se zkapacitní příměstská železnice a vybudují přestupní uzly a B+R a P+R kolem Prahy. A to jsme u těch hypoték, nikdo nenutil tyto lidi kupovat si bydlení v oblastech, kde je VHD na pytel, pokud se tam odstěhovali a všechno ostatní si nechali v Praze, tak byla jejich vědomá volba, že cesty budou řešit autem. Vždycky mají možnost vrátit se do města a řešit práci, nákupy a ostatní věci v oblastech, kde skutečně bydlí a kde je VHD efektivní a dostatečně komfortní i rychlá.

  14. “ … nikdo nenutil tyto lidi kupovat si bydlení v oblastech, kde je VHD na pytel … “ … samozřejmě že ne … teda krom pohledu na výpis z účtu:-).

    „Vždycky mají možnost vrátit se do města a řešit práci, nákupy a ostatní věci v oblastech, kde skutečně bydlí a kde je VHD efektivní a dostatečně komfortní i rychlá.“ … v průměru za 70 kolíků za metr:-))).

    Prostě takový vzkaz … když nemáte na bydlení v Praze, tak sem nelezte. Taky názor. Nicméně já jsem právě za tyhle názory právě tady docela rád:-).

    Navíc by bylo fajn tuhle tezi razit i obecněji, nejen v rámci Prahy. Myslím, že českému venkovu by to vyloženě prospělo:-))). Tahle diskuze začíná být docela legrace:-).

  15. Na bydlení v Praze dosáhne v podstatě každý, jen to nebude vlastní bydlení.
    Suburbanizace postoupila ale už tak daleko, že ani to nevyřeší všechno. Šanci vidím akorát v zastavení nákladných silničních staveb a přesměrování investic do rozvoje centrálního železničního uzlu a příměstských železnic, protože jejich zapojení je zatím naprosto směšné.
    http://poladprahu.cz/cs/clanek/79/pocet-dojizdejicich-stredocechu-stale-stoupa

  16. Problém je širší.
    Zkvalitnění VHD které přináší problémy, dříve neznámý pojem a dnes už známá věc.
    Typická je v tom právě železnice.
    Budu hovořit z osobní zkušenosti 20 let bydlení na Praze 9, aby zase někdo neměl dojem, že bydlím kdesi na východě.

    Všimněte si linie rozšíření bydlení směrem na východ od Prahy, povšechně sleduje železniční trasy protože nabízí “ VHD dopravu za 20-45 minut do centra Prahy. Pro formu jedná se o tratě na Kolín( jízdní doba do hodiny, po trase směr Praha příslušně méně) Nymburk (jízdní doba okolo 45 minut) nebo Benešov ( také do hodiny).

    Pro zjednodušení budu mluvit jen o trase na Kolín, postupným „zlepšováním vlakové obslužnosti“ měst jako je Ostrava , Pardubice a Brno se prodlužuje jízdní doba příměstských vlaků z Klánovic ( z jiných obcí po trati) , konkrétní oficiální čas je nyní 26 minut do centra, tedy o celých 10 minut víc, než byla délka jízdy v době zavedení linky „S“, důvod je skoro vždy stejný “ zpoždění je zaviněno předjížděním vlaku vyšší kvality“.

    Jinými slovy lidi, kteří se nastěhovali do místa s doslova vynikající dopravní obslužností se díky “ vyšší kvalitě VHD“ dostávají na „vedlejší kolej“ zájmu což se odráží na zpožděních. Zpoždění do pěti minut se nehlásí, zpoždění 10-15 minut je na ceduli označeno 5 minut, dnes jsem jel z Klánovic na Hlavák 35 minut. tedy prakticky o polovinu déle než je grafikon a prakticky 2,33 x déle než trvala cesta před 10 roky.
    Vlaky jsou narvané a na trať se jich prostě víc nevejde.

    Důvody jsou jasné,soustavné a naprosto debilní zvyšování dopravní obslužnosti vzdálených měst, které jim odsává pracovní sílu.
    Zvyšování kvality “ jejich jízdy“, tedy třeba ono slavné “ zrychlování trati na Kolín, které blokuje kapacitu trati už cca 10 let ( i díky panu Kunžvartovi, který do toho sype písek kvůli ochraně přírody).

    Výsledek, lidi kteří se naprosto rozumně nastěhovali do vzdálenosti, kterou v Praze přejede metro za 33 minut ( třeba černý most Butovice 21 km minut a jezdili do práce 16-20 minut mají najednou 2x delší dojezdový čas jen kvůli tomu, že železnice “ má zelenou“ .

    Mě to osobně nevadí, dojedu si na obyčejném kole bez poladěného motoru, ale věřím, že spoustu lidí prodloužené časy a totálně narvané vlaky obloukem zase hodily do aut. Zkuste si ráno v Počernicích nebo Kyjích ( tedy na žádné vesnici) nastoupit do vlaku na Hlavák a uvidíte to sami, co je to „zkvalitněná VHD“

  17. újezďák 10.04.2018 – 12:36 napsal:
    Než se to tady ukáže, budeš si muset chvilku počkat…. já vím uteklo mi to slova to slovo začínající na d a končící na ní :) ale stojí to za to v době, kdy se z hradu mluví … sem a …. tam ?

  18. V podstatě každý :)
    No už dlouho jsem se tak nezasmál, ale jom naprostá pravda dosáhne akorát už mu nezbude ani na to, aby si koupil elektrokolo :D
    No a samozřejmě to bydlení na který každý dosáhne je určitě nejlepší v místech s nejvyšší kvalitou VHD a života vůbec :D

    No a centrální železniční uzel má takový plán, takovou “ železnicoblanku“ k podtunelování půlky Prahy a bude stát takové peníze a pořád nevyřeší to hlavní problém, že kapacity tratí směrem k “ uzlu“ jsou už dávno naplněné a stavbám těch nových tratí (za) brání lidé kteří chtějí prostě kvalitní VHD, chtějí tu železnici ale ne zrovna tamtudy, ale jinudy …

  19. MM: „když nemáte na bydlení v Praze, tak sem nelezte. Taky názor.“

    A jaký je tvůj názor? Jestli jsem to pochopil správně, tak „když nemáte na bydlení v Praze, tak se odstěhujte za Prahu a ostatní se vám budou finančně (výstavba dálnic, dotovaná VHD) i zdravím (exhalace, hluk, prostor) skládat na dojíždění“? Přijde ti takový názor nějak podstatně lepší?

    > Navíc by bylo fajn tuhle tezi razit i obecněji, nejen v rámci Prahy.

    Já ji razím. Taky by se mi líbilo jezdit každou chvíli rychle a pohodlně do Brna. Ale nedomáhám se toho jako kdyby to byl nějaký můj nárok, na který se mi musí všichni ostatní složit.

  20. Tak samozřejmě Klánovice jsou na prvním místě na světě – těžko pochopit, že místo spojení do nich se „naprosto deb*lně“ zlepšuje spojení do takových řití, jako je Brno nebo Ostrava… :o)

  21. Lei : kásná účelovka díky za argument ….

    , prostě jsem si vybral trať kterou znám, protože vedle bydlím, stejně na tom jsou lidi v Úvalech, Tuklatech , Rostoklatech, Poříčanech atd ….

    Pravda je taková, že mluvím o tom, že kapacita této trati je naplněna a pokud lidé volají po rychlé dálkové trati, tak ať ji postaví….

  22. „Na bydlení v Praze dosáhne v podstatě každý, jen to nebude vlastní bydlení.“ … to rozhodně. Jde jen o to, jaké to bydlení bude.

    Jenda … můj názor je takový, že je prostě povinností moderního státu zabezpečit kvalitní příměstskou dopravu, pokud je po ní poptávka. Od toho ti lidé platí daně. Pokud toho není schopen, je zcela ok, že to ti občané řeší jak SAMI umí. Buštěhradku si asi v akci Z zrekonstruují dost těžko. A na slušnou dálnici do Brna se motoristům nemusí nikdo skládat. Na tu si v rámci všech daní a poplatků platí až až.

    Jinak, on ten problém má i druhou stranu, a to tu, že kdyby sem ti mimopražští nedojížděli, tak by nám bylo v řadě profesí docela ouvej.

    A je hezké že ji razíte. Blbé je, že kdyby ji zkoušeli razit v ČR všichni, tak máme plné vesnice lidí na dávkách, protože tam práce není a oni holt do těch měst v okolí kvůli té práci dojíždět musí. U škol, min od střední výše, to platí taky.

    Jinak pokud by šlo čistě jen o mně, tak jsem klidně pro návrat do starých dobrých časů … „mezi měšťany se původně počítali pouze ti obyvatelé měst, kteří v nich vlastnili nemovitosti a trvale tam žili.“. Samozřejmě spolu s tím, že Praha = maximálně Velká Praha z roku 1922 a šlus. To by byla sranda … a řev :-))).

  23. Podepisuju zkušenost s tratí Praha – Kolín – vlaky skutečně jezdí pomaleji než dřív, v Kyjích si skoro nesednu když jedu domů do Peček no a návaznost busu 223 je mimo špičku krásných 30 minut třeba, takže vyjde občas rychleji jít 3,5km do práce z nádraží pěšky :-) Aspoň že už vlaky jezdí v intervalu 30min až na Kolín, bývávalo po hodině! Nicméně Pečky – Kyje mimo špičku stále hodina když potřebuju na odpolední. Pár minut člověk neřeší, neb autem už to na východ stojí taky za pendrek :-( No a bude hůř … V dnešním svěžím JV větru jsem to ale celkem proklínal i na kole – si člověk nevybere. Bohužel při rozrůstání Prahy a množství lidí do ní dojíždějících bychom potřebovali záchytná parkoviště max v Úvalech/Horních Počernicích/Říčanech aby ten příjezd nekolaboval víceméně denně.

  24. MM: > můj názor je takový, že je prostě povinností moderního státu zabezpečit kvalitní příměstskou dopravu

    Já si zase myslím, že dotovaná doprava způsobuje např. problémy s životním prostředím.

    > A na slušnou dálnici do Brna se motoristům nemusí nikdo skládat. Na tu si v rámci všech daní a poplatků platí až až.

    Nope, spotřební, silniční daně, mýto atd. vystačí tak akorát na infrastrukturu, externality nikde.

    > A je hezké že ji razíte. Blbé je, že kdyby ji zkoušeli razit v ČR všichni, tak máme plné vesnice lidí na dávkách, protože tam práce není a oni holt do těch měst v okolí kvůli té práci dojíždět musí.

    A já chci zase pracovat v RedHatu v Brně, protože pražské IT firmy nerad, a chodit na meetupy do brněnského a ostravského hackerspace, a stát má povinnost zabezpečit mi každou půlhodinu letadlo, dup dup dup!

    Ten problém je minimálně z části způsoben právě tou levnou dopravou. Jak je možné, že není naprosto běžné mít telepresence, ale studenti na přednášky a zaměstnanci do kanceláří dojíždějí?

    Těmi měšťany jsem nepochopil co chcete říct, co to znamená být měšťan a jaké výhody by to mělo přinášet?

  25. To Jenda … pokud jste ryzí liberál a například jakékoli dotace do veřejné dopravy striktně odmítáte a zastáváte názor, že by tato měla být provozována čistě na komerčním principu, tak fajn. Já jsem pro. Založte si nějakou partaj a já vám to tam hodím. Slibuji a nedělám si srandu. Jen dejte vědět, až to bude aktuální.

    Do té doby holt budu mít pochopení pro ty, kteří od státu očekávají, že za jejich daně pro ně bude taky něco dělat.

    Nicméně vidět právě tady tezi, že dostupná a kvalitní VHD je zlo, je opravdu nečekané a osvěžující. To by si mohl třeba VF osvojit a jít s tím na cyklokomisi, nebo to lehce nadhodit na zasedání Zastupitelstva, až tam půjde s tou novou peticí. :-)))

    Občas to tu koukám začíná být takové cyklistické Proti všem:-).

    No, to se dalo čekat, ale nevadí.

  26. Jan Herda jo vítr umí být prevít, mě přijde, že když jedu do Prahy tak v zásadně fouká proti a když jedu odpoledne ven, tak zase proti :) Nedávno jsem jel úsek Uhřínevěs Netluky Hájek kde vcelku bez problému jezdím dle úseku 30 -45 , nu a foukalo proti a dřel jsem na ubohou dvacítku :)
    U nás taky přibyly vlaky, ale mám dojem, že další se prostě už nevlezou, návaznost autobusem máme dobrou, ale mě se z vlaku spíš vyplatí jít pěšky, je to časově stejné a přece jenom procházka lesem :)

    Záchytná parkoviště by se asi vyplatila nejspíš v Tuklatech nebo o něco hůře v Roztoklatech tam by to narušilo obecní život víc:) v tuklatech je to kousek z hlavní, není tam město jen obří pole udělat tam přes pole odbočku, k tomu parkoviště pro 1000 aut žádný problém .
    Po pravdě ještě jedna věc mě v souvislosti s příměstským vlakem napadá, k čemu je vlastně v eSku vagon s první třídou ? Kapacitně je to děsivý renonc provozovatele/výrobce… Tristně někdy dopadá i snaha použít cykloprostor s kolem ve špičce, těch pohledů “ slušných pasažérů“ :)

  27. újezďák: Nejde jen o čas dojetí, ale i interval. Abys dostal víc lidí do Prahy vlakem, musíš tam těch vlaků poslat víc. A to umožní jedině průjezdný model, kdy se postaví nové 4 kolejné průjezdné nádraží v centru, takže vlaky tam nebudou končit a blokovat nástupiště a kapacitu. Hlavní kapacitní hrdlo je totiž v Praze. Nové spojení 2 současně zkapacitňuje nejzatíženější úseky Hlavní-Smíchov, Hlavní-Vršovice plus napojení Buštěhradky a Karlínské trati na Hlavní (Operu). K tomu se ještě různě po městě postaví snad rychlé přestupy z železnice na MHD.
    No a do budoucna nové VRT, které tu kapacitu navýší dál, ale to už musí být NS2 postavené.
    Radiály ani okruh ten problém město-příměsto nevyřeší, to akorát dostane ještě víc lidí do aut a více lidí se odstěhuje za město, čímž se to celé ještě zhorší.

  28. Vlákno, velká pravda myslím, že v cyklokruzích je velmi populární slovo indukce…..

    Když dostaneš lidí do Prahy vlakem víc, tak jich také víc bude hledat bydlení mimo Prahu , prostě indukce :)

    Navíc upozorňuji, že průjezdový model vlaků Prahou si vyžádá tunelizaci Prahy v takovém řádu, že Blanka bude minitunýlek… odhad je 80 miliard korun za podpražskou část a víš jak to u nás chodí…
    Navíc když si nové spojení přečteš pozorně, tak jim vůbec nejde o nějakou Prahu, jim jde o to, aby se zrychlil průjezd dálkových rychlovlaků Prahou , jinými slovy zrychlí a tak tudy pošlou “ indukované nové“… Praze to nepomůže

    A pak bych ještě dodal, k čemu je mi nové spojení skrz Prahu, když jedna každá trať do Prahy je už dnes sama na hranici kapacity ?

    Před 10 lety slibovali do pěti let 5-6 příměstských vlaků do/z Prahy na kolínské trati za hodinu ve špičce , teď se se dostali na 3-4 našlapané lidmi a kapacita je už totálně naplněná, nákladní dopravu to navíc prakticky vytlačilo z trati.

  29. új: Když dostaneš víc vesničanů do vlaků, tak jich míň přijede autem. Musí to jít spolu, omezování vjezdu aut a investice do alternativ. Suburbanizace je založená na autech, ale její následky pro město se efektivní železnicí dají aspoň zmírnit.
    Kapacita těch tratí visí na tom centrálním uzlu, když postavíš nové koleje, nástupiště a tratě na nejzatížnějších úsecích v Praze, tak se to projeví i na propustnosti těch 2/3-kolejných tratí vedoucích radiálně do Prahy. Aspoň doufám :) Ale tak jestli máš jiné řešení…

  30. vlákno: Jak by sis představoval to „omezování vjezdu aut“? Nebude to znamenat kolony a zbytečné vyšší nájezdy při objíždění umělých překážek?

    MM: To není „cyklistické Proti všem“, na rozdíl od některých zdejších si uvědomuji, že a) auta jsou potřeba (např. převoz těžkých věcí) a proto je nesmysl vytvářet kolony a nutit je objíždět nápady jako zavírání děravých domů v centru, b) pokud se zavede třeba nějaké plošné mýto nebo poplatek za využití infrastruktury, samozřejmě očekávám, že jej budu platit i na kole.

  31. I.třídu si občas někdo i rád připlatí aby si sednul nebo má GOLD kartu tipuji. Situaci by také pomohlo abychom do háku pořád nemuseli. Je plno profesí co mohou pracovat aspoň někdy z domova + vůbec nechápu že nezavedeme třeba 30hod týdenní dobu neb stejně ti lidé víc práce za 40h skoro neudělaj … Případně aspoň rozmělnit špičku – jsem rád za „komoušských“ 6-14 to mohu aspoň jezdit :-) 9 až 17 je zabitý celý den. Auta – kéž by se řešil zpoplatněný vjezd už někde na hranici tak 1.vnějšího pásma PID. Rád bych měl i kolo min do 1.PID zdarma nebo za paušál, ale to by musela být kapacita (aspoň dávat 2soupravy).
    Možná by stačilo mít benzín/naftu za 100Kč litr :-D

  32. Vl: chiméry a přeludy :)
    Amsterodam či Kodaň nám dává jasnou odpověď čím nekvalitnější MHD tím víc cyklistů tak proč by zrovna v Praze s řádově stejným podílem aut na dopravě jako výše uvedená města mělo platit, že zlepšením M(V)HD zmenšíme počet aut ?

  33. Jenda 10.04.2018 – 13:45:

    Optika „já se chci dostat ze svých Klánovic/Troji/Roztok/Kladna rychle do centra/Brna/na Chodov/na Zličín“ je zavádějící.

    Dokud má tento problém jeden člověk, pro společnost to zatěžující není; ten člověk si to jistě vyřeší sám. Viděno touto optikou, zcela souhlasím s tím vaším „fňuk fňuk, ať mi někdo dotuje letadlo“.

    Pokud ale tuto potřebu má sto tisíc lidí, je potřeba to řešit. Ne proto, aby se jednotlivec dostal lépe do práce nebo na úřad nebo do školy nebo za svým poslancem nebo do Makra. Ale proto, aby společnost neumřela na externality toho jednotlivce.

    Protože co s tím chceme dělat? Nechat to, jak to je? (Sám říkáte, že to takhle nejde.) Zakázat lidem pracujícím ve měste bydlet mimo město? (Stěhování do měst a růst měst je celosvětově spíš problém než řešení.) Dotovat jim bydlení ve městě? (Prosím, já se bránit nebudu, ať mi všichni přispějí, ale asi budeme souhlasit, že to je konina.) Zdražit dopravu? (To je samozřejmě řešení, ale nemyslím, že by se setkalo s pochopením. V podstatě je to zákaz dojíždění pro chudé a bohatí ať si dělají co chtějí. To není udržitelné.) Ignorovat/popřít problém (příklad: „neexistuje společnost, existují jen jedinci sledující svůj vlastní sobecký zájem“)? (To je legitimní a často používané řešení, ale problém to doposud nevyřešilo.) Přesunout práci na vesnice? (Pokud víte jak, tak to prosím udělejte. Bylo by to na nobelovku.) Vámi zmiňovaná teleprezence? (Jako mladý jsem na to věřil. Po 20+ letech práce v IT už vím, že to je trochu-autistický sen lidí, kteří nechápou význam mezilidského kontaktu pro efektivní komunikaci.) Nebo co vlastně?

    Zkusím to ještě analogií: Pokud by v Kralupech bydlel jediný člověk, jistě není potřeba budovat čističku. Ať si klidně močí třeba do Vltavy. Ale pokud jich tam bydlí patnáct tisíc, tak už je zcela jistě potřeba vybudovat kanalizaci a čističku, a to za peníze nás všech, a pak lidi v Kralupech donutit, ať se na kanalizaci připojí a platí za ni, místo aby to zadarmo pouštěli pod smrček. Protože optimum jednotlivce, „žumpu občas vyčerpám do potoka“, dokáže celou komunitu zabít. A protože jaké jiné řešení vlastně je? Každý svou vlastní čističku? Zrušit Kralupy?

  34. Petr: > Ale proto, aby společnost neumřela na externality toho jednotlivce.

    No vždyť. A co se dělá s externalitami (jedy v ovzduší) a s případem kdy poptávka přeroste nabídku (prostor, parkovací místa)? Zpoplatní se. Dotovat MHD je přístup „zaplatíme řešení, které má o trochu menší externality“, neřeší to původní problém (společnost deformovaná dotovanou dopravou) a ještě k tomu to moc nefunguje – lidé se přelévají spíš mezi pěšími, cyklisty a MHD než mezi auty a MHD a navíc uvolněné místo způsobuje akorát bobtnání neoptimality (zvětšování sídelní kaše, roztahávání satelitů, ještě více nesmyslných vyžadování fyzické přítomnosti u čistě virtuálních činností) a dopravní indukcí další auta.

    > Protože co s tím chceme dělat?

    Stanovit si limity na objektivní metriky (koncentrace PMx a NOx, délka kolon, dostupnost parkování), vyhlásit generální mýto na parametry s těmito metrikami souvisejícími (EURO třída spalovacích motorů, velikost, hmotnost) a upravovat jeho výši tak, aby tyto limity byly plněny.

    > Zdražit dopravu? (To je samozřejmě řešení, ale nemyslím, že by se setkalo s pochopením. V podstatě je to zákaz dojíždění pro chudé a bohatí ať si dělají co chtějí. To není udržitelné.)

    To je jako říct že zavedení limitů na zplodiny kotlů je zákaz topení pro chudé – no, do jisté míry jo, ale může váš soused, co nemá na rozumné palivo, pálit petflašky a pneumatiky?

    > Ale pokud jich tam bydlí patnáct tisíc, tak už je zcela jistě potřeba vybudovat kanalizaci a čističku, a to za peníze nás všech, a pak lidi v Kralupech donutit, ať se na kanalizaci připojí a platí za ni, místo aby to zadarmo pouštěli pod smrček.

    To je v pořádku. Ale my jsme teď v situaci, že se za používání odpadu platí docela málo, kapacita čističek nestačí, splašky přetékají do potoka a lidé a firmy používají neefektivní technologické procesy produkující spoustu odpadu, protože jeho vypouštění je tak levné.

  35. Jenda:Jak by sis představoval to „omezování vjezdu aut“? Nebude to znamenat kolony a zbytečné vyšší nájezdy při objíždění umělých překážek?Omezování asi není přesný termín, to je až důsledek, myslel jsem tím zpoplatnění. Téměř ideální mi přijde řešení ála Stockholm, kde je poplatek závislý na čase, ve špičce je vjezd nejdražší, v sedlech je zadarmo. Rozmělnili tím zcela špičku, takže jim kolony ze dne na den zmizely. Rozložit dopravu v čase je velmi žádoucí, protože pak není potřeba budovat nákladnou kapacitní infrastrukturu, která je přehlcená ve špičkách a prázdná (silně předimenzovaná) mimo špičky. Část lidí by dokázala cestu přehodit na lepší čas a zároveň dost lidí ve špičce jet potřebuje a rádi by si zaplatili za plynulý průjezd, ale dnes nemohou.

  36. Újezďák: O Novém spojení II máš asi načtené nějaké zavádějící informace, nebo motáš dohromady NS II a VRT tunel do Berouna (nebo nevím :-) ). NS II má být pro příměstskou, k tomu má zastávku Karlovo náměstí. Kapacitu příměstských tratí dále navýší, když se postaví první úseky VRT blízké Praze, na které se pošle veškerá dálková. S tím konceptem nejsem zcela spokojený, vadí mi, že nevím o žádném porovnání s ideově trochu jinými řešeními, například s ponecháním příměstské na povrchu, kde jsou zastávky, a zřízením tunelů pro dálkovou s méně zastávkami a tudíž levněji, případně třeba s přehodnocením celého záměru s cílem vykrýt dopravně Žižkov místo metra. Ale považuji ho za funkční a splňující to, co se od něj čeká: Že když jedeš vlakem z Úval, nevyhodí tě na hlaváku s vyhlídkou na vycházku pod sedmi perony, ale nabídne ti možnost dojet bez přestupu na Smíchov, nebo s přestupem hrana-hrana do Vršovic či Strašnic, případně civilizovaně přestoupit na všechny centrem procházející linky metra.

  37. Vratislav, reagoval jsem na vlákno Nové spojení 2 s operou, čili chápal jsem to jako tu variantu městský železniční tunel. Ten má být celkem dlouhý 9,7 km dle projektu , což je skor 2x víc než Blanka :) žádný25 až 30 km tunel na Beroun v tom rozhodně není :) ten by stál samostatně jednou tolik :)

    Nové spojení 1 proti Novému spojení2 maličké , stálo 9,3 miliardy v cenách roku 2008 s celkovou délkou tunelu 1400 metrů(x2 tubusy čili 2800 ) a mostu 400 metrů… nekopalo se pod řekou, nekopalo se prakticky pod městem, nestavěly se nové stanice ani východy

    Proto si myslím, že cena Nového spojení 2 odhadovaná ministerstvem dopravy okolo 80 miliard je celkem realistická…..

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Do školy na kole 29

28. 11. - Do školy na kole - Inspirace
Medailonky studentů dojíždějících do školy na kole jsou publikovány ve spolupráci s projektem Do školy na..více

Vánoční dárky pro městské cyklisty, cyklistky i cyklističata 1

Máte doma zarytého městského cyklistu a přemýšlíte, čím mu udělat radost pod stromečkem? Jezdíte na..více

Fotografie z říjnového Cargo Bike Festu 1

V soboru a v neděli 27. a 28. října proběhl v Praze Cargo Bike Fest,..více

Rozhovor s Františkem Brašnou ze SONS o bezbariérových úpravách a cyklistické dopravě 77

Ing. František Brašna je vedoucím Metodického centra odstraňování bariér Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých ČR,..více

„Extrémní“ cargobiking 16

Říká se, že jízdní kolo je – na rozdíl od auta – obtížně použitelné, dojde-li..více

Moje láska: Kickstand Comics 8

Přečtěte si Kickstand Comics, dokud je volně dostupný na webu. Komiks byl formován městskou cyklistikou v USA..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru