Hospodaření Prahou na kole v roce 2017

Publikováno: 19. dubna. 2018, 1 min. čtení
Aktualizováno: 29. ledna. 2021

V roce 2016 jsme založili novou tradici, kdy jsme se jali průběžně představovat hospodaření našeho webu nad rámec klasických výročních zpráv. Prahou na kole je nezávislým projektem spolku Auto*Mat, hospodaření našeho portálu je věnována vždy stránka v rámci výroční zprávy spolku. Neboť vás ale pod každým článkem prosíme o zaslání finančního příspěvku, psali jsem tehdy, že se domníváme, že si zasloužíte informace o rozpočtu přímo zde a trochu detailněji okomentované než ve výroční zprávě celého Auto*Matu.

Od minulého článku jsme se ale na toto téma na rok odmlčeli, což nás velmi mrzí. Ne, že bychom chtěli rezignovat na transparentnost, ale přeci jen velká část naší práce je dobrovolnického charakteru a s minimem času jsme raději psali běžné články na témata týkající se cyklistické dopravy. Věříme, že to jsou články, které vás zajímají nejvíce, které oceňujete více než zprávy o našich výdajích. Navíc lidé, kteří přeci jen chtěli nahlédnout do našeho hospodaření, měli stále k dispozici výroční zprávy Auto*Matu, nebo se nás mohli na cokoliv doptat.

Přesto ale hodláme v naší transparentnosti pokračovat, a proto si v tomto článku shrňme hospodaření Prahou na kole v roce 2017. Vynasnažíme se v pravidelnosti těchto článků do budoucna zlepšit. Prahou na kole je transparentní, pokusíme se časem doplnit i podrobný přehled za rok 2016.

Náklady a výnosy v roce 2017

Náklady provozu Prahou na kole v roce 2017 byly někde pod 64 tisíci korunami za celý rok. Provoz webu tak stál zhruba 5 300 Kč měsíčně, pokud nepočítáme dobrovolnickou práci. Z velké většiny se jednalo o poměrný díl nákladů celého Auto*Matu, kdy na Prahou na kole připadá poměrné procento výdajů celého spolku, které odpovídá tomu, co náš portál spotřebuje. Díky tomu nám Auto*Mat zajišťuje jistý servis – například máme kancelář, kam se můžeme uchýlit. Zaplatili jsme tak 2 585 Kč za pronájem kanceláře a spotřebované kancelářské pomůcky a 49 548 Kč připadlo na personální náklady. V našem případě největší díl ukously IT služby, což je největší personální výdaj Prahou na kole. Určité poměrné procento jsme ale přispívali i na další pracovníky Auto*Matu, kteří část své pracovní doby věnují servisnímu zajištění PNK (např. účetnictví, správa fundraisingu, apod.). Práce běžných členů redakce i šéfredaktora je dobrovolnická a v grafu tak nefiguruje.

Mezi náklady, které se týkají výsostně Prahou na kole, lze započítat platbu za webhosting a doménu, náklady na korektury a konzultace a platbu za reklamu. Ta se týkala především naší cyklistické mapy, která byla v roce 2017 ve zvýšené míře propagována, např. v internetovém vyhledávači Google.

Jak již bylo řečeno, většina našich příjmů plyne přes Darujme.cz, kde lze přispět přímo na projekt Prahou na kole. Takto zaslané peníze plynou přímo do rozpočtu Prahou na kole a dárci mají jistotu, že je Auto*Mat využije právě na provoz a další rozvoj nezávislého online magazínu Prahou na kole. V roce 2017 nám tak 14 lidí přispělo celkem 11 210 Kč. 671 Kč jsme získali prodejem naší offline mapy pro androidí aplikaci Locus, do které si můžete za mírný poplatek stáhnout offline dlaždice mapy Prahou na kole a tím nás také podpořit.

Oproti zprávě za rok 2015 lze vidět několik změn: na příjmové stránce tentokrát nefigurují veřejné rozpočty, Prahou na kole minulý rok nečerpalo žádný grant z veřejných rozpočtů. Také zde nefigurují žádné příjmy z reklamy. To ale neznamená, že by na webu reklama v roce 2017 zcela vymizela, vyšlo zde několik inzertních článků spolku Auto*Mat, který nás finančně podporuje, jak je vidět z rozpočtového manka. Jedná se tak o jistou protislužbu podpory našeho provozu. Články z dílny Auto*Matu ale vždy byly označeny jako inzertní sdělení.

Ve srovnání s rokem 2015 lze také zaznamenat vyšší náklady portálu, zhruba dvojnásobné. Ty jsou především spojeny se změnami ve fungování účetnictví samotného Auto*Matu, kdy začaly být výdaje reálněji připisovány k jednotlivým projektům Auto*Matu takovým dílem, jaký jim skutečně odpovídá. Na finančním fungování samotného webu PNK se toho příliš mnoho za ty dva roky nezměnilo, pouze se náš díl nákladů nerozpouští v jiných projektech, ale jsou řádněji/pořádněji evidovány jako poměrný díl, který skutečně připadá na provoz našeho portálu.

Výhled do roku 2018

Finanční výhled pro rok 2018 je velmi podobný roku minulému. Tento rok nás nečekají žádné finančně náročné projekty jako redesign mapy nebo webu. Výdaje by tak měly být velmi obdobné jako v minulém roce. Trochu vyšší může být částka za pronájem kanceláře, kdy jsme se minulé léto museli stěhovat. Zároveň ale plánujeme zapracovat na příjmové stránce – např. opětovným nastartováním občasných reklamních příspěvků. Každé dodatečné finance nám umožňují velkorysejší fungování – zkvalitňování článků, zajištění lepších fotografií a korektur a zvětšení rozmanitosti publikovaných témat.

Podpořte nás!

Snažíme se na našem webu fungovat bez otravných reklam, bannerů a jen s minimálním počtem reklamních příspěvků. Chcete aby web takto zůstal, případně reklamních článků ještě ubývalo? Stačí pod článkem vyplnit formulář Darujme.cz a podpořit nás. Tyto finance slouží ke zlepšení fungování online magazínu Prahou na kole.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

David 19. 4. 2018, 21:22

To má Vráťa dobré, že může psát za darmo a ještě mu za to někteří vyhubují...:o)

Jsem rád, že alespoň někteří lidé mají ještě odhodlání prát se za něco, co považují za správné. Smekám nad objemem informací, které tady za rok protečou, i když jde "jen" o kolo a veřejný prostor.

Díky.

Vratislav Filler 20. 4. 2018, 02:24

David: Poděkujte hlavně Jirkovi, že to drží pohromadě a stará se o všechny časově náročné věci kolem správy webu, editaci, redakci došlých textů, pořádání mapatonů, psaní článků, do kterých se nikdo jiný nehrne, a další věci. Z doby, kdy jsem dělal šéfredaktora, vím, jak je to náročné.

Neo Moucha 20. 4. 2018, 10:02

Děkujeme!!!

Každopádně jsem si myslel, že nás přispívá víc... 11210,- nic moc
Takže lidi: I kdybyste přispěli 20 Kč měsíčně, má to smysl (tedy doufám, že nejsou nějaké velké poplatky za příjem)... Chápu, že pro někoho může být 100,- moc, ale 20,-?

újezďák 20. 4. 2018, 10:20

Neo moucha, no malý příspěvek může být někdy docela noční můra, třeba když si banka strhává za " připsání" nějaký minimální fixní poplatek... byla jednou taková akce poslat KSČ na účet korunu s tím, že jejich banka si strhal víc než bylo připsáno a tak je " zruinovat" :)

REDAKCE&SPOL : ZA TYHLE PENÍZE PARÁDNÍ VÝKON ! Všechna čest.

Marek Turnovec 21. 4. 2018, 12:04

No konkrétně Auto*Mat má účet u Fio Banky, tam se za příchozí platby neplatí nic. A dá se to také poslat normálním bankovním příkazem (nebo trvalým).

Dá se i na provoz PrahouNaKole.cz přispět i nějak jinak než přes tu platformu Darujme.cz? Já bych třeba něco posílal, ale nepotřebuji (a tak trochu i nechci) k tomu žádného prostředníka, ti si většinou berou nějaké procento (nevím, třeba zrovna tenhle ne).

Marek Turnovec 21. 4. 2018, 12:09

Aha, tak už jsem to asi našel. Sice je hezké, že to umožní přijímat i dary zaplacené kartou, ale ze všeho si prý berou 2 procenta, Vás to pak ještě stojí 605 Kč za prvotní registraci a 441,65 roční poplatek. Aspoň by mohli ty částky uvádět včetně DPH, taky asi ne všechny neziskovky jsou plátci DPH, aby pro ně cena bez DPH měla vůbec nějaký význam...

Lei 21. 4. 2018, 20:45

Už jsem to tu kdysi psal, taky bych radši platil prostě převodem na účet než přes ty stránky.

josuk 23. 4. 2018, 08:05

14 lidí..? ;-) proč to safra v Praze není 14 tisíc? Nebo lépe 140 tisíc, co určitě minimálně občas sednou v Praze na kolo.. ;-)
Darujme.cz mě popravdě také příliš nenadchlo, sice se tam pak na jejich web člověk jakože přihlásí, ale aby třeba mohl nějak editovat svoje příspívání, tak takovou důvěru nedostane.. tzn. pokud něco jednou odkliknete, rok se s tím nedá vůbec nic dělat, jedině dočasně zablokovat kartu..
A opravdu parádní výkon, doufám, že když už není silná ta finanční podpora veřejnosti, o to silnější je ta morální!! ;-))

Jiří Motýl 23. 4. 2018, 08:46

Díky za zpětnou vazbu, nad variantami podpory se zamyslím a proberu to s kolegy Auto*Matu.
Bohužel v této věci nemůže Prahou na kole jednat zcela samostatně a přiznám se, že nyní nevím, jestli bude pro Auto*Mat nějaký jiný kanál bezproblémový, nebo to znamená nějaké komplikace, které nejsem nyní schopen dohlédnout.

David 23. 4. 2018, 10:03

Kdyby šly Prahou na kole poslat peníze přímo převodem z účtu, také by to pro mě bylo přijatelnější.

Marek Turnovec 23. 4. 2018, 10:17

Tak jak jsem už psal, Auto*Matu je možné přispívat přímo na účet, ten mají u Fio banky - tzn. nic nestojí ani příchozí platba, ani vedení toho účtu. Pokud tedy Auto*Mat už takovouto "infrastrukturu" na příspěvky má a zvládá to i bez nějakého dalšího prostředníka a Vy jste vlastně jedním z projektů Auto*Matu, bylo by asi jen logické, aby jste tuto infrastrukturu mohli využívat také. Pokud by byl problém s rozlišením, jestli došlé peníze jsou na Auto*Mat nebo přímo pro Prahou na kole (to se dá dělat třeba variabilním symbolem - i když Auto*Mat chce asi podle variabilního symbolu sledovat konkrétní dárce - pak je tu ale ještě možnost použít specifický symbol), tak by asi nebyl problém založit klidně další samostatný účet (opět třeba u Fia, ať to nic nestojí) přímo pro tento účel.

U Fio banky je ještě fajn možnost využití API - tzn. napojit to pak na nějaký systém, který si stáhne informace o platbách a nějak s nimi dále pracuje, je pak docela snadné, nemusí se to parsovat z nějakých výpisů v PDF a podobně. Navíc to jde dělat strojově třeba každý den.

V zásadě si ale myslím, že není třeba ani nic složitého programovat či zařizovat - prostě se vyvěsí na web číslo účtu (a případně VS a SS) a kdo chce, může přispět takto, pro koho je platba převodem moc složitá, ať použije to darujme.cz. Nebo máte s darujme.cz nějakou exkluzivní smlouvu, že jinými způsoby příspěvky sbírat nemůžete (aby nepřišli o ta svoje 2 %)?

Neo Moucha 23. 4. 2018, 10:46

jj, já přispívám rovnou na účet, prostředníky taky nemám rád...

Neo Moucha 23. 4. 2018, 10:48

...ale jsem v klubu přátel nebo co to je a mám svůj(?) VS

Tomáš 26. 4. 2018, 12:54

Taktéž posílám rovnou peníze Auto*matu přes účet. Jsem rád, že financují i Prahou na kole.

(já tedy posílám jednu za čtvrtletí, což se myslím kdysi preferovalo, ale teď už je to jedno, jestli tomu dobře rozumím).

Lei 26. 4. 2018, 13:51

Skoro to vypadá, že se tu v komentářích sejde všech 14 dárců :o)

Tomáš 26. 4. 2018, 14:11

Já tedy jen pro upřesnění to posílám Auto*matu obecně a tam je podle mě dárců minimálně v řádu stovek, možná nízkých tisíců - to by asi věděl Vráťa. Prahou na kole jsem tuším podpořil jednou specificky přes to Darujeme, už nevím, na co to přesně bylo, asi tak před rokem.

Vratislav Filler 27. 4. 2018, 10:33

Ahoj,

díky za všechny ohlasy, díky nim se povedlo trošku rozhýbat vnitřní mechanismy v Auto*Matu (tj. aby byli schopni identifikovat platby pro PNK přes VS) a během pár dnů dá Jirka vědět, jak bude vypadat nastavení platebního příkazu, které umožní přispívat na Prahou na kole převodem na účet.

David 27. 4. 2018, 21:42

VF: Super, jestli to tak skutečně bude, s radostí Vám tam hned něco pošlu!

Jiří Motýl 29. 10. 2018, 17:14

Všem zájemcům o podporu PNK bez zprostředkování Darujme.cz:

Technická a organizační stránka věci se podařila a na webu - https://www.nakrmteautomat.cz/prahou-na-kole - si lze vygenerovat variabilní symbol a číslo účtu pro trvalý příkaz na podporu přímo Prahou na kole. Stačí na odkazovaném webu vyplnit daný formulář a zvolit typ platby "převodem".

Marek Turnovec 29. 10. 2018, 18:08

No, jen se mi nelíbí, jak systém člověku vnucuje to, že musí přispět minimálně 100 Kč... Co kdyby chtěl někdo přispívat jen 50 Kč měsíčně? Nebo 90? Já vím, může to vypadat málo, ale lepší něco, než nic, ne? A při platbě převodem s tím když máte účet u Fio banky žádné náklady nemáte, tak se také nedá říct "no režie je takové, že se nám příspěvky vyplatí až od určité výše".

Jiří Motýl 29. 10. 2018, 19:49

Marek Turnovec: Rozumím a souhlasím.

Systém se ladí, od léta se nově (pře)nastavují procesy vzájemného fungování a vztahů Prahou na kole - Auto*Mat. Je to dlouhodobější proces, ale tyto drobnosti jsou toho součástí a jsou na to navázány, a proto déle trvají a jdou postupně.

Minimální částku tam má standardně nastavenu Auto*Mat, při vhodné příležitosti se na to pozeptám, já do toho nevidím, proč tomu tak je.

josuk 30. 10. 2018, 08:05

QR kód by byl ještě o hodně lepší! (změna z jednorázové na trvalou je snadná, ale to opisování čísel.. )

Tomáš 30. 10. 2018, 09:21

Josuk: CTRL-C a CTRL-V snad docela fungujou, ne :-D?

josuk 30. 10. 2018, 09:56

Tomáš: v mobilu nám s velkými konci prstů špatně.. ;-) ale hlavně proč, když QR se používá už kolik? 10let?

Tomáš 30. 10. 2018, 14:41

Zajímavé, nedávno jsme měli spor, zda to dávat na naše faktury, tvrdil jsem, že to přece nikdo nemůže n aplacení používat, tak jsem se asi mýlil.

josuk 31. 10. 2018, 07:54

zajímavý názor i pro mě, protože pokud QR není, tak ho opravdu nikdo používat nemůže ;-)

mě prostě jen trochu zarazilo, že jsem se přihlásil, vyplnil, "vygenerovalo" mi to variabilní symbol.. ale .. pak se ukázalo, že to "dárcovství" za tu volnou minutu dvě už spolehlivě nestihnu .. a v té fázi to zůstalo odvčera..
jasně, pokud se faktura zaplatit musí, je to něco jiného! ;-)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Mapa Městem na kole aktualizována
Redakční blog,

Mapa Městem na kole aktualizována

17. října. 2023, 2min. čtení4