Hospodaření Prahou na kole v roce 2017

V roce 2016 jsme založili novou tradici, kdy jsme se jali průběžně představovat hospodaření našeho webu nad rámec klasických výročních zpráv. Prahou na kole je nezávislým projektem spolku Auto*Mat, hospodaření našeho portálu je věnována vždy stránka v rámci výroční zprávy spolku. Neboť vás ale pod každým článkem prosíme o zaslání finančního příspěvku, psali jsem tehdy, že se domníváme, že si zasloužíte informace o rozpočtu přímo zde a trochu detailněji okomentované než ve výroční zprávě celého Auto*Matu.

Od minulého článku jsme se ale na toto téma na rok odmlčeli, což nás velmi mrzí. Ne, že bychom chtěli rezignovat na transparentnost, ale přeci jen velká část naší práce je dobrovolnického charakteru a s minimem času jsme raději psali běžné články na témata týkající se cyklistické dopravy. Věříme, že to jsou články, které vás zajímají nejvíce, které oceňujete více než zprávy o našich výdajích. Navíc lidé, kteří přeci jen chtěli nahlédnout do našeho hospodaření, měli stále k dispozici výroční zprávy Auto*Matu, nebo se nás mohli na cokoliv doptat.

Přesto ale hodláme v naší transparentnosti pokračovat, a proto si v tomto článku shrňme hospodaření Prahou na kole v roce 2017. Vynasnažíme se v pravidelnosti těchto článků do budoucna zlepšit. Prahou na kole je transparentní, pokusíme se časem doplnit i podrobný přehled za rok 2016.

Náklady a výnosy v roce 2017

Náklady provozu Prahou na kole v roce 2017 byly někde pod 64 tisíci korunami za celý rok. Provoz webu tak stál zhruba 5 300 Kč měsíčně, pokud nepočítáme dobrovolnickou práci. Z velké většiny se jednalo o poměrný díl nákladů celého Auto*Matu, kdy na Prahou na kole připadá poměrné procento výdajů celého spolku, které odpovídá tomu, co náš portál spotřebuje. Díky tomu nám Auto*Mat zajišťuje jistý servis – například máme kancelář, kam se můžeme uchýlit. Zaplatili jsme tak 2 585 Kč za pronájem kanceláře a spotřebované kancelářské pomůcky a 49 548 Kč připadlo na personální náklady. V našem případě největší díl ukously IT služby, což je největší personální výdaj Prahou na kole. Určité poměrné procento jsme ale přispívali i na další pracovníky Auto*Matu, kteří část své pracovní doby věnují servisnímu zajištění PNK (např. účetnictví, správa fundraisingu, apod.). Práce běžných členů redakce i šéfredaktora je dobrovolnická a v grafu tak nefiguruje.

Mezi náklady, které se týkají výsostně Prahou na kole, lze započítat platbu za webhosting a doménu, náklady na korektury a konzultace a platbu za reklamu. Ta se týkala především naší cyklistické mapy, která byla v roce 2017 ve zvýšené míře propagována, např. v internetovém vyhledávači Google.

Jak již bylo řečeno, většina našich příjmů plyne přes Darujme.cz, kde lze přispět přímo na projekt Prahou na kole. Takto zaslané peníze plynou přímo do rozpočtu Prahou na kole a dárci mají jistotu, že je Auto*Mat využije právě na provoz a další rozvoj nezávislého online magazínu Prahou na kole. V roce 2017 nám tak 14 lidí přispělo celkem 11 210 Kč. 671 Kč jsme získali prodejem naší offline mapy pro androidí aplikaci Locus, do které si můžete za mírný poplatek stáhnout offline dlaždice mapy Prahou na kole a tím nás také podpořit.

Oproti zprávě za rok 2015 lze vidět několik změn: na příjmové stránce tentokrát nefigurují veřejné rozpočty, Prahou na kole minulý rok nečerpalo žádný grant z veřejných rozpočtů. Také zde nefigurují žádné příjmy z reklamy. To ale neznamená, že by na webu reklama v roce 2017 zcela vymizela, vyšlo zde několik inzertních článků spolku Auto*Mat, který nás finančně podporuje, jak je vidět z rozpočtového manka. Jedná se tak o jistou protislužbu podpory našeho provozu. Články z dílny Auto*Matu ale vždy byly označeny jako inzertní sdělení.

Ve srovnání s rokem 2015 lze také zaznamenat vyšší náklady portálu, zhruba dvojnásobné. Ty jsou především spojeny se změnami ve fungování účetnictví samotného Auto*Matu, kdy začaly být výdaje reálněji připisovány k jednotlivým projektům Auto*Matu takovým dílem, jaký jim skutečně odpovídá. Na finančním fungování samotného webu PNK se toho příliš mnoho za ty dva roky nezměnilo, pouze se náš díl nákladů nerozpouští v jiných projektech, ale jsou řádněji/pořádněji evidovány jako poměrný díl, který skutečně připadá na provoz našeho portálu.

Výhled do roku 2018

Finanční výhled pro rok 2018 je velmi podobný roku minulému. Tento rok nás nečekají žádné finančně náročné projekty jako redesign mapy nebo webu. Výdaje by tak měly být velmi obdobné jako v minulém roce. Trochu vyšší může být částka za pronájem kanceláře, kdy jsme se minulé léto museli stěhovat. Zároveň ale plánujeme zapracovat na příjmové stránce – např. opětovným nastartováním občasných reklamních příspěvků. Každé dodatečné finance nám umožňují velkorysejší fungování – zkvalitňování článků, zajištění lepších fotografií a korektur a zvětšení rozmanitosti publikovaných témat.

Podpořte nás!

Snažíme se na našem webu fungovat bez otravných reklam, bannerů a jen s minimálním počtem reklamních příspěvků. Chcete aby web takto zůstal, případně reklamních článků ještě ubývalo? Stačí pod článkem vyplnit formulář Darujme.cz a podpořit nás. Tyto finance slouží ke zlepšení fungování online magazínu Prahou na kole.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. To má Vráťa dobré, že může psát za darmo a ještě mu za to někteří vyhubují…:o)

    Jsem rád, že alespoň někteří lidé mají ještě odhodlání prát se za něco, co považují za správné. Smekám nad objemem informací, které tady za rok protečou, i když jde „jen“ o kolo a veřejný prostor.

    Díky.

  2. David: Poděkujte hlavně Jirkovi, že to drží pohromadě a stará se o všechny časově náročné věci kolem správy webu, editaci, redakci došlých textů, pořádání mapatonů, psaní článků, do kterých se nikdo jiný nehrne, a další věci. Z doby, kdy jsem dělal šéfredaktora, vím, jak je to náročné.

  3. Děkujeme!!!

    Každopádně jsem si myslel, že nás přispívá víc… 11210,- nic moc
    Takže lidi: I kdybyste přispěli 20 Kč měsíčně, má to smysl (tedy doufám, že nejsou nějaké velké poplatky za příjem)… Chápu, že pro někoho může být 100,- moc, ale 20,-?

  4. Neo moucha, no malý příspěvek může být někdy docela noční můra, třeba když si banka strhává za “ připsání“ nějaký minimální fixní poplatek… byla jednou taková akce poslat KSČ na účet korunu s tím, že jejich banka si strhal víc než bylo připsáno a tak je “ zruinovat“ :)

    REDAKCE&SPOL : ZA TYHLE PENÍZE PARÁDNÍ VÝKON ! Všechna čest.

  5. No konkrétně Auto*Mat má účet u Fio Banky, tam se za příchozí platby neplatí nic. A dá se to také poslat normálním bankovním příkazem (nebo trvalým).

    Dá se i na provoz PrahouNaKole.cz přispět i nějak jinak než přes tu platformu Darujme.cz? Já bych třeba něco posílal, ale nepotřebuji (a tak trochu i nechci) k tomu žádného prostředníka, ti si většinou berou nějaké procento (nevím, třeba zrovna tenhle ne).

  6. Aha, tak už jsem to asi našel. Sice je hezké, že to umožní přijímat i dary zaplacené kartou, ale ze všeho si prý berou 2 procenta, Vás to pak ještě stojí 605 Kč za prvotní registraci a 441,65 roční poplatek. Aspoň by mohli ty částky uvádět včetně DPH, taky asi ne všechny neziskovky jsou plátci DPH, aby pro ně cena bez DPH měla vůbec nějaký význam…

  7. Už jsem to tu kdysi psal, taky bych radši platil prostě převodem na účet než přes ty stránky.

  8. 14 lidí..? ;-) proč to safra v Praze není 14 tisíc? Nebo lépe 140 tisíc, co určitě minimálně občas sednou v Praze na kolo.. ;-)
    Darujme.cz mě popravdě také příliš nenadchlo, sice se tam pak na jejich web člověk jakože přihlásí, ale aby třeba mohl nějak editovat svoje příspívání, tak takovou důvěru nedostane.. tzn. pokud něco jednou odkliknete, rok se s tím nedá vůbec nic dělat, jedině dočasně zablokovat kartu..
    A opravdu parádní výkon, doufám, že když už není silná ta finanční podpora veřejnosti, o to silnější je ta morální!! ;-))

  9. Díky za zpětnou vazbu, nad variantami podpory se zamyslím a proberu to s kolegy Auto*Matu.
    Bohužel v této věci nemůže Prahou na kole jednat zcela samostatně a přiznám se, že nyní nevím, jestli bude pro Auto*Mat nějaký jiný kanál bezproblémový, nebo to znamená nějaké komplikace, které nejsem nyní schopen dohlédnout.

  10. Kdyby šly Prahou na kole poslat peníze přímo převodem z účtu, také by to pro mě bylo přijatelnější.

  11. Tak jak jsem už psal, Auto*Matu je možné přispívat přímo na účet, ten mají u Fio banky – tzn. nic nestojí ani příchozí platba, ani vedení toho účtu. Pokud tedy Auto*Mat už takovouto „infrastrukturu“ na příspěvky má a zvládá to i bez nějakého dalšího prostředníka a Vy jste vlastně jedním z projektů Auto*Matu, bylo by asi jen logické, aby jste tuto infrastrukturu mohli využívat také. Pokud by byl problém s rozlišením, jestli došlé peníze jsou na Auto*Mat nebo přímo pro Prahou na kole (to se dá dělat třeba variabilním symbolem – i když Auto*Mat chce asi podle variabilního symbolu sledovat konkrétní dárce – pak je tu ale ještě možnost použít specifický symbol), tak by asi nebyl problém založit klidně další samostatný účet (opět třeba u Fia, ať to nic nestojí) přímo pro tento účel.

    U Fio banky je ještě fajn možnost využití API – tzn. napojit to pak na nějaký systém, který si stáhne informace o platbách a nějak s nimi dále pracuje, je pak docela snadné, nemusí se to parsovat z nějakých výpisů v PDF a podobně. Navíc to jde dělat strojově třeba každý den.

    V zásadě si ale myslím, že není třeba ani nic složitého programovat či zařizovat – prostě se vyvěsí na web číslo účtu (a případně VS a SS) a kdo chce, může přispět takto, pro koho je platba převodem moc složitá, ať použije to darujme.cz. Nebo máte s darujme.cz nějakou exkluzivní smlouvu, že jinými způsoby příspěvky sbírat nemůžete (aby nepřišli o ta svoje 2 %)?

  12. jj, já přispívám rovnou na účet, prostředníky taky nemám rád…

  13. …ale jsem v klubu přátel nebo co to je a mám svůj(?) VS

  14. Taktéž posílám rovnou peníze Auto*matu přes účet. Jsem rád, že financují i Prahou na kole.

    (já tedy posílám jednu za čtvrtletí, což se myslím kdysi preferovalo, ale teď už je to jedno, jestli tomu dobře rozumím).

  15. Skoro to vypadá, že se tu v komentářích sejde všech 14 dárců :o)

  16. Já tedy jen pro upřesnění to posílám Auto*matu obecně a tam je podle mě dárců minimálně v řádu stovek, možná nízkých tisíců – to by asi věděl Vráťa. Prahou na kole jsem tuším podpořil jednou specificky přes to Darujeme, už nevím, na co to přesně bylo, asi tak před rokem.

  17. Ahoj,

    díky za všechny ohlasy, díky nim se povedlo trošku rozhýbat vnitřní mechanismy v Auto*Matu (tj. aby byli schopni identifikovat platby pro PNK přes VS) a během pár dnů dá Jirka vědět, jak bude vypadat nastavení platebního příkazu, které umožní přispívat na Prahou na kole převodem na účet.

  18. VF: Super, jestli to tak skutečně bude, s radostí Vám tam hned něco pošlu!

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Otázky představitelům politických stran – 2018 22

Stejně jako před čtyřmi lety, i letos jsme před volbami zaslali zástupcům politických stran a..více

Staňte se členy týmu Prahou na kole :)

Tým online magazínu Prahou na kole je dlouhodobě otevřen každému, kdo by chtěl společně s..více

Fotky ze křtu knihy Městem na kole :)

V pondělí 21. května 2018 byla v knihkupectví, kavárně a vinném baru Božská Lahvice pokřtěna..více

Prahou na kole v roce 2017 2

Rok 2017 je již několik týdnů za námi, dovolte mi tedy před začátkem jara krátké..více

Prahou na kole přeje příjemné svátky bez kolon 9

Prahou na kole děkuje svým čtenářům za přízeň v končícím roce a přejeme příjemné prožití..více

Druhý cyklistický mapathon se blíží :)

Již uběhlo více než půl roku od doby, kdy jsme na tomto webu zvali na..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Kde zpravidla v širším centru Prahy parkujete kolo?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru