Nový ochranný cyklopruh na nábřeží Kapitána Jaroše

Na nábřeží kapitána Jaroše vznikl v dubnu 2018 nový ochranný cyklopruh, který výrazně zpříjemňuje cestu z centra na Prahu 7. Jedná se o nejpřímější možnou trasu z centra do Holešovic, lidé preferující cestu mimo provoz ale mohou alternativně zvolit i o něco delší trasu přes Hlávkův most, kudy vede cyklostezka oddělená od provozu. Nové cyklopruhy na nábřeží nahradily vybledlý piktokoridor, který již téměř vymizel. Cyklopruhy byly doplněny také na příjezdu z podjezdu pod Štefánikovým mostem.

Celá realizace byla součástí realizace bezpečnější úpravy přechodu, jak informoval radní pro dopravu Prahy 7 Ondřej Mirovský (Zelení). Jednalo se o přechod na ústí podjezdu Štefánikova mostu na nábřeží, ten byl nestavební úpravou zabezepčen, aby se zelpšily rozhledové poměry a přecházející chodci byli lépe viditelní.

Ochranný cyklopruh (v zákoně nazvaný jednoduše jako jízdní pruh pro cyklisty) mohou na rozdíl od vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty pojíždět rozměrnější vozidla, která se do svého jízdního pruhu nevejdou. Musí dát ale přednost cyklistům jedoucím v cyklopruhu. Pro méně rozměrná vozidla se pak ochranný cyklopruh chová stejně jako vyhrazený cyklopruh. Jde o ochranné integrační opatření, které lze používat i ve stísněnějších podmínkách, zároveň ale poskytuje větší ochranu než obyčejný piktokoridor.

Komentář redakce k realizaci:

Ve svém úseku podél tramvajové trati prokazuje zřízený ochranný cyklopruh, že takováto opatření jsou na rušných komunikacích naprosto v pořádku, ba dokonce že jsou zde potřebná daleko více než na ulicích, které jsou méně rušné. Podle usnesení Rady hlavního města Prahy č. 55 z ledna 2016 platí, že „opatření pro bezpečnou jízdu na kole se zřizují na všech komunikacích, které mají pro jízdu na kole dopravní význam, nebo jej zřízením cykloopatření mohou získat.“ Ochranné cyklopruhy by tak měly vznikat v rámci obnovy dopravního značení prakticky všude, kde je jízdní pruh šířky 3,75 metru a vyšší. Ne vždy se tak ale děje.

Průjezd celým novým cyklopruhem včetně navazujících úseků ukazuje následující video. Jako autor se v něm sebekriticky přiznávám k drobné jezdecké chybě v místě, kde cyklopruh není. Ta potom přispěla k tomu, že jsem byl v křižovatce podjet řidičem zprava.


Edit: Jelikož se v komentářích rozhořela naprosto mimoběžná diskuse o tom, že jsem při záznamu odbočil vpravo na nábřeží na červenou, tak tady je screenshot z videa ukazující, že v okamžiku mého odbočení se rozsvítila zelená na souběžném přechodu. Auto, které stálo za mnou mne předjelo po třech sekundách.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Jel jsem tam nedávno a byl jsem mile překvapen.

    Ale já jsem mile překvapen z každého pruhu, protože na mých pravidelných cestách skoro žádné nejsou.

  2. Mě to v zásadě jako dopravní chyba nepřijde, už jenom proto , že jsou tam vidět piktogramy spíš v prostředku prostoru a že čekací „chlív“ je po celé šíři pruhu“. Rozhodně to není přestupek. Spíš bych řekl, že ten středočech odbočoval už rozjetý do zelené a odbočoval spíš na poslední chvíli už přes plnou….

  3. tik neřekl bych, tam je ještě jeden semafor přímo vedle cyklisty, ten pouští do první části křižovatky a Vratislav tam zcela jasně na červenou nejel…

  4. myslím, že jezdecká chyba to nebyla. Alespoň ne Vráťova, jelikož i zákon říká, že:
    1) „…Před odbočováním vlevo se musí zařadit co nejdále vlevo v části vozovky určené pro jeho směr jízdy s ohledem na rozměry vozidla nebo nákladu a šířku vozovky….“
    2) „Předjíždí se vlevo….“

    Ano, předjíždět vpravo se může vozidlo odbočující vlevo, ale z logiky věci plyne že nikoliv v případě, že vlevo odbočujete oba. To je pak to samé, jako kdyby jste jeli rovně :o)

  5. tik: Když se rozsvěcí šipka doprava, tak oranžová jaksi nebude.

    Co je to tady poslední dobou za invazi trollů?

  6. Když si to stopnete v tenhle okamžik, tak uvidíte, že přechodu, přes který odbočuju, padla zelená.
    https://youtu.be/tFkOI2LNB2A?t=24s
    Auto, které jsem v řazení předjel, mne předjelo po dalších třech sekundách. Takže si ty nesmysly o jízdě na červenou nechte laskavě od cesty. To jsem jako měl před tím autem čekat pět vteřin, zamířit kamerou na semafor a teprve pak se rozjet, aby byli všichni spokojení? A stejně by určitě nebyli :-)

  7. Obecně průjezdy na červenou nemám rád ( jsem tady myslím v tomhle směru známý prudil, že se to prostě nedělá , ale když se rozumný člověk koukne jak je ta křižovatka situovaná a ví jak debilně u nás fungují šipky na semaforech ( kuk a je tam a kuk a není tam… ve světě je běžné, že šipka když končí tak několikrát blikne) a ví, že v zásadě zelená chodcům do místa odbočen v ČR padne dřív než zelená šipka doprava, neznám snad v Praze místo, kde by to bylo jinak).

  8. Tak úžasný je, že nejde jen o daný cyklopruh, ale celkovou úpravu. Ten výjezd zespoda je teď daleko bezpečnější, než před úpravou.

  9. David: Když jsou ale zřízeny řadicí pruhy, řadí se při pravém okraji toho pruhu. Jsem přesvědčen, že to v tom zákoně je, ale nechce se mi to teď hledat.

  10. Václav Římal: V tom případě vás poprosím aby jste to dohledal, protože to v §§ 12 (jízda v pruzích) ani 21 (odbočování) nevidím. Děkuji :)

  11. Vlákno: Zrovna v tomto místě zleva nic nemůže přijet, kromě tramvaje :)
    Auta jedou podjezdem. Musí se dát přednost jen chodcům.

  12. David: Pravda, jednoznačné to není, ale vykládám si to tak podle §57, odst. 2: Na pozemní komunikaci se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky (…). V případě, že je vyznačen odbočovací jízdní pruh, tak jedu při jeho pravém okraji, což je ta část vozovky, kterou v tu chvíli musím použít. Podle mě má pak §57 (určený speciálně pro jízdní kola) přednost před ustanovením §21 (obecným). To vše jen tehdy, jsou-li vyznačeny jízdní pruhy.
    Ať je správný výklad (existuje něco takového?) zákona jakýkoli, připadá mi logické jet ve svém pruhu vpravo právě proto, abych se hned za křižovatkou nemusel soukat zase zleva doprava.

  13. Kolorád: máš pravdu, koukám, že legálně se tam dá dostat jen ze Štefánikova mostu. Tramvaj má navíc svůj vyhrazený pás a s jízdním pruhem nekoliduje, tak moc nechápu, proč tam není trvalá zelená vpravo, asi legislativa (?).

  14. tik: Na té křižovatce padá doplňková zelená šipka vpravo ve chvíli, kdy je plná zelená na výjezdu z tunelu pro protijedoucí vozidla (ta mají zákaz odbočení vlevo, tj. směrem k Hlávkovu mostu nesmějí). Na videu je vidět, že auta z tunelu už vjíždějí do křižovatky.

  15. vlákno: Asi kvůli chodcům na přechodu přes most.

  16. Václav Římal: Nj, jasně, na chodce jsem zapomněl.

  17. Václav Římal: Děkuji za váš čas. Dovolím si nesouhlasit. Zákon celkem přesně rozlišuje jízdu po vozovce (v § 57) od jízdy v pruzích (§ 12) a při odbočování vlevo stanovuje řazení všem vozidlům včetně cyklistů (logicky) odlišně dle § 21. Je to samozřejmě názor proti názoru a obvykle se také řadím v pravo, a to v souladu s § 57 odst. 4). To je však cyklistovo právo, nikoliv povinnost.

    V tomto konkrétním případě nepovažuji za vhodné aby cyklista stál vpravo, protože (z videa patrné) tam chyběla dělící čára. Obdobně o kousek dál do Kostelní, kde je žádoucí, aby cyklista stál vlevo (přitom zákon říká co se za jízdní pruh považuje, pokud není vyznačen – ale to život nikomu nevrátí). Můžeme se tady dohadovat, jestli Vráťův postoj byl optimální možný či ne, ale myslím že podjetí osobákem zprava je neoddiskutovatelný fail, svědčící o vysoké míře agresivity a netolerance. Už třeba proto, že v okamžiku kdy Vráťu podjížděl, svítila na další křižovatce (s Kostelní) ještě červená.

    A souhlasím s tím, že ochranný cyklopruh křižovatkou by situaci stabilizoval…

  18. Jel jsem tam myslím někdy minulý týden, to jsem si nového pruhu snad ani nevšiml (ale to je asi tím, že tam nejezdím až tak často). Včera jsem tam jel znovu, tak jsem si to i více prohlížel… Co mně ještě zaujalo – výrobce se naučil ty neslavné balisety vyrábět i v jiné barvě, než zelené. Nebo se to Praha konečně naučila objednávat…

  19. David: § 57 odst. 4) mluví jen o kraji vozovky a ne pruhů. V tom zákoně je zkrátka dost nepořádek.
    Já to prostě beru tak, že jezdím při pravém okraji té části vozovky (kde je vlastně vozovka definována?), kterou v tu chvíli užívám. Je-li vyznačen pruh pro odbočení vlevo, tak v pravé polovině toho pruhu. Není-li vyznačen, tak jedu co nejvíce vlevo (např. před tou Kostelní).
    Podjetí tím autem je samozřejmě jasné oprasení.

  20. Ještě doplním, při odbočování vlevo se v podobných situacích zpravidla stavím úplně doleva ze třech důvodů. Jednak očekávám další cyklisty, kteří se budou řadit do chlívku vpravo ode mne. Druhý je, že prostě není příjemné stát na takovémto místě v těsném sousedství pruhu, který má zelenou, a v místě, kde to taky nějaké hovado může propálit osmdesátkou právě tím odbočovacím pruhem. A ten třetí je zcela sobecký, tj. že tam bývá obrubník, o který si člověk lépe opře nohu :-) .

  21. k podjetí: prostě pomalý rozjezd 😉). je tam cyklobox, takže při včasném rozjezdu není pro cyklistu žádný problém být první za křižovatkou (navíc v souboji s postarší astrou, která těžko má automat.. 😉)
    Ono je to z pohledu řidiče, který nemusí detailně znát místní cyklopatření a může si myslet, že cyklista třeba odbočí doleva na cyklopřejezd, někdy taky těžké. Těžké to bývá třeba s borci, kteří sice vyráží z cykloboxu, ale při svém šnečím rozjezdu naklapávají botu a teprve přehazují na lehčí převod… od takových nelze ani čekat znamení o změně směru..
    Takže pokud nebyl kontakt, tak asi dobrý.. 😉 – já bych totiž taky doporučil se řadit při stání víc vlevo do bezpečí než vpravo, protože pravým pruhem se může prohnat náklaďák anebo taky šílenec s modrými majáky v závěsu.. a výklad zákona o řazení v pruzích jen těžko pozůstalé uspokojí..

  22. Já se řadím obvykle někam doprostřed, tedy zabírám pruh, abych měl klid, obrubník holt oželím a potenciální další cyklista místo má. Vlevo nemám dobrý pocit, někteří řidiči se snaží předjíždět/podjíždět hned za křižovatkou, zabráním pruhu nemají šanci a já si vklidu zvolím stopu při pravém okraji.
    Jinak kolegy v cykloboxech moc nepotkávám, rekord byli dva plus já v Badeniho, už je to pár let.

  23. Josuk: Takže to podjetí, to je právo silnějšího? Hmm, hustý argument.
    Vlákno: Při odbočování vlevo to považuji (řadit se doprostřed boxu) za nejrozumnější. Nehrozí, že mě smete rozměrnější auto jedoucí v pravém pruhu (a magoři, co si chtějí zazávodit, případně je pro ně červená jen přezrálá oranžová – a na oranžovou se přece ještě může…) a nehrozí, že mě zpruzelí majitelé BMV budou předjíždět zprava.

    P.S.: Uvažuji o tom, že na záda si napíšu „Jedu, co můžu!“ :o)

  24. Josuk, tam žádný souboj ani nebyl, podle mě tam to auto 100pro přijelo rozjetý.

    Celkem často se mi tohle stává na Türkově ulici, přijedu tam od Chodova, čili z kopce, na zelenou i pizzéri a tam dole padá zelená později a jak beru kolonu zprava, tak předjedu i rozjíždějící se auta co jedou rovně. V případě rozjezdu z nuly se mi tam nikdy nestane že mě někdo vezme autem při průjezdu přes křižovatku ( se Senihrabskou) .

    David, nevšiml jsem si nikde ničeho o právu silnějšího, my cyklisté to právo máme , jsme tedy právem silnější ? :)

  25. David: mimochodem ten silnější je cyklista, většinou.. ;-)
    (a to podjetí není žádné právo, ale jen prostý důsledek nejednotného, někdy i nesmyslného značení, „neuleželých“ a stále bobtnajících a měnících se textů předpisů a zákonů a nyní dokonce móda „tvůrčích“ výkladů… z toho všeho pak máme obecnou toleranci k porušování předpisů (třeba k psaní sms za jízdy), a tak tu máme, co tu máme… no)

  26. Jestli chcete zazit agresivitu, zkuste se postavit na predstavene stani v ulici Delnicka a odbocovat doleva na Agentinskou. Tam totiz blikne zelena nejdriv doprava a drtiva vetsina ridicu se vas bude snazit prejet nebo minimalne vytroubit.

  27. Zuzka, no popravdě to místo znám, tam se troubí i na lidi v autech, kteří chtějí doleva ale stojí v pravém pruhu…. tam je spíš zajímavé to, že cyklista který se rozhodne jet rovně, nalákán tamní smíšenou pěšo/cyklo značkou vlastně páchá přestupek, protože dopravní značení nařizuje jízdu jen doprava nebo doleva :) |Už jsem tam ale cca rok na kole nebyl, tak nevím jestli to pořád je tak je…

  28. Ujezdak> Ja tam uz taky asi 3/4 roku nebyla. Po stezce naproti nejezdim, silnice je rychlejsi :)

  29. Zuzka, obecně jsou, u některých stezek by to sice neplatilo, ale lezou na ně pomalý lidi :)

    Jiří Motýl, no jo pěkná značka :) takový cyklo-vidle jsem snad ještě neviděl

  30. Jiří Motýl: Takových míst je ale po Praze spousta. Třeba na Anděl se nedá na kole legálně skoro dojet přesto, že to je pěší zóna s povoleným vjezdem kol. Z Lidické to nejde, protože přikázaný směr doleva. Z Plzeňské to nejde (přikázaný směr), ze Stroupežnického to nejde, ze Staropramenné to nejde. Jde to vlastně jen z Nádražní, ze Štefánikovy (značku vyměnili před 2 lety) a nebo takovou „elegantní“ kličkou Palackého most – Janáčkovo nábřeží – Lesnická – Zborovská. Jinudy to legálně prostě nejde.

    Prostě to říkám pořád, že cyklisté jsou strašná zvěř a porušují i gravitaci :o)

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Prahou projela velká jarní cyklojízda 1

20. 05. - redakce - Zprávy
(s využitím tiskové zprávy Auto*Mat). V sobotu 12. května projela Prahou pravidelná velká jarní cyklojízda...více

Rok s kauzou pěších zón, rok beze změn 3

Kauza pěších zón na Praze 1 (více zde) nabrala v posledních týdnech překotné tempo, přičemz..více

Bouře nad Náplavkou 12

Pražská cyklodílna Bajkazyl sídlící na novoměstské náplavce pod Palackého mostem vyvolala rozruch svým otevřeným dopisem,..více

Bikesharing v roce 2018 v Praze i ve světě 4

Bikesharing, neboli sdílení jízdních kol, čekají v roce 2018 v Praze velké změny. Magistrát stanovil pravidla provozu..více

Kde se budou v roce 2018 stavět cyklostezky? 11

Rada hlavního města Prahy schválila 13. března navýšení investičního rozpočtu na cyklistickou infrastrukturu z 50..více

Další etapa stezky Košíkovský potok bude otevřena v květnu 10

Příprava investičních akcí cyklo se v Praze po třech letech konečně rozjela – letos tak..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Nastává pro vás v Praze vaše první dopravní cyklistická sezóna?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru