Zápisky z březnové a dubnové cyklokomise

Náš redaktor a člen spolku Auto*Mat Vratislav Filler je členem tzv. cyklokomise – neboli Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu (poradního orgánu Rady). Přinášíme jeho pravidelné osobní zápisky a postřehy z jednání. Tentokrát z březnové a dubnové cyklokomise, respektive zápisky z komise dubnové, doplněné o jeden podstatný vstup z března.

Drážní promenáda

Na březnové komisi byla hlavním bodem prezentace drážní promenády na Praze 10 – lineárního parku, jehož jádrem bude těleso současné trati mezi Edenem a Zahradním Městem, návaznosti se ale plánují až k Botiči u Petrohradské a na druhé straně do oblasti za železničním trianglem V Rybníčkách. Na tělese trati bude cesta široká 8 metrů, rozdělená na pohodlnou promenádu pro chodce, a asfaltovou stezku pro inline a cyklo. Podobným spojením je například stezka po bývalé nákladní trati v centru Helsinek Baana. Pro připomenutí drážní minulosti cesty se předpokládá záchrana (a opětovné osazení) části železničního inventáře, jako jsou semafory či železná lávka na zastávce ve Strašnicích. Součástí záměru jsou lávky přes ulice U Slavie a Průběžná, most přes ulici V Korytech má být rozšířen. Uvažuje se o možnosti využít některé přilehlé pozemky ke zřízení hřišť a dalších rekreačních prvků, čímž vznikne pěkný souvislý volnočasový koridor výborně využitelný pro jízdu na kole.

Akci prezentovala městská část, která ji připravuje, projektantem je firma PUDIS. Zájem členů cyklokomise se soustředil především na návaznosti plánovaného záměru, protože čím lepší budou, tím lepší bude využití promenády. Z prezentace to naštěstí vypadalo, že hlavní návaznosti jsou tam, kde mají být, vyžádali jsme si ale projekt k podrobnějšímu nastudování. Zejména na vršovické straně by bylo žádoucí dostat se s cyklostezkou až k budově nádraží. Diskuse se vedla i o tom, jak v přípravě akce efektivně pokračovat, protože na akce podobného rozsahu, přesahujícího navíc svým významem výrazně cyklistickou dopravu, není stávající systém zrovna vyladěný. Nejspíš také bude potřeba zadat nějaké navazující úseky zvlášť.

Čtyřkilometrová promenáda by prodloužila pás rekreační zeleně až hluboko do města a podle prvních odhadů by přišla zhruba na 125 milionů Kč. Což je asi tak polovina toho, na kolik se odhadují případné podzemní garáže na Malostranském náměstí.

Report o pokračování realizací

TSK (Technická správa komunikací) nás informovala, že rozšíření trasy Radotín – Šárovo kolo je skoro dokončena. Realizace stezky Vestec – Kunratice začne v polovině dubna. Na Blatovské aleji (Koloděje – Újezd nad lesy) se stihly vykácet náletové dřeviny a začne se soutěžit zhotovitel, realizaci tedy čekejme v druhé polovině roku. U řady dalších akcí pokračuje utěšeně příprava. TSK má po třech letech rozjezdu konečně řádně našlápnuto.

Na cyklotrase A2 je nové proznačení včetně mezinárodních cyklotras EuroVelo na Praze 7 a 8. Tento týden by se k tomu mělo dodělat potřebné vodorovné značení. Byl vybrán zhotovitel pro proznačení na Praze 1. Praha 4 visela minulý týden na úřední desce, Praha 12 visí na úřední desce teď. Praha 2 byla vydána vloni, ve stanovení se ale musí něco ještě opravit. Každopádně, souvislé proznační trasy A2 by mělo být hotové zhruba do konce května.

Odbor rozvoje a financování dopravy ukončil dopisování s městskými částmi ohledně možných cykloobousměrek, které by se zřídily v úsecích, kde je výrazná protisměrná cyklistická frekvence. Celkový počet dohodnutých úseků je neuvěřitelných 84. Teď to RFD zadá a snad z toho většina brzy bude. Přístup městských částí byl velmi odlišný. Od těch, které na základě shlédnutí tabulky všech ulic požádaly ještě o nášup, přes městské části více či méně vybíravé, až po takové, jejichž dopraváci jsou toho názoru, že cykloobousměrky jsou nebezpečná novota, kterou na svém území rozhodně nepřipustí.

Obnova lávek Troja a železniční most

Už prošlo médii, že jedna z lávek železničního mostu by měla být zpřístupněna do konce léta. Ve čtvrtek ještě proběhne jednání se SŽDC, aby se udělalo rozšíření jedné lávky (té, co se bude dělat jako druhá) asi o čtvrt metru, což by umožnilo legalizaci. Lépe, byla-li by to ta lávka, co není vidět od Hradu. Tak uvidíme, jak to vyjde. K této a také k dočasné trojské lávce jsme se usnesli, že i u dočasných řešení je potřeba udělat je sjízdnými pro kola. Známe totiž Prahu, skoro každé dočasné řešení bývá u nás napořád.

Singletracky na Praze 10

Praha 10 chce na Bohdalci realizovat cyklistické singletracky. Tedy vlastně asi musím napsat „singltreky“, protože projektant Tomáš Kvasnička má na tento název ochrannou známku – což bylo hlavním předmětem zhruba poloviny jeho prezentace (beze srandy). Předsedovi cyklokomise to už přišlo asi moc, tak ho po pěti minutách upozornil, že bychom spíš potřebovali vědět, kudy to vlastně povede, než jaký je rozdíl mezi singletrackem a singltrekem™. Načež projektant téměř explodoval a skoro to vypadalo, že jsme skončili dřív, než jsme začali. Dodatečně mi došlo, že kdyby byl v naší komisi někdo z České Mountainbikové asociace, mohlo být ještě veseleji. (Ptáte se proč? Bikeři budou vědět, vy ostatní si vygooglujte Kvasnička + ČEMBA ).

Projekt je ale fajn, tak jsme jej podpořili s podmínkou, aby nedošlo k narušení bezpečnosti na stávajících pěších cestách.

Via sancta, res privata

Na severovýchodě Prahy se stále něco děje, nejnověji je to projekt obslužné cyklostezky rozestavěnými developementy severně od Mladoboleslavské, který má ambice vytvořit prakticky souvislou stezku z Klíčova až po Vinoř, a to převážně v koridoru bývalé poutní cesty do Staré Boleslavi, včetně obnovy některých kapliček. Vypadalo to moc pěkně.

Machrovina hodná následování jinými městskými částmi spočívá v tom, že klíčový úsek zaplatí po částech jednotliví developeři, obec zatáhne jen asi pětinu, kde je stezka vedená novým parkem. Tohle je u mne správný přístup, ne to, co provádí v jednáních s developery někteří jiní.

Cyklostezka Povltavská

Podstatnou část jednání zabrala diskuse o přestavbě cyklostezky A2, připravované městskou částí Praha 8 mezi mostem Barikádníků a Elsnicovým náměstím. V západní části má stezka nahradit nevyhovující chodníček a nepříjemný cyklopruh na Povltavské. Nápad na první pohled dobrý, realizace ale bude velmi problematická. Stezka má vést těsně podél vody, pod svahem v šířce 3 metry, místy 2,5 metru. A je zde požadavek, aby z úrovně Povltavské cyklisté laskavě vysmahli, asi aby nejmenovaní papaláši z Prahy 8 nebyli při svištění po budoucím městském okruhu rozptylováni přítomností cyklopruhu. Při takovéto realizaci bychom se mohli vsadit, jak dlouho potrvá, než tam někdo skončí ve Vltavě. Přitom při troše snahy lze nahoře vytvořit docela normální průjezd, a to i bez stavebních úprav znemožněných vyčkáváním na Městský okruh. Stejně by to bylo na deset let. Stačilo by třeba místo železných svodidel umístit svodidla betonová, a to do vozovky, a zábradlíčko na druhé straně posunout o půl metru do trávy. A kdyby se extra chtělo, tak ztenčit či posunout lampy. A hned je stezka nahoře dvakrát tak široká a obejdeme se i bez toho provokujícího pruhu. Kdyby se chtělo, ovšem to chtění nejspíš nebylo součástí zadání.

Druhá část debaty se vedla kolem posedlosti Prahy 8 dělenými stezkami a to i na stávajících chodnících šířky sotva 4 metry. Ale pořád lepší než ten podélně dělený třímetrový mlat v Karlíně, řeknete si možná. Ale i na čtyřech metrech na dělených stezkách svůj prostor nikdo nerespektuje, a hmatný pás není příjemný zvlášť pro bruslaře. Jakkoliv jsou tedy dělené stezky pro větší frekvence správné, měly by se realizovat až od šířky komunikace nejméně pět metrů – aby se na tom mohli třeba vzájemně vyhýbat i chodci.

Výsledkem hodinové debaty bylo předlouhé usnesení, ve kterém jsme shrnuli, že bychom rádi, kdyby Praha 8 začala dělat věci tak, aby fungovaly. To je maximum možného, protože si to sami platí. Ono je vlastně smutné, že mají snahu něco dělat – a dokonce to i zaplatit, to už je naprostá výjimka – jenomže za ty peníze, co vrhnou do jednoho kilometru cesty, kterou musí komplet překopat, rozšířit a polepit drahým hmatným pásem, mohli mít dávno cedulemi zlegalizované chodníky kolem rušných silnic po celé městské části, viz Praha 14. Bohužel, Praha 8 si dělá věci podle svého, protože policista a odbor dopravy mají na cyklistickou dopravu vlastní náhled.

Další drobnosti

Podpořili jsme, aby se vyhrazené pruhy bus+taxi+cyklo realizovly přednostně v režimu 24/7. Současné stanovení, že buspruhy platí primárně jen v dopravních špičkách, komplikuje některé realizace, třeba kvůli přechodům. Někde to také poškozuje funkci navazujících cykloopatření. Samozřejmě, v oprávněných případech může buspruh časově omezený zůstat.

Nové sčítače cyklistů bude soutěžit Operator ICT. Teď jedou pořád ty staré na prodlouženou smlouvu.

Příští jednání komise bude v polovině května, protože první dva úterky v měsíci jsou svátky. A protože se pomalu blíží konec činnosti v aktuální sestavě (komise se s volbami vždy rozpouštějí), dostali jsme za úkol připravit si za těch šest neděl věci, které je ještě do voleb potřeba stihnout.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: cyklokomise

Komentáře

  1. Trošku se obávám, že do Blatovské aleje se stále chystá nasypat písek „Újezdský strom“ někdy v prosinci psali rozhořčený dopis na TSK a myslím, že hlavním mottem bylo “ nekácet žádné dřeviny“.
    Nevím jestli jim na to TSK dokázalo odpovědět….

  2. újezďák: Dřeviny (údajně vesměs nálety) již byly pokáceny na konci vegetačního klidu. Musel bych se podívat do tabulky, ale imho to už má platné stavební povolení.

  3. No uvidíme , mě celkem dost překvapilo, že Újezdský strom vrtá do cyklostezky přes pole… tuším, že jsem to četl v Újezdském zpravodaji… zkusím pohledat

  4. V rámci výstavby Skanska v bývalém cukrovaru Modřany vybudují na břehu klikatící se chodník a rovnou cyklostezku. Plán dokončení do roku 2023.

  5. S pani Kazdovou ze spolku Ujezdsky stromu jsme nasli spolecne slovo a pro oba katastry se vzdala (jako ucastnik rizeni) prava odvolani. V soucasne dobe je vse co bylo potreba vykacet vykaceno a nahradni vysadba bude vysazena na podzim 2018. Se zahajenim realizace pocitam cca v 07/2018. M.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Jak by mohla vypadat integrace na Podolském a Rašínově nábřeží 11

Cyklostezka plná bruslařů, vedení kola po chodníku Vyšehradského tunelu, náplavka ucpaná davy lidí. A nábřeží..více

Cyklopruh na Bělohorské a proznačení cyklotrasy A15 4

Nedávné proznačení páteřní cyklotrasy A15 ze Sobína po Vypich přineslo vše, co již z Prahy..více

Zápisky z únorové cyklokomise 10

Na únorové cyklokomisi se řešilo několik témat, která jsem na ně vnesl za Auto*Mat osobně,..více

Zákon zachování setrvačnosti 18

Vzpomínáte na hodiny fyziky? Princip zachování setrvačnosti? Memorovali jsme, že těleso, na které nepůsobí žádná..více

Zápisky z lednové cyklokomise 43

Vítejte v poněkud nepravidelném občasníku reportů jednání z pražské cyklokomise. První jednání v tomto roce..více

Developer a cyklisté: depozitář UPM 3

V nové sérii nazvané „Developer a cyklisté“ se podrobněji podíváme na příklady, jak je cyklistická..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Nastává pro vás v Praze vaše první dopravní cyklistická sezóna?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru