Cykloobousměrky na Praze 5 – vzorová práce

Počátkem května byla na Praze 5 realizována legalizace několika dlouhá léta poptávaných průjezdů, převážně zřízením cykloobousměrek. Za příjemným dárkem pro cyklisty startující v kampani Do práce na kole stojí pracovní cyklistická skupina na městské části, která působí poslední roky, a která si tak může připsat na své konto první výrazné úspěchy své práce. Pracovní skupina už dříve připravila cykloobousměrku v Barrandovské ulici, která vznikla už na podzim roku 2016. Před několika týdny proběhla legalizace chodníku podél ulice K Barrandovu, zpřístupňující na kole bezpečně celý starý Barrandov. A na přelomu dubna vzniklo několik dlouho poptávaných legalizací.

Zobousměrnění jižní poloviny Šeříkové umožní cyklistům vyhnout se křižovatce Lidická x Zborovská. Není to sice z dopravního hlediska zrovna zásadní, slouží ale jako vynikající memento iracionálního odporu Prahy 1, která dlouhodobě odmítá zobousměrnit pro kola podstatně důležitější severní úsek ulice. A to i přes to, že úsek na Praze 1 je dlouhý jen 55 metrů a vozovku má širokou skoro čtyři metry, zatímco na zlegalizovaném úseku Šeříkové je šířka vozovky jen 3,1 metru. Problém s nedostatkem místa vyřešilo zřízení zóny 30 km/h.

Cykloobousměrka v severní části Šeříkové. Foto Tomáš Cach.

Větší význam má zobousměrnění krátkého úseku ulice Na Zatlance, která slouží jako nástupovka od Anděla do parku Mrázovka, a doposud zde bylo sto metrů zbytečného protisměru. Uprostřed ulice vzniklo jedno místo na vyhýbání. Takže nyní už legálně!

Zobousměrněná ulice Na Zatlance. Foto Daniel Mourek.

Především zdatnější cyklisté ocení legalizaci vjezdu do ulice Nádražní od Strakonické přes zastávky veřejné dopravy. Schopný jezdec se tak vyhne převádění po přechodu přes Strakonickou a následnému chodníku za zastávkami. Jakkoliv Lihovar potřebuje pro kola vyřešit důkladněji, než bychom se toho dočkali, tak tohle poslouží alespoň trochu.

Zde je nově možné odbočil legálně vlevo (foto stavu před legalizací).

Mnoho cyklistů ignorovalo jednosměrné vedení dopravy v klidné ulici Za Zámečkem v Jinonicích. I souběžné ulice Schwarzemberská a U panské zahrady jsou zde jednosměrné směrem z centra, aby se autům zabránilo zkracování si cesty v ranní špičce. Omezení cyklistů bylo ale nesmyslné a proto končí.

V Jinonicích se také pro kola zkrátí na polovinu jednosměrný úsek ulice Na Pomezí. Známá cesta po východním svahu Vidoule je pro kola nově obousměrná v úseku, kde nejsou svodidla, protisměr se tak zkracuje na nějakých 150 metrů, kde to bez stavební úpravy nepůjde.

Trasa A13

Průjezdy na budoucí trase A13 mají samozřejmě největší význam. Zobousměrnění ulice U Železničního mostu oceníme naplno až po opravě lávek železničního mostu. Ulice byla doplněna piktokoridorem a součástí řešení je i doplnění přechodu přes Strakonickou přejezdem pro cyklisty, aby se do ulice dalo od mostu vjet. Legalizace mostu samotného je ovšem stále velký problém, protože vyžaduje stavební rozšíření jedné z lávek, takže naděje na legální průjezd po mostě aktuálně není zrovna velká.

U železničního mostu, stav před zobousměrněním. Foto Václav Kříž.

Nejdůležitější je ale zobousměrnění ulic Holubova a Na Neklance, které tvoří jedinou klidnou alternativu věčně ucpané a pro jízdu na kole naprosto neuzpůsobené ulici Radlické. Součástí návrhu je i zřízení místa pro vyhýbání v Holubově. Podnět na zobousměrnění těchto ulic vzešel v roce 2013 z kampaně Do práce na kole. Cyklisté se tak mohou dostat mimo provoz na Radlické až k budově ČSOB. Realizace po pěti letech je nesporný úspěch.

Příspěvek magistrátu i Cyklisté sobě

K vytipování realizovaných cykloobousměrek výrazně přispěla podpora magistrátu, jehož Oddělení bezmotorové dopravy v průběhu roku 2017 rozesílalo městským částem analýzy jízdy cyklistů v protisměru na základě dat od uživatelů aplikace Na kole Prahou (Android, iOS). Praha 5 byla městskou částí, která na výzvu odpověděla rychle i díky tomu, že sama již řešení části ulic připravovala v pracovní skupině. Pro pracovní skupinu jsou pak podkladem i podněty ze stránek Cyklisté sobě, se kterými členové pracovní skupiny pracují.

A ačkoliv se nejedná o ulice, jejichž zobousměrnění bych považoval za technicky náročné či kontroverzní, jsem velmi rád, že se to povedlo. Jedná se o významný příspěvek k tomu, aby jízda na kole v Praze mohla být jak praktická a bezpečná, tak také legální a zejména důstojná. Doufám samozřejmě, že jak Praha 5, tak další městské části budou v této snaze pokračovat – vím třeba o Praze 4, 6 a 7.

Vlastně jedna kontroverze tady je: některé jiné městské části přicházejí o důvod vymlouvat se, že to u nich takhle nejde. Dříve jsme například informovali o Praze 3, která zřízení magistrátem navržených cykloobousměrek odmítla.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Ta fotka, kde je , na pozadí značkové smršti , nápis nostalgic museum má v sobě kouzlo nechtěného, kouzlo doby kdy veřejný prostor nedobývala tsunami sloupků a značkových seskupení, na které by člověk potřeboval spolujezdce řvoucího ted přijde přednost zprava, zona 30 s doporučenou rychlostí 20 neb je tam práh, pozor na kola, pozor na děti, vítá vás městská zona, zastavení povoleno, vjezd nepovolen modrá čára, žlutá čára, zelený sloupek , hodně zelených sloupků, pozor přechod…. aby člověk měl čas sledovat provoz… vždyť taková “ propracovaná značka může mít až 3metry čtvereční…

    U nás právě dojednosměrkovávají původní zónu 30, která měla být „definitivním zklidněním naší obce“, najmě když tam pak ještě dočmárali, že v zoně 30 platí všude přednost zprava. Tím jsme se před několika lety “ definitivně zbavili značek“.
    Proč o tom píšu, dneska ráno jsem tedy slavnostně nelegálně projel tři nové jednosměrky a hned v té druhé na mě nějaký řidič troubil a pokřikoval “ jednosměrka ty ………. ( to slovo by nutilo příspěvek chvíli počkat ale začíná na d a končí na e :) . Jinými slovy na každé křižovatce normálních širokých ulic teď máme zákazy a příkázané směry jízdy a jsem zvědav, jak dlouho a kolika cedulí pro cyklisty bude třeba k tomu, aby jsme se vrátili do normálního stavu, tedy obousměrného provozu alespoň pro cyklisty. ( to vůbec nemluvím o cyklotrase, ta stala nelegální taky) odhaduji to na 300 cedulek minimálně , protože nikdo se to neodváží dát na značku zony, aby ho pak někdo nežaloval…. inu bezpečnost nadevše, proznačkováním prostoru k netušeným cílům dobra….:(

  2. Újezďák: Ber to jako mezifázi, než bude zákonem sděleno, že v zónách 30 a méně mohou cyklisté jezdit v protisměru, pokud není stanoveno jinak. Nejdřív ale musí vyrůst ty lesy značek, aby se dalo do té finální fáze pokročit, přímé cesty v Česku nefungují.

  3. Vratislav, co peklo schvátí už nikdy nenavrátí.
    Všeobecný trend buranizace veřejného prostoru se už nezvrátí, oddání se bezpečnosti je už mantra – prostě to pokreslíme a proznačkujeme a bude to ještě bezpečnější a nikdo se nemohl buransky vymlouvat, že nevěděl, neviděl nechtěl..

    Navíc mě nejde jen o cyklistu v zonách čehosi , jde o to že systém jednosměrek nejenže prodlužuje legální trasy/časy průjezdů, ale zároveň dělá problémy lidem, kteří už dneska nejsou ochotni se v jednosměrce na křižovatce podivat do jiné jednosměrky “ protože je to bezpečné se tam nedívat, neb je tam přeci značka“.

    Takových lidí, kteří se svěřují značkám a vypínají pozornost, potkávám na kole čím dál tím víc a týká se to i cyklistů, klidně hučí jednosměrkou ale na křižovatce nedá přednost zprava, protože “ tam přeci nic nesmí jet“….

    Navíc co si budeme povídat, v zoně 30 nebo 20 , když je příležitost, tak žádný cyklista co znám nesleduje tachometr, klidně to maže o106 40kou a to nemám na mysli jen sportovně laděné jedince nebo elektrokolisty, v kopečkaté Praze to není žádný problém ani pro obyčejné lidi …. a když takovému, který to z kopce prohučí kolem tebe 50 kou a ty jedeš na kole 30 max něco houkneš do zad, tak se ještě čílí, že on není obyčejný účastník provozu s povinnostmi a právy, on na to nemá “ certifikované technické vybavení jako auto “ :)

    Pro pražské četníky pole neorané tyhle zony bezpečí,

  4. Pražský cyklista: Super, konečně video, kde není 10 přestupků! Oceňuji:o)

    Jinak v dnešním stavu už je U Železničního mostu na zemi ještě doplněno VDZ (protisměrný piktogram cyklisty, který je dle mého názoru zejména na vjezdu naprosto vpořádku, protože motoristu to prostě trkne). A v Nádražní je na tom videu vidět, že tam je už doplněná ta dodatková E13 „Mimo symbol kola“ – krásně zezadu svítí novotou :)

  5. @david @prazkycyklista. Hele, tak to musel tocit nekdo jinej ;))

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Lucembursko vylepšilo pravidla silničního provozu 4

Lucembursko nedávno upravilo pravidla silničního provozu s ohledem na chodce a cyklisty. V roce 2017..více

Copenhagenize: recenze nekompromisní knihy o cyklodopravě 13

Copenhagen Cycle Chic a Copenhagenize jsou vlivné blogy Mikaela Colville-Andersena, které zhruba před deseti lety..více

Developer a cyklisté: Skanska :)

V sérii článků o přístupu pražských developerů k cyklistické dopravě se dnes podíváme do vnitřku..více

Cyclingworld: Nejlepší kola roku 2018 11

Zatímco v Praze probíhal veletrh ForBikes, v německém Düsseldorfu se odehrála výstava Cyclingworld, jejíž součástí..více

Starostenské kolo ztracené a znovu nalezené 1

Sociálními sítěmi proběhla zpráva o krádeži městského kola starosty Prahy 7 Jana Čižinského. Kolo zmizelo..více

Fotoalbum z For Bikes 2018 41

Po prvním dni For Bikes nabízíme výběr fotografií se stručným komentářem. Co jsme viděli? Nákladní..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Nastává pro vás v Praze vaše první dopravní cyklistická sezóna?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru