Lucembursko vylepšilo pravidla silničního provozu

Lucembursko nedávno upravilo pravidla silničního provozu s ohledem na chodce a cyklisty. V roce 2017 si místní ministerstvo dopravy objednalo rešerši silniční legislativy v šesti evropských zemích. Studie měla za úkol najít nejlepší praxi v oblasti organizace dopravy a infrastruktury. Jedním z výsledků byla ucelená úprava pravidel silničního provozu s cílem zlepšit pravidla pro chodce a cyklisty. Ta navíc proběhla překvapivě rychle, pravidla vstoupila v platnost už 1. května 2018.

Nově zavedená opatření jsou velmi zajímavá a inspirující i pro Česko. Podívejme se na ně proto poněkud podrobněji. Zdrojovou prezentaci (ve francouzštině) najdete zde.

Pro chodce: Souvislé chodníky přes vyústění vedlejších ulic

Možná jste to v Nizozemsku někde viděli: chodník podél hlavní ulice je souvislý, vyústění vedlejších ulic nejsou řešena křižovatkami, ale automobilovými přejezdy přes nepřerušený (!) chodník, případně cyklostezku. Žádné přechody, žádná místa pro přecházení, která se k tomuto účelu v Česku v poslední době zneužívají. Vedlejší ulice se prostě dá stavebně i právně řešit jako vjezd do dvora – s odpovídající předností chodců. Že takové opatření zásadně zvýší komfort chodců – a mimo jiné dostane parkující auta do patřičných mezí – je předpokládám naprosto jasné.

Přechod? Místo pro přecházení? Ne, prostě chodník. (Zdroj: Prezentace)

Česká praxe zatím vypadá spíš takto. (Foto Václav Kříž)

Boční odstup při předjíždění cyklisty

Podobně jako ve Francii, Německu, Švýcarsku či Španělsku byl stanoven povinný boční odstup při předjíždění cyklisty jiným vozidlem (v témže jízdním pruhu) a to na na 1,5 metru.

Možná se někdo zeptá, proč tolik, zda by třeba metr nestačil. 1,5 metru fakticky znamená, že řidič musí při předjíždění použít prakticky vždy sousední či protisměrný jízdní pruh, což má pro bezpečnost a komfort jízdy na kole další zásadní výhody, jak ukáže hned následující bod.

Jízda dvou cyklistů vedle sebe

V Lucembursku nyní smějí jet dva cyklisté vedle sebe. V kombinaci s předchozím opatřením to zlepšuje bezpečnost předjíždění – skupina cyklistů jedoucí po dvojicích je podstatně kratší. Řidič stejně musí do sousedního pruhu, takže není důvod jízdu ve dvojicích vedle sebe nedovolit. Řešení uvítají sportovní cyklisté i ti jezdící s dětmi, kteří nyní mohou v Lucembursku chránit své děti jízdou vlevo od nich. A podstatný přínos to je také pro sociální rozměr jízdy na kole – prostě si můžete se spolujezdcem povídat.

Nastavení pravidel pro jízdu vedle sebe nicméně respektuje i potřeby automobilové dopravy. Jízda na kole vedle sebe je upřednostněna mimo obec (z důvodu popsaného výše) a ve zklidněných ulicích, kde se předpokládá automobilová doprava pouze cílová, takže není zájem na tom, aby auta cyklisty předjížděla. Jízda vedle sebe ale není dovolena za tmy a na nezklidněných městských ulicích (50 km/h) tam, kde by to vedlo k výraznému omezení automobilové dopravy.

V Česku je v současnosti jízda vedle sebe povolena pouze v cyklistických zónách, které se ale v terénu prakticky nevyskytují.

Nepovinné cyklostezky

Čtvercové dopravní značky cyklostezky nebo stezky pro pěší a cyklisty znamenají jejich nepovinné použití. Tato možnost existuje ve Francii, Německu, Rakousku či Španělsku. Opatření jde ale ještě dál: na sportovní cyklisty se nevztahuje povinnost použít cyklostezku ani u „kulatých“ značek.

Čtvercové značky signalizující nepovinné použití infrastruktury cyklisty. (Zdroj: Prezentace)

Toto opatření bere v potaz různé skupiny cyklistů. Zejména dovoluje rychlejším cyklistům opustit „gheto“ cyklostezky a snížit tím riziko konfliktu mezi cyklisty a chodci. Srovnejme se situací v Česku, kdy vyhláška vytlačuje výkonnější cyklisty na substandardní společné stezky a vytváří tak obrovské množství konfliktních situací. Nutno dodat, že záměr umožnit nepovinné použití chráněné infrastruktury sportovním cyklistům, se již u nás projednával v roce 2011, tehdy ale neprošel Poslaneckou sněmovnou. Tak je třeba čas na další pokus.

Odbočení cyklisty vpravo na červenou

Doplňkový blikající žlutý signál může cyklistům dovolit na vybraných křižovatkách odbočit vpravo, i když svítí červená. Podobné opatření existuje ve Francii, Belgii, Švýcarsku, Nizozemsku či Dánsku. Opatření bude možné zavádět v rámci pilotního projektu na vybraných křižovatkách a bude pečlivě vyhodnocováno.

Děti do 12 let na chodníku i s doprovodem

Legislativa nově umožňuje jezdit po chodníku dětem do 12 let. Navíc tam mohou být doprovázeny starší (nikoliv dospělou) osobou. Cílem je usnadnit dojížďku na kole do základních škol a vyloučit nebezpečné situace způsobené tím, že s dospělým doprovodem musely menší děti doposud jezdit po silnici.

V Česku máme velmi nejednoznačné pravidlo, které tak nějak nezakazuje jízdu po chodníku dětem do 10 let, ovšem bez doprovodu. Současně s tím máme velmi nejasnou definici toho, co je vlastně chodník a co už ne. Domácí legislativní guláš v této věci vede ke konfliktům mezi cyklisty a chodci a je dlouhodobě zcela neudržitelný.

Cyklistická ulice

Dopravní režim zavedený i u nás od roku 2017. Na rozdíl od domácí úpravy je ta lucemburská přísnější v tom, že motorovým vozidlům zcela zakazuje cyklisty předjíždět. V cyklistických ulicích je současně povolena pouze cílová automobilová doprava. Cílem řešení je vytvořit dopravní režim pro hlavní cyklistické trasy v oblastech, kde z prostorových důvodů nejde postavit cyklostezky.

Slepá ulice neplatící pro chodce a cyklisty

Doplnění dopravní značky slepé ulice indikátorem, že chodci a/nebo cyklisté mohou ulicí pokračovat dále. U nás se řeší dodatkovou tabulkou „mimo symbol kola“, lucemburský způsob ale jednak indikuje informaci i pro chodce, jednak šetří plechy. Je třeba vyzvednout, že značení je i pro chodce, protože právě chodci by případnou zacházkou ztratili nejvíce času.

Slepá ulice pro auta, pro pěší a cyklisty průchozí. Dle dopravního značení vpravo se jedná o Švýcarsko. (Zdroj: Prezentace)

Úprava povinné výbavy

Čistě domácí úpravou je odstranění anachronické povinnosti mít pás žluté barvy s rozměry min 10 x 3 cm na zadním blatníku. Jedná se evidentně o pozůstatek z doby, kdy nebyly běžné odrazky, v Nizozemsku na retrokolech najdeme obdobný bílý pás, který ale není povinný.

Co s tím v Česku?

Co k tomu říct? Snad jen to, že všechna opatření v Lucembursku zavedená, bychom u nás mohli – a měli zavést taky, a to co nejdříve. Jakkoliv nevíme, jaká další opatření zdrojová analýza obsahovala a třeba neprošly, tady je podstatné, že právě tato opatření se součástí lucemburských pravidel silničního provozu stala.

Máme tak další inspiraci jak pro Ministerstvo dopravy, tak pro celostátně působící organizace, jako je Asociace měst pro cyklisty a Česká cyklistická federace. Po deseti letech domácích legislativních snah (zde) ukazuje lucemburský příklad, kam napřít snahu o další úpravy domácích pravidel silničního provozu.

Zdroje

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Teď se zase chystám do USA na delší dobu a docela se těším i na to, že odbočení vpravo na červenou, byť v různých státech různě prováděné, je tam úplně normální a to naprosto pro všechny účastníky provozu.
    Takže tam nikdo nemusí přemýšlet a zírat po značkách, že zrovna na této „vybrané křižovatce“ mu tam může vyjet jen jeden z účastníků provozu a ostatní nemohou… kupodivu to úplně bez problému funguje a navíc to lidi nutí aby nevypínali myslivnu při jízdě .

    Prostě typická Evropa, chce udělat dobře jen někomu a jen někde a tím provoz pro všechny maximálně zaplevelit “ dobrem“ a vytvořit další a další typy značek/ semaforů

  2. Zase ale třeba ty americké všesměrové stopky bych tu zaváděl nerad.

  3. @újezďák, zas tak bezproblémové to není, bývá to jedna z prvních věcí, které se navrhují jako lék ta tamní dost strašný počet mrtvých na silnicích… A zároveň věc, kterou si lidi pochvalují na NY, že když tam přecházejí, tak se je nikdo vpravo odbočující nesnaží srazit, resp. alespoň jim neblokuje přechod.

  4. Nightrider, na to jsem si zvykl, ale je fakt, že třeba v Česku by se byli lidi schopní prát o to kdo přijel dřív a má právo první projet :)… ale ani s těmi stopkami ani zdaleka nedosahují českých/evropských počtů značek u silnic :)

    DJ, nevím kampaně jsou spíše proti U-turn, RTOR tvoří minimum havárií je to samozřejmě dáno i tím, že tam v průměru stále ještě poměrně málo lidí chodí a jezdí na kolech :) V Ny bych to chápal jako kontraproduktivní, ale v klasickém roztahaném město-předměstí je to úplně v pohodě….

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Na kole s dětmi po jihovýchodní Praze 12

Nechcete se tísnit na modřanské stezce, seznámit se s méně známými pražskými cyklostezkami, vyhnout se..více

Copenhagenize: recenze nekompromisní knihy o cyklodopravě 13

Copenhagen Cycle Chic a Copenhagenize jsou vlivné blogy Mikaela Colville-Andersena, které zhruba před deseti lety..více

Cykloobousměrky na Praze 5 – vzorová práce 8

Počátkem května byla na Praze 5 realizována legalizace několika dlouhá léta poptávaných průjezdů, převážně zřízením..více

Developer a cyklisté: Skanska :)

V sérii článků o přístupu pražských developerů k cyklistické dopravě se dnes podíváme do vnitřku..více

Cyclingworld: Nejlepší kola roku 2018 11

Zatímco v Praze probíhal veletrh ForBikes, v německém Düsseldorfu se odehrála výstava Cyclingworld, jejíž součástí..více

Starostenské kolo ztracené a znovu nalezené 1

Sociálními sítěmi proběhla zpráva o krádeži městského kola starosty Prahy 7 Jana Čižinského. Kolo zmizelo..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak se vám líbí nová magistrátní cyklomapa?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru