Rok s kauzou pěších zón, rok beze změn

Kauza pěších zón na Praze 1 (více zde) nabrala v posledních týdnech překotné tempo, přičemz je ale jisté jediné: reálný stav je stále stejný jako byl již před rokem.

Opatření obecné povahy stanovující časové omezení vjezdu cyklistů do centrálních pěších zón vešlo v platnost 26. dubna, od té doby ale nové značení zatím nebylo v ulicích realizováno. Rada městské části Praha 1 pak 30. dubna požádala svůj odbor dopravy, aby realizaci omezení vjezdu cyklistů do centrálních pěších zón odložil alespoň do 15. května a seznámil ji s vypořádáním připomínek proti připravované změně dopravního značení. „Ještě dáme příležitost k jednání. Vyzveme ministersto dopravy, aby nám dalo stanovisko, zda to není možné zlehčit. (…) Byl jsem nespokojen s tím, že se připomínky nevypořádaly dobře,“ uvedl pro deník MF Dnes starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP09).

Ministerstvo dopravy přitom již před rokem uvádělo, že městská část má pestrou škálu legislativních nástrojů, jak problémy s turistickými vozítky řešit, ať již běžné dopravní značení omezující vjezd skůtrů a motokol, nebo třeba zákon o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami, který lze dle ministerstva aplikovat na pivní cyklobusy.

Přibližný rozsah plánovaných omezení (červeně vyplněné oblasti).

Připomínek městské části přišlo požehnaně – celkem bylo vypořádáno 65 připomínek, např. od spolku Auto*Mat (pozn. red.: Prahou na kole je nezávislým projektem spolku Auto*Mat), dopravního podniku nebo magistrátu, ani jedné však nebylo vyhověno. Spolek Auto*Mat to komentuje: „Podle našeho názoru je omezení přehnané. Mělo by platit například i na severní polovině náměstí Republiky, kde běžně jezdí autobusy a tramvaje. V připomínkách se objevilo množství návrhů na zmenšení rozsahu omezení nebo na doplnění více cykloobousměrek, které by umožnily pěší zóny objet. Úřad ale vše zamítl, mnohdy pod pochybnými záminkami.“ 

Spolek tak zahájil ofenzivu a podal jak žádost o přezkum u nadřízeného orgánu, tak žalobu k městskému soudu. Kromě toho iniciuje již druhou – dle spolku vylepšenou – petici, kterou by mělo projednat příští městské zastupitelstvo. Přitom s Prahou 1 zatím řeč nenachází a vzájemná komunikace spíše neprobíhá. Radní Prahy 1 Richard Bureš (ODS) to řekl v rozhovoru pro DVTV, který Auto*Mat podrobil kritice a nabídl Praze 1 návrh svého řešení zklidnění centrálních pěších zón. Radní Richard Bureš pak dále dodává, že Rada městské části Praha 1 chce nyní bezpečnost pěších zón dále analyzovat a teprve poté se rozhodnout, zda je opatření potřeba zavést.

Na protest proti plánovanému časovému omezení vjezdu cyklistů do pěších zón ale proběhla i protestní cyklojízda organizovaná iniciativami Radio Tuleň a Fotbal proti turismu. Informace o ní přinesl magazín A2larm ve své fotoreportáži.

Celá kauza se tak akceleruje a počet mediálních výstupů jednotlivých aktérů roste, stav značení v centru ale stále zůstává nezměněný – je zde pěší zóna s mimo jiné povoleným vjezdem cyklistů. Na Prahou na kole budeme informovat o dalším vývoji. Ten může nastat již po 15. květnu, což je termín, do kterého Rady městské části Praha 1 požádala odbor dopravy, aby ji informoval o vypořádání připomínek.

Zajímá vás více?

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Z organizačních důvodů byla pozastavena příprava změn dopravního značení v souvislosti s vámi popisovanou zápletkou.

    Až budou vědět víc – ozvou se. Prozatím to mají stanovený, ale nevím jak dlouho to může ležet v šuplíku a bylo to pořád platný.

  2. Když se soudný člověk podívá na (ne)vypořádání připomínek a následné žádosti o přezkum ze strany A*M a MHMP, je jen logické, že se to nikomu realizovat nechce. Třeba za MHMP vypořádali připomínky tak, že když cyklista dle podmínek ze zákona 361 jezdí v pěších zónách, tak ohrožuje chodce, ale stejný zákon plně zajišťuje bezpečnost cyklistů v běžném provozu. Z tohoto pohledu je logické, že alespoň jedna z připomínek je vypořádána špatně. A jestliže A*M část připomínek vůbec nezohlednili, není to chyba jen věcná, ale i formální, na které není problém jakékoli stanovení/rozhodnutí kdykoliv zrušit. Kdo by jej s tímto vědomím realizoval, dal by se (dle mého názoru), považovat za nesvéprávného. A nebo angažovaného… Ale v Praze není nemožné nic.

  3. Ale v Praze není nemožné nic.
    Přesně toho se bojím nejvíc. Uvidíme kdo vyhraje komunálky na Pze 1.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Prahou projela velká jarní cyklojízda 1

20. 05. - redakce - Zprávy
(s využitím tiskové zprávy Auto*Mat). V sobotu 12. května projela Prahou pravidelná velká jarní cyklojízda...více

Nový ochranný cyklopruh na nábřeží Kapitána Jaroše 36

Na nábřeží kapitána Jaroše vznikl v dubnu 2018 nový ochranný cyklopruh, který výrazně zpříjemňuje cestu..více

Bouře nad Náplavkou 12

Pražská cyklodílna Bajkazyl sídlící na novoměstské náplavce pod Palackého mostem vyvolala rozruch svým otevřeným dopisem,..více

Bikesharing v roce 2018 v Praze i ve světě 4

Bikesharing, neboli sdílení jízdních kol, čekají v roce 2018 v Praze velké změny. Magistrát stanovil pravidla provozu..více

Kde se budou v roce 2018 stavět cyklostezky? 11

Rada hlavního města Prahy schválila 13. března navýšení investičního rozpočtu na cyklistickou infrastrukturu z 50..více

Další etapa stezky Košíkovský potok bude otevřena v květnu 10

Příprava investičních akcí cyklo se v Praze po třech letech konečně rozjela – letos tak..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Nastává pro vás v Praze vaše první dopravní cyklistická sezóna?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru