Cyklostezka podél ulic Žernosecká a Ďáblická

Městská část Praha 8 v těchto dnech dokončuje stavbu nové cyklostezky podél ulic Žernosecká a Ďáblická. Jedná se o stezku mimo automobilový provoz v režimu dělené stezky pro chodce a cyklisty. Dle záměru městské části má sloužit k dopravním i rekreačním účelům a bude umožnovat cyklistům, in-line bruslařům a lidem jezdícím na koloběžkách jízdu mimo velmi frekventované vozovky komunikací Ďáblická a Žernosecká, jak informuje web 8prokola.cz.

Cyklostezka navazuje na stávající cyklotrasu A283, která vede od metra Ládví podél Ďáblického háje až ke křižovatce ulic Žernosecká a Ústecká. Dotváří tak poměrně dlouhý úsek komunikací vedoucích mimo rušný provoz, který se táhne ze sídliště Bohnice, přes Čimický háj, Vozovnu Kobylisy, Ládví a nyní až k tramvajové zastávce Třebenická. Jak uvádí radní pro dopravu Prahy 8 Karel Šašek (ČSSD): „Plánovaná bezmotorová komunikace nabídne místním obyvatelům možnost sportovního vyžití. Navíc je vedena tak, aby jejím uživatelům hrozilo co nejmenší riziko srážky s automobily.“

Kolem nové stezky se objevily i drobné názorové rozepře ohledně její podoby. Tu obhajoval starosta Prahy 8 Roman Petrus (ČSSD), který prosazuje vizi „bezmotorových komunikací“ oddělených od motorové dopravy i pěších, naopak kritika zaznívala například od Vratislava Fillera ze spolku Auto*Mat (člen redakce PNK, pozn. red.), který argumentoval, že za podobné náklady by šlo bez stavebních úprav pro jízdu cyklistů plošně legalizovat veškéré chodníky na přilehlých sídlištích.

Městská část plánuje na současnou stavbu navázat a v budoucnu zahájí stavbu obdobné stezky podél ulice Střelničná – konkrétně v úseku mezi ulicemi Liberecká (Rochlická) a Binarova.

Pravě dostavěný úsek stezky zeleně. Žlutým šrafováním vyznačen připravovaný úsek.


Reportáž PNK

Váš autor se ke stezce vypravil, pojďme se tedy skrze fotografie z místa podívat, jak vypadá. Než ale začneme je třeba si připomenout, že oboustranné cyklostezky v přidruženém prostoru si s sebou ve většině případů nesou do vínku díky svému designu poměrně dost hendikepů, se kterými se málokde poperou zcela úspěšně:

  • Nižší bezpečnost na kříženích s vedlejší ulicí (ve srovnání s jednostrannými stezkami)
  • V Česku cyklista ztrácí na kříženích vedlejších ulic přednost (ve srovnání s jízdou v cyklopruzích / provozu, nebo ve srovnání se zahraniční legislativou)
  • Obtížné řešení návazností na okolní komunikace a k cílům na opačné straně ulice
  • Nutnost ve zvýšené míře řešit křížení s pěšími trasami
  • Prodlužování a zpomalování trasy oproti jízdě v provozu (vadí především v místech, kde existuje povinnost stezku použít)

Tentokrát nehodlám spekulovat, zda by nebylo moudřejší a levnější pouze značkami legalizovat jízdu po chodnících, jako navrhoval kolega z redakce, nebo třeba zvolit jiný filozofický přístup – vyvýšené jednosměrné pásy (konkrétně v Žernosecké by na ně bylo místa dost), zvolené řešení beru při hodnocení jako daný fakt, ostatně navazuje na stezky v bezprostředním okolí vybudované ve stejném duchu. Budu se tedy věnovat tomu, co vzniklo, a nebudu spekulovat, zda by něco bývalo bylo lepší.

Nová cyklostezka

Obecně se dá říci, že se jedná o jednu z nejkvalitněji vyprojektovaných stezek svého typu v Praze. Řešení je v celém úseku jednotné, nedochází zde k prostorovým (a tedy designovým) kompromisům, pokud vezmeme vstupní parametry jako danost (1+1 metr pro cyklistický obousměrný provoz, 2 metry široký chodník), stezka tento standard zachovává v celé délce. Je zde snaha pěší chránit vyznačením přechodů pro chodce přes stezku, zastávky jsou důsledně řešeny objezdy, v trase stezky nestojí pouliční osvětlení ani dopravní značení.

Všechny tyto věci by vlastně měly být standardem a ani by pochvalu neměly zasluhovat. Ale ve městě, kde nezřídka vznikají realizace ve stylu Evropské, si to pochvalnou zmínku rozhodně zaslouží. Přibylo tu 1,3 km poměrně solidní cyklostezky, na kterou hodlá Praha 8 ve stejném duchu v budoucnu navazovat. Pokud by se zapojila i Praha 9 v oblasti sídliště Prosek, již existující úseky by se mohly „snadno“ napojit na podobné stezky, které v uplynulých letech vznikly v Oblasti Letňan a Kbel. Vzniklo by tak klidné spojení propojující Vinoř/Kbely/Letňany s Prosekem, sídlištěm Ďáblice a Bohnicemi – to vše v příhodné více méně rovinaté oblasti.

Podél Žernosecké na východ

Prohlídku začínáme na severozápadě v ulici Žernosecká. Zde nová stezka navazuje na již hotový úsek, po kterém vede cyklotrasa A283 od Vozovny Kobylisy.

Na původní stezce u Žernosecké. Nová stezka je na většině míst o poznání lépe řešena.

Zde začíná nový úsek. Na odbočení A283 k metru Ládví přibyl dlouho poptávaný cyklopřejezd.

Pohled z druhé strany ulice.

Chodci a cyklisté mají poměrně dost prostoru, problém nastává jen, pokud jde/jede větší skupina.

U přechodu mezi ZŠ Žernosecká a ZŠ Burešova je sada mnoha dopravních zábradlí. Povšimněte si, že přechod přes ulici pro kola legalizovaný není.

Objezd zastávky zaslouží pochvalu za poměrně komorní dopravní zábradlí. V Praze by si šlo představit i mnohem delší bezpečnostní prales lemovaný zábradlím z obou stran. Povrchu cyklostezky by v tomto úseku mezi nástupním ostrůvkem a chodníkem možná slušel červený asfalt, vodorovné značení se časem oprší a cyklo-koridor nebude pro ostatní příliš zřetelný. Přechod by si pěší zasloužili z obou stran přístřešku.

U křížení vedlejších ulic standard roste a prostor pro pěší se zvětšuje. Auta odbočující z hlavní zde mají solidní prostor zaručující dobré rozhledové poměry při křížení přejezdu/přechodu.

Jediná oficiálně řešená návaznost – napojení beachvolejbalového klubu na druhé straně ulice.

Přechod pro chodce a cyklisty a na druhé straně krátká legalizace chodníku.

Protilehlý chodník měl být legalizován v mnohem delším úseku. Pokud k sportovnímu klubu jedete z jihovýchodu, např. od zastávky Třebenická, tak byste dle oficiální varianty měli naprosto zbytečně dvakrát překřížit Žernoseckou tam a zpět po cyklopřejezdech.

Někteří to na plážový volejbal raději berou po silnici nebo po chodníku.

Řešení křižovatky Žernosecká / Ďáblická. Žádné chytré řešení napojení cyklostezky na křižovatku nečekejte, vznikl pouze jednoduchý přesmyk přes přejezd na druhou stranu ulice. Některé směry tak zůstaly nevyřešeny.

Středový ostrůvek se dokonce obešel bez obrubníku v cyklistické části. Palec nahoru.

Podél Ďáblické na jih

Stezka po překonání Žernosecké pokračuje na jih podél Ďáblické.

Vzorový objezd zastávky Sídliště Ďáblice. V místě křížení bude pravděpodobně ještě doplněn přechod přes stezku.

Chybějící návaznost – na stezku nelze komfortně najet z Ďáblické, cyklista na snímku tak musí dále pokračovat v provozu, i pokud by nechtěl. Přechod přes Ďáblickou (v pozadí) také nebyl pro cyklisty legalizován.

Za zastávkou Sídliště Ďáblice dochází k jednomu z největších projektových problémů celého úseku. Cyklostezka se přehazuje s prostorem pro chodce.

Přesmyk sice zabrání křížení cyklostezky chodci jdoucími směrem do sídliště, zároveň to je ale velmi neintuitivní a konfliktní místo. (Edit: Je ale pravda, že přechody do sídliště by byly také konfliktní a bylo by jich více).

Křížení se Sebuzínskou. Vyvýšení cyklopřejezdu a přechodu dobře kompenzuje špatné rozhledové poměry aut odbočujících z hlavní.

Jedno přehození proudů pěších a cyklistů by se dalo snést, ale absurdním se stává v momentě, kdy se po pár desítkách metrů musí proudy u další zastávky (Třebenická) kvůli cyklo-obchvatu zastávky opět prohodit.

Cyklo-obchvat zastávky Třebenická. Nemohli jet cyklisté mezi zastávkami Sídliště Ďáblice a Třebenická stále při pravé straně chodníku a nekřížit dvakrát směr pěších?

Prozatimní zakončení stezky u zastávky Třebenická. Na návaznost směrem k mostu přes Libereckou a k metru Ládví se čeká.

Závěr

I přes zmíněné nedostatky se jedná o poměrně kvalitní stezku svého druhu, která zpříjemní jízdu těm, kteří se neradi pohybují v provozu s automobilovou dopravou a patrně by tudy normálně jeli po chodníku. Stezka by si ale zasloužila další úseky – kromě plánované Střelničné i další úseky v oblasti sídliště Prosek, případně návaznosti na sever do Ďáblic.

Autoři stezky bohužel nevěnovali zvýšenou péči řešení návaznosti na nejbližší okolí a i díky legislativním pravidlům (např. ztráta předností při křížení vedlejších ulic) se nelze divit, pokud by někteří nadále raději volili jízdu po silnici. Tomu ale bohužel stále brání česká legislativa, která stanovuje vágní povinnost podobnou stezku pro chodce a cyklisty použít.

Někteří raději nadále jezdí v provozu.

Celkově se ale dá říci, že v oblasti sídliště Ďáblice vzniká docela zajímavá chráněná cyklistická infrastruktura, která by v případě chytré legalizace průjezdu po některých stezkách uvnitř sídliště mohla nabídnout místním docela zajímavé dopravní alternativy.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Super snaha. Až na ne příliš příjemnou kombinaci povinnosti využít stezku a nedořešených návazností, která dělá z cyklistů cykloteroristy, než by člověk řekl kolo. Proč se současně neudělala integrace v provozu?

  2. Popravdě zatím jsem jednou jedinkrát v životě viděl na vlastní oči “ zcykloteroristovaní cyklisty“ a to ještě na místě, kde je silnice jasně a viditelně označena, že cyklistům je vjezd zakázán a že mají použít cyklostezku vedle… postižený byl postižený cyklista, který by ten betonový úsek Koloděje-Újezd nad lesy asi fakt nedal…

    Kolem jedné takové přímo v centru mám najeto každý rok mrak kilometrů, nejenže jsem se nesetkal s jediným oficiálním zákrokem a ba ani s oním tak často zmiňovaným “ útlakem od řidičů“.
    Ano jedná se o úsek Podolské – Rašínovo -Dvořákovo nábřeží .

    Osobně bych tedy řekl, než bych řekl kolo, že je to spíš taková „cyklo-městská-legenda“ kterou nejsem schopen při dlouholetém ježdění Prahou “ ztotožnit“ :)

  3. Ad povinnost používat infrastrikturu: byl jsem teď po dvanácti letech v Uherském hradišti, kde se na kole opravdu jezdí dopravně, je tam hodně cyklostezek, ale v životě jsem neviděl tolik značek „zákaz vjezdu cyklistů“, které právě cyklisty vyháněly na přerušované cyklochodníky s mnohem horším povrchem než na hlavní silnici. Ale když jsem jel po té silnici, docela dost řidičů na mě troubilo. I ve městě, kde se hodně jezdí na kole, tam byla cyklodoprava stavěna stylem „hlavně ať rychle projedou auta, rychlost cyklodopravy nás nezajímá“.

  4. K Ďáblické ulici ty dva přesmyky jsou právě správné řešení, pokud by nebyly a cyklostezka nebyla vedena blíže k pozemní komunikaci, bylo by tam mnoho přechodů k tomu přilehlému paneláku a tak i mnohem více kolizních míst!

  5. Ten červený asfalt by neslušel jen u zastávky, ale v celé délce stezky. Nevíte proč se v Praze ostatně vůbec nebuduje? Je to tak drahé?

  6. zangief: Kdysi jsem o barvení asfaltu sem chtěl psát článek ale trochu to umřelo na mé neodbornosti v oblasti výroby asfaltu a neochotě si to studovat.

    Možností je více – buď se dá ten asfalt shora barvit nebo pokrýt tenkou vrchní barevnou vrstvou, ale to se většinou časem smyje/ošoupe, ale v Česku se to občas dělá.

    Pak se dá přidat pigment do celé směsi a vznikne barevná hmota jako třeba v Nizozemsku na stezkách. To si nevybavuji, že bych někde v Česku viděl. https://colouredasphalt.com/method

    Asi to každopádně bude dražší, obzvlášť když to v Česku není moc rozšířené, takže by to vyžadovalo přípravu dávky asfaltu přímo na jedno konkrétní místo.

    Ale jak říkám, na asfaltování zrovna odborník nejsem, klidně mě opravte.

  7. (Barevný asfalt, který danému místu za mě celkem sluší a dělá z chodníku skutečnou cyklostezku viz: https://mapy.cz/zakladni?x=14.4192400&y=50.0596613&z=17&pano=1&pid=56535465&fov=1.257 ).

    Jinak u popisované stezky by měl zajímal počet cyklistů, kteří toto dílo využívají. Ač jsou detaily řešené asi vhodně, tak je řešení z méhlo úhlu pohledu předimenzované (zbytečně vyhozené peníze, které se možná utratily kvůli alibi dotčeného policisty nebo orgánu, kterému jsou ale náklady šumák). Ještě, že jsme na sídlišti, kde se ta proporce k zástavbě ještě snese. Pokud by se z takového řešení stal standard, tak se takový jednak do jiných typů zástavby nevejde, resp. by se asfaltovaly poslední zbytky zeleně a asfaltovalo by se do roku 2250, než to všechno poplatíme. Jeďte se podívat aspoň do Drážďan, není to daleko. Startovací čára byla stejná, většinou si vystačili stran legalizace v přidruženém prostoru s modrými značkami. A také by mě zajímalo, jestli zadavatel/projektant/dotčený orgán něco tuší o tom, že původní chodník byl možná (toť otázka na koncepci sídliště) již dimenzovaný na společný pohyb pěších a občasný pohyb na kolech.

  8. Honza: O tom je v úvodu článku drobná zmínka. Radnice Prahy 8 preferovala toto nákladnější řešení a jednoduché legalizace nechtěla. Počet cyklistů ale neznám.

    Nedomnívám se, že se z toho stane standard, prostorově se to hodí právě do okrajových částí města mimo centrum (pokud by se tedy v centru masivně nerušila parkovací místa). A myslím, že další MČ zabývající se zlepšením vazeb pro cyklisty volí spíše jednodušší legalizace, do takovýchto stezek se rozhodla jít v poslední době jen Praha 8.

  9. zangief: To odkazované streetview je hezkým příkladem dalšího jevu: cyklostezka vede těsně vedle hlavní, ale na rozdíl od hlavní se na ní musí dávat mnohokrát přednost různým výjezdům ze sídliště.

  10. Jenda: souhlasím, schází tam přejezdy s předností cyklistů

  11. Na návaznost stezky na Prosek se čeká a bude se čekat další 4 roky, než bude zase potřeba získat politické body, takže se politici budou tvářit jak jim na lidech záleží, i když na ně absolutně … . Ostatně to je vidět i na tom, jak rychle MČ Praha 8 zrušila buscyklopruh na Ládví a ještě se prsí, jak udělala dobrou věc, přitom každé zlepšení pro autobusy a cyklisty je věc pro mnohem víc lidí, než zachování stávajícího stavu.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Oprava cyklostezky na Rohanském ostrově bude dokončena v květnu 2019 7

V srpnu jsme informovali o začínající rekonstrukci cyklostezky na páteřní cyklotrase A2 na Rohanském ostrově...více

Praha spustila první veřejný sčítací totem 25

Praha v pondělí 17. září slavnostně spustila první veřejný sčítací totem. Totem je umístěn na..více

Hájek – Netluky: Byla potřebná stezka předražená? 8

V poli mezi Hájkem a Netluky v městské části Praha 22 vzniklo 400 metrů bezmotorové..více

Klíčov: ochranné cyklopruhy k předělání 12

V ulici Ke Klíčovu na hlavní cyklotrase A267 byly mezi ulicemi Vysočanská a Nad Klíčovem..více

Fotografie: Omezení jízdy na kole v centru Prahy 12

Přinášíme fotogalerii dokumentující aktuální stav dopravního značení omezujících jízdu na kole v pěších zónách v..více

Nové značení trasy A2 na Praze 2 22

Od roku 2016 se připravuje souvislé proznačení páteřní cyklotrasy A2 v celé své délce, tedy..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru