Jak objet zákazy na pěších zónách

Publikováno: 03. července. 2018, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Publikováno: 03. července. 2018, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla realizovat časové omezení (10 – 17 hodin) průjezdu centrálními pěšími zónami na Staroměstském náměstí, náměstí Republiky a v dolní části Václavského náměstí. Značení by se mělo instalovat od 3. 7. (naše zpráva zde) Odhlédněme nyní od toho, co si lze myslet o samotném zákazu nebo o politicích, kteří ho prosazují. Podívejme se raději, jak je možné se se zákazem popasovat.

Zajímá vás vývoj kauzy pěších zón? Čtěte zde:

Ignorovat? Ne!

Způsob, jakým se se zákazem vyrovnáte, je samozřejmě jen na vás. Bohužel, realizované omezení se již stalo politickou záležitostí, je tak třeba upozornit, že ignorace zákazu a i sebeopatrnější jízda poloprázdnou pěší zónou je přesně tou věcí, na kterou mohou někteří politici na Praze 1 před volbami čekat, aby z odsouzení cyklistů nerespektujících zákaz mohli získat před volbami snadné plusové body.

Rozsah omezení

V tomto návodu vycházíme ze stanovení dopravního značení, jak bylo vyvěšeno na úřední desce a z toho, že bude realizováno v plné podobě, tj. nebudou například vynechány některé připravované cykloobousměrky – viz mapka:

Oficiální a značené objízdné trasy jsou v mapce zakresleny fialově. S oficiálními trasami si ale ne vždy vystačíme a někdy nejsou ani těmi nejlepšími možnými. Jak tedy řešit obvyklé relace, ve kterých jsou pěší zóny využívány?

Můstek mezi Národní a Příkopy

Obvyklou trasou je průjezd ulicemi Na Příkopě a 28. října. Po omezení průjezdu je možné projet tuto trasu jihovýchodním směrem ulicí Havířskou, Rytířskou a využít novou cykloobousměrku Martinskou ke zkrácení průjezdu Perštýnem. Až na „parkoviště“ v Rytířské je tento průjezd bezproblémový a zobousměrnění Martinské z něj i mimo období zákazu dělá lepší alternativu než průjezd zónou s následným prostrkáváním protisměrnou Národní.

V opačném směru je to horší, hlavní objížďka vede věčně ucpanou Perlovou. Na konci Rytířské si můžete vybrat, zda se vrátit na Příkopy, nebo projet přes Ovocný trh a Celetnou, kde je bohužel v Prašné bráně téměř vždy kolona. Výhodou obou těchto objízdných tras jsou ale slušné povrchy.

Můstek – místní průjezd

Pro místní pohyb jsou tyto objížďky ale nevýhodné. Zde můžete s výhodou využít toho, že vedlejší uličky zakázány nebudou, zůstává tak možný průjezd přes zadní část Jungmannova náměstí do Provaznické – v této relaci je úsek s vedením kola dlouhý jen 100 metrů (v mapce níže tečkovaně). Zadního Jungmannova náměstí lze využít i k průchodu na Václavské náměstí, kdy je pěší úsek dlouhý jen 120 metrů.

Můstek – objezdy na Václavské náměstí

Jižní objezd Můstku značený jako A24, je oficiálně vedený po tramvajové trati Vodičkovou, Lazarskou a Spálenou ulicí. Tento objezd zahrnuje tři tramvajové zastávky a několik stovek metrů naprosto příšerných dlažebních kostek. Pro jízdu západním směrem tak může být výhodnější objet alespoň Lazarskou a Spálenou přes ulici Palackého. Střední úsek Jungmannovy bude zobousměrněn pro kola, potom pokračujete již popsanou zajížďkou přes Perlovou a Martinskou. Výhody této trasy se projeví spíš, jedete-li namísto na most Legií do Anenské čtvrti či k Mariánskému náměstí.

V opačném směru můžete využít nově legalizovaný průjezd do Charvátovy. Bohužel, průjezd není plně legální, ulice Palackého pro kola zobousměrněna nebude. Nelegální úsek je tak nakonec prakticky stejně dlouhý jako při průchodu přes Václavské náměstí (viz tenčí čáry), v Palackého ulici je ale větší klid. Obecně ale jsou tyto objízdné trasy velmi nevyhovující a nějakou zvláštní výhodu oproti setrvání na náměstí nepřinášejí.

Východní objezd Můstku se realizuje ulicemi Jindřišská, Panská a Nekázanka. Upozorňuji na odporné dlažební kostky v Panské a v opačném směru na absenci bezpečného odbočení do Nekázanky – elegantně lze ale pro odbočení z protisměrného cyklopruhu do Nekázanky využít dopravní stín před přechodem. Bylo by ale dobré zde odbočení oficiálně povolit a přizpůsobit, aby se zde zamezilo současnému občasnému nepovolenému parkování v dopravním stínu.

Náměstí Republiky

Omezení průjezdu na náměstí Republiky je asi nejméně ospravedlnitelné ze všech tří zákazů. Omezení se totiž dotýká téměř výhradně jen té části náměstí, kterou současně projíždějí tramvaje a autobusy veřejné dopravy. Také tu (více či méně legálně) projede denně několik stovek motorových vozidel.

Objízdná trasa v jižním směru se drží ulice Králodvorské. Směrem na Můstek se vyplatí zůstat rovnou na Ovocném trhu (modře). Oblíbená relace Revoluční – Hybernská (zeleně) zde ovšem znamená skákat s věčně zde postávající kolonou a byť jsem trasu do mapky zakreslil, považuji ji v praxi za naprosto nepoužitelnou.

Objízdná trasa v severním směru od Ovocného trhu vede ulicí Rybnou do Dlouhé. Nejsem si jistý, zda jsou horší kočičí hlavy v Benediktské či kolona v Dlouhé, ale od Ovocného trhu to ještě dává alespoň nějaký smysl.

Z ulice Na Příkopě se do Revoluční můžete dostat jen ulicí Za Obecním domem (a dále Rybnou), což je takový nesmysl, že jsem ho do mapky ani nekreslil. Nemíříte-li tedy někam k Haštalu, dává smysl vyhnout se Revoluční úplně, stejně výjezd na Štefánikův most za moc nestojí. Objezd Havlíčkovou a Zlatnickou do Barvířské zahrnuje nějaké ty kočičí hlavy, ale docela ujdou. Z Barvířské se dostanete na cyklostezku A2 buď vyskočením obruby (která se snižovat samozřejmě nebude), nebo přes přechod Klimentské podél ministerstva dopravy.

Staroměstské náměstí – západní objezd

Od západu lze Staroměstské náměstí objet celkem slušně zejména v relacích od Josefova, Mánesova mostu či Anenské čtvrti směrem na Ovocný trh nebo Václavské náměstí. Nakreslenou objízdnou trasu asi nebudete jezdit celou, k použití jsou ale její jednotlivé segmenty. Na jižní straně tato objížďka plynule navazuje na již popsaný západní objezd Václavského náměstí (trasa A24).

Severním směrem přijedete buď od Václavského náměstí Perlovou, nebo z Ovocného trhu, a projedete Skořepkou a dále Jilskou a Husovou, kde jsou sice dlažební kostky, ale jakž-takž se to jet dá (ostatně jiná legální ulice neexistuje). Z Mariánského náměstí můžete buď odbočit do Platnéřské a pokračovat směrem k trase A2 a na Mánesův most, nebo dále objíždíte náměstí Linharskou a Maiselovou. Její severní část je také zakázána, objížďka zde vede ulicí Elišky Krásnohorské. Pokud jste měli v úmyslu pokračovat přes Čechův most na Letnou, tak by bylo nejspíš lepší vzít to už přes Mánesův most a po Kosárkově nábřeží.

Jižním směrem uhnete z Pařížské přes Dlouhou do Žatecké a na Mariánské náměstí. Husova bohužel zůstává jednosměrná proti, zde ale prostě není jiná ulice pro legální průjezd s výjimkou příšerného Smetanova nábřeží (v mapce zeleně), navíc s obrovskou zajížďkou. Smysluplnost objízdné trasy, na které kolo musíte vést téměř stejný úsek jako na náměstí je sice na pováženou, pro vaše chování v této ulici může být nicméně zajímavý fakt, že cykloobousměrku lze v Husově zřídit podle TP 179 bez problému a dokonce i bez odebrání parkovacích míst (byť se v radničním vypořádání připomínek tvrdí opak), průchodem touto ulicí tak můžete demostrovat fakt, že tu skutečně ta cykloobousměrka být má. Do Rytířské si musíte zajet přes Martinskou, ale pořád je to dost použitelné. Na Václavské náměstí pak směřujte Charvátovou, jak bylo popsáno výše.

Staroměstské náměstí – severní objezd (A25)

Trasa A25, spojující Hybernskou ulici a Mánesův most, obchází Staroměstské náměstí ze severu, přičemž oficiální návrh má jisté nedostatky, které se dají vylepšit. Jakkoliv jde o kličkování uličkami, ve srovnání s davy na Staroměstském náměstí a Celetnou to není zase tak hrozné. Samozřejmě, pro relace typu Žižkov – Hradčanská dává smysl se na Staré Město docela vykašlat a vzít to třeba až po Hlávkově mostě.

Západním směrem, od Hybernské vede oficiální objížďka až Rybnou a Dlouhou, která je ale dost frekventovaná. Kličkování přes Štupartskou a Týnskou je sice složité, je zde ale o poznání slabší provoz – a pro cesty do těsné blízkosti náměstí je to vhodnější. Výhodné je zobousměrnění Dušní, které vás provede do Široké a dovolí Staroměstské náměstí objet vlastně celkem slušně.

Východním směrem to taková sláva není. Vlivem naprostého minima cykloobousměrek nemáte jinou možnost než nechat se vyhnat až do Masné a potom se do Celetné prostrkat domovním průjezdem, který navíc není pro jízdu na kole legalizován. Přesto je zde možnost si cestu oproti oficiální trase zkrátit, a to hned dvakrát. První zbytečnou zajížďkou je kličkování do Jáchymovy, paradoxně je stejně rychlé vedení kola přes zákaz (že ty oficiální objízdné trasy ale dávají smysl). Snesete-li trochu nepohodlí, je ještě lepší najet do Široké rovnou u Rudolfina, přetrpět jeden nezobousměrněný blok (je záhadou, proč tento blok nešel, když ten sousední šel a vozovky jsou naprosto stejně široké) a do Masné se dostat přes Dušní. Je to o kousek kratší a malinko jednodušší.

Staroměstské náměstí – severovýchodní objezd

Zejména oblíbené vnitřní relace (Letná – ) Pařížská – Hybernská a Pařížská – Václavské náměstí dostaly omezením na frak takovým způsobem, že pro ně použitelné objízdné trasy prakticky neexistují. Přesto jsem se pokusil navrhnout alespoň něco, za což mě ale prosím nekamenujte. V podstatě to bylo popsáno výše, Z Václavského náměstí se k Celetné dostanete přes Ovocný trh, v opačném směru Nekázankou. Myslete si o tom, co chcete.

Tranzitní trasy

V řadě delších relací byl průjezd centrem nepostradatelnou součástí trasy – zejména šlo o spojení Malé Strany, Hradčan, Letné, Vinohrad a Žižkova. Některé relace nyní vůbec nemá smysl jezdit přes centrum. Je otázka, nakolik je to efekt nechtěný a nakolik chtěný. Pro některé vzdálenější relace proto doporučuji následující trasy, přičemž jsem se z pochopitelných důvodů snažil vyhnout Smetanovu nábřeží a magistrále:

Pelléova – Tachovské nám. (přes Karlín)

Vinohradská – Pelléova (přes Husovu)

Pelléova – Vinohradská (přes Husovu)

Masarykovo nádraží – Malostranské náměstí (přes Kampu)

Královský letohrádek – Karlov (přes Palackého most)

Závěr

Z dlouhodobého hlediska je ale zřejmé, že bez opětovné legalizace průjezdu nebo skutečně komfortní objízdné infrastruktury se prostě neobejdeme. Jestliže radnice Prahy 1 nechce, aby cyklisté jezdili v pěších zónách, možná si myslí, že máme centrum objíždět po Ječné, Žitné nebo po magistrále. Chcete-li tuto rukavici zdvihnout, zde máte návod. Až budou potkávat zodpovědní politici jako třeba starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP09) ve Wilsonově každý den deset cyklistů zpomalujících dálniční plynulost, třeba jim dojde, že udělali něco špatně. A třeba nakonec ve Wilsonově přibudou kvalitní cyklistické pásy, které tudy skutečně ulehčí objezd pěších zón a zpříjemní i jízdu tamním řidičům, které nebudou tudy jedoucí cyklisté zdržovat.

Jak budete jezdit přes pěší zóny po omezení průjezdu?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...
Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Jenda 4. 7. 2018, 03:29

1) Jedna z těch relací, kterou „nyní vůbec nemá smysl jezdit přes centrum“, je moje dříve velmi častá a teď už jen občasná Pankrác -- Strossmayerovo náměstí (a vlastně cokoli z oblasti Pankráce, Vyšehradu, Karlova a Zvonařky do oblasti Holešovického poloostrova). Takže další cesta, kterou je rychlejší jet po magistrále (kdy dá někdo zákaz vjezdu cyklistů tam?)

2) Myslíte, že je legální vést přes Republiku kolo v koridoru tramvají (prostě tudy, kudy jsem dříve jezdil)? Tramvaj si holt počká.

prt 4. 7. 2018, 12:21

Jenda 2: v pěší zóně je max. rychlost 20 km/h pro všechny, takže tramvaje ani busy zde nejsou cyklisty zásadně omezovány ani dnes. Podobně jako v pěší zóně na Andělu, kde je dokonce povinnost použít "nechodníkový" koridor popsána na dopravní značce: https://mapy.cz/s/2OmRL

Honza 4. 7. 2018, 21:08

Od Náměstí republiky směrem Na Příkopy je fajn, že zákaz začíná alespoň až za Havířskou -- to znamená, že se mně konkrétně nic nezmění. Stejnou cestou jezdím už teď. Bál jsem se, že nepůjde už od začátku pěší zóny u Myslbeka.

Pořád docela, škoda, že nejde projet pod Prašnou bránou a dál kouskem Celetné v protisměru. Kdyby se tam dobře vyřešily přednosti, tak by se dalo z Hybernské bezbolestně rovnou na Ovocňák a tudy vlastně až k Národce. To se asi neplánuje, že?

Mus 5. 7. 2018, 01:51

To Náměstí Republiky je divný. V okolních ulicích je taky spousta lidí, navíc tady jezdí ty tramvaje a busy. Objíždění ze severního směru je tragédie. Prostě to tam proběhnu s kolem vedle.
To aby člověk na Praze 1 přestal nakupovat a při průjezdu pustil dýzl rakovinu, zaprahnuty čadící diesel generátor/topení, co by se dalo mezi cyklisty sdílet. Když nerozlišují mezi auty a cyklisty a to ani v nové Revoluční.

Tomáš M 5. 7. 2018, 10:58

Honza: Přesně, stejně Můstek objíždím i já. Havířská - Rytířská - Skořepka - Na Perštýně.

Dgr 5. 7. 2018, 13:55

Jendo, je to legální. Pěší zónu můžete jako chodec (vedoucí kolo) využívat v celém rozsahu, tedy včetně tramvajových kolejí.

Nesmíte ale bránit průjezdu vozidel, nemůžete si tedy lehnout na koleje a zdřímnout si.

Mosquit 11. 7. 2018, 20:26

Na základě čeho můžu být pokutován při jízdě v pěší zóně? § 39 mluví o tom, že tam je zakázán *vjezd*

Který paragraf ošetřuje situaci, kdy přes čáru (a kolem značky) projdu, a nasednu až za ní?

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Jak objet zavřenou lávku na Chodově?
Cyklotrasy,

Jak objet zavřenou lávku na Chodově?

03. července. 2019, 1min. čtení6