„Extrémní“ cargobiking

Říká se, že jízdní kolo je – na rozdíl od auta – obtížně použitelné, dojde-li na objemnější nákupy, nebo třeba přepravu dětí na kroužky. Samozřejmě, kolo nemusí být pro dané aktivity nejvhodnějším dopravním prostředkem. Stejně jako jím nemusí být vlastní auto, dáváte-li přednost denním nákupům čerstvého zboží před týdenním naplněním spíže, chodí-li vaše děti na kroužky normálně pěšky, aby si protáhly nohy, a víte-li, že existují levné půjčovny dodávek.

Na druhou stranu, já jako člověk rád překonávám překážky. Nabídne-li se tedy příležitost nepoužít motorové vozidlo pro středně velký nákup v obchodním domě IKEA Černý Most, je to pro mě výzva, kterou prostě nejde odmítnout. Příležitostí prověřit řádně můj nákladní longtail bylo pořízení skříňky, která měla (po smontování) dosáhnout rozměrů 40 x 74 x 120 centimetrů. Ve složeném stavu šlo o desku s rozměry 40 x 120 x 10, plus šest menších prkýnek.

Zdá se vám taková skříň – byť složená – na longtail trochu moc? Já si řekl, proč takové skříně nevzít rovnou dvě.

Výprava začíná

Z Jižního Města, kde váš autor bydlí, je to k obchodnímu domu IKEA na Černém Mostě zhruba čtrnáct kilometrů. Nic co bychom v rodinné sestavě nezvládli. Na start se tak postavil nákladní longtail Kočkobus od Cargobikes připravený pro těžký náklad (ten jsem řídil já), druhý longtail Xtracycle postavený z kola Citybikes s objemnými brašnami (který řídila moje žena Markéta) a doprovodné jízdní kolo 20″ řízené Fanynkou, naší dcerou. Druhá dcera Josífka zajišťovala vyvážení nákladu tak, abych na longtailu nikdy nejel s prázdnou.

Doprovodné vozidlo. Fanynka čeká, než se ostatní připraví ke startu. Oba longtaily nenápadně v pozadí.

Trasa není náročná, převažují klidné ulice a cyklostezky. Malým oříškem se ukázala přístupnost obchoďáku od sídliště Černý Most (potažmo z cyklotrasy A44) tak, aby se nemusel objíždět shora. Nakonec jsem přišel na to, že před vchod se dá dojet skrz spodní patro nadzemních garáží. Na první pohled vypadal průjezd strašlivě, ale výskyt cyklistické rodinky v takovémto místě konsternoval veškeré řidiče do té míry, že jsme měli při průjezdu garážemi přednost i v místech, kde jsme ji mít neměli.

Menším zklamáním byl stojan v podobě drátolamu, který naše požadavky na zajištění kol rozhodně nesplňoval. Naštěstí styl předsálí obchodního centra, přeplněný neurčitě velkolepým mobiliářem, dovolil přivázat kolo k lampě rostoucí příhodně ani ne metr od nefunkčního stojanu.

Drátolam v popředí jsme nevyužili, sloupů tu bylo dost.

Nákup a balení

Budete se divit, ale návštěva obchodního řetězce IKEA byla pro mne premiérou, stres z výpravy tudíž pořádně začal až po vstupu do objektu. Kolektivní šílenství naštěstí nenastalo, dítě se nám ztratilo jen na deset minut, nástrahami bludiště vzorových kusů nábytku jsme prošli úspěšně a pokladny nás po trochu nepřiměřeně dlouhém pobytu v útrobách obchoďáku vyvrhly ven i s vozíkem obsahujícím šedesát kilogramů strukturované dřevotřísky.

Před naložením. Ne, ten vozík není větší než ta kola! (Většina dalších fotografií Markéta Fillerová.)

Zbývalo naložit. Na objemnější náklady jsou samozřejmě vhodnější nákladní kola s krabicí, například tříkolka Christianie, do které by se nakoupené dřevo jednoduše naskládalo. I takový Bullitt od Larry vs Harry by byl býval lepší. Hlavní dvě 120centimetrové krabice by se prostě hodily navrch a zajistily proti vypadnutí – vše by bylo hotové skoro stejně rychle jako při nakládání auta.

S naším rodinným longtailem je to ale poněkud složitější, takže mi nakládání, vyvažování a lavírování s popruhy trvalo víc než půl hodiny. Z procházejících čumilů naštěstí nikdo neměl trpělivost vyčkávat až do konce. Vše se nakonec povedlo přivázat dostatečně pevně, takže nebylo třeba aktivovat nouzový plán. Výsledek působil na pohled hodně odvážně.

Přední kolo se skutečně nedotýká země. Toho se ale nebojte, tak je konstruovaný ten stojánek.

Cesta zpět

Jízda s cargem naloženým hodně dozadu je poněkud odlišná od naložení dvou dětí, byť je třeba živá váha i větší. Nutnost pomalejší jízdy na nerovném povrchu se naštěstí vhodně kombinovala se zpomalovacím efektem šedesátikilového nákladu a maximálkou doprovodného vozidla řízeného osmiletou Fanny. Cestovní rychlost na zpáteční cestě se tak pohybovala nevysoko nad deseti kilometry v hodině, zejména ve stoupání kolem Hostivařské přehrady k sídlišti. V centru Prahy by z našeho tempa měli radost.

Někde to bylo tak pomalé, že Josífka pomáhala tlačit. Asi si ten elektrický příšlap přece jenom pořídím.

Markéta si později stěžovala, že tentokrát publikum nesleduje pozorně její elegantní longtail s impozantním předním košíkem, ale civí na magora, který zabalil zadek svého kola do obtížně spočitatelného množství papírových krabic s nápisy IKEA. Já se ale daleko spíš soustředil na nerovnosti letitých cyklostezek, které na MTB přehučíte bez povšimnutí, zatímco s plně naloženým longtailem vydáváte třískavé zvuky ne nepodobné těm při rozřazování železničních vagonů. O bídné kvalitě povrchů na stezkách vás přesvědčí až to, když si po nich svezete něco většího.

Na trase A44 jsou místa, kde už cyklostezku skoro musíte hledat mezi křovím.

Náklad se ale nerozpadl, byť jedna úprava nedlouho po startu byla potřebná. V podvečer jsme dorazili zpět domů, rozvázali popruhy, vyvezli krabice a věnovali se poslední formě fyzické zábavy, které vám nákup rozloženého nábytku nabízí: sestavování skříně bez akušroubováku. Nohy se nadřely cestou, tak ruce bylo třeba odrovnat též. Vše se ale povedlo a úkol tohoto dne byl úspěšně splněn.

Přepravní úkol splněn. Šroubovalo se pak do noci.

Závěrem

Přepravit větší náklad pomocí jízdního kola je věc, která je rozhodně možná. V případě dvojice skříní jsem se dostal na maximum, které můj longtail zvládne bez doplňků, jež ovšem jho výrobce (cargobikes.cz) nabízí. S pořádnými platformami, jaké má třeba Yuba Mundo, s kvalitními popruhy a s větším počtem brašen by nepochybně bylo možné jít i s longtailem mnohem, mnohem dál. V podstatě záleží jen na délce ložné plochy.

A samozřejmě, když máte cargokolo s krabicí, jste schopni pozdvihnout své přepravní možnosti o další úroveň výš. Tvrdí-li se tedy, že větší náklad na nákladním kole přepravovat nejde, troufám si oponovat. Nákladní kolo přepraví prakticky cokoliv do 100 kg, co na něj dokážete přivázat (s elektrickým příšlapem do 150 kg). A možnosti vázání jsou skutečně široké.

Jakou si tu rodinnou logistiku uděláte, takovou ji budete mít.

A kdybychom nebyli v Praze, tak by si šlo v obchoďáku přívěsný vozík nebo nákladní kolo i přímo půjčit.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Úctyhodné!

    Jde to mimochodem i metrem, alespoň pokud bydlíte na metru B (i když s tím jak jsou na přestupech výtahy by to šlo asi i jinam). Před dvěma lety jsem tak odvezl náklad asi dvakrát tak objemově a asi i váhově větší, než co má Vráťa na fotce. Vozík i přes malá kolečka na metro Černý most šlo dotlačit docela dobře, vstup je tam bezbariérový a do vozu metra pozadu taky nebyl problém vjet. Bydlím na Invalidovně, kde je dlouhý eskalátor ale málo lidí, tak jsem s krabicemi jel eskalátorem nadvakrát a napotřetí jsem prázdný vozík vzal nahoru jako kočárek. Jen mi pak trvalo několik týdnů tam ten vypůjčený vozík vrátit.

  2. Tomáš: A co tomu říkaly přepravní podmínky Dopravního podniku? :)

  3. David: nevím, nastupoval jsem na druhé straně od řidiče, aby to neviděl. Nebyl jsem o moc větší než kočáírek pro dvojčata, jestli vůbec. Kdyby lidi metro takhle začali používat masivně, možná by ty regulace velikosti přepravovaných předmětů měly smysl, ale takhle mi to moc nepřijde. Je to jak že lyže se smí přepravovat jen v obalu, to taky spousta lidí nerespektuje, a proč taky.

  4. Tomáš:
    Smluvní přepravní podmínky DPP, kapitola 7.4:

    „…Cestující může vzít s sebou do vozidla nejvýše 3 zavazadla do celkové hmotnosti 50 kg. Zavazadlo musí být ve vozidle uloženo tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost nebo zájem ostatních osob, případně podle pokynů řidiče nebo pověřené osoby. Dohled na zavazadla přísluší pouze cestujícímu…
    … Cestujícímu není dovoleno brát s sebou do vozidla ani do přepravního prostoru:
    -…
    – předmět, jehož rozměry přesahují 50 x 60 x 80 cm nebo předmět tvaru válce, delší než 3 m nebo o průměru větším než 25 cm a předmět deskového tvaru, je-li větší než 150 x 150 x 10 cm, i když přesahují jeden z uvedených rozměrů; výjimku tvoří dětské kočárky, vozík pro invalidy, jeden nebo dva páry lyží s holemi v jednom obalu….“

    Obávám se, že nákupní vozík bude alespoň jedním rozměrem přesahovat. Takže za pokutku… :o)

  5. Pěkný výkon, na druhou stranu zboží do 5000 kč hodnoty po Praze Ikea osobně přivezou za 300 kč nebo pošlou balík do 50 kg za 99 kaček a druhý na stejnou adresu za 89 kaček, čili za ty peníze se dá v ušetřeném čase užít víc cyklokrásy jinde a jinak :) Při průměrné mzdě v Praze je tolik času na kole dražší než služba od Ikea a nedává to žádný smysl.
    Jinak manželku na kole občas potkávám v okolí Budějovické ( V zápolí ) ale ona to má elektrifikované ne ?

    Přidávám ceník Ikea
    https://www.ikea.com/ms/cs_CZ/pdf/CC/fy18/Services_cz_408_deli.pdf

  6. David: Hm, zajímalo by mě, co na to revizoři, jestli fakt zavazadla pokutují. Nedá se ale pak koupit lístek na zavazadlo? Nebo to je takové to že s lítačkou za zavazadlo člověk neplatí, ale když má lístek a batoh, měl by si koupit lístky dva?

  7. David: Podle mě by mě vyloučili z přepravy, pokutu mi můžou dát jen když nemám lístek, ne?

  8. Tomáš: Blíže jsem to nestudoval, ale domnívám se, že oboje. Přepravujete nadrozměrné zavazadlo, takže bych to odhadl na jiné porušení přepravních podmínek. Viz čl. 8 výše uvedených smluvních přepravních podmínek:

    Odst. 2)“…V případě jízdy bez platného jízdního dokladu nebo jiného porušení Smluvních přepravních podmínek je přepravní kontrolor oprávněn ukládat a vybírat stanovenou přirážku a odebrat neplatnou jízdenku (neplatí pro jízdenky dle čl. 3.2.); o odebrání jízdenky vydá cestujícímu
    potvrzení. Přepravní kontrolor je také oprávněn dávat cestujícímu závazné pokyny a zjišťovat osobní údaje potřebné k vymáhání uložené přirážky. Při nedodržení přepravních podmínek cestujícím je přepravní kontrolor, řidič nebo jiná pověřená osoba oprávněn vyloučit cestujícího
    z přepravy, pokud přes upozornění nedodržuje přepravní řád, pokyny a příkazy pověřené osoby. Z důvodu zvýšení bezpečnosti cestujících i pověřených osob dopravce může být při přepravní kontrole pořizován zvukový nebo obrazový záznam komunikace pověřené osoby
    dopravce s cestujícími. Cestující je povinen po dobu nezbytně nutnou pro provedení kontroly platnosti jízdního dokladu setrvat na místě kontroly….“

    Odst. 7):
    „Cestující, který znečistil nebo poškodil vozidlo nebo jiné zařízení dopravce, ohrožuje bezpečnost nebo plynulost dopravy, případně jinak porušuje ustanovení zákona č. 111/1994 Sb., zákona č. 266/1994 Sb., vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 175/2000 Sb., Smluvních přepravních podmínek PID, zaplatí přirážku ve výši 400 Kč.
    Přirážka se ani při platbě na místě nesnižuje.“

  9. Podobně chodím do OBI či jsem byl v IKEji pěšky s krosnou a taky jsem ledacos dopravil, a potom jsem si pořídil ruční kárku, která to ještě o mnoho vylepšila :o)

    Na kole jsem přepravoval různé věci, ale bohužel, nejsou mi na ně schopni namontovat ani nosič, takže všechno buď v krosně (včetně stromků ze zahradnictví), anebo jsem měl např. přivázaný rýč ke štangli. Ale nejpohodlnější to není, zvlášť má-li člověk překonat víc než 150 m převýšení.

  10. Újezďák: Tenhle styl přepravy nákupu byl tak trochu i můj nápad – celé to bylo koncipované jako rodinný výlet (jízda hezkou krajinou po klidné cyklostezce) – doplněný o nákup. Nemám ráda cesty „odnikud nikam“ :) … okolo Budějovické jezdím do práce a z práce (Opatov – Václavák) a ano, mám elektrifikaci :D (byl to dárek za porody dětí :D )

  11. Rád bych se sice někdy na longtailu projel, ale nevím, jestli bych vyměnil. Longtail mi přijde příliš jednoúčelový. Dávám přednost léty osvědčené kombinaci, kolo a vozík. Ostatně i těch 150 kg nákladu se mi zdá na jednostopé vozidlo trochu moc, jak na pohon, byť třeba s podporou elektriky, tak na řízení. Ale uznávám že totéž na nebržděném vozíku by asi kromě naprosté roviny a jízdy krokem dělalo problémy taky. Ale jinak mi vozík přijde ideální. Je skladný, lehký, uveze násobek váhy a stabilitu tažného kola ovlivní méně než náklad přímo na něm. Na větší nákupy ho beru a když ho nepotřebuju, zůstane doma. Pořizovací cena je neporovnatelně menší (zvlášť z druhé ruky) a nabídka ojetin větší. A nejlepší je škálovatelnost. Od základního vozíku pro psa s papírovou nosností asi 40 kg po standardní ruční vozík na kolech z Babety, který toho uveze opravdu hodně. Je už čím dál řidší příležitost vidět dříve běžný obrázek, strejdu na rozhrkaném kole se zapřaženým vozíkem, ale dá se.

  12. Do metra a jiné MHD jsou ideální skládací kolečka, takový ten mini rudlík, respektive masivnější taška na kolečkách bez tašky. Případně ten největší jaký seženete a troufnete si s ohledem na povolené rozměry použít. Váhový limit takový problém nědělá, spíš rozměry a tvar toho, co potřebujete přepravit. Přece jen MHD není stavěná a určená pro náklady. Pokud se to podaří zformovat do tvaru a velikosti batohu, pak není problém. Řekl bych že v takovém případě jsou kolečka i ohleduplnější a ovladatelnější než batoh na zádech. Ještě vybrat si čas a vyhnout se dopravní špičce, ale to se vyplatí v každém případě.

  13. Možná by nebylo špatné, kdyby se cargokolo dalo v Praze někde snadno půjčit. Člověk to potřebuje málokdy a špatně se to skladuje, tak by mi model bike-sharingu přišel nejlepší. Ve Vídni to existuje, ale pravda je, že i ta infrastruktura a poptávka tam bude oproti Praze jiná.
    Osobně si na víc věcí např. z Ikea většinou bez výčitek půjčím auto nebo si to nechám dovézt. Na normálním kole se toho dá taky dost odvézt, na elektrokole jsem vezl několikrát 30 kg pytel ze stavebnin (z Libně do centra) nebo 3 m dlouhé latě, trubky atd.

  14. Markéta, mě se na tom líbí ten javorový? sedák/nosič, velmi rustikální :)

    můj osobní rekord je 4 krabice džusů po 5 litrech z dnes již zrušeného farmářského obchodu v Uhříněvsi a k tomu tamní brambory a další nákup, osobní věci, hádám tak celkem 29-30 kilo… ale už se s tím jelo dost špatně a řekl bych, že kolo docela trpělo ( s mojí váhou 90-95 kilo tehdy, nevím jistě :)

    Obecně mám brašny skoro pořád plné protože 3x týdně věci na trénink , drobné nákupy cestou domů jsou norma, též kila ovoce z polních cest a taky si na něm vozím z lesa dřevo na oheň, nu a sem tam tašku-dvě hrabanky na zahradu, takže se mi kolo po deseti letech takového provozu „odměnilo“ prasklým ořechem a popraskaným zadním ráfkem…

  15. Dá se leccos. Osobně mi nejvíce dává zabrat jezdit po Praze s jedním dítětem v přední sedačce a druhým vzadu na vlečné tyči. Je to náročné nejen na rozjezdy a brždění, ale také na manévrování, zejména díky délce. Naštěstí to mimo léta nedělám až tak často, ale pak už je běžný nákup do brašen + karton mléka jako bonus vlastně celkem v pohodě. Když jsem stavěl barák tak jsem si ověřil, že pytel cementu či vápna sedí na nosiči jako ulitý, nosič zvládne mnohem více než deklarovaných 25 kg a vše v pevném obalu se dá v pohodě přikurtovat, takže přátelé „Nový Ořech“ a „Prasklý Ráfek“ mi také nejsou neznámými :) Jinak řečeno, kargokolo je vlastně skoro každé kolo, jehož majitel se nebojí a má smysl pro inovace… :o)

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Rozhovor s Františkem Brašnou ze SONS o bezbariérových úpravách a cyklistické dopravě 75

Ing. František Brašna je vedoucím Metodického centra odstraňování bariér Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých ČR,..více

Moje láska: Kickstand Comics 8

Přečtěte si Kickstand Comics, dokud je volně dostupný na webu. Komiks byl formován městskou cyklistikou v USA..více

Vychytávky na cyklostezkách v Nizozemsku (2) 5

11. 08. - Václav Kříž - Inspirace
V Nizozemsku se tolik jezdí na kole především díky tomu, že je na pohyb na..více

Vychytávky na cyklostezkách v Nizozemsku (1) 28

04. 08. - Václav Kříž - Inspirace
V Nizozemsku se tolik jezdí na kole především díky tomu, že je na pohyb na..více

Free Circle: oblečení pro (ne)cyklisty 13

06. 07. - Jan Krčmář - Inspirace
Hned na úvod musím něco přiznat, nemám totiž nijak blízký vztah ke svému kolu. Mám..více

Na kole s dětmi po jihovýchodní Praze 12

Nechcete se tísnit na modřanské stezce, seznámit se s méně známými pražskými cyklostezkami, vyhnout se..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Kde zpravidla v širším centru Prahy parkujete kolo?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru