Ochranné cyklopruhy v Broumarské ulici

Praha 14 se dlouhodobě snaží o kvalitní řešení cyklistické dopravy v podmínkách limitovaných zejména rozpočtově. Zhruba od roku 2014 zde tak vznikla řada proznačených cyklotras a legalizací málo používaných chodníků. V poslední době zde probíhají také integrace, a to ve snaze využít nových TP 179 například ke zřízení ochranných cyklopruhů.

V červnu letošního roku tak byly zřízeny ochranné cyklopruhy v ulici Broumarské, a to ve dvoupruhohém úseku mezi Českobrodskou a Ocelkovou, v délce cca 1700 metrů.

Ochranný cyklopruh (v zákoně nazvaný jednoduše jako jízdní pruh pro cyklisty) mohou na rozdíl od vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty pojíždět rozměrnější vozidla, která se do svého jízdního pruhu nevejdou. Musí dát ale přednost cyklistům jedoucím v cyklopruhu. Pro méně rozměrná vozidla se pak ochranný cyklopruh chová stejně jako vyhrazený cyklopruh. Jde o ochranné integrační opatření, které lze používat i ve stísněnějších podmínkách, zároveň ale poskytuje větší ochranu než obyčejný piktokoridor.


Komentář PNK: Téměř souvislé řešení

Ochranné cyklopruhy byly zřízeny jako maximálně souvislé řešení, v takové délce se jedná o naprosto unikátní záležitost.

Hotovo: Souvislé ochranné cykopruhy při křižovatce s Českobrodskou.

Řešení je maximálně souvislé. Cyklopruh není jen v řazení před světelnými signalizacemi na Českobrodské a Ocelkově, viz následující dva snímky:

Piktokoridory zůstaly také v křižovatce s Vajgarskou. Zde ale jen proto, aby se nemusely mazat. Až dožijí, udělají se ochranné cyklopruhy i zde:

Všude jinde je ale řešení souvislé. U Kyjského rybníka:

I v křižovatce s Rožmberskou:

A mezi Rožmberskou a Českobrodskou:

A dokonce i u přechodu při kostele v Kyjích:

Funguje to

Když si srovnáte situaci s piktokoridorem a ochranné cyklopruhy, tak ten rozdíl ve vnímání komfortu při jízdě na kole je značný (srovnejte se starším snímkem téhož místa):

Řidiči cyklopruhy respektují, menší šířka pruhů pak dopravu přirozeně zklidňuje. Zkrátka a dobře, funguje to.

Ochranné cyklopruhy by tedy měly nahradit časem piktokoridory na většině míst, kde byly do roku 2017 piktokoridory realizovány v souvislé podobě. V kombinaci s vyhrazenými cyklopruhy vytvářejí ochranné cyklopruhy velmi dobré podmínky souvislé liniové integrace cyklistické dopravy, které by měly být na frekventovanějších ulicích naprostou samozřejmostí. A v Broumarské se povedlo realizovat řešení s maximálně souvislými cyklopruhy, výsledek v Praze nevídaný a naprosto vynikající.

Bonus : souběh s chodníky

Kolem Kyjského rybníka jsou také ochranné cyklopruhy vedeny v souběhu s již dříve legalizovanými chodníky. Vzniká tak typické duální řešení dle vzoru v TP 179, kdy souběh cykloopatření v hlavním i přidruženém prostoru nabízí jak komfortní řešení pro slabé či dětské cyklisty, tak rychlý průjezd mimo kontakt s chodci. Vše se přitom realizuje s minimálními prostorovými nároky, a v rámci obnovy povrchů s malými finančními náklady.

Obr: Duální infrastruktura se podle TP 179 realizuje tam, kde nejsou prostorové podmínky nebo intenzity na plnohodnotné cyklistické řešení, ale je možné realizovat sdílená opatření ve vozovce i mimo ni.


Fotografie pro článek nám na naši prosbu zaslal Marek Bělor, děkujeme.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Nemá „kde byly od roku 2007 piktokoridory realizovány“ být „kde byly do roku 2007 piktokoridory realizovány“ (do/od)?

  2. Tomáš: Řekl bych, že to autor takto skutečně myslel, ale bylo to matoucí, nyní tedy opraveno na (do roku 2017).

  3. Jo aha, že je to 2007 a ne 2017 jsem zas úplně přehlédl já. Hlavně že si rozumíme.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Praha spustila první veřejný sčítací totem 25

Praha v pondělí 17. září slavnostně spustila první veřejný sčítací totem. Totem je umístěn na..více

Hájek – Netluky: Byla potřebná stezka předražená? 7

V poli mezi Hájkem a Netluky v městské části Praha 22 vzniklo 400 metrů bezmotorové..více

Klíčov: ochranné cyklopruhy k předělání 12

V ulici Ke Klíčovu na hlavní cyklotrase A267 byly mezi ulicemi Vysočanská a Nad Klíčovem..více

Fotografie: Omezení jízdy na kole v centru Prahy 12

Přinášíme fotogalerii dokumentující aktuální stav dopravního značení omezujících jízdu na kole v pěších zónách v..více

Nové značení trasy A2 na Praze 2 22

Od roku 2016 se připravuje souvislé proznačení páteřní cyklotrasy A2 v celé své délce, tedy..více

Cyklostezka podél ulic Žernosecká a Ďáblická 13

Městská část Praha 8 v těchto dnech dokončuje stavbu nové cyklostezky podél ulic Žernosecká a..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Kde zpravidla v širším centru Prahy parkujete kolo?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru