Ochranné cyklopruhy v Broumarské ulici

Praha 14 se dlouhodobě snaží o kvalitní řešení cyklistické dopravy v podmínkách limitovaných zejména rozpočtově. Zhruba od roku 2014 zde tak vznikla řada proznačených cyklotras a legalizací málo používaných chodníků. V poslední době zde probíhají také integrace, a to ve snaze využít nových TP 179 například ke zřízení ochranných cyklopruhů.

V červnu letošního roku tak byly zřízeny ochranné cyklopruhy v ulici Broumarské, a to ve dvoupruhohém úseku mezi Českobrodskou a Ocelkovou, v délce cca 1700 metrů.

Ochranný cyklopruh (v zákoně nazvaný jednoduše jako jízdní pruh pro cyklisty) mohou na rozdíl od vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty pojíždět rozměrnější vozidla, která se do svého jízdního pruhu nevejdou. Musí dát ale přednost cyklistům jedoucím v cyklopruhu. Pro méně rozměrná vozidla se pak ochranný cyklopruh chová stejně jako vyhrazený cyklopruh. Jde o ochranné integrační opatření, které lze používat i ve stísněnějších podmínkách, zároveň ale poskytuje větší ochranu než obyčejný piktokoridor.


Komentář PNK: Téměř souvislé řešení

Ochranné cyklopruhy byly zřízeny jako maximálně souvislé řešení, v takové délce se jedná o naprosto unikátní záležitost.

Hotovo: Souvislé ochranné cykopruhy při křižovatce s Českobrodskou.

Řešení je maximálně souvislé. Cyklopruh není jen v řazení před světelnými signalizacemi na Českobrodské a Ocelkově, viz následující dva snímky:

Piktokoridory zůstaly také v křižovatce s Vajgarskou. Zde ale jen proto, aby se nemusely mazat. Až dožijí, udělají se ochranné cyklopruhy i zde:

Všude jinde je ale řešení souvislé. U Kyjského rybníka:

I v křižovatce s Rožmberskou:

A mezi Rožmberskou a Českobrodskou:

A dokonce i u přechodu při kostele v Kyjích:

Funguje to

Když si srovnáte situaci s piktokoridorem a ochranné cyklopruhy, tak ten rozdíl ve vnímání komfortu při jízdě na kole je značný (srovnejte se starším snímkem téhož místa):

Řidiči cyklopruhy respektují, menší šířka pruhů pak dopravu přirozeně zklidňuje. Zkrátka a dobře, funguje to.

Ochranné cyklopruhy by tedy měly nahradit časem piktokoridory na většině míst, kde byly do roku 2017 piktokoridory realizovány v souvislé podobě. V kombinaci s vyhrazenými cyklopruhy vytvářejí ochranné cyklopruhy velmi dobré podmínky souvislé liniové integrace cyklistické dopravy, které by měly být na frekventovanějších ulicích naprostou samozřejmostí. A v Broumarské se povedlo realizovat řešení s maximálně souvislými cyklopruhy, výsledek v Praze nevídaný a naprosto vynikající.

Bonus : souběh s chodníky

Kolem Kyjského rybníka jsou také ochranné cyklopruhy vedeny v souběhu s již dříve legalizovanými chodníky. Vzniká tak typické duální řešení dle vzoru v TP 179, kdy souběh cykloopatření v hlavním i přidruženém prostoru nabízí jak komfortní řešení pro slabé či dětské cyklisty, tak rychlý průjezd mimo kontakt s chodci. Vše se přitom realizuje s minimálními prostorovými nároky, a v rámci obnovy povrchů s malými finančními náklady.

Obr: Duální infrastruktura se podle TP 179 realizuje tam, kde nejsou prostorové podmínky nebo intenzity na plnohodnotné cyklistické řešení, ale je možné realizovat sdílená opatření ve vozovce i mimo ni.


Fotografie pro článek nám na naši prosbu zaslal Marek Bělor, děkujeme.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. Nemá „kde byly od roku 2007 piktokoridory realizovány“ být „kde byly do roku 2007 piktokoridory realizovány“ (do/od)?

  2. Tomáš: Řekl bych, že to autor takto skutečně myslel, ale bylo to matoucí, nyní tedy opraveno na (do roku 2017).

  3. Jo aha, že je to 2007 a ne 2017 jsem zas úplně přehlédl já. Hlavně že si rozumíme.

  4. Občas jsem z ČM právě přesně tudy jel a když jsem pak viděl nové pruhy, byl jsem v nebi. Hlavně na tom hupu kolem bus zastávky je to znatelné, auta i kolikrát jedou chvíli za mnou v daném kopečku před Lednickou, než aby mě předjela – myslím dodávky, osobáci jedou v klidu.

Další z rubriky

Průzkum ukázal, že si Londýňané přejí snižování počtu aut v sousedstvích :)

Londýňané chtějí opatření, která zvyšují bezpečnost dopravy a omezují počet aut ve městě. To ukázal..více

Cyklotrasa A202 protažena z Kunratic do Vestce :)

Na sklonku minulého roku došlo k proznačení místní cyklotrasy A202. Ta spojuje okrajovou městskou část..více

Modernizace stanice Opatov :)

08. 01. - Pavel Mašek - Zprávy
Dlouho trvající modernizace zastávky Opatov je téměř u konce, podívejme se, jak se změnila. Nové..více

Nový cyklopřejezd Blanická / Francouzská – Uruguayská 19

V rámci obnovy světelné signalizace na křižovatce ulic Blanická, Francouzská a Uruguayská na Praze 2..více

Úprava pražských náplavek 4

TSK Praha na podzim 2020 začala dokončovat předláždění pražských náplavek v chybějících úsecích. Konkrétně se..více

Prodloužená cyklostezka podél ulice Červeňanského 7

Letos došlo k prodloužení cyklostezky podél ulice Červeňanského, nacházející se na sídlišti Velká Ohrada poblíž..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru