Ochranné cyklopruhy v Broumarské ulici

Praha 14 se dlouhodobě snaží o kvalitní řešení cyklistické dopravy v podmínkách limitovaných zejména rozpočtově. Zhruba od roku 2014 zde tak vznikla řada proznačených cyklotras a legalizací málo používaných chodníků. V poslední době zde probíhají také integrace, a to ve snaze využít nových TP 179 například ke zřízení ochranných cyklopruhů.

V červnu letošního roku tak byly zřízeny ochranné cyklopruhy v ulici Broumarské, a to ve dvoupruhohém úseku mezi Českobrodskou a Ocelkovou, v délce cca 1700 metrů.

Ochranný cyklopruh (v zákoně nazvaný jednoduše jako jízdní pruh pro cyklisty) mohou na rozdíl od vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty pojíždět rozměrnější vozidla, která se do svého jízdního pruhu nevejdou. Musí dát ale přednost cyklistům jedoucím v cyklopruhu. Pro méně rozměrná vozidla se pak ochranný cyklopruh chová stejně jako vyhrazený cyklopruh. Jde o ochranné integrační opatření, které lze používat i ve stísněnějších podmínkách, zároveň ale poskytuje větší ochranu než obyčejný piktokoridor.


Komentář PNK: Téměř souvislé řešení

Ochranné cyklopruhy byly zřízeny jako maximálně souvislé řešení, v takové délce se jedná o naprosto unikátní záležitost.

Hotovo: Souvislé ochranné cykopruhy při křižovatce s Českobrodskou.

Řešení je maximálně souvislé. Cyklopruh není jen v řazení před světelnými signalizacemi na Českobrodské a Ocelkově, viz následující dva snímky:

Piktokoridory zůstaly také v křižovatce s Vajgarskou. Zde ale jen proto, aby se nemusely mazat. Až dožijí, udělají se ochranné cyklopruhy i zde:

Všude jinde je ale řešení souvislé. U Kyjského rybníka:

I v křižovatce s Rožmberskou:

A mezi Rožmberskou a Českobrodskou:

A dokonce i u přechodu při kostele v Kyjích:

Funguje to

Když si srovnáte situaci s piktokoridorem a ochranné cyklopruhy, tak ten rozdíl ve vnímání komfortu při jízdě na kole je značný (srovnejte se starším snímkem téhož místa):

Řidiči cyklopruhy respektují, menší šířka pruhů pak dopravu přirozeně zklidňuje. Zkrátka a dobře, funguje to.

Ochranné cyklopruhy by tedy měly nahradit časem piktokoridory na většině míst, kde byly do roku 2017 piktokoridory realizovány v souvislé podobě. V kombinaci s vyhrazenými cyklopruhy vytvářejí ochranné cyklopruhy velmi dobré podmínky souvislé liniové integrace cyklistické dopravy, které by měly být na frekventovanějších ulicích naprostou samozřejmostí. A v Broumarské se povedlo realizovat řešení s maximálně souvislými cyklopruhy, výsledek v Praze nevídaný a naprosto vynikající.

Bonus : souběh s chodníky

Kolem Kyjského rybníka jsou také ochranné cyklopruhy vedeny v souběhu s již dříve legalizovanými chodníky. Vzniká tak typické duální řešení dle vzoru v TP 179, kdy souběh cykloopatření v hlavním i přidruženém prostoru nabízí jak komfortní řešení pro slabé či dětské cyklisty, tak rychlý průjezd mimo kontakt s chodci. Vše se přitom realizuje s minimálními prostorovými nároky, a v rámci obnovy povrchů s malými finančními náklady.

Obr: Duální infrastruktura se podle TP 179 realizuje tam, kde nejsou prostorové podmínky nebo intenzity na plnohodnotné cyklistické řešení, ale je možné realizovat sdílená opatření ve vozovce i mimo ni.


Fotografie pro článek nám na naši prosbu zaslal Marek Bělor, děkujeme.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. Nemá „kde byly od roku 2007 piktokoridory realizovány“ být „kde byly do roku 2007 piktokoridory realizovány“ (do/od)?

  2. Tomáš: Řekl bych, že to autor takto skutečně myslel, ale bylo to matoucí, nyní tedy opraveno na (do roku 2017).

  3. Jo aha, že je to 2007 a ne 2017 jsem zas úplně přehlédl já. Hlavně že si rozumíme.

  4. Občas jsem z ČM právě přesně tudy jel a když jsem pak viděl nové pruhy, byl jsem v nebi. Hlavně na tom hupu kolem bus zastávky je to znatelné, auta i kolikrát jedou chvíli za mnou v daném kopečku před Lednickou, než aby mě předjela – myslím dodávky, osobáci jedou v klidu.

Další z rubriky

Sdílená elektrokola opět v Praze. Přiváží je dvě firmy najednou: Bolt a Lime 11

Naposledy v Praze fungovaly elektrokola Freebike česko-britské firmy Homeport. Firma po jedné sezóně ale z..více

Národní obousměrně a cykloobousměrka Na Perštýně 6

Národní třída mezi Jungmannovou a Spálenou je od 28. září 2020 obousměrná – jak pro..více

Cyklostezka Cholupice – Dolní Břežany byla z většiny dokončena 11

V těchto dnech byla z většiny dokončena cyklostezka spojující Cholupice (Praha 12) a Dolní Břežany..více

Nákladní kola budou mít v Praze vlastní mikrodepo 32

Praha připravuje vlastní mikrodepo pro městskou logistiku realizovanou na nákladních kolech. Ve středu 23. září..více

Bude povolena pomalá jízda Vyšehradským tunelem? 27

Vyšehradský tunel vedoucí po nábřeží patří mezi slabší místa pravobřežní páteřní cyklotrasy A2. Stezka totiž..více

Dopravní uzel Evropská – Gymnasijní: doplnění cykloopatření 12

Letos v červnu byla dokončena souvislá údržba vozovky Evropské třídy. U té příležitosti zde byly..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru