Hájek – Netluky: Byla potřebná stezka předražená?

V poli mezi Hájkem a Netluky v městské části Praha 22 vzniklo 400 metrů bezmotorové cesty. Z hlediska cyklistické dopravy se jedná o užitečný úsek, zároveň ale výstavbu doprovází nařčení z nehospodárného nakládání s obecními prostředky.

Stezka napojuje Hájek na další bezmotorové cesty směrem na Dubeč, a fakticky tak i na centrum Prahy. Část záměru vede v koridoru staré cesty, se kterou se počítá jako s přeložkou hlavní cyklotrasy A440. Ta vede v současnosti po frekventované silnici podél plotu kolodějské zámecké obory. Záměr byl na jaře 2018 úspěšně realizován, vznikla klasická třímetrová stezka s jednou malou odpočívkou.

Skandál na obzoru?

Opoziční politik na Praze 22 a zastupitel na magistrátu Ondřej Kallasch (Piráti) radnici nařkl na svém soukromém youtubovém kanálu z nehospodárného předražení cyklostezky. Přibližně 400 metrů stezky bylo postaveno za více než 4,3 milionu korun, původní náklady však byly předpokládány 3,3 milionu korun. Přičemž původní smlouva, kterou má redakce k dispozici, zcela jasně stanovila, že původní dohodnutá cena je „maximální a nejvýše přípustná, bez možnosti navyšování.

O vyjádření jsme požádali i zástupce MČ Praha 22, bohužel nám ani po měsíci vyjádření stále nepřišlo. Redakce ho v případě obdržení doplní. [Doplnění: zástupci radnice se rozhodli nařčení nekomentovat, považují ho za součást předvolebního boje.] Dle dodatku smlouvy, který má redakce Prahou na kole k dispozici, došlo k navýšení ceny z důvodů zjištěné horší únosnosti podloží, kdy bylo nutné provést nepředpokládanou sanaci.

Bezmotorovou cestu u Hájku stavěla firma Archdozor s.r.o. založená v roce 2016. Ondřej Kallasch (Piráti) upozorňuje, že dle registru smluv tato firma získává veřejné zakázky jen na Praze 22 a firma nemá ani webové stránky či jiný veřejný profil, který by u běžně fungující společnosti očekával.

Zároveň radní Prahy 22 Ing. Petr Semeniuk (BEZPP za SOUSEDÉ – nezávislí kandidáti s podporou KDU-ČSL), který měl dle zápisů z jednání Rady MČ zakázku na výstavbu stezky na starosti, je nyní obviněn v souvislosti se zakázkou na rekonstrukci barokního areálu Kuks.

Starosta městské části Ing. Martin Turnovský (BEZPP za Hnutí Pro Prahu) uvedl, že se obžaloba týká výhradně soukromých aktivit radního bez vztahu k městské části a vyzval ho zároveň k rezignaci: „I přes respektování práva obžalovaného na presumpci neviny vyjadřuji hluboké znepokojení nad současným stavem a důrazně vyzývám kolegu Ing. Petra Semeniuka, aby zvážil své setrvání ve veřejných funkcích do doby úplného objasnění případu.“

Kauzu sledujeme

Nejedná se o jediný případ, kdy by byla cena stavěné cyklostezky kritizována. Ne vždy se však v minulosti ukázalo, že by se jednalo o kritiku oprávněnou. Budeme tedy sledovat další vývoj kauzy a informovat o novinkách.


Poznámka

Pro orientaci se podívejme na stručnou rešerši cen za dopravní stavby. Asfaltová účelová komunikace se dá pořídit za cca 1200,- Kč / metr čtvereční, 400 metrů 3 metry široké stezky bez zemních úprav a umělých staveb by tak vyšlo na asi 1,5 milionu Kč (v jihomoravských cenách v roce 2015). Komunikace pro automobilovou dopravu se zřizují v ceně mezi dvěma a čtyřmi tisíci Kč za metr čtvereční (tj. od 15 tisíc Kč za metr délky), náročnější stavby kolem 6000 Kč za metr čtvereční (viz zde).

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. No uvidíme, daný úsek jsem kdysi “ před prostezkováním“ jednou“jel“ na horákovi tak, že jsem se zul a kolo jsem víceméně tlačil, byl tam tak hluboký jíl, že jsem zapadl po řetěz a když jsem sem kolo snažil vytáhnout, tak jsem málem přišel o botu.

    Stalo se mi to tak 150-200 metrů od těch řadovek na rozhraní dvou polí. Opticky to vypadalo, že se po té “ hraně dvou polí“ pojede úplně na pohodu ale bylo to úplně podmáčené.

    Možná odflákli průzkum, ale vím, že je tam terén obecně hodně podmáčený, i příkopy jsou tam v okolí prakticky pořád plné vody …

    Ad pan Kallasch, znám celkem hodně firem na Praze 21 nebo 22 , které vůbec nemají internét ,či fejsbůk nebo kdy mají “ web“, tak je tam max fotka z roku 2010 a telefonní číslo, majitelé jsou většinou stejně staří nebo starší než já a tak nějak nemají čas informovat informační šílence dnešní “ připojené generace“, mají totiž tolik zakázek, že jim na „virtuálno“ nezbývá ani čas ani energie :)

  2. Myslím, že článek jsem pochopil. Běžná cena je 1.5 milionu, dohodnutá cena byla 3.3 milionu a skutečná cena je 4.3 milionů. Jen nevím, jak jako laik mohu posoudit, zda místní zoufalé geologické podmínky to velké navýšení opravňuje či nikoliv. Opět se mohu spolehnout pouze na stanoviska znalců, jistě nějaká budou. Nejspíše budou dvě a naprosto rozdílná, jak je v Čechách zvykem…

  3. Tak jsem si to dnes odpoledne projel, navedla mě k tomu diskuse pod videem z tohoto článku, kde se někdo rozčiloval, že okolo roste plevel :) Nu co může takový fajnšmekr čekat, když u cca jedné poloviny stezky roste na západní straně plevel na celé louce až k hnojišti…

    a cca jeden metr na každé straně bylo posekáno po celé délce. Trošku mě rozesmály stojany u laviček, no nevím ale tak nějak si nedovedu představit, kdo by si tam nechal kolo, ale budiž.

    Lidi by si měli uvědomit, že parková úprava kolem komunikací “ v soukromých polích“ je totální nesmysl a pouhé mrhání penězi, plevel je zelený a tuhle jsem četl, že kopřivy jsou vlastně bylinka..

    Mám 100chutí jim tam zasadit pár topinambur, nebo přesadit, mrak jich roste jen o kus dál proti zadní bráně do kolodějské obory, jsou to sympatičtí invazníci, kvetou jako slunečničky, hlízy jsou jedlé i za syrova a mrazuvzdorné, celá rostlina je pro bíložravce jedlá a plevel, plevel to pod sebou vydusí za pár let .

  4. Doplněno vyjádření zástupce radnice.

    Zástupci radnice se rozhodli nařčení nekomentovat, považují ho za součást předvolebního boje.

  5. Jiří Motýl
    Fraška života letí kupředu jak splašená herka – a diváky už pranic nezajímá zápletka prvního aktu..

  6. Dobrý den,

    vyjádřím se neb jsem autorem pochybností.

    1) Cena
    Cena není 4,3 milionů nýbrž více jak 5 milionů. Šalamounsky to rozdělili na dvě zakázky, kdy jedna je na vytěžení dřevin 900 000.-
    druhá na stavbu samotnou 4 300 000.-
    2) Web firmy
    Firmu vlastní 23 letá osoba, firma vznikla 21. 10. 2016, první zakázku na Praze 22 získala 27.3.2016, očekával bych u takto mladé firmy, že webové stránky mít bude. Jinak si neumím vysvětlit jak na ní radnice přišla, než že má osobní vazby na někoho z radnice. No my co bydlíme v Uhříněvsi víme, že pan místostarosta Knotek rozhodně v Uhříněvsi nebydlí a bydlí v Šestajovicích odkud pochází i ta 23 letá osoba.
    3) Jílové podloží
    Jílové podloží je problém po celé Praze 22, tudíž by člověk tak nějak čekal, že to radnice ví a počítá s tím i při udávání ceny. Nicméně já tou cestou jezdil v době kdy se budovala. Jediné co se udělalo, bylo že se vybralo cca 50 cm horniny, dala tkanina nasypal hrubý štěrk ten se ujezdil a na to se dal asfalt. Opravdu jsem si nevšiml, že by se dělalo něco extra kvůli jílu
    4) Plevel
    Na něj jsem upozornil v souvislosti s tím, jak se radní byli na prsa když tu stezku otevřeli a za měsíc už si jí příroda brala zpět :-) až po mém upozornění došlo alespoň k posekání těch nejbližších rostlin, je to vidět na videu.
    5) Podmáčení před realizací
    Jezdili jsem tudy ještě než se vůbec začalo bagrovat a to co popisuje kolega se nám stalo pouze jednou a to po dešti. Jinak se tam jezdilo úplně v pohodě.

  7. Pan Kallasch : jezdím tuhle trasu z Újezdu nad lesy už víc než 20 let, hlavně když rostou hrušky a špendlíky :), Jezdím tama tedy od doby, kdy některým zúčastněným byla i malá kola trochu velká :)

    Takže můžu říci, že podmáčení tamních prostor je spíš historická realita, která měla až v posledních letech několik málo výjimek, kdy bylo trochu víc sucho :)

    Pamatuji doby, kdy po silnici z Hájku do Netluk tekla voda a nebylo to po dešti(ích). Louka/pole jdoucí obchvatem kolem těch řadovek až ke kolodějské oboře byla bažinatá vždycky, ono se stačí podívat na její cíp na ty vrby a osiky co tam rostou a i na to, že ve zdi obory je speciálně udělaná propusť.

    Jíl máme i nás na Praze 21 :) Je klidně možné, že zmastili průzkum.

    Ad rostliny, to je prostě normální, stačí se podívat na kdejakou polňačku , “ kterou si příroda bere zpět „, trocha plevelu ještě žádného cyklistu nezabila, mimochodem jakou horninu máte na mysli že jí vytěžili ? :)

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Praha spustila první veřejný sčítací totem 25

Praha v pondělí 17. září slavnostně spustila první veřejný sčítací totem. Totem je umístěn na..více

Klíčov: ochranné cyklopruhy k předělání 12

V ulici Ke Klíčovu na hlavní cyklotrase A267 byly mezi ulicemi Vysočanská a Nad Klíčovem..více

Fotografie: Omezení jízdy na kole v centru Prahy 12

Přinášíme fotogalerii dokumentující aktuální stav dopravního značení omezujících jízdu na kole v pěších zónách v..více

Nové značení trasy A2 na Praze 2 22

Od roku 2016 se připravuje souvislé proznačení páteřní cyklotrasy A2 v celé své délce, tedy..více

Ochranné cyklopruhy v Broumarské ulici 4

Praha 14 se dlouhodobě snaží o kvalitní řešení cyklistické dopravy v podmínkách limitovaných zejména rozpočtově...více

Cyklostezka podél ulic Žernosecká a Ďáblická 13

Městská část Praha 8 v těchto dnech dokončuje stavbu nové cyklostezky podél ulic Žernosecká a..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Kde zpravidla v širším centru Prahy parkujete kolo?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru