I vy můžete být poslem světla!

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící se dny a z toho vyplývající potřebu rozsvítit své kolo. V den podzimní rovnodennosti, tedy 23. září, vychází slunce v Praze v 6:50 a zapadá v 18:58. A každý další den je o čtyři minuty kratší. Takže je načase prověřit vaše dynama a nabít blikačky.

Cyklistická etiketa. Foto: Ilustrační grafika DPNK.

A jelikož píšu tento apel pravidelně každý rok, pojmu ho tentokrát jako inspiraci vlastním řešením. Jak jsou na tom tedy světla na našich rodinných bicyklech?

Hlavní kolo

Na předním i zadním kole mám magnetická indukční světla Reelight, a sice jejich základní, neodnímatelný typ. I když jsou trochu lepší – s kondenzátorem, který chvilku bliká, i když kolo zastaví na křižovatce. To zajišťuje kontinuální blikání, přes den nebo v noci. Ostatně i ve dne to zvyšuje viditelnost. Reelighty vydrží hodně, když člověk s kolem zrovna nemlátí o zem (a nestrká do drátolamů), a má je nastaveny tak, aby světlo nedřelo o magnet. Když si na to nedáte pozor, tak se blikačka po čase prodře a ztratí vodotěsnost.

Přední Reelight je klasika. Foto: Citybikes.

Reelighty nejsou zrovna levné, ale za to, že se po nějakých pět let nemusíte o základní osvětlení kola vůbec starat, je cena velmi dobrá. Až budu na některém z kol Reelighty obnovovat, tak se podívám na novější firemní nabídku. Abych ale řekl pravdu, tak různá odnímatelná provedení nebo řešení s kabelem mne zatím neoslovila.

Jako záložní světlo mám na nosiči napevno připevněnou velkou zadní odrazku se světlem na baterie, koupil jsem to v Delftu, ale v Česku už to také bez problémů pořídíte. Nemám to tam dlouho, tak jsem dost zvědavý, co to vydrží. Přední světlomet na letním kole různě flikuji, protože na obvyklých cestách po městě mám komunikace osvětlené a obejdu se bez něj. V šupleti mám nějaká starší přední bateriová světla, nebo si půjčím USB světlomet od Markéty (mé ženy).

Zimní kolo

Na zimním kole je nutné mít zdvojená světla. Jako základ mám tedy opět Reelighty, které ale za snížené viditelnosti prakticky vždy ještě doplňuji. Kolo má dynamo v předním náboji, přední světlomet tedy napájím z dynama. Zadní světlo bylo také na dynamo, s postupem času se ale elektrický rozvod dozadu rozpadl a světlo na nosiči instalované vzadu tak funguje už jen jako odrazka. Zadní světlo proto dubluji primitivní zadní USB blikačkou z Flying Tiger (dánský obchod s „blbinkami“), předloni stála dvě stovky, teď je možná i levnější, její ekvivalent najdete snad v každém cykloobchodě. Tu si beru s sebou i na jiná kola, když je potřeba. Vozím ji v brašně bez ohledu na kolo.

Jednoduchá zadní USB blikačka za dvě stovky. Co víc potřebujete?

Longtail

Na longtailu Reelighty nemám, vzadu by byla blikačka u osy zakrytá rámem, vpředu je velká bubnová brzda. Zde jsou tedy základem světla na dynamo v předním náboji. Protože je to kolo relativně nové, tak je přední světlomet nejvýkonnější ze všech kol. Jezdí se s ním skvěle i na temných lesních cestách. V zimě a za špatného počasí ostatně jezdím s cargem málo, potom jej zpravidla doplňuji zadní USB blikačkou.

Markétin elektrický longtail

Vpředu má moje žena starší světlomet napájený z baterie elektrokola. Dále je vpředu Reelight, protože ale montáž na osu s elektromotorem není příliš spolehlivá, tak občas vypadává a je tam spíš pro formu. Protože Markéta na longtailu jezdí pravidelně za tmy večer z práce, a původní světlomet ji neuspokojoval, pořídila si za pětistovku USB světlomet Owleye Highlux 18 na řidítka. Vzadu Markéta prostřídala řadu blikaček včetně cyklopruh vyznačujících „laserů.“ Nakonec ale skončila u té samé, kterou mám já. Jede-li Markéta na jiném kole či koloběžce, použije jen USB blikačky.

USB světla osazená na Markétině kole. jako doplněk ke staršímu přednímu světlometu.

Dětská kola

Obě dětská kola mají starší bateriovou zadní blikačku připevněnou napevno pod sedlem. Pro občasnou jízdu za tmy mimo rušné silnice je vyhovující. Pro případ potřeby máme doma hromádku malých blikaček k natažení na řidítka nebo sedlovku, některé jsme si koupili v levných sadách (pořídíte i v supermarketech), některé jsme různě dostali. Dřív jsem zkoušel vložit do jedné z nich akumulátory a používat pravidelně. Od doby kdy mám tu výkonnější USB bliknu, je ale používám dost neekologicky jako spotřební zboží.

A kolik takovýchhle blikaček se vám válí doma?

Shrnutí

Zařízené to máme doma tak, abychom na často používaných kolech jezdili za horších podmínek zpravidla s dvojicí světel. Díky neodnímatelnému základu (Reelighty, světla na dynamo) slouží odnímatelné blikačky a světlomety spíš jako bonus zapínaný za horších podmínek než jaké poskytuje běžně osvětlená městská ulice. Zkrátka a dobře: viděni jsme vždy, a kde potřebujeme sami vidět, tam si přisvítíme.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Za ta leta se mi nasbíralo doma různé osvětlovací harampádí a byla to docela otrava, včetně toho odpadu v podobě baterek (z předního světla). Taky jsem pak jezdil i s dost slabými světýlky, když už nebyly baterky nejčerstvější.

    Pořídil jsem si sice přední reelight, ale jednak mě nebavilo to pořád nastavovat, aby byly magnety, jak mají, jednak na neosvětlených cestách je to opravdu spíš symbolické.

    Mám teď nábojové dynamo a (zatím) jsem plně spokojen. Bez batarek, bez starostí, šajní to, jako co jiného si přát.

  2. Lei: A má to dynamo nějaký kondenzátor, aby byl člověk vidět i nějakou dobu po zastavení? Tohle mi na tom vždycky dost zásadně vadilo, ale třeba rekola to mají letos už dost vychytané (mají asi indukční světla s kondenzátorem, svítí docela dlouho po zastavení).
    Jinak já mám na elektrokole zadní brzdové světlo, který svítí silněji než běžné svícení, zjistil jsem to náhodou pár měsíců po nákupu, na předchozím to nebylo :)

  3. Jo jo, má to kondenzátor a svítí to docela dost dlouho, zejména zadní blikačka bliká ještě mnoho minut.

  4. Jo je to teď víc třeba, v zásadě je v tom kus ohleduplnosti nejenom vůči účastníkům ale zejména vůči ostatním cyklistům , obecně se mi zatím nestalo, že bych přehlédl auto nebo motorku, ale pro mě (skoro)neviditelných cyklistů potkám každý rok tucty a někdy jsou to jen velmi těsné minely…

    Sám to řeším nabíjecím předním světlem Infinity, vzadu klasická velká blikna na baterky\ a v přilbě nouzová malá, světlo po příjezdu do práce “ automaticky“ vemu z kola a cvaknu na počítač dobít. Jako celkem užitečné se mi jeví blikací pásky z Lidlu :) výdrž zhruba dvě sezony a z pasivních trubičky na dráty, popravdě mám je nejenom tam, dají se dát i na lanka brzd :)

    Na druhou stranu blikám celou sezonu, po cestě do/z práce mám hodně míst, kde se střídá světlo stín a nejvíc se nebojím ve tmě, ale b přechodové době kdy slunce zapadá/vychází a je jeden velmi jasný obzor a dlouhé stíny…

  5. Je potřeba myslet i na to, aby se do světel zbytečně nedostávaly nečistoty a voda – vodotěsné je sice všechno, ale po pár výměnách baterií už obvykle ne na 100% a ušmudlané sklo od bahna pořádně neprosvítí ani super diody. Pokrok v osvětlení je poslední roky opravdu monstrózní a pro někoho kdo dojíždí po okreskách, jako já, je najednou úplně jiný pocit jet s 150-500lumeny ve sjezdu 30-40km/h aniž bych se bál a to je světlo za 400-800Kč. Rozhodně to chce podpořit i třeba tím blikacím páskem právě do boku na lýtko/ruku. Trubičky do výpletu po pár deštích už neodráží skoro nic a reflexy na ráfcích se také zanesou špínou a neplní tolik svou funkci. Souhlas že nejhorší je prudké slunce blízko nad obzorem a pak samozřejmě MLHA. Vyplatí se klidně i vozit v kapse nějakou úplnou nouzovku když by světlo ulítlo (že jsem jich rozbil), vybité baterky mrazem apod. Bohužel spousta chodců mezi obcemi nebo jen prostě na periferii kde není moc lamp, vesele chodí v tmavém po silnici a když mi někdo protijedoucí zároveň svítí do obličeje, tak to nebývá zrovna hezké vyhýbání.

  6. Přidávám se ke spokojenému davu s nábojovým dynamem. Zatím necelou sezonu a 100% spolehlivost: náboj DN-3N20 + světlomet Spanninga Axendo 60, dovezený citybikes.cz + zadní světlo Axa Blueline 50 + pro jistotu ochrana SM-DH10A (pořízená poté, co jsem první Axu odpálil připojením bez předního světla :)). Přemýšlel jsem nad protažením kabelu skrz nějakou masivnější izolaci, ale zatím to mám jen tak.

  7. Ať už mám hlavní světlo jakékoli (střídám 5 kol a koloběžek), mám v každém batohu ještě záložní sadu menších světel. Už několikrát se mi stalo, že mi v noci světlo chcíplo uprostřed cesty. Těch 50 – 100 g navíc mě nezabije a kromě toho hodí i při noční chůzi, nebo se dá cvaknout třeba na kočárek.

  8. Stále jsem řešil situaci, že mi chcíply baterky v průběhu cesty za tmy, tím jak jezdím spíš za světla jsem baterky moc nekontroloval. Takže já mám již 3 roky reelight vpředu a vzadu (ty bez kondenzátoru svítíci pouze za pohybu), absolutně bezúdržbové a funkční. Navíc jsem dal na dráty reflexní tyčinky 3M, to zajistí že budete vidět i když by blikačky svítily málo. Zvláště pokud jsou kola v pohybu to je nepřehlédnutelné až efektní představení. Nacpal jsem to na všechna kola rodiny, za těch pár korun to stojí.

  9. Jezdím celoročně a také jsem dospěl k řešení s nábojovým dynamem (vč. kondenzátoru) se stálým osvětlením vpředu i vzadu. Navíc mám přídavnou silnou blikačku na dětské sedačce a v brašně přídavné silné světlo dopředu (dříve používané jako hlavní) a malou náhradní červenou blikavku dozadu. Vypadá to jako overkill, ale souhlasím s Bajkavárnou: světla není nikdy dost.
    Tu náhradní blikavku jsem již několikrát půjčoval ignorantským souputníkům.

  10. Nejsou ty Reelighty v ose příliš nízko pro pražský provoz?

    Osobně mám náhodné blikačky povětšinou z Aliexpressu, baterky (NiMH low self-discharge, typicky dražší než co stálo to světlo…) v nich vydrží dostatečně dlouho na to, aby mě to neštvalo a aby se mi nechtělo řešit dynamo. Vzadu mám dvě – jednu uprostřed a jednu směrem do silnice – protože kdyby jedna chcípla (stalo se mi asi jednou) tak se o tom nedozvím.

  11. Jenda: Stížnosti jsem nezaznamenal :-) . Je otázka, co vlastně blikačky v provozu ve viditelnosti blokuje, aby v tom byl významný rozdíl. Přes obrubu a běžný čurbes to vidět je, přes auto imho dneska nepřesvítí ani blikačka umístěná na řidítkách, když je každé druhé auto SUV.

  12. Taky si nemyslím, že světla v ose jsou nějak příliš nízko, pokud někdo jede mezi dvěma SUV na kole, tak je 100pro vidět velmi dobře :)
    Protože 2/3 aut a 3/4 SUV svítí až moc :)

    Navíc jakmile je před výkonnou blikačkou v blik režimu nějaké auto, tak je zepředu vidět,že celé po obvodu bliká, imho za ním nejede hned auto, ale něco s bliknou :)

    Osobně mě spíš v městském provozu vadí lidi s výkonnou bliknou na čele, mám dojem, že snad všichni mají potřebu se na každého cyklistu v protisměru „pořádně podívat“ a vysvítit mu oči…

  13. Pokud si dobře pamatuji vyhlášku, tak čelovka není jako povinné světlo na kole přípustná, protože z principu není zajištěna proti pohybu a nelze zajistit, aby se osa světelného kužele neposunula dál než 20 m před kolo.

  14. pozn. obecné předpisy pro osvětlení vozidel EHK 48 udávají min. výšku světel nad vozovkou 50 cm a max. 120 cm (jen výjimečně pro N3 150 cm).
    Taky platí že LED světla mají mít regulační systém sklonu (!) a pokud má zdroj více než 2 000 lumenů musí být kromě samoregulace sklonu taky zařízení na samočištění!! ;-)
    I když samozřejmě bicykly jsou něco jiného, nemyslím, že by měly nějak zásadně z všeobecně platných pravidel vybočovat! ;-)
    Jinak samozřejmě platí, že všechny odrazky jsou dobré hlavně od pasu dolů, kam svítí tlumená světla.

  15. vlákno: dynamo je ve skutečnosti alternátor, z nějž leze střídavý proud, kondík je až ve světle za usměrňovačem. 😉 Konkrétně u axy pak trvá docela dlouho, než se nabije (nebo musíte jet rychle), pak ale svítí až 10 minut. Spanninga se nabije o něco rychleji, ale zase nevydrží, ty 2 1W ledky to vybijou do bludičky během asi dvou minut a za další dvě to chcípne úplně. Zajímavá vlastnost spanningy je, že se nabíjí i když je vypnutá, po zapnutí se pak rozsvítí i když žádná šťáva po drátě neteče.

  16. Další hlas pro nábojové dynamo. A pro ledky, kterým se nemůže přepálit vlákno jako klasickým žárovkám. Pro vodiče velmi pečlivě vedené tak, aby se nemohly urvat nebo prodřít. Pro pájené spoje nebo robustní fastony místo různých pružinkových nebo šroubečkových „cyklo“ kontaktů. A pro izolaci a těsnění tavným lepidlem místo nespolehlivých lepicích pásek.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Jak objet zákazy na pěších zónách 7

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

Ukázka z knihy Městem na kole: přímé a nepřímé levé odbočení :)

Pokud jste to již nepostřehli, v těchto dnech vychází tištěné vydání našich návodů, které vydává..více

Kniha Městem na kole právě vychází 6

Kniha Městem na kole se právě nyní dostává na pulty knihkupců. Městem na kole nabízí..více

Chodník není pro cyklisty. Co s tím můžeme dělat? 48

Mnoho cyklistů jezdí v Praze alespoň někde po chodnících. Asi téměř každý z nás si..více

Bude letos vaše první městská sezóna? 31

Zima skončila, jaro je opět tady. Uvažujete-li letos o tom, že konečně vyrazíte na kole..více

Škola začíná 3

Se začátkem září se vrací velká část dětí do mateřských, základních a středních škol. A některé do..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Kde zpravidla v širším centru Prahy parkujete kolo?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • NightRider: I vy můžete být poslem světla!

    Další hlas pro nábojové dynamo. A pro ledky, kterým se nemůže přepálit vlákno jako klasickým žárovkám. Pro vodiče velmi pečlivě…

  • Honza: Velké změny na Vltavské

    Za sebe jednoznačně chválím. Jsem Leteňák, občas jedu do Holešovic nebo Libně. Dříve jedině po cyklostezce na chodníku, na křižovatce…

  • Pavel Mašek: Revoluční – post scriptum

    Jak jsem psal před chvílí v komentáři ke článku předcházející tomuto - volby jasně dali najevo, že místní nejsou spokojeni…

webdesign by 2046
↑ nahoru