Klíčov: ochranné cyklopruhy k předělání

V ulici Ke Klíčovu na hlavní cyklotrase A267 byly mezi ulicemi Vysočanská a Nad Klíčovem vyznačeny ve stoupání ochranné cyklopruhy a piktokoridory. Jedná se o realizaci vzniklou ve spolupráci městských částí Praha 9, 18 a 19. Ochranné cyklopruhy ale nebyly dle sdělení projektanta realizovány v souladu s projektovou dokumentací a dle zodpovědných osob bude jejich realizace muset být reklamována.

Ochranný cyklopruh ve stoupání.

Ulicí Ke Klíčovu a přilehlým parkem byla cyklotrasa A267 propojující vysočanskou stezku A26 s Kbely a Letňany proznačena již v roce 2016. Letos byly ve stoupání k orientačnímu značení doplněny i tzv. ochranné cyklopruhy, respektive piktokoridory. Ty mají dodat lidem na kolech zvýšenou ochranu při pomalé jízdě ve stoupání. V klesání je jízda cyklistů srovnatelnější s rychlostí motorových vozidel a pro pomalejší jezdce je i snazší využít klidnou spojku parkem.

Cyklotrasa A267 vedoucí ulicí Ke Klíčovu. Červená přerušovaná linka = ochranný cyklopruh, červené šipky = piktokoridor.

Ochranný cyklopruh (v zákoně nazvaný jednoduše jako jízdní pruh pro cyklisty) mohou na rozdíl od vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty pojíždět rozměrnější vozidla, která se do svého jízdního pruhu nevejdou. Musí dát ale přednost cyklistům jedoucím v cyklopruhu. Pro méně rozměrná vozidla se pak ochranný cyklopruh chová stejně jako vyhrazený cyklopruh. Jde o ochranné integrační opatření, které lze používat i ve stísněnějších podmínkách, zároveň ale poskytuje větší ochranu než obyčejný piktokoridor.

Proč se střídá piktokoridor s ochranným cyklopruhem?

Váš autor se zeptal projektanta řešení Ing. Květoslava Syrového, proč je v ulici ochranný cyklopruh jen v některých částech. Ke střídání ochranného cyklopruhu s piktokoridorem dochází z šířkových důvodů, kdy se projektant snažil u ochranného cyklopruhu dodržet doporučené šířkové parametry dané TP179 (Technické podmínky navrhování komunikací pro cyklisty), v místech s piktokoridorem tak nebyla vozovka dostatečně široká.

Projektant dále dodává, že z jeho hlediska by šlo v budoucnu úseky s piktokoridorem nahradit ochranným cyklopruhem, ale vzhledem k tomu, že ochranné cyklopruhy nemají v Praze tradici, řidiči na ně nejsou přivyklí a jedná se o poměrně rušnou komunikaci, tak se snažil být projektant v návrhu řešení spíše maximálně konzervativní.

Problémová realizace

Především v horní části ulice si lze i přes deklarované konzervativní řešení všimnout, že se šířka cyklopruhu a běžného jízdního pruhu vyrovnává, spolu s krajnicí je prostor pro cyklisty dokonce širší než jízdní pruh. Dle zasvěcených úředníků a projektanta se jedná o chybu na straně firmy realizující značení a daný stav bude muset být opraven. Cyklopruh spolu s krajnicí byl v těchto místech vyznačen příliš daleko od okraje vozovky a nepřiměřeně zúžil jízdní pruh pro auta.

Takto to dle projektanta vypadat nemělo.

Nizozemské cyklistické ulice sice často zužují jízdní pruhy pro auta na minimum, oba směry se pohybují středem a přes cyklopruh se jen míjejí, ale zde to rozhodně nebyl projektantův záměr a ani intenzity provozu by zde takovou variantu patrně neumožnily. Navíc v takových případech se pak samozřejmě nevyznačuje středová dělicí čára.

Bližší a vzdálenější budoucnost

Současný nevyhovující stav cyklopruhů v ulici Ke Klíčovu by se tak měl v nejbližší době opravit, aby šířka jízdních pruhů odpovídala parametrům dle TP179. V ulici Ke Klíčovu je kvůli výstavbě kruhového objezdu na křižovatce ulic Letňanská X Čakovická X Ke Klíčovu zatím provoz minimální, bohužel se nám nepodařilo zjistit, zda se oprava cyklopruhů podaří ještě před navrácením běžné dopravy do ulice. Současná uzavírka trvá do 15. října 2018.

Kromě toho je v budoucnu plánováno nahrazení nepříjemných kostek na vlečce do pekárny Odkolek za asfaltový povrch. Úsek s nebezpečnými kolejemi tak zůstane, měl by být ale přeci jen o něco sjízdnější. [Oprava: nový asfalt překryje do konce roku 2018 i nebezpečné koleje, definitivně pak bude místo přebudováno do 2-3 let]. Větších změn se pak dočká tato oblast společně s rekonstrukcí vysočanské železniční tratě a revitalizací náměstí OSN. Diskutována je například možná lávka pro cyklisty a pěší ze zatím slepé ulice Pod Pekárnami a samozřejmě i další stavby v rámci takzvané severovýchodní cyklomagistrály.

Přejezd vlečky by měl být ještě vyasfaltován. Piktogram svým směrem bohužel ani trochu nenaznačuje, že by se mělo jet přes kolejnici kolmo.  [Oprava: nový asfalt překryje do konce roku 2018 i nebezpečné koleje, definitivně pak bude místo přebudováno do 2-3 let] 

A přitom je to nebezpečný úsek.

Na krajnici nový asfalt a ochranný cyklopruh.

Průjezd zastávkou. Rovně lze jet v provozu. Doleva klidná zkratka parkem.

V užším místě pouze piktokoridor.

V širších úsecích se mění na ochranný cyklopruh.

Realizace se ale v horní části ulice nepovedla a bude muset být opravena.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Tady jsou zejména vražedné ty koleje před Odkolkem (na obrázku). Ač jsou to koleje vlakové, tak mají žlábek stejně jako koleje tramvajové, ale značně širší. Pokud je prostě přejíždíte ve směru ulice, tak těžce riskujete zapadnutí. Pokud je přejíždíte vlnovkou kolměji, tak zase za mokra riskujete podklouznutí na hlavě koleje z drobně nevyváženého kola. Z mého pohledu jsou nějaké cyklopruhy v tomto místě jen drobnou berličkou neodstraňující hlavní cyklo nebezpečí.

  2. Ty koleje by měly zmizet zcela. Respektive dohoda s vlastníkem (Metrostav Development) je takové, že ještě do konce stavební sezony po každé straně se od kraje natáhne 1,25 m široký pás asfaltu o výšce do 3 cm, který koleje zcela překreje. Takže koleje zůstanou odkryté jen ve prostřed, což by cyklistům vadit nemělo. Bude to provedeno jako oprava havarijního stavu vozovky – auty vyjetých“kolejí“ a vytržených kostek. Pokud jsem správně informován, tak oblastní správa TSK s tím takto souhlasila, protože podobné asfaltové „záplaty“ jsou v místě už použity a autům to problém nedělá. Rozdíl mezi asfaltem a kostkou bude výškově méně, než současné přejezdy přes koleje.

    Když jsme to na místě se zástupci TSK a Metrostavu probírali, tak asi třetí cyklista co tam od našeho příchodu jel (horské kolo – celopéro, širkoké pláště, mladý kluk cca. 15 let) to tam položil, přistál nám s plesknutím u nohou a z nového kola mu odletělo pár kousků plastů. Pádný argument pro opravu havarijního stavu, řekl bych :o)

    Vlastník to bere jako nouzovou opravu, než optimálně cca. za 3 roky dokončí výstavbu nového developmentu místo Odkolku a udělá novou ulici. Vlečku už papírově zrušil a teď žádá o souhlas s jejím odstraněním (proběhne za ty 2-3 roky).

  3. Super, že se to zakryje. Taky mám MTB a taky jsem to tam za mokra položil, i když jsem tam nejel poprvé. Za mokra to snad nejde přejet – je to do kopce, takže prokluz je dost nevyhnutelný. Ten piktogram, jak tam je, je vyloženě chyba. Má být úplně u středové čáry a pak koleje přejíždět ve větším úhlu.

  4. Snad jedině skočit :)
    Jsou místa, kde taky raději koleje převedu, tedy když jedu na silničce, nemám totiž ten syndrom, že když cyklista šlápne ve jménu bezpečí nohou na zem, že se mu do roka něco stane :D

    Popravdě docela často vidím kolegy a kolegyně cyklisty se válet na trajmvajových kolejích v ústí Jeremenkovy na Podolské nábřeží a pak na železničním přejezdu v Zelenči, který má záhadné mezery mezy panely… jeden držkopád jsem viděl i v torzu kolejiště na Podleské .

    V místech kde nemají koleje už žádnou funkci by snad úřady neměly pracovat 2-3 roky na povolení k odstranění ne ?

  5. Újezďák: Úřady to asi schválí pravděpodobně letos (pokud nenastane něco neobvyklého), ale vlastník (a tedy investor) bude ochoten je fyzicky vytáhnout až při celkové reko ulice. Pokud je do té doby přetáhne asfaltem, asi mu to nelze vyčítat…

  6. Já si stejně myslím, že ten ochranný pruh je příliš široký a zbytečně se tím hraje do karet všem příznivcům teorie, že cyklista zabírá moc místa.

    A ta chybička bude cyklistiku ještě hodně bolet. Už vidím starostu P3 A. Bellu a Ludkovou z ODS, bo jak se jmenuje ta dopravní expertka, jak tam natáčejí další propagační video.

    olala

  7. OT pro Ujezdaka: v Zelenci je jiz pul roku novy prejezd, ktery by tim neduhem nemel trpet.

  8. Mosquit, no nevím, já tam nedávno jel a nějak jsem si ničeho nevšiml…. podle mě je to pořá stejné, možná ty díry nečím zacpali ? Je teda fakt, že jsem nejel na žiletce, byla v opravě…

  9. Přezáplatování těch kolejí asfaltem je pro cyklisty skvělý počin. Odstraňuje to opravdu objektivně nebezpečné místo. Jezdíval jsem tam každodenně a přesto jsem tam 2x za mokra spadnul. Ty koleje se prostě skoro nedaly bezpečně přejet a přitom vypadaly docela nevinně.
    Je to skvělá a užitečná změna :)

  10. Tak bylo jen a pouze o ochotě vlastníka s tím něco udělat dříve, než se tam stane něco opravdu vážného. Současný vlastník byl ochoten pro toto provizorní řešení do doby, než provede kompletní rekonstrukci. TSK to schválilo a vlastník zafinancoval. Díky bohu za to.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Oprava cyklostezky na Rohanském ostrově bude dokončena v květnu 2019 7

V srpnu jsme informovali o začínající rekonstrukci cyklostezky na páteřní cyklotrase A2 na Rohanském ostrově...více

Praha spustila první veřejný sčítací totem 25

Praha v pondělí 17. září slavnostně spustila první veřejný sčítací totem. Totem je umístěn na..více

Hájek – Netluky: Byla potřebná stezka předražená? 8

V poli mezi Hájkem a Netluky v městské části Praha 22 vzniklo 400 metrů bezmotorové..více

Fotografie: Omezení jízdy na kole v centru Prahy 12

Přinášíme fotogalerii dokumentující aktuální stav dopravního značení omezujících jízdu na kole v pěších zónách v..více

Nové značení trasy A2 na Praze 2 22

Od roku 2016 se připravuje souvislé proznačení páteřní cyklotrasy A2 v celé své délce, tedy..více

Ochranné cyklopruhy v Broumarské ulici 4

Praha 14 se dlouhodobě snaží o kvalitní řešení cyklistické dopravy v podmínkách limitovaných zejména rozpočtově...více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Mašek: Muzejní oáza

    Zatím jsem se v prostoru mezi novou a starou budovou NM pohyboval pěšmo a pro pěšího je to určitě plus.…

  • Pavel Mašek: Zenklova podrobně: dá se vyjet, ale páteřka to není

    Když jsem tam projížděl poprvé, jel jsem z kopce, tak jsem měl smůlu, že za deště. Pěkně mi to klouzalo,…

  • Pavel Mašek: Na kole vedle sebe

    Já celý život podporuji jízdu dvou cyklistů vedle sebe, jsou i silnice dostatečně široké, kde můžou jet vedle sebe tři…

webdesign by 2046
↑ nahoru