Proznačení trasy A2 na Praze 1

Dalším segmentem hlavní povltavské cyklotrasy A2, který byl letos proznačen, je úsek na Praze 1. Na severu i na jihu již značení navazovalo, cyklotrasa A2 je tak v centru konečně spojitá. Tím ovšem potěšující zprávy končí. Jedná se totiž o známý průjezd přes Smetanovo nábřeží, největší překážku cyklistické dopravy v Praze. Tak to alespoň vyhodnotili čtenáři Prahou na kole v anketě již před devíti lety.

Lidé očekávající od nového proznačení něco víc než jen žluté cedule budou nutně zklamáni. Dopravní režim se zde neměnil, akce se omezila výhradně na orientační značení. Podívejme se tedy, kudy a jak je trasa vedena.

Průjezd od jihu

Na hranici s Prahou 2, tedy v křižovatce s Myslíkovou u Mánesa, trasa přichází buď po náplavce nebo po Masarykově nábřeží a dál pokračuje už pouze po nábřežní komunikaci. Myslíkovou by časem měla vést trasa A231 směrem na Náměstí Míru.

Nábřeží určitě znáte: výjezd z náplavky, kde mnozí opravdu těžko odolávají ulehčit si od dlažby jízdou po chodníku vlevo, signalizace, která cyklisty často ignoruje, takže velká část lidí jezdí po přechodu víc vlevo, a vozovka směrem k Národnímu divadlu, na které vás přes bumlík auto nepředjede, pokud nelížete obrubu. A snad po pravidelné četbě tohoto webu čtenář také ví, že žlutá cedule cyklostezku neudělá ani z chodníku mezi Mánesem a mostem Legií.

Před Národním divadlem vede trasa A2 do ulice Divadelní, odbočení vpravo na Národní se děje po nábřeží.

Na křižovatce u mostu Legií je možné odbočit jen vpravo. Na most směrem na Újezd přímo nemůžete, pokud se tedy nepokusíte o nepřímé odbočení či použití přechodů. Oficiální levé odbočení na most se tak realizuje poněkud nešikovně průjezdem Divadelní a následným odbočením vlevo a vrácením se po nábřeží až od Betlémské – místem, kde je kolona téměř neustále. Šipku na snímku níže je nutné brát jako úlitbu nezbytnosti vyznačit odbočení na most legálně bez toho, aby se ono odbočení v křižovatce u mostu Legií vyřešilo smysluplným způsobem.

V rámci doplnění značek byla patrně obnovena značka upozorňující na potřebu přesunout se do tramvajových kolejí. Značka je ovšem umístěna na špatném místě, příliš vpravo za trávníčkem, prakticky na výjezdu z ulice Karolíny Světlé. Abych vám značku mohl ukázat, musel jsem ji vyfotit z chodníku. Takže si jí nikdo nevšimne a její smysl je nulový.

Průjezd Křižovnickým náměstím v tramvajových kolejích vám zvýší karmu a protřepe pozadí, před Platnéřskou si můžete všimnout nové značky upozorňující na trasu A25 směr Staroměstské náměstí, Hybernská a Žižkov.

Ti zdatnější mohou při zabrání pruhu za Platnéřskou odbočit doleva do Veleslavínovy a vyhnout se tak koloně v křižovatce na náměstí Jana Palacha. Tento průjezd ale není plně legální, na předmostí Mánesova mostu totiž smíte z parkoviště odbočit pouze vpravo. Chybí zde přejezd pro cyklisty přímo do pěší zóny, tak se tu jezdí všemožně. Ale zpět k oficiálnímu značení: oficiální cyklotrasa vás dovede do kolony v řazení u tramvajové zastávky Staroměstská a přinutí odbočit vlevo přes dlážděný kolejový trojúhelník.

Pak už je to ale jednoduché. Vytřesete si kostrč na rozbitých kostkách a odbočíte vpravo do pěší zóny s povolenou jízdou kol. Čím to je, že stejné kostky působí mnohem hrbolatěji ve chvíli, kdy vám na záda dýchá nárazník předjíždění chtivého auta?

Na Staroměstskou náplavku už je delší dobu odbočení legalizované a zřetelně naznačené piktokoridorem. A dál narazíte na starší značení trasy.

Průjezd od severu

Takže se můžeme otočit a podívat se, kudy trasa vede jižním směrem. Nově proznačený úsek začíná na náměstí Jana Palacha. Značení bylo navrženo nezávisle na zobousměrnění Veleslavínovy ulice u Alšova nábřeží a tak nevyužívá užívaný přímý průjezd přes předmostí Mánesova mostu. Místo toho jste na náměstí posláni doleva (šipka nahoře)…

… a vzápětí doprava, aby vás kolejový triangl neminul ani směrem do centra. Rekolista ze snímku ovšem jel přímo, do ulice Široké, kam by si to mimochodem v tomto místě také zasloužilo přechod a přejezd stejně, jako na předpolí Mánesova mostu.

Průjezd do přímého řadícího pruhu není ale tak pekelný, pravý odbočovací pruh na most totiž bývá zpravidla volný a před auty je (byť téměř neviditelná) předsunutá stopčára, takže do křižovatky vjedete jako první. Ovšem s pohodou ve Veleslavínově se to srovnává těžko.

Před Platnéřskou je možné si povšimnout nově značené odbočky trasy A25 (a na snímku uprostřed koloběžkáře Lime – v provozu).

A pak už je to pořád rovně. Před Křižovnickým náměstím hop do kolejí, průjezdem z kopečka a potom už jen vyřešit kolonu, která se zde tři roky po Blance opět tvoří, jako kdyby kapacitní obchvat centra vůbec nevznikl. Ale před mostem Legií je pěkná a jednoznačná směrová tabule ohlašující křížení s trasou A24.

No co bychom si mohli přát víc?

Shrnutí

Pro přehlednost jsem připravil schéma trasování cyklotrasy A2 a jejích značených návazností. Je to na pohled pěkné, ale na průjezd stále stejně tragické.

Přinejmenším náměstí Jana Palacha by uneslo bez potíží doplnění přejezdů pro cyklisty (a dost možná i přechodů) přes předmostí Mánesova mostu a třídu 17. listopadu. Přechází se tam masově pěšky, i přejíždí na kole, a neexistence přechodů pro chodce je vážně ostuda.

Samotný průjezd od Mánesa po Rudolfinum ale může zlepšit jedině vytlačení tranzitu, který si tudy rád zkracuje cestu v případě zasekané Blanky či magistrály.

Současný stav proznačení cyklotrasy A2 na nábřeží.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Jojo krušná realita :)
    Ohledně odbočení na druhou stranu řeky , zmiňovaný most Legií- A24 s kroužením okolo, se mi spíše vyplácí vzít to u Mánesu kousek zpátky rovnou na Jiráskův most, povrchy jsou tam lepší než na Legiích , pruhy jsou tam široký takže věčná kolona se dá celkem slušně projet , Janáčkovo nábřeží je taky jetelné:)

  2. Od Mánesa na Národní je lepší jet kousek Divadelní a zahnout doprava Ostrovní a doleva Voršilskou, není tam semafor a je to víc v klidu.

  3. Do budoucna by si ta trasa kromě značení zasloužila také oddělenou cyklostezku.

  4. Já se na tuto část „cyklotrasy“ odvážil zatím jenom dva krát v životě a myslím, že si zase dám pár let voraz. Je to asi nejšílenější trasa jakou v Praze znám. :(((

  5. Na most Legií doporučuji všem spíš nepřímé odbočení přes Národní, kdo se na to necítí, jak píše vlákno – Ostrovní a Voršilská je pohodička, až pak na v některých hodinách kolonu opouštějící Národní třídu… která se dá objet nelegálně v kolejích přes zastávku a pak zasunutí se ke stop čáře, protože prostrkávat se úzkým pruhem vedle zastávky plným aut je nemožné, úzký chodník vedle Akademie věd je plný lidí až k okraji.
    Přijde mi ale nejhorší, že když si představím přespolního jezdce, který chce jen projet, ani se nedozví, že existuje vcelku jetelná alternativa skrz centrum, kde člověku dýchají na záda v podstatě „jen“ tramvaje v podobě Myslíkova – Lazarská – Vodičkova – Jindřišská – Dlážděná – Havlíčkova – Zlatnická – Petrská – Stárkova.
    Jo, zní to jako Operation Overkill, ale směrování je to dost přirozené. OK, nejede se kolem krásné Vltavy, takže člověk přijde o panorama Hradčan, ale zase zažije spoustu jiných zajímavostí…

  6. O víkendu se tahle trasa dá celkem pohodlně projet. Ale v pracovní dny (mezi 15-18h) směrem z centra je to od Rudolfina až k Mánesu naprostá šílenost kvůli stojícím kolonám aut v úzkém pruhu. To jedu radši po druhém břehu přes Kampu a nebo oklikou přes náměstí Republiky a Vodičkovou.

    Naopak když jedu opačným směrem (od Mánesa po Rudolfinum) kolem osmé večer, kolony už nebývají a prostě zaberu pruh, aby mě auta nezkoušely předjíždět. Ve srovnání se stavem před pár lety mám pocit, že tudy jezdí víc městských cyklistů (hlavně na rekolech) a že s námi řidiči v daném úseku o něco víc počítají. Čím víc cyklistů tudy bude jezdit, tím lépe se budou cítit – safety in numbers!

    Co by pomohlo cyklistům?
    1) V úzkém pruhu (do centra od Mánesa po Divadelní) piktokoridor středem pruhu pro psychologický pocit bezpečnosti.
    2) V divadelní ulici v podjezdu cyklopruh (určitě by se tam vešel!)
    3) Od Karlova mostu až po národní divadlo zkusit ubrat část chodníku mezi lampami a vozovkou a napasovat tam cyklopruh. Pro chodce naopak rozšířit chodník směrem nad řeku (udělat nad vodou nějaký visutý ochoz)

    Ještě by tu byla možnost ve směru z centra zlegalizovat průjezd po tramvajových kolejích. Když můžeme mít vyhrazený pruh kolo+bus, proč by nešlo mít pruh kolo+tram?

  7. @Jiří Kadlec
    Souhlasím s Vámi ve všem. Městských cyklistů přibývá a je potřeba udělat větší pohodlí, aby se na kolo odhodlalo víc lidí. Ty tipy co tu říkáte jsou super, a celkem realistické. Nechcete to někam hodit, např. na změntě.to? Ještě mě napadlo, z ul. Divadelní by se dala udělat hezká cykloobousměrka ne? Tohle by bylo podle mě ideální řešení: http://streetmix.net/-/773704 – ta ulice je dost široká, vlastně by to nikomu neuškodilo.

  8. Jiří Kadlec, Martin Š.: Stane-li se předpokládané, tak se přístup městské části k cyklodopravě a podmínky na ní brzy poměrně výrazně zlepší. U úprav v centru Prahy je vždy třeba počítat se slovem např. památkářů nebo IPRu, ale nestavební věci by mohly vzniknout rychle. Na „velkou“ přestavbu průjezdu centrem je ale potřeba udělat pořádný plán, a to nějakou dobu potrvá.

  9. @V.Filler – doufejme, Praha 1 teď bude v dobrých rukou, co se týče cyklistiky. Ale stejně si myslím, že bychom měli tvořit tlak i tak. Minimálně abychom byli informováni, co se bude dít.

  10. Já nechápu, proč by v Divadelní ulici mělo být parkování, když je pod Národním divadlem parkovací dům se sazbou 50 Kč na hodinu. Takže posílám podnět a budu tlačit, ať se Divadelní stane cykloobousměrka bez parkování a se širšími chodniky. http://streetmix.net/-/774042

  11. @adam a spol:
    to vam nestaci, jak moc vas zacinaji po akci Vltavska nenavidet i ti, kterym jste donedavna byli jedno ? Svym zpusobem mate stesti, ze to spadlo driv, nez se efekt poradne projevil.
    Proc se proboha cpat do divadelni ? Navrhujte zlepseni krizeni nahore ma moste, odbocovani do vsech smeru, cyklosemafory – tam to ma smysl. Ale dole krtci dirou odnikud nikam ?
    Ja v tom citim „hlavne ze jsme tem zlym autom zase neco zakazali“. Parkovani za 50… vsiml sis, ze tam treba lide bydli ? ne ze jen na dve hodiny jedou do divadla ? (ti ty garaze vyuzivaji). Dvanact stovek za den, 30 za mesic… fakt ?
    A nezkousej „at jedou na kole“. Maji auto, je tam parkovaci misto a mozna tam parkovali driv, nez jsi poprve sednul na kolo.

  12. tik: Právě že je škoda, že to na Vltavské zavřeli dřív, než by se prokázalo, že se tam nic nestalo. :-).

    A s tou křižovatkou u Divadla je to dobrý fór. Dovolit tam odbočování vlevo? Dneska na tam zablokování stačí, aby někdo ze Smetanova nábřeží odbočoval na most Legií vpravo. :-) . Na levé odbočení (třeba z Masarykova nábřeží na most) by tam muselo být zhruba o polovinu aut méně. Jestli to ale myslíte tak, že je potřeba výrazné snížení intenzity provozu v daném místě, a ho zajistit například omezením tranzitu přes Křižovnické náměstí, tak to by samozřejmě pomohlo. :-)

  13. @Adam – pochybuji že by si lidé parkování nechali zrušit. A navíc, proč si zbytečně protivit řidiče když by tam cyklobousměrka mohla existovat i s parkováním.

    @tik – myslím, že Divadelní je dobrou propojkou pro cyklisty na A2 co nechtějí projíždět rušnou křižovatkou, na které navíc nebude pro cykloopatření žádné místo. Na Divadelní je místa na takovou realizaci dost.

  14. Nechci všem kazit radost, nicméně myslím, že hlavní překážkou budou obalové křivky výjezdu kamionů přivážejících do ND kulisy… Takže cko bych tam asi neviděl (plus si nejsem jistý, jak by se do cko vjíždělo a jak by se z ní vyjíždělo). Nevím, do jaké míry už se pohyb kulis přesunul na lodní dopravu skrz obnovený tunel v nábřeží…

  15. Tak jsem dneska zkusil od Podolí na Václavák projet přes tu Ostrovní a Voršilskou. Na začátku Ostrovní je závora přes celou šířku ulice, takže se to dá objet pár desítek metrů po chodníku, dál už velké kostky až po Národní. Za mě je teda lepší jet klasicky po asfaltu okolo divadla.

  16. Zbyněk: Ta závora tam působí dočasně nebo trvale? Ještě před pár lety tam byl mezi betonovými květináči úmyslně udělaný průjezd pro kola…

  17. to by mohlo být toto s tou Ostrovní
    opis dopravní události:
    ulice Ostrovní, Praha 1, uzavřeno, práce na silnici, Od 22.01.2018 00:00 Do 30.11.2018 23:59, Práce budou probíhat v termínu: 22. 1. 2018 – 30. 11. 2018. Práce budou prováděny ve vozovce i na chodníku. Dojde k uzavření ulice Ostrovní (ve směru jízdy Opatovická – Voršilská). Ve směru Voršilská – Opatovická bude do dočasně slepé ulice Ostrovní vjezd možný k č.p. 13. Objížďka: Opatovická – V Jirchářích – Voršilská., Vydal: ÚMČ Praha 01

    https://www.tudyne.cz/dopravni-informace/hlavni-mesto-praha/detail/2e13c008a0394a20a537dbdbf676b946/

  18. @tik: „to vam nestaci, jak moc vas zacinaji po akci Vltavska nenavidet i ti, kterym jste donedavna byli jedno“ – nemyslím si. Jediný reakce, který jsem viděl, byly „jen co je tam cyklopruh, už to padá, cyklisti za to můžou!!!!“ – to nejsou lidi, kterým to bylo fuk, to jsou lidi, kteří jen s pruhy neměli dostatečnou záminku (průjezdnost podobná). Tady třeba dotaženo až do „cyklopruh, ergo padá“:
    https://twitter.com/jirkastefl/status/1054773991502737409

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Cyklotrasy na Albertově: neúspěch koordinace IPRu 9

Rekonstrukce tramvajové trati v Nuselském údolí byla příležitostí k rozsáhlé přestavbě uličního profilu. Jednalo se..více

Nové elektrokoloběžky, staré otázky 23

První měsíc s malými elektrokoloběžkami Lime-S přenesl vzrušenou zahraniční debatu i do naší malé metropole. Novinka..více

Stagnace cyklodopravy na Praze 11 19

Jako rezident Městské části Praha 11 se okrajově zabývám i cyklodopravou na této městské části...více

Zprávy z říjnové cyklokomise 28

Po vynechání zpráv o zářijové cyklokomisi, za což se omlouvám (zápis se časem objeví zde),..více

Revoluční – post scriptum 23

Moje červnová kritika řešení cyklodopravy v Revoluční vyvolala obsáhlou reakci pracovníků IPR (Institut plánování a rozvoje hl...více

IPR: Reakce na teze z článku o rekonstrukci Revoluční 7

Na konci června jsme publikovali silně vyhraněný komentář našeho redaktora Vratislava Fillera k připravované rekonstrukci..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Kde zpravidla v širším centru Prahy parkujete kolo?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru