Na kole vedle sebe

Jízda na kole ve dvou vedle sebe. Pro některé u nás důvod k nenávisti vůči bezohledným pumpičkářům, pro mnohé cyklisty v řadě zemí denní rutina.

V Česku je jízda vedle sebe povolena pouze v cyklistických zónách, které se zatím v terénu vyskytují jen na několika málo místech. Pro umožnění jízdy vedle sebe ale existuje řada argumentů, a rozhodně mezi ně nepatří to, že cyklisté chtějí být řidičům co nejvíc na obtíž. Proč by tedy bylo vhodné jezdit v rámci možností na kole vedle sebe?

Zahraniční praxe

V řadě evropských zemí je jízda na kole vedle sebe za určitých okolností možná. V Belgii a Německu je jízda vedle sebe možná, neomezuje-li provoz, nebo nebrání-li v předjíždění, případně ve skupinách větších než 15 cyklistů. V Dánsku je jízda vedle sebe dovolena, je-li pro to dostatek místa. Dospělý doprovod může jet také vlevo od dětí. Ve Švýcarsku je dovolena jízda vedle sebe, neomezuje-li to dopravu a to na cyklostezkách, značených cyklotrasách mimo silnice I. třídy a ve více než desetičlenných skupinách (1). V Nizozemsku je jízda povolena ve dvou vedle sebe, přičemž cyklisté mají povinnost v nezbytném případě umožnit předjetí. Široké stezky často umožňují jízdu i tří- nebo čtyřčlenných skupinek zejména školní mládeže (což ovšem není legální, ale v Nizozemsku běžné) (2). Jízdu vedle sebe v provozu umožňuje za určitých okolností i Lucembursko (3),Itálie (4a dokonce i Španělsko (5), pro skupiny cyklistů to dovoluje také Francie (6).

Možnost jízdy vedle sebe se ve výše citovaných zemích více či méně reflektují i normy pro návrh cyklistické infrastruktury.

Kodaňský pás dost široký na předjetí dvojice cyklistů (nebo cargokola, ale to teď není podstatné). Foto Václav Kříž.

Jízda školáků ve skupinách je v Nizozemsku běžná. Foto Václav Kříž

Společnost

Při jízdě vedle sebe spolu můžete mluvit úplně stejně, jako kdybyste seděli v autě, jeli MHD, nebo šli pěšky. V podstatě je tím odstraněna zásadní diskriminace, kterou jízda na kole oproti ostatním dopravním prostředkům trpí.

Je obrovský rozdíl mezi tím, když můžete se svými přáteli, spolužáky či partnerem při jízdě na kole naprosto normálně hovořit, zatímco stávající úprava vás nutí používat speciální komunikační kód spočívající v kombinaci pořvávání a dohodnutých signálů, navíc se značnou ztrátovostí přenosu. Tak se vám na kole žádný teenager bez masivní represe chovat nebude.

Zvlášť v klidných ulicích a na slušně dimenzovaných cyklostezkách je jízda ve dvou naprosto bezproblémová. Koneckonců dva cyklisté vedle sebe zaberou asi tak stejně místa jako jeden bruslař – a stejně jako bruslař se po zazvonění dokážou prostorově uskromnit (dočasným zařazením za sebe). Jízda ve dvou bývá ostatně regulována tak, že nesmí vést k výraznému omezení ostatních.

Ve třech se to sice nesmí, ale… Společenská nebezpečnost nula, společenský efekt maximální. Foto Václav Kříž.

Jízda ve skupině

Skupinové tréninkové vyjížďky se bez jízdy ve dvou řadách fakticky neobejdou, jezdec na čele se pravidelně střídá a zajíždí dozadu, nebo celý peloton průběžně rotuje (kolotoč). To se „obyčejným“ předjížděním nahradit nedá.

Zásady pro jízdu ve skupině na stránkách Cyklo Třeboň

Rychlejší předjíždění

U skupin nad cca pět cyklistů vychází předjetí skupiny jedoucí ve dvou řadách kratší, a to i přes delší manévr vybočení a zpětného zařazení. Předjíždění dlouhé skupiny za sebou jedoucích cyklistů navíc hrozí tím, že se někdo objeví v protisměru a řidič se pak tlačí mezi předjížděné cyklisty, což je velmi nebezpečné.

Dlouhá skupina cyklistů ve Viničné. Foto Jiří Motýl.

Bezpečnější předjíždění

Při předjíždění skupiny cyklistů jedoucích ve dvou řadách musí řidič téměř vždy vybočit do protisměru. Tím pádem může zajistit větší boční odstup. Eliminují se tím nebezpečná předjíždění „z chodu“, realizovaná ve stejném pruhu zpravidla s minimálním bočním odstupem. S ohledem na plynulost ale bývá někdy jízda vedle sebe zpravidla omezena tak, že cyklisté musí řidiči předjetí umožnit.

Ochrana dětí ve skupině

Při jízdě s dětmi je nejbezpečnější, jede-li dospělý doprovod vlevo od menšího dítěte. Dokáže jej tak chránit před těsným předjížděním a také může daleko lépe kontrolovat jeho styl jízdy a odstup od krajnice. Kdo jezdí s dětmi, určitě ví, o čem hovořím.

Na podobnou míru laskavosti rozhodně nelze vždy spoléhat. Foto Václav Kříž.

Kapacita

Argument, který se v Česku příliš neuplatní. Je ale faktem, že souběžná jízda výrazně zvyšuje kapacitu cyklostezek. Bez možnosti jet ve dvou vedle sebe by mnoho cyklistických propojení v Nizozemsku, Dánsku, ale i jinde kapacitně nestíhalo. I u nás se setkáváme se situacemi, kdy na frekventovaných přejezdech pro cyklisty (třeba na pražské A22 v Krči) problikne zelená pro cyklisty na pár vteřin, takže často dosti početný balík cyklistů, který se před křižovatkou za minutu a půl nasbírá, prostě musí vyjet ve dvou i více vedle sebe, aby se cyklisté přes křižovatku ve vymezeném čase vůbec dostali.

Bonus: Společné svícení

Tohle není nijak významné. Ale když jedete vedle sebe, můžete jízdou vedle sebe zdvojnásobit výkon svých předních světel a oba tak uvidíte lépe. Na silnici bych to nedoporučoval, ale na noční cyklostezce přes Rohanský ostrov to může být fajn bonus.

Vedle sebe ne vždycky

A jaké jsou důvody, proč by cyklisté vedle sebe jezdit neměli? Jsou místa a situace, kde to není vhodné. Především v živém městském provozu, na abnormálně úzkých cyklostezkách, při jízdě po krajnici, nebo na silnicích v noci. Koneckonců, regulace jízdy ve dvou vedle sebe jsou ve výše citovaných zemích docela racionální.

Proč je to u nás vůbec zakázáno?

Ve světle výše zmíněných informací se zbývá zeptat, proč není v Česku jízda na kole ve dvou vedle sebe už dávno v logických případech umožněna? Racionální důvody pro to jsou jednoznačné.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Zejména jízda za a trochu vedle dítěte je na silničních komunikacích více méně nutností. Kupodivu i u nás je to řidiči celkem tolerované. V těchto případech na mne troubili jen největší troubové. Asi i proto, že jsem s dětmi nejezdil po hlavních silnicích.

  2. Na víkendovém švihu se s řidiči netolerujícím skupinku nebo balíček prakticky nepotkáváme, marně se snažím vzpomenout na nějaký problém mladší než několik let….

    No a kapacitní potřeba pro jízdu v Praze? Hudba budoucnosti :)

    Jinak samozřejmě podporuji zrušení tohoto podivného pravidla.

    Mimochodem líbí se mi pojem komunikační diskriminace a přínos pro společnost díky mluvení , v hmyzí sezoně je většinou otevřená pusa výzvou pro zvýšený příjem bílkovin, ale když to někoho baví kašlat ? :D

  3. Proč je zakázaná jízda dvou cyklistů vedle sebe, to před časem vysvětloval pan „všechno vím, všechno znám“ Machovec z Global Assistance v pořadu Šťastnou cestu takto: „… protože dva automobily také nemohou jezdit vedle sebe!“ To je bez dalšího komentáře.

  4. Hary: Takže na 2+2 dva cyklisti vedle sebe můžou :-D?

  5. Já celý život podporuji jízdu dvou cyklistů vedle sebe, jsou i silnice dostatečně široké, kde můžou jet vedle sebe tři nebo čtyři, ale to bych chtěl moc. Klady převyšují zápory, z mého pohledu je to hlavně bezpečnější a to by měl být argument, přes který nejede vlak.

    @ Hary – Pan Machovec už několikrát dokázal svými výroky, proč široká veřejnost nemá v oblibě lidi na vyšších místech, které nějakým způsobem přesahují do veřejného života občanů. Jinak řečeno – odborník objevující se opakovaně v médiích a kydající svými ústy hnůj nedělá dobrý obrázek těm inteligentním, kteří kydaře pracují. Vyvstává pak otázka, jak je možné, že ti chytřejší nejsou na jeho místě. Já vždy odpovídám – protože jsou jsou slušnější.

    Už jsem se setkal i s argumentem, že cyklisté jedoucí vedle sebe si spolu povídají a nesoustředí se tak na jízdu. Na to se také nedá nic říct. Každý inteligentní člověk si hned vybaví dnešní standard jízdy v autě. Řidič čumí do telefonu a do toho se snaží ignorovat rodinku hádající se, jestli půjdou na kuře nebo toho druhého rychlého foodu, v lepším případě ignorující pouze manželku a její snahu „hele koukej, hele támhle mají hezký baráček…

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Nedůstojný stav páteřních cyklotras 12

Nestává se mi často, že bych intenzivně využíval již dávno zřízené chráněné cyklotrasy. Počátkem loňského..více

Výběr z březnové cyklokomise 12

Březnové jednání cyklokomise mělo na pořadu dne jen několik témat, která stojí za zmínku. Už..více

Proč zavést povinný boční odstup v Česku 35

V předchozím článku jsem ukázal důležitost bezpečného bočního odstupu při předjíždění a kampaně za bezpečnější..více

Zprávy z únorové (nové) cyklokomise 19

Komise Rady hlavního města Prahy pro cyklistickou dopravu (cyklokomise) je po povolební přestávce zpět. Pod..více

Vysočanská stezka po 10 letech 32

Letos tomu bude deset let od výstavby vysočanské cyklodálnice po tělese bývalé železniční vlečky na..více

Husitské nic 23

Byl jsem požádán o napsání komentáře k cyklistickým opatřením v nově zrekonstruované dolní části ulice..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Filip: Zvětšete boční odstup

    @Vratislav Filler 21.03.2019 - 11:56, a-b-c 21.03.2019 - 14:17, @Tonda 21.03.2019 - 14:46: Silniční kolo (řídítka) mají,…

  • Filip: Zvětšete boční odstup

    @a-b-c 21.03.2019 - 10:07 Ale však v tom není problém. Pointa je v tom, že když nemáme…

  • Filip: Zvětšete boční odstup

    @újezďák 21.03.2019 - 09:46 Každý řidič je povinen si 1. vyjasnit situaci a 2. posoudit všechny okolnosti,…

webdesign by 2046
↑ nahoru