Auto*Mat: Sborník pro podporu cyklodopravy v Praze

Spolek Auto*Mat uspořádal v listopadu 2018 jednodenní seminář se zahraniční účastí Cyklisticka v kopcovitých městech (autor je pracovníkem spolku Auto*Mat, pozn. red.). Semináře i následné veřejné debaty se zahraničními hosty se účastnilo několik desítek městských expertů a vážných zájemců o téma cyklistické dopravy.

Uspořádání semináře bylo také příležitostí k vydání sborníku shrnujícího pražské „know-how“ v oblasti podpory cyklistické dopravy. Sborník „Jak na bezpečnou cyklodopravu v Praze“ vyšel v tištěné podobě i jako online dokument – stáhnout si jej můžete zde. Na padesáti stránkách hutnou formou shrnuje aktuální informace o podmínkách, nástrojích a postupech rozvoje cyklistické dopravy v Praze. Je tak určený jak pro městské profesionály zabývající se cyklistickou dopravou, experty na úřadech či politiky, tak pro vážné zájemce o zlepšování podmínek pro jízdu na kole.

Foto: Auto*Mat

Co ve sborníku najdete?

Sborník se skládá z několika sekcí. V první z nich (Koncepční a plánovací dokumenty v cyklodopravě) najdete stručné shrnutí pražské Koncepce rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020, cyklogenerelu, a vztahy těchto dokumentů k dalším podstatným městským dokumentům, například vůči územnímu plánu.

Druhá sekce se nazývá Podklady a nástroje pro rozvoj cyklodopravy v Praze. Vyjmenovává podstatné nástroje použitelné pro hodnocení stavu cyklodopravy či přípravu cykloopatření: veřejně dostupné mapy, i nástroje dostupné pouze pracovníkům města. V sekci jsou shrnuty základní výstupy z automatických sčítačů či cyklistických průzkumů.

Ve třetí sekci, Příprava cykloopatření v pražských institucích, jsou stručně popsány procesy, které se týkají přípravy cyklistických opatření. Je popsána role městských orgánů od radních přes zastupitelstvo po organizace jako je Technická správa komunikací či Institut plánování a rozvoje. Je představen „životní cyklus“ přípravy investiční akce a změny dopravního značení.

Čtvrtá sekce nese název Bezpečnost cyklistické dopravy. Stručně uvádí čísla nehodovosti cyklistů v Praze a věnuje se metrikám nehodovosti, a obecně bezpečnosti statistické, relativní i vnímané. Jsou popsány faktory mající vliv na bezpečnost i na to, jak ji chápeme, například Safety in numbers, kompenzace rizika, dopravní stres nebo skoronehody. Stručně je odkázáno na nizozemský princip udržitelné bezpečnosti. Zmíněny jsou také návody zlepšující individuální dovednosti bezpečné jízdy v provozu. Pozornost je věnována i kontroverznímu tématu cyklistických přileb, neméně kontroverzní pro některé čtenáře pak bude polemika se spornými postupy řešení bezpečnosti cyklodopravy užívanými nezřídka v běžné praxi.

Pátá sekce se věnuje Atraktivitě cyklistické infrastruktury. Vysvětluje faktory, které ovlivňují volbu trasy nebo kola jako dopravního prostředku, zabývá tedy se vlivy provozu, kopců či špatného terénu, jakož i atraktivitou jednotlivých cykloopatření.

Závěrečná, šestá sekce řeší Vybraná řešení cyklistické infrastruktury. Jelikož jsou v současnosti platné kvalitní Technické podmínky TP 179, kapitola spíše shrnuje principy pro volbu vhodných cykloopatření a zabývá se situacemi, kde v současnosti nejčastěji dochází ke vzniku dopravních řešení snižujících bezpečnost cyklistů: zejména jde o nesprávnou volbu šířky jízdních pruhů, špatný odstup krajnice od tramvajových kolejí, nevhodné řešení tramvajových zastávek a špatná řazení před křižovatkami. Pozornost je věnována také návrhu cykloobousměrek a polemice s argumenty odmítajícími jejich zřizování. Shrnuty jsou také zkušenosti s jízdou cyklistů v prostorech smíšených s chodci.

Předejte to potřebným

Sborník vyšel i v tištěné podobě a vážným zájemcům je v omezeném počtu k dispozici v sídle spolku Auto*Mat (Vodičkova 36, palác Lucerna). Auto*Mat dále počátkem ledna vydal několik infografik věnující se hlavním cykloopatřením, zejména cykloobousměrkám, tramvajovým kolejím, pěším zónám a dalším. I ty jsou pro zájemce k dispozici v tištěné podobě.

Znáte-li tedy někoho, pro koho by informace ve sborníku či infografikách mohly být užitečné, či v dané věci potřebuje doplnit informační základnu, neváhejte se pro materiály – po dohodě s autorem článku – zastavit.

Odkazy

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. To je fajn, že to vyšlo.

    Na cyklistiku v kopcovitých kopcích znám jedinou radu (i když by se hned mohl někdo vytasit s elektrokoly a výtahy) – silné nohy a hluboký dech, obé vycvičené každodenním funěním po kopcovitém městě :o)

  2. Lei ano a taky se někdy nebát si trošku zajet po vrstevnici , nedohánět za každou cenu ve sjezdu „dopravně-konkurenceschopnou průměrku“ a radovat se z toho, že mě kopec nezastaví a nemusím někam do blboučkého fitka bo cvičím přepravou)

  3. @ autor článku p. Filler
    – na twitteru jsem se jednou ptal po daném semináři, jestli bude záznam z něj, protože jsem se z důvodu nemoci nemohl dostavit, odpověď byla kladná, ale bohužel jsem stále nezaznamenal, že by byl zveřejněn. Rád bych se podíval na celé jednání. Děkuji

  4. Pavel Mašek: Dělá se na tom, práce na titulcích je časově dost náročná a nemáme na to velkou kapacitu. Ale už se to chystá, část přednášek už otitulkovanou máme a s vydáním čekáme, až to bude komplet.

    O sborníku jsem informoval aspoň takhle, protože ten hotový je, takže nebyl důvod čekat.

  5. @ Vratislav Filler
    – aaaa, mně vůbec nedošlo, že se to vydá jen s titulkami, to se omlouvám. Jak umím anglicky plynule, tak jsem nad tímto vůbec nepřemýšlel :-(.

  6. byly by někde ke stažení i ty inzerované infografiky?

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Inspirace z vídeňské periferie 5

Vídeň je městem, které stále inspiruje. V dokončení sbírky postřehů z letošní návštěvy využiji toho,..více

Inspirace z vídeňského centra 3

Vídeň je městem, které stále inspiruje – i při desáté návštěvě tam narazíte na něco,..více

Soutěž Do práce na kole startuje již podeváté 7

Spolek Auto*Mat (PNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) pořádá v květnu již devátý ročník..více

KOLárna: budoucnost parkování u železničních stanic 8

Pod názvem KOLárna se skrývá nový koncept magistrátu na zřízení bezpečnějších úschoven kol při stanicích vlaku..více

Ochutnávka z For Bikes 17

Přinášíme vám krátkou ochutnávku z veletrhu For Bikes v podobě vybraných fotografií. Veletrh pokračuje v..více

Reportáž z obhlídky městských stojanů 7

18. 03. - Pavel Mašek - Inspirace
Při čtení příspěvku o Mapathonu jsem se proklikal až na historický článek o městských stojanech..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru