Co přinese pražský bikesharing v roce 2019

Publikováno: 21. ledna. 2019, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Publikováno: 21. ledna. 2019, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

Sdílení jízdních kol, neboli bikesharing, čeká v Praze na jaře 2019 další expanze. V roce 2018 tento sektor nabral v Praze i celém Česku na popularitě. Jen český systém sdílených kol Rekola měl v roce 2018 o 400 % více výpůjček než v roce 2017. Mnoho firem si trendu všímá a plánuje na něj také patřičně reagovat, jaro 2019 tak Praze přinese například sdílená elektrokola a několik dalších novinek.

Freebike

Novinkou roku bude expanze české firmy Homeport. Společnost vystupující především v zahraničí, v Česku zatím v Kladně a zkušebně v pražském Karlíně, otevře v Praze úplně nový sektor sdílení. V Praze hodlá půjčovat elektrokola své značky Freebike. Celkem 550 elektrokol bude rozmístěno po území širšího centra, což v tomto případě znamená Prahu 1 až Prahu 8. Díky elektrické výpomoci svých kol hodlá firma pokrýt větší a kopcovitější území. Neočekává tak výrazný trend „sjíždění kol do nížin“. Přípravu na novou sezónu jste již mohli vidět v ulicích: se začátkem roku zmizeli Homeport dokovací stanice z ulic Karlína.

Uživatel totiž nově najde kola pouze ve speciálních virtuálních stanicích, zóna tedy nebude po celých čtvrtích, jak je tomu u Rekol. Ve virtuální stanici ale nebudou přítomny žádné fyzické „doky,“ jako to měla firma do konce roku 2018 v Karlíně. Stanice vzniknou na místech předem vytipovanými Homeportem spolu s městskými částmi. Firma bude dávat důraz na to, aby kola nepřekážela a předešla kritice ze stran veřejnosti. Rozmístění virtuálních stanic dle svých slov pečlivě diskutuje s městskými částmi.

Elektrokolo Freebike v Praze. Foto: Homeport

Elektrokola zvaná Freebike plánovaná pro Prahu nabízí Homeport na trhu od dubna 2018. Jejich provoz momentálně funguje již v pěti zemích světa. Reflexně zelená kola s baterií pod sedlem mohou za pomoci elektromotoru vyvinout rychlost až do 25 km/h, nad 25 km/h pak vše závisí na fyzičce jezdce či jezdkyně. Uživatel si kolo půjčí v mobilní aplikaci, kde si bude moci vybrat, zda si si půjčí „freebike“ nebo „ebike,“ tudíž jestli bude při jízdě možnost zapnout motůrek. V bicyklu bude zabudovaný GPS lokátor, čtečka karet a alarm proti krádeži. Čtečka karet by měla být kompatibilní s odbavovacím systémem MHD (Lítačkou) a Homeport by stál do budoucna o navázání spolupráce na tomto poli.

Posledním důležitým aspektem je ceník. Ten je zatím utajený, ale měl by být levnější než u koloběžek Lime a naopak mít konkurenci v levnější cenové politice Rekol. Platba půjde realizovat skrz mobilní aplikaci. V pozdější fázi projektu uživatel mobil nebude potřebovat a kolo si půjčí přes např. Lítačku či kreditní kartou, kterou bude mít propojenou s účtem.

Lime

Americká společnost Lime v Praze, která začala elektrokoloběžky v Praze provozovat na podzim 2018, žádné zásadní změny jako například rozšíření zón nechystá. Dojde jen k menším úpravám pro zlepšení dopravní obslužnosti. Jediným dopravním prostředkem bude nadále cca 300 elektrokoloběžkek. Zástupci Lime Česká republika nám na otázku o zavedení jízdních kol odpověděli , že: „Pokud je řeč o jízdních kolech, zatím se soustřeďujeme na koloběžky, ale určitě zvažujeme i další možnosti rozšíření našich služeb.“ Kromě toho je v plánu více spolupracovat s městskými částmi, vzdělávat uživatele Lime v rámci edukační kampaně nebo také happeningu, při kterém bude společnost rozdávat uživatelům přilby. Možné také je, že se v Praze objeví třetí generace Lime koloběžek, které by měly být stabilnější a disponovat i odpružením, což by bylo v pražských ulicích užitečné.

Elektrokoloběžky Lime. Foto: Prahou na kole

Rekola

Největší hráč v pražském bikesharingu, Rekola, chystá na svou již sedmou sezónu rozšíření zón i přidání nových jízdních kol. V roce 2018 zde bylo kol provozováno zhruba 500. Specifické novinky si Rekola schovávají pro svou tiskovou zprávu, která vyjde na konci února. (tisková zpráva zde)

Rekola. Foto: Prahou na kole

Velonet

Velonet, který provozuje sdílení kol podél Vltavy na území Prahy 4 žádnou velkou expanzi nechystá. Nadále půjde o stanicový systém, před jakýmkoliv rozšířením je tak nejdříve potřeba získat povolení dané městské části, což proces prodlužuje. I když podle vyjádření společnosti snaha nové stojany zřídit je, vše závisí na potřebném povolení a novinky tedy nelze oznamovat s jistotou předem. K navýšení počtu jízdních kol dojde jen při větším zájmu.

Stojan s koly Velonet. Foto: Čistou stopou Prahou

Otazníky: Ofo, Obike, Bolt

Velký otazník zůstává nad znovuzahájením provozu čínského bikesharingu Ofo. Na podzim 2017 uskutečnila firma se svými 300 koly na území Prahy 7 testovací provoz. Kole ale později stáhla, přičemž šéf Ofo pro střední a východní Evropu Kacper Winiarczyk uvedl, že firma spustí projekt v plném rozsahu v sezóně 2019. Winiarczyk už tuto funkci nadále nezastává a ačkoliv jsme Ofo kontaktovali, nedostalo se nám žádné odezvy.

Pohled do historie pražského bikesharingu. Foto: Ofo

V médiích se spekulovalo o vstupu singapurské společnosti Obike, bohužel se nám od této společnosti nedostalo na otázky žádné odezvy. Čínská společnost Mobike, o které se také diskutovalo, v nejbližší době expanzi do Prahy nechystá.

Poslední dvě společnosti, které jsme kontaktovali, byli provozovatelé elektrokoloběžek. Americká firma Bird, velký konkurent Lime, rozšíření do Prahy neplánuje. Pravděpodobnější je vstup koloběžek Bolt patřících pod estonskou firmu Taxify, která podle Lidových novin jednala s pražským magistrátem již vloni na podzim. To jak jednání dopadla, se dozvíme nejspíše na jaře.

2019 bude pro bikesharing dobrým rokem

Rok 2019 bude pro sdílení kol v Praze co se nabídky týče nejlepší v historii. Počet sdílených bicyklů v Praze určitě přesáhne hranici 1000 kusů (500+ Rekola, 550 Freebike, 300 elektrokoloběžek Lime, …) a rozšíří se i do širšího centra města. Všechny námi oslovené společnosti hlasitě deklarují zájem o spolupráci s městem i veřejností a považují to za velmi důležitý aspekt provozu, což je další dobrou zprávou. Paleta barev jízdních kol bude pestrá a elektrokola přivedou do tohoto sektoru pravděpodobně lidi, kterým byla dopravní cyklistika v kopcovitém městě dříve cizí. Určitě bude zajímavé sledovat, jak se bude sdílení dařit, jak které společnosti dostojí svým závazkům a jak vlastně sezóna začne.

Prahou na kole se bude tomuto tématu nadále věnovat a o aktualitách informovat.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Brahma 21. 1. 2019, 10:11

Tak jsem hlavně zvědavý, kolik těch svátečních elektrokolařů bude pro jistotu jezdit jen po chodnících. Jedna věc je pomoc se šlapáním do kopce a druhá věc je zvládnutí pražského provozu mezi auty. To jsou dvě zcela nezávislé úlohy.

zangief 21. 1. 2019, 10:55

Já jsem zase zvědavý jestli s takovým nárustem sdílených kol přijde také podobný nárust v budování infrastruktury, nebo jestli bude Praha jen přihlížet.

Rudy 21. 1. 2019, 11:53

Ti „sváteční elektrokolaři“ se určitě najdou. Což spolu s tím, že kol bude díky rostoucí oblibě bikesharingu v ulicích prostě víc, upozorní na to, že dopravní cyklistiku je i v kopcovité Praze třeba brát vážně. A kvalitnější infrastrukturu to snad tímto kvantitativním tlakem přinese. Nějaká koncepčnost ale asi pořád bude během na dlouhou trať…

Chtělo by to poladit hlavní tahy: s dobře řešeným prostorem pro cyklisty – na magistrále, v Ječné/Žitné, v Rumunské atd. – by i pro fyzicky slabší jezdce nebyl problém dojet na elektrokole z centra třeba na Pankrác, na Vinohrady. A těm, co už tak jezdí vlastní silou, by to zpříjemnilo a zjednodušilo cestu. Protože nynější motání se Karlák -> Karlov (divoké kostky, nebo magistrála) -> Nuselák (sdílená stezka s chodci, navíc mám pocit, že tam teď kolo ani nesmí, že tam žádná legalizující značka není) –> motání se kolem Kongresáku.

Škoda, že se v tomto duchu nemyslelo už při nedávné opravě Nuseláku. Bylo vidět, že ve směru z centra autům v pohodě stačí ty dva pruhy. Tak to mohlo zůstat a ten nejzápadnější pruh mohl být krásně využit pro obousměrnou cyklostezku, stavebně oddělenou. Ale to je spíše z říše snů a mimo téma článku…

újezďák 21. 1. 2019, 12:21

Rudy, hezky napsané ale s tím s tím fyzicky slabým nevím nevím :)

Dojet z centra na Vinohrady nebo na Pankrác není vůbec nic fyzicky náročného, jsou to celkem normální kopečky a dávají to i lidé na vozíčku :) Potkávám cestou do práce důchodce na prastarých kolech, kteří v pohodě jezdí Jeremenkovu nebo Michelskou či Bohdalec a nějak jsem si nevšiml, že by to nedávali...

Navíc Vinohrady jsou z centra malý kousek pěšky, to se ani kolo nevyplatí, běžně jsem chodil pěšky z prostoru Jiřák-Vodárna-Krymská až na Jungmannovo náměstí a klidně i zpátky do 1,5-2 km je pěškobus nejspolehlivější, určitě nejlevnější a nejbezpečnější a kolikrát výsledně i nejkratší řešení transportu:)

No a kostky to je otázka na památkáře...

Rudy 21. 1. 2019, 13:47

Jasně. Kdo trochu jezdí, tak to dá v pohodě. A ti důchodci na prastarých kolech mají asi něco odježděno. Měl jsem na mysli spíš lidi, kteří nejsou zvyklí, kolo by využili, ale nechtějí se moc zapotit a zadýchat. Ono na Rekole, když člověk náhodou nenarazí na to se třemi převody, které jízdní komfort značně zvyšují, je každý kopeček opravdu znát. Už jenom z náplavky po těch kostkách k Mánesu aby do toho člověk šlapal ve stoje.

Taková Vinohradská, Doliny apod. jsou na městském kole bez převodů docela výkon i pro někoho častěji jezdícího, řekl bych. Chorvatská nebo Rajská zahrada pak nepoužitelná, což je ale samozřejmě extrém, který se dá objet něčím mírnějším… :-)

újezdák 21. 1. 2019, 14:15

Rudy, proto taky dost lidí jezdí po Praze na horákovi, menší senzitivita na povrch, koleje , dostatek převodů.

Přiznám se, že na specializovaná městská kola a hlavně na singlspeedky mám odmítavý názor, který někteří berou jako trollení, nechápu, že někoho baví se na tom dřít a brzdit na pekaře :)

Mám na kole nosič s brašnama a zatím jsem dal všechno( nebyl jsem ovšem všude) i za tu cenu, že holt někdy kolo někudy poponesu, případně kolo svezu vyvezu po pár schodech, městská pověst, že cyklista který se dotkne nohou země do roka zemře mi nic neříká :D

David 21. 1. 2019, 16:08

Újezďák: Souhlas. Jen jsem nedávno narazil na dost houževnatého zastánce opačného názoru, tedy že cyklista, který se nohou dotkne asfaltu, zemře. Ale shodou okolností se ukázalo, že je to paraplegik, který jezdí na handbiku. Na první pohled úsměvné. Na druhý už tak ne. Cykloinfrastruktura by asi měla být úplně pro všechny. Což je pak trochu neřešitelný oříšek, při dnešních Pražských reáliích.

Jakub 22. 1. 2019, 12:07

ofo se stáhlo z celého světa mimo SG a Číny. Pro zájemce lze zprostředkovat odkup 3000 kol z Londýna, ale smart-locky jsou mrtvé.
Zjistil autor kdo financuje rollout Homeportu v Praze? Na Kladně to platí radnice, ale v Pze jsem na to téma žádné výběrko nezaznamenal..

újezďák 22. 1. 2019, 13:42

Znám pár lidí co jezdí na handbiku nebo na tříkolece , dokonce jsem znal asi jednoho z těch prvních lehotříkolkářů.
V 70-80 tých letech to byl slavný fanoušek fotbalové Slavie, kterého nechávali jezdit na dráze kolem hřiště a on jim jednou vjel i na trávu, rozhodčí ho naštval tuším... . Proč o něm píšu, on na handbiku jezdil v době když obrubník ve Vršovicích neměl 20 cm, tak to nebyl obrubník a obdivuhodně to zvládal. ( tedy občas jsme ho někde postrčili, nadzvedli nebo poponesli případně zazvonili na jeho matku že je už před domem, on tam na ní zvonil zvonkem na tříkolce a nahlas křičel, jinou možnost neměl a na domovní zvonky nedosáhl )
V té době byla infrastruktura nula a přitom v místě kde bydlel ( Karpatská ulice) už v té době bylo zaparkované auto na autu ) a sražený obrubník tam nebyl nikde takže dostat se k domu mohl sám jen tak, že využil cesty do vnitrobloku za rohem ( kde se skládalo uhlí) tam to sekl na chodník a celý blok po chodníku objel.
Soudruhům v té době ani na rozum nepřišlo mu to nějak usnadnit, natož vylepšit...
Ale jezdil daleko, potkával jsem ho na kole v Hostivaři, za Bohdalcem nebo u Vyšehradu, při jeho rychlosti tam a zpět musel jet celý den.

Martin Šnobr 22. 1. 2019, 17:32

@Jakub ano, Ofo rozjelo expanzi moc rychle a taky na to doplatilo, navíc na ní byly hromadné stížnosti.
Ohledně Homeportu nemůžu říct na 100 % kdo to financuje, ale myslím si že má firma kapitál ze zakázek v zahraničí a projekt tak financuje sama. Magistrát to financovat určitě nebude.

Jirka 23. 1. 2019, 12:51

@Jakub: Freebike projekt financuje Homeport jako firma, respektive jeji majitel, zakladatel Datartu. Jde o komercni projekt, bez mestskych dotaci.

Ondřej Kolek 23. 1. 2019, 12:54

Dobrý den, na Kladně ebike-sharingový systém provozuje samo město, společnost Homeport dodala řešení na základě veřejné zakázky podobně jako v dalších městech po světě. Financovat systém Freebike v Praze si bude společnost Homeport sama z prostředků získaných provozem bike-sharingových systémů v mnoha světových městech za posledních více než 10 let. Jedná se například o bike-sharingy ve městech La Rochelle ve Francii, Liverpool, Blackpool, Oxford a Londýn v Británii, Bydgoszcz a Bielsko-Biala v Polsku, finské Kuopio nebo Kelowna v Kanadě. Majitelem české firmy Homeport je zakladatel a donedávna vlastník společnosti Datart, Charles Butler.

Ondřej Kolek
Freebike/HOMEPORT

Pavel Mašek 25. 1. 2019, 23:26

Tak zase nic, rok co rok čekám, kdy přijde nějaká společnost, která bude mít ve flotile jiné než městské kolo. Nic proti up-right bicyklům, ale takové kolo je prostě do Prahy použitelné miniálně - i s přehazovačkou. Posed bere strašně energie na prorážení vzduchu, neumožňuje rychlejší jízdu, neumožně efektivnější využití energie - zejména do kopců. Mrzí mě, že Rekola v Praze opustila úplně od repasů, starý favorit slouží milionkrát líp na dlouhé vzdálenosti, jak to bylo úžasné, když se před lety dalo na Suchdole u zastávky vzít takové kolo, na tajňačku na něm dojet do Dejvic a dál a pak se vrátit. I ten kopec nahoru se dal vyjet na takovém kole lépe, než na Rekole s přehazovačkou...

@ Ondřej Kolek
- děkujeme za oficiální info

Martin Šnobr 27. 1. 2019, 13:51

@Pavel Mašek – existuje vůbec ve světě nějaká taková společnost, sdílející ne up-right kola? Do měst jsou up-right bicykly podle mě pro bike sharing jediná volba – jsou pohodlná a pro lidi všech velikostí, s košíkem. U repasů by podle mě Rekola v takové velikosti flotily nedokázaly zaručit bezpečnost a údržba by se několikanásobně prodražila (rozdílné náhradní díly, více mechaniků, atd.)... Ale myšlenka zajímavá.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Tři nové cykloobousměrky na Praze 6
Praha,

Tři nové cykloobousměrky na Praze 6

06. května. 2024, 5min. čtení6