Na kole s kamerou

Pokud jezdíte v provozu, určitě jste se setkali se situacemi, které zažívat prostě nechcete. Těsná předjetí, nedání přednosti. A nedejbože srážka, po které z auta, co vás srazilo, vystoupí čtyři svědci, kteří naprosto zřetelně viděli, jak jste z toho kola spadl sám (spadla sama). Tedy pokud na vaší straně nebude videozáznam.

Sh*t happens, důvody pro kameru tu bohužel jsou.

Kamerová technika se naštěstí vyvíjí a zlevňuje. Již několik let se dá pořídit outdoorová minikamera za cenu srovnatelnou se solidním zámkem nebo cyklistickou přilbou. A zatímco před splněním účelu cyklistické přilby vás chrání znalost pravidel, poloha v pruhu, viditelnost a dovednost únikových manévrů, takže při troše dobré vůle nebude „příležitost“ přilbu použít, výstupy z kamery se hodí mnohem častěji.

O kameře jsem už nějakou dobu uvažoval proto, že točit za jízdy novou cyklistickou infrastrukturu foťákem drženým v levé ruce nepůsobí dobrým dojmem. Investice do „gopročka“ se ovšem zdála příliš velká. O definitivní impuls pro pořízení kamery se nakonec postaral řidič, který mi v Kodaňské těsně po předjetí hodil tak vzorový pravý hák, až jsem s ním – namísto jízdy rovně – nuceně odbočil vpravo.

Praktické používání

Pořídil jsem si levnou verzi kamery SjCam SJ4000, schopnou nahrávat v rozlišení 1024 pixelů (podrobnou recenzi najdete třeba zde). Parametry nejsou zázračné, ale už před dvěma roky stála i s dokoupenou kartou méně než dva tisíce korun, dneska ji seženete lehce nad tisíc. Pro použití jako kamery na kolo pro cesty do práce zcela vyhovuje. Po dvou letech provozu jsem nespokojený jen s malou výdrží v zimě, výrobcem uváděných 80 minut záznamu na plný akumulátor se při teplotách kolem nuly smrskávají na polovinu, takže se kamera musí přes den v práci chvíli dobíjet.

Kamera je připevněná na řidítkách. Osvědčilo se mi „pověsit“ ji držákem dolů, kamera umí pořídit převrácený záznam. Výhodou je, že tak kamera dobře drží, aniž by se musela zvlášť pevně utahovat. Střídám přitom tři různá kola, na každém ale bylo potřeba najít na řidítkách vhodné místo tak, aby v záběru nebyly bovdeny od brzd. Držák na řidítka mi praskl jednou, když jsem ho půjčil a zapomněl vysvětlit, že se má kamera na řidítka pověsit a ne postavit, takže se plast přetáhl a utrhnul se. Držáky jsou ale kompatibilní a dají se dokoupit.

Držák, kterým je kamera na snímku upevněna, není ten tovární. Vzal jsem ho ze starší blikačky a mírně upravil.

Na řidítkách je kamera upevněná ve voděodolném plastovém pouzdře, které bylo součástí dodávky. Držák má průřezy propouštějící zvuk, takže se nahrává i velmi základní audio nízké kvality. Otvory v pouzdře nevadí ani za silného deště, jsou zezadu a tudíž kryté. Montáž a demontáž kamery trvá asi patnáct vteřin, než povolíte šroub. Existují patentní držáky, které dovolují rychlejší demontáž, to jsem si ale nekupoval.

Kamera natáčí kontinuálně, ukládá záznam do souborů po deseti minutách a po naplnění karty přepisuje nejstarší soubory. Jedna cesta do práce vygeneruje 2-3 GB dat, takže na disk kopíruji jen výřezy situací, které se chystám použít pro zpravodajský sestřih, někdy stříhám rovnou z kamery. Archivuji si vybrané situace, ale jen když za to stojí. Vzhledem k tomu, že devadesát procent času stráví člověk na stejných ulicích, má smysl ukládat jen opravdové perličky, které nastanou tak jednou měsíčně.

Video je slušné, jednotlivé fotky ale za mnoho nestojí a za snížené viditelnosti nevyfotíte skoro nic. Pro případnou novou kameru bych po zkušenostech z provozu uvítal alespoň nějakou kompenzaci otřesů a solidní natáčení za tmy. Rozlišení ale vyhovuje i pro účely publikace videa na web a nevidím důvod pro lepší. V zásadě není třeba ani 2048 pixelů (natož 4k).

Tento snímek je vyříznutý z videozáznamu. Statické fotky v bídných světelných podmínkách nejsou o moc lepší – a to i když utřete ochranné sklo.

Výstupy

Poslední dva roky je tedy kamera mým společníkem na většině cyklistických cest, zvlášť tam, kde se jede déle v silnějším provozu. Použití pro Prahou na kole je očividné, nějaká videa už jsem publikoval na našem YouTube kanále. Většinou se jedná o záběry nové infrastruktury, záznamy z hromadných akcí, návody pro orientačně náročné kličkování uličkami a samozřejmě i videa vysvětlující funkci cyklistické infrastruktury.

Druhým užitečným výstupem jsou záznamy krizových situací. Záznam srážky jsem naštěstí zatím nepořídil, pár ošklivých situací už ale natočených mám. A i když to nejsou videa, která by vám nasbírala desítky soucitných komentářů, je dobré podívat se na krizovou situaci v klidu nebo s pár kolegy, případně si pod příspěvkem pročíst komentáře od ostatních lidí pohybujících se po městě. Hodnocení záznamu umožní pochopit menší či větší jezdecké chyby, kterých se samozřejmě dopouští každý, a to i tam, kde jezdí skoro denně.

Třeba tady: dooring je jasný. A jezdecká chyba? Možná – všimnout si dřív blikaček, pojedu třeba dál od auta…

Osobní údaje a jejich ochrana

Dle Úřadu na ochranu osobních údajů podléhají i záznamy z těchto kamer zákonu o ochraně osobních údajů. Kameru zabírající veřejný prostor z řídítek není třeba na úřadě ohlašovat, pokud záznam slouží jen pro dokumentaci případné mimořádné události. Záznam byste ale měli předat jen policii vyšetřující nehodu. Připravovaný Zákon o zpracování osobních údajů (aktuálně je v Senátu) pak uvádí, že osobní údaje lze zpracovávat také tehdy, slouží-li to přiměřeným způsobem pro novinářské účely nebo pro účely akademického, uměleckého nebo literárního projevu. Ve všech případech se hovoří o přiměřenosti. Téma je ale natolik komplexní, že bude vhodné věnovat se mu ve zvláštním článku.

Záznam jako důkaz

Zatím se mi stalo dvakrát, že jsem se dostal do situace, která stála za řešení policií. Vloni mi byla nedána přednost tak okázale, že když jsem řidiče na další křižovatce dojel, musel jsem se ho zeptat, jestli mě jako neviděl, nebo to udělal schválně. „Máš brzdy, v**e,“ zaznělo z vozu bohorovně. Díky kamerovému záznamu, zabírajícímu po několik sekund značku vozidla tak, že by si jí všiml i slepý, se pak řidič účastnil přestupkového řízení.

Druhý případ nastal před několika týdny. V obou případech jsem postupoval tak, že jsem z videa, ukládaného standardně po deseti minutách, vystřihl relevantních zhruba dvacet vteřin, dal na úschovnu a napsal na podatelnu pražské dopravní policie mail s popisem události. V prvním případě se vše vyřešilo korespondenčně, v tom druhém jsem ještě musel do Kongresové sepsat protokol. Tento případ je ještě v řízení, o zkušenost se tak patrně podělím ve zvláštním článku.

Podstatné ale je, že díky kamerovému záznamu máte v ruce něco, co v případě vašeho extrémního ohrožení jiným řidičem ukáže opravdu jasně, co se na silnici dělo a případné prokazování není jen záležitost slova proti slovu.

Video vám neukážu, dokud nebude kauza uzavřená, ale akční snímek z okamžiku těsně po předjetí myslím pro pochopení situace stačí.

A jaké jsou vaše zkušenosti s používáním kamery? Jaký typ používáte, a jaké jsou vaše provozní zkušenosti?

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Problém je v množství elektrických hejblátek, které s sebou musí či může člověk tahat a starat se o jejich pravidelné nabíjení a zabírajích místo na řídítkách.
    Přední světlo, nutné nabít po každém použití.
    Zadní blikačka alespoň zkontrolovat.
    Tachometr vidím,
    Elektrická výkonná houkačka na řešení krizových situací je velikosti předního světla.
    K tomu ještě kameru, která se musí dobíjet a záznamy kontrolovat. Mobil či navigace má také místo na řídítkách.
    Začíná toho být nějak moc.

  2. díky za inspiraci, o kameře na kolo už dlouho uvažuju, ale odrazuje mě právě malá výdrž baterie těch levnějších kamer. Chci si dát kameru ale hlavně dozadu.. vepředu si to snad tak nějak dokážu ohlídat, ale dění vzadu se těžko ovlivňuje… i když…i když.. v autě od doby co jsem posunul zadní kameru pěkně doprostřed skla, tak, že je dobře vidět, se mi zdá situace mnohem lepší a na kufr se lepí už jenom ti, co vážně špatně vidí anebo jsou skutečně nepříčetní.. ;-)

  3. Jezdil jsem s kamerou JVC , ta měla výdrž nad 2 hodiny a navíc náhradní akumulátorek a nepotřebovala pouzdro (taky jsem s ní plaval v moři) , ale stejně s tím byla jen průda nenechat to na kole, pracovat se záznamem atd … ale chápu může to být dobrý jako důkaz, u nás…

    Opatrně s tím v Rakousku tak mě kvůli téhle kameře na kole před několika lety prudila v Melku policie, prý to nesmí být přiděláno na kole, ale jen na těle ( přilbě) a rovnou mi řekli, že případný záznam by mi nebyl k ničemu, lépe řečeno nebyl by připuštěn do řízení…. a na konci mi řekli, že jsou hodný na turisty a že „při kontrole mé kamery na řidítkách zjistili, že v ní nemám kartu “ :) ( stěžovala si na mou kameru nějaká osoba ze zahrádky restaurace protože jsem blb vzal kolo a natáčel se napřed s pohledem na Klášter a pak si s kolem udělal 360 paronama náměstí…

  4. Chybí mi kamera, která by záznam (asymetricky) šifrovala, abych se pak mohl sám rozhodnout, jestli ho použiju, nebo ne.

    Brahma:
    > Přední světlo, nutné nabít po každém použití.

    Pokud jezdíš pod veřejným osvětlením, bohatě stačí světlo co má tak 0.5 W, a i na mikrotužkovky tak vydrží mnoho hodin.

  5. Jenda, takových kamer je na trhu mrak :) Dost často je mají policisté… musíš se ale dívat na osobní mobilní kamery ne na sportovní/outdoor, mívají navíc neuvěřitelnou výdrž

  6. @Brahma: Mám výkonné světlo s li-ion akumulátorem, ale stále malé (jeden článek 18650), a tento týden přes 150 km na jedno nabití… ve městě stačí nejnižší intenzita, kde není veřejné osvětlení, jezdím na prostřední… ve špatném počasí a terénní úseky na nejvyšší.

  7. Měl jsem nabíjecí světlo za 600, sundaval jsem ho, pak jsem zjistil, ze to není nutné a pak mi ho ukradli. Ještě tachometr a pak ještě kamera? Pro jistotu sundat i zadní světlo.

    No na každý zastávce se mi to nechce odstrojovat. Ta kradez světla proběhla asi během 5-10 min. Je možné, ze jsem ho nechal svítit, ale to se někdy stává…

    Na druhou stranu jsem měl par nedani přednosti a predjeti takové, ze jsem viděl shora na přímo na kapotu a levá noha strejchla o naraznik, otázka je, jestli by ta kamera (kromě vyloženě nehody a YT) něčemu pomohla. Zjistíme, jak dopadne to vyšetřování?

  8. Na je fóru sem četl zkušenost člověka, co poslal policajtům video záznam nebezpečně těsného předjetí, předvolali si ho k podání vysvětlení. Při setkání se pak příslušník vyjadřoval negativně vůči cyklistům ve smyslu že pořád něco porušují a v podstatě to zametl s tím, že bezpečná vzdálenost v zákoně uvedena není, je subjektivní a nějaké judikáty a znalecké posudky ho nezajímají.

    Posílal i jiné záznamy a na ty policie vůbec nereagovalo. Takže to skutečně možná má nějaký smysl pokud dojde k nehodě, prasení kdy se nic stalo snad ani nemá smysl hlásit.

    Každopádně dívat se po osobních/policejních kamerách (v angličtině body camera) je dobrý tip, kolem 6000 Kč se dá koupit model co dokáže nahrávat full hd více než 10 h.

  9. 6000? Doufal jsem, ze za takovou cenu bych dneska oblepil kamerama cely kolo :). Idealne bych rád měl na kole jednu baterii (kromě záložní blikacky), která by napajela všechno i tu kameru, abych nic nemusel sundavat.

    Jinak dik za tu zkušenost. Původně jsem myslel, ze si predvolali toho řidiče :D, takže to snad ani neposilat. Ale v případě nehody, to člověk neví no.

  10. Mus zase rozumně šifrované levně jistě ne :)

    Jenda má tuším obavu, že kdyby náhodou natočil něco, co by mu přitížilo a dalšímu účastníkovi provozu ulehčilo, že by to někdo mohl použít :)

    Nu ano jistě kamery za pár korun jsou, ale je to čistě spotřebák ve smyslu výdrž nic moc a potřebují ochranný obal.

    Už jsem psal výše, měl jsem JVC a ta kolem sebe nepotřebovala plexisklovou rakvičku, prostě se s tím mohlo napochodovat do moře a zaplavat si do 2-3 metrů hloubky a pak se to , podotýkám dle návodu, vymáchalo ve sladké vodě, aby se kolem čudlíků a dvířek neusadila sůl. Fungovala léta skvěle, a dodnes s ní náš mladej občas točí , ale nebyla za pár korun vydržela točit max 2 hodiny a řekněme 15-20 minut… JVC GC-XA1 ale už to není ve výrobě…

  11. Tak dají se koupit i za polovičku, ale pak už něco chybí. Ono slušný čip, slušná optika, stabilizace, vodě-odolnost, baterka aby to vydrželo celý den prostě něco něco stojí, to ani Číňan nevyrobí za pár šušňů.

    A co sem tak koukal na ukázky na YT, tak vzhledem k širokému úhlu záběru i ve FullHD musí být auto dost blízko aby se mu dala přečíst značka.

    Dobrý akční kamery taky nejsou levnější.

  12. Tonda: Se mnou jednali na PČR v Kongresové zcela korektně.

    Teď jsem tedy dostal vyrozumění, že odloženo, protože nebyli schopni prokázat, kdo auto řídil, takže budu muset vymyslet, co s tím dál. Asi to pojmu jako „cyklisto, postarej se sám“ a začnu po magistrále jezdit s tou žížalou.

  13. @ Filler
    – to mi přijde nějaké divné, dlouho již platí legislativa, kdy v případě, že nelze prokázat, kdo vůz řídil, nese vinu majitel vozu. Z praxe vím, že pokud se jedná o firemní vozidlo, tak tam by to mělo být dohledatelné vždy kvůli povinné knize jízd, pokud ji firma nemá a kort v případě nehody, jsou za to nemalé pokuty a v případě soukromníka ten, na koho je auto hlášené. Tohle policie neřešila?

  14. Ne, toto platí pouze ve velmi specifických případech (porušení pravidel bylo zjištěno prostřednictvím automatizovaného technického prostředku používaného bez obsluhy při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích nebo se jedná o neoprávněné zastavení nebo stání), a dokonce když dojde k nehodě, tak to explicitně neplatí. Viz https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361#p125f

  15. @ Jenda
    – všeobecně nedoporučuji používat zákony pro lidi, je tam spousta chyb a i zásadních, sám jsem tam dřív něco hledal a pak s právníkem jsem byl silně vyveden z omylu. Když jsem zjistil, že většina lidí, co to tam píše, jsou joudové jak já, tak jsem pochopil :D
    – jestli to tak je, tak to je zase tedy polozákon na bačkoru. Kamera je přeci automatizovaný technický prostředek :-(

  16. PM … jako že jsou tam chybně uvedena znění konkrétních jednotlivých právních norem? Nebo se ta výhrada týká nějakých tam prezentovaných názorů či právních výkladů?

  17. @MM
    – nejvetsi problem je pry v neaktualnosti (sledovani novel atd je strojove a nepodchyti zpravidla pry vse)¨a ze to neni web pod zastitou zadne renomovane spolecnosti/ statu
    – potom s vyklady, coz je to nehlavnejsi asi pro bezneho obcana, ktery hleda prirovnani ke sve situaci
    – ja osobne se snazim hledat v samotnych pripadech a realnych rozsudcich soudu, ale hledam parkrat za rok a nejsem vubec zbehly, casto nenajdu a jdu za sousedem :D

  18. A je nějaký jiný bezplatný zdroj znění zákonů v aktuálním znění? Dříve to bývalo na portálu veřejné správy portal.gov.cz, ale pak to při redesignu zmizelo a stále to tam není, už je to několik roků.

  19. Ale to je klasická tištěná sbírka, tam nejsou aktuální úplná znění. Když hledám 89/2012 (Občanský zákoník), tak najdu jen původní znění jak zákon vyšel v roce 2012.

  20. @Tonda
    – jo aha, no potom ještě věřím business.center.cz., ale přiznám se, že nevím, kdo to zaštiťuje, to jsem nehledal.
    – bohuzel portál gov odkazuje i na tu aplikaci, tak asi by to tam melo jit nejak dohledat a pokud ne, tak asi bych zkusil online (placenou) knihovnu nekde …

  21. @ Tonda
    – tak mi to nedalo a nasel jsem to aktualni zneni OZ i pres tu aplikaci mvcr, bohuzel pouzivaji google engine a tak nevím, jak to pracuje, ale funguje to

  22. business.center.cz sem používal kdysi, když ještě nebyl portal.gov.cz, ale tam jsou jen vybrané věci, není tam všechno. Patří to pod Internet Info

    Ve sbírce na MV ČR se mi prostě nedaří najít aktuální znění, po zadání čísla předpisu dostanu jen to původní a lovit to někde přes Google není to, jak si představuju, že by to mělo fungovat. Nebo mi něco uniká.

    Platit si někde předplatné pro příležitostné nahlédnutí do zákona určitě nebudu, ale teď koukám, že minimálně některé věci ukáže ASPI i bez peněz.

    Snad státní projekty e-Sbírka a e-Legislativa budou včas, každopádně zrušení zákonů z portal.gov.cz je docela fail.

  23. S neaktuálností paragrafových znění jsem se na „lidech“ nesetkal, byť je samozřejmě možné, že k tomu někdy dojít může. Záštita zrovna našeho státu ..no, bez té se obejdu, když půjdeme do důsledku, tak směrodatné je stejně vždy jen a pouze znění ve Sbírce.

    Bez výkladů se obejdu, protože pokud by se nejednalo o oficiální komentář ke znění zákona, tak se jedná o zcela nezávaznou záležitost, se kterou mne při jakémkoli sporu každý pošle někam.

    Jinak samozřejmě plně souhlasím s tím, že by měl existovat veřejný portál, který by byl jak uživatelsky komfortní, tak by znění právních norem na něm bylo stejně závazné, jako je tomu ve Sbírce.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Inspirace z vídeňské periferie 5

Vídeň je městem, které stále inspiruje. V dokončení sbírky postřehů z letošní návštěvy využiji toho,..více

Inspirace z vídeňského centra 3

Vídeň je městem, které stále inspiruje – i při desáté návštěvě tam narazíte na něco,..více

Soutěž Do práce na kole startuje již podeváté 7

Spolek Auto*Mat (PNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) pořádá v květnu již devátý ročník..více

KOLárna: budoucnost parkování u železničních stanic 8

Pod názvem KOLárna se skrývá nový koncept magistrátu na zřízení bezpečnějších úschoven kol při stanicích vlaku..více

Ochutnávka z For Bikes 17

Přinášíme vám krátkou ochutnávku z veletrhu For Bikes v podobě vybraných fotografií. Veletrh pokračuje v..více

Reportáž z obhlídky městských stojanů 7

18. 03. - Pavel Mašek - Inspirace
Při čtení příspěvku o Mapathonu jsem se proklikal až na historický článek o městských stojanech..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru