Slasti zimního cyklisty

Publikováno: 07. ledna. 2019, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Publikováno: 07. ledna. 2019, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

Zimní sezóna se v Praze vlivem kombinace tepelného ostrova a postupující klimatické změny mění dlouhodobě spíše v sezónu podzimní. I tak je ale stále zaručené, že se alespoň nakrátko objeví týden či dva, ve kterých napadne – a drží – i ty pověstné tři centimetry sněhu. Celoroční dopravní cyklista si ovšem v práci nevezme „sněhové prázdniny“ a vyráží tak na kole sníh nesníh, protože ví, že jediné počasí, které činí Prahu na kole nesjízdnou, je námraza.


Sníh přináší do ulic spoustu změn. Na vedlejších ulicích je příjemné užít si nečekaného ticha, způsobeného kombinací tlumícího efektu sněhu, a skutečnosti, že přeměna auta v sáně je jediným zaručeným prostředkem dopravního zklidnění i u motoristů, kteří třicítky ignorují a retardéry skáčou. Než vysvitne slunce, zaručí sněhová pokrývka daleko více světla v parku, což je také příjemné. A konečně, teprve z kola si vychutnáte tu pravou zimní atmosféru, když před vyjetím ze sídliště minete postupně pět řidičů škrábajících led z oken svého vozu. I na hlavní ulici je o něco klidněji, protože čerstvá sněhová nadílka zažene sváteční řidiče do metra a motorizované milovníky sněhu na dovolenou do hor.

Samozřejmě, sněhová nadílka nepřináší jen potěšení. Kupříkladu jste asi právě přišli o cyklopruhy, které v Praze stále nejsou předmětem zimní údržby. Nezbývá pak než přesunout se do intimnějšího kontaktu s auty, což nemusí být vždy příjemné. Sníh také pozřel pravý okraj vozovky, tak praktický pro předjíždění kolon. Technika vaší jízdy se tedy musí stát o něco asertivnější. Řidiči vám ale napomůžou, protože cyklista, který vyrazí do čerstvě zasněžené Prahy, si žádá respekt. Pravda, u některých motoristů vyvolá spíš zděšení, ale myšlenka, že „ten blázen by byl schopen čehokoliv“ vám potřebný čtvrtmetr navíc od většiny předjíždějících aut nakonec taky přidá.

Největší utrpení, kvůli kterému v zasněženém městě bude trpět každý srdcař, je škoda, kterou zima způsobuje vašemu kolu. Trpí převody, trpí brzdy. Střídavá zimní údržba ulic zpravidla znamená, že máte polovinu cesty po mokrém asfaltu, čtvrtinu cesty po krásných zasněžených cestách a čtvrtinu vedlejšími ulicemi s břečkou, na které následně v parku nafoukaný sníh nádherně drží.  Máte-li véčka, tak víte, že pár zkratek parkem z nich udělá neúčinné přívěsky, pod krustou přezmrzlé solanky takřka nenalezitelné. Zkrátka, vaše kolo trpí a vy kvůli tomu trpíte s ním, nepřešli-li jste tedy včas na „zimáka,“ kterému je kruté zacházení dáno osudem.

A po příjezdu pak chudáka kolo podkládáte hadry, mažete olejíčkem rachitický řetěz a uvažujete o tom, že si na auty uklouzaný ledovec v přilehlé uličce pořídíte pláště s  hřeby, jenom vědět, jestli budou arktické teploty panovat ještě alespoň týden, aby se to vyplatilo.

Stejně ale druhý den vyjedete, dorazíte do práce příjemně omrzlí a nad horkou kávou si užíváte nevyřčené otázky kolegů. Přijel i dneska na kole? Jo, přijel. Což zahřeje víc, než to kafe v hrnku před vámi.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

josuk 7. 1. 2019, 10:03

skoro poeticky napsaný článek ;-)

prakticky jen, že celokryt řetězu, kde vrstva vazelíny umožňuje kontrolu řetězu (prakticky jen napnutí) cca jednou ročně, převodovka a torpédo velmi zvyšují odolnost choulostivých funkcí bicyklu popsaným podmínkám.

vlákno 7. 1. 2019, 12:53

Mně ty véčka brzdí i v břečce, jen to občas trochu píská. Mám takové ty výměnné špalky. Budoucnost převodů vidím takto (řemen a převodovka ve středu): https://www.vannicholas.com/touring-bikes/deveron nicméně zatím je to na pojíždění po městě cenově naprostý overkill, pro cesty do 3 km si vystačím se starým trekem, jezdí skvěle a je skoro zadarmo, občas vyměním řetěz nebo kazetu, 1 ročně servis. Nejdůležitější jsou v Praze pláště, balón aspoň 2" musí být, ale měl by mít trochu nějaký vzorek, aby neklouzal. A hřebíky mám připravené v záloze :).

VencaM 7. 1. 2019, 15:10

Za sebe mohu říci, že největší problém jsou pro mě špičaté kamínky na posypaných cestách - především na cyklostezkách a chodnících (s dovolenou jízdou cyklistů). Příprava na zimu u mě většinou zahrnuje nákup nových plášťů. Cestu pak volím i podle toho, abych se takovým místům vyhnul. Třeba jízdou po silnici i v době, kdy žádný sníh na cyklostezkách a v parcích ještě/už není, ale posypánu už tam je.
V.

vlákno 7. 1. 2019, 16:06

VencaM: Pro zajímavost, na jakých pláštích jezdíš? Pro mě se tím potvrzuje, že to nejdůležitější na kole je vhodný plášť. S kamínky nemám problém, defekty neznám, několik let jezdím skoro denně na pořád stejném plášti, vzorek se skoro neojíždí (Big Ben).

Lei 7. 1. 2019, 20:36

Jo, Big Beny jsou znamenité, stejně jako Big Apply, které jsem měl předtím- vydržely pět let (kolem 20 tis. km).

Mně v zimě nejvíc vadí, když se mi lepí sníh do blatníků - pak skoro nemůžu jet. Když je čerstvá kaše, začal jsem nevyjíždět, ale to je pár dní v roce.

Jinak jezdím pořád, i když ledu se bojím čím dál víc.

Neo Moucha 7. 1. 2019, 22:37

Stále ještě ojíždím pláště, co byly ke kolu (náhrada za ukradené), a už se těším, až zase tento nebo příští týden přezbrojím na bezduše, protože pátý defekt na posypu cyklostezky (A2) je vážně na palici... Psal jsem už i stížnost (v prosinci), zatím se mi jen omlouvají, že se jim odpodvědné pracoviště nevyjádřilo :) Každopádně jsem byl rád, když jsem dnes brzy ráno potkal partu zametající ten ostrý sajrajt. Kéž by ale pracovali rychleji a bylo to uklizené celé - mám pocit, že pracují jen ráno a pak jim dojde dech (jeden zametá, dva nakládají a třetí tlačí přívěsný vozejk, jestli jsem dobře počítal). Kamínky si schovávám, tedy kamínky, jsou to spíš kamenné střepy, jeden je fakt jak břitva s neuvěřitelně špičatou špičkou... Jo a pumpa na náplavce má uřízlý šlauch :( To jsem si myslel - dofouknu to ruční pumpičkou, aby se dalo jet, a pak to dodělám na náplavce dvěma fouky... :(

VencaM 7. 1. 2019, 23:19

Esku skládačku mám obutou Schwalbe Road cruiser. Přední kolo je v pohodě, ale dostává zabrat zadní, protože na kole s torpédem a slabší přední brzdou to v pražském provozu není ke smyku daleko. Navíc je výrazně víc zatížené.
Plášť kterým jsem teď měnil, mi vydržel asi 2 roky, ale kol mám několik.... hm, takže by se dalo říct rok provozu. To je podle mého soudu dobrý výsledek na to jak mu dávám zabrat.
Dnes jsem musel změnit stroj a jel jsem na Bromptonovi, který jinak přes zimu a solení odpočívá. Plášťě už taky nejsou nejnovější a dost jsem se bál na hlavní cestě ve Stromovce. Je to tam samé kamení, tak jsem to bral po vedlejších pěšinkách.
Zítra na to možná hodím bobek a vyzkouším zase jednou tramvaj. To abych věděl, o co přicházím.

Což mi připomíná, víte, že proti špatnému počasí, píchlému kolu a podobným nepříjemnostem se lze v Praze pojistit? Stojí to jen 10Kč na den a prodávají to v každém okýnku dopravního podniku v metru :)
V.

Brněnský Krokodýl 8. 1. 2019, 08:14

Autor zapomněl ještě na jednu radost sněhového ježdění. V čerstvé nadílce se trekový plášť snadno prořízne sněhem a břečkou až na asfalt, takže kolo neklouže tak jako okolní auta. A tak si můžu jet stejně rychle jako ostatní, občas mě pomalá auta dokonce brzdí. Hlavně se nekoná žádné nebezpečně blízké předjíždění.

Martin S. 8. 1. 2019, 17:06

Nevím, jestli je to klam, ale tuhle zimu vídám na kole v Praze více lidí, než v předchozích zimách. A to i v deštivém, sněživém počasí. Máte podobný pocit, nebo mě zdání klame?

Pavel Mašek 9. 1. 2019, 01:53

@vlákno
- bezpečnost nade vše pláště s hroty jsou fajn, ale není nad to být opravdu srdcař a mít i v zimě to, co máme celý rok, co budeme pořád podporovat, i kdy slunce nevyšlo, co jede nejlépe, a to hladké silniční úzké pláště 622x11c:-). 11 milimetrů zajistí rychlost, adrenalin a super zážitky, když si vás Japonci fotí, jak se zvedáte v zatáčce celý špinavý ze země a jediné, co řešíte, je, jestli jste si neudělal osmu, i když oblečení je v loji a vajíčka v batohu se rozbila :-)

Není to tak dávno, co jsem před Vánoci, kdy klesala teplota pod nulu a já po Praze rozvážel pracovní inzeráty, potkal kurýra jídla v metru a seznámil se s ním. Dobrý pokec a co nás dalo do řeči? Ne jeho elektrokolo a ani moje silniční kolo s blatníky, ale jeho roztržené kalhoty a moje sedřené rameno bundy :D. Oba jsme okusili sílu nepřítele zvaný beton...

@ vencam
- kamínky na posyp chodníku jsou pro silničáře smrt, do pláště se to zapíchne raz dva. A je to po celé komunikaci a při okrajích nejvíce. Bohužel se mi nedaří sehnat právníka, pač bych chtěl jednu zimu opravdu každé propíchnuté kolo chtít uhradit správce silnici, protože to sype špatným kamením. Spousta právníků mi říká, že kdybych byl trpělivý, tak to nakonec za deset let vyhraju, ale kdo to má do té doby platit...
- jezdíš v zimě na opravdu té staré esce? co před 40 lety byla hitparáda? neznám více pohodlné městské kolo než toto. pořád dělají kopie, ale nikdo podle mne nevymyslí pohodlnější městské kolo, než bylo toto
- jak se jmenuje pojistovna, co to prodava? marodim a nemohu se tam jit podivat

@ neo moucha
- rád bych nějak víc spojil síly v tomto, možná přes cyklisty sobě? hromadnou výzvu, pořádně si to dokumentovat.... bohužel i přes dvě urgence na tomto webu mi nejde se zaregistrovat, bohužel to tam spravuje bůh ví kdo...

@brněnský krokodýl
- 1) vítej v pražském magazínu, i když Brno, je nás málo a musíme držet spolu
- 2) máš pravdu, dost často břečku prořízneš, ale spoléhej na to jak já, kdy jsem vyjel po západu slunce v domnění, jak to profrčím, ale byl z toho led, vyskočil jsem na tam jak na trampolíně a kdyby už nebyl Bean, mohl jsem mít svůj vlastní trade mark

@martin s
- nejsi Martin z Jižáku?neznáme se z basketu?
- já vídám každý rok nárůst cyklistů jezdících po Praze nejen v zimě, letos jsem hodně doma, tak sleduji jen v mém okolí a mohu soudit, že nárůst je veliký. U nás hlavně do OC Chodov jezdí hodně lidí nakupovat na kole a jsou tam kola dost čast stejná, takže pravidelní jezdci...

Martin S. 9. 1. 2019, 13:29

@Pavel Mašek – neznáme, ačkoliv bydlím poblíž Jižáku. U OC Chodov se také pohybuji a je to znát, i v 1 °C vývají stojany celkem slušně „obalené".

Neo Moucha 10. 1. 2019, 08:12

@Martin S. & spol.
Ano, také potvrzuji nárůst zimních/celoročních cyklistů, potvrzeno i v jednom servisu.
@Pavel Mašek
Cyklisté sobě byl na registraci snad automat, nebo ne? Teď nevím. S těmi právníky na 10 let, to je divná zábava, mně by úplně stačilo, kdyby to svinstvo přestali sypat aspoň na cyklostezky, na silnicích se to ojede a více méně zmizí kraji, takže se v zimě držím víc v prostředku.
@všichni
Dnes ráno to byla u nás potmě bílá paráda, tady ve městě je jen mokro...

VencaM 12. 1. 2019, 18:33

->Pavel Mašek
Pojištění prodává dopravní podnik a říká se mu tramvajenka. Když na to přijde, můžu vyrazit bez bicyklu tramvají. Nebo se za těch 10Kč za den svezu ze Strašnické na Želivského.
Esku mám původní, koupenou za pár šupů v garáži na vsi. Ale pro větší použitelnost na cesty po Praze jsem jí dodělal 3 rychlostní nábojovou přehazovačku a žárovková světla napájím powerbanknou. Kolo s USB konektorem jen tak někdo nemá :)
V.

Pavel Mašek 12. 1. 2019, 19:23

@ VencaM
- jsem to nepochopil s tou tramvajenkou
- je možné někde získat fotky Vašeho kola? Fakt by mě ta úprava zajímala. Já plánuji po matce upravit starou esku na měšťáka - navařit tam nějaká oka na u-lock, možná i vymyslet nějaký převod...

újezďák 13. 1. 2019, 12:13

Venca M , přesně roční kupon je doslova za pár peněz a je to jistota že s dojedu domů
Za ty roky, co jezdím po Praze na kole jsem stejně koupi kuponu nikdy nevynechal:) nejenom kvůli tomu, že je to dobrá pojistka pro počasí , ale i kvůli tomu, že stejně pak přes den popojíždím MHD .

Pražský roční kupon je teď až šíleně levný a divím se, že někdo při takové ceně má vůbec potřebu jezdit na černo :)

Lei 13. 1. 2019, 20:39

Taky jsem si ho nakonec koupil. Ale pár let jsem byl bez něho. Kdyby šlo jen o mě, asi by se to ještě vyplatilo i tak, jenže člověk někam jezdívá s rodinou, někam veze děti, popř. je tu a tam až moc nachcípaný, může chtít jet i na koncert apod., a to pak zas tak levné není, po těch jednotlivých jízdenkách.

A ano, kupón je směšně levný - a je stejně absurdní, že někdo jezdí autem po Praze i přes to, a přestože je to opravdu jedna z nejlepších MHD.

újezďák 13. 1. 2019, 21:20

Lei souhlas , kultura ve městě je v některých případech s kolem večer neřešitelná, Národní divadlo, Opera nebo pořádná pařba se pak kolem nedají ošetřit, když má člověk 20 -30 km domů a autem je to opruz....

josuk 14. 1. 2019, 08:31

..také jsem si teď roční kupon pořídil, od doby jak jde nahrát na platební kartu a musím tedy upřímně napsat, že to nyní mojí cyklodopravu pěkně moří! ;-) Ještě loni jsem jel z roztyl na vltavskou na otočku v zimě a ve tmě na kole, jen kvůli ušetřeným 32kč... ;-) s čímž je po pořízení roční jízdenky konec..
(pokud mám, nebo chci, jet autem, tak jedu tam motivace lítačkou imho aspoň u mně nemá vliv)

VencaM 14. 1. 2019, 09:36

Nad cenou jízdného v MHD jsem přemýšlel nedávno v adventním Salzburku. S trochou nadsázky tam v prosinci jezdí víc lidí na kole, než u nás v létě. Je to velká nadsázka, ale podobnou zkušenost mám i z Hamburku, Lübecku nebo jiných měst v Rakousku a Německu, kam si o adventu jezdím odpočinout.
Sice je tam jiná kupní síla, ale cena jízdenky je i tak vyšší, než v Praze. Pokud vím, tak předplatné jízdné je v Praze nízké i na poměry v ČR, takže se nedivím jiným městům, kde jezdí víc lidí na kole.
Samozřejmě to není jediná věc, která má na počet cyklistů v hnusném počasí a v zimě vliv.

->Pavel Mašek
Fotku nemám, ale je to Shimano Nexus 3 a občas to prodávají i vypletené jako set na přestavbu Esky. Já si práci dělal sám a tu otáčecí rukojeť na pravou ruku jsem nahradil řadícími páčkami na levé straně. Koupil jsem nějaký set a nechal jsem si jen ty na levou ruku, které původně byly na 3tác nějakého horského kola.
V.

Jan Herda 14. 1. 2019, 09:44

Domnívám se že plno lidí jezdí do Prahy autem ze satelitů kde není tak dobré spojení + cestou někoho naberou nebo pak ještě přejíždí po práci apod. Do toho mraky služebáků.
Nicméně znám i lidi co 3-6km jezdí denně autem a lítačku nemají neb prostě pohodlí - zaparkují před prací na vyhrazeném parkovišti firmy a do autobusu jen v největší nouzi.
I mně se zdá kupon směšně levný, teď jsou víceméně vždy jízdenky PID pro jednotlivou jízdu levnější než si kupovat lístek ČD bez in-karty a vzhledem k časové působnosti PID lístky jasně vedou!
K aktuálnímu počasí bych řekl jen to, že do práce nejezdím vůbec neb to mám daleko a v takovém psím počasí si nechám zajít chuť a šetřím materiál i mentální síly na to, až bude hezky :-)

Pavel Mašek 14. 1. 2019, 11:42

@ Venca M
- jo v náboji to je, tak to je dobrá vychytávka, koukal jsem na web a není to ani tak drahé. Celkem dobrá inspirace. Děkuji

Čumbulák 16. 1. 2019, 10:52

Pláště používám Schwalbe Marathon (Green Guard). Jelikož mají dle testů na bicyclerollingresistance.com (sekce touring) nízkej valivej odpor obávám se, že budou mít zároveň slabou přilnavost (grip). Co myslíte?

Pavel Mašek 16. 1. 2019, 14:30

@ Čumbulák
- přilnavost záleží na mnoha faktorech, valivej odpor je daný hlavně vzorkem, takže když budete mít např. pláště do měkkého povrchu - tzv. bagry, tak ty mají větší odpor, než hladké pláště měkké. Také záleží, na jakém povrchu jedete, já mám na své silničce například vyzkoušeno, že když jedu na svých pláštích po hrubém povrchu, je náročnější tempo držet, ale paradoxně to do zatáčky klouže víc, než na hladkém povrchu. Mám dost tvrdou gumu a foukám to na hodně, tak je možné, že po hranách kamínků na hrubém povrchu to sklouzavá, zatímco když se to dotýká větší plochou, kluznost je menší. Což mi zase nedává smysl, pač např. zimní pneumatiky na auto jsou užší, aby přilnavost byla právě větší díky vyššímu tlaku na plochu...

Jan Herda 16. 1. 2019, 14:59

Grip plášťů závisí hlavně na směsi - čím měkčí tím obvykle lepší, za cenou nízké výdrže, na silniční kola se dělají i speciálně směsi do mokra nebo rozdílné pláště dopředu a dozadu. Nicméně na ledovce nezachrání nic, leda hřeby a zatáčet na mokrých kostkách taky vždy opatrně, s tím člověk nenadělá nic.
Marathon má nízký valivý odpor díky tomu, že nemá vzorek a testuje se na asfaltu (domnívám se), měl jsem model Racer, nicméně kámoš zhýčkaný lepším obutím je zahodil že jsou tvrdé, mají moc gumy na běhounu, drncají a nejedou ...
Dnes jsem po dlouhé době zase jel do práce - vítr zpomalil na hodině skoro o 10minut :-( pak mezi domy už to celkem jde, ale vyfoukané planiny jsou peklo. Stav okresek na Praze východ dost bída, tahle zima bude nejspíš velmi drahá a pokud bude dál pokračovat období solíme, chvíli sníh, chvíli déšť, tak nechci vidět jaro ...

Milan 17. 1. 2019, 01:24

Ad pneumatiky a přilnavost
To je o více faktorech. Marathony perfektně jedou na tvrdém povrchu a kupodivu mi dobře drží i na mokrém skloněném žulovém obrubníku. Na měkkém povrchu jsou tragédie, kloužou. Led problém.

Zimní Marathony s hřeby mají měkčí směs a strukturovanější dezén. Na měkkém terénu a mokru mnohem lépe drží. Hřeby jsou skvělé, ale nejsou zázrak. Jak se to rozskáče na roletě, je problém. Když se to umocní náklonem, je to choulostivé. Od hráze hostivařské přehrady k ulici U Břehu je to na ledu a sněholedu na hraně.

Kvalitní MTB pláště mají na asfaltu odpor, v měkkém terénu jsou skvělé, ale na mokrém skloněném žulovém obrubníku vždy sklouznu. Podle mne mají malou plochu dotyku, jak je dezén hodně členitý. A to porovnávám 2,3 palce MTB vs. 1,75 nebo 1,6 palce (Marathon, Maxxis Overdrive). Ani šířka, ani poloviční tlak je od sklouznutí nezachrání.

Lítačka
Mohu jet do práce lesoparkem a v práci máme vlak, který je oproti MHD rychlejší, a taky mám Inkartu, takže mne centrum vlakem vyjde skoro na polovic oproti jednotlivým jízdenkám PID. MHD proto používám sporadicky a tramvajenka se mi nevyplatí ani zdaleka.

Auto po Praze
Problém je s parkováním. Na druhou stranu pracovní cesty jsou autem často efektivnější, není-li to do centra. Jednak kultura cestování, ale taky lze ledacos převézt a v době pracovních schůzek není dopravní špička (hustota provozu aut i intervaly MHD). Pokud to nejde autem, jedu na kole nebo tlačím na elektronickou komunikaci na dálku. Zítra pošlu k šípku PSSZ, protože se u nich nedá zaparkovat a mzdy za několik let zpátky nepovleču na kontrolu MHD. 6-8 velkých šanonů je MHD mimo realitu. Jestli jim to vadí, tak ať přijedou oni k nám. U nás parkovací zóna naštěstí ještě není a oni žádné šanony nepovlečou. Předpokládám ale, že se na elektronickém provedení dohodneme.

Milan 17. 1. 2019, 01:32

Posyp ostrými kamínky
Tohle je opravdu pro zlost. Marathony naštěstí zatím drží, ale na Maxxis Overdrive mám defekt co chvíli. Snažím se to objíždět, ale všude to nejde. Pochybuji, že to půjde řešit přes právníky. Nejde o ty duše, lepení a v konečném důsledku o zničené pláště. Nejhorší je na tom čas strávený opravami. Moc rád bych jim ho přeúčtoval, aby jim to konečně došlo a přestali nám škodit.

DJ 18. 1. 2019, 01:49

@Pavel Mašek: troufám si tvrdit, že ne, vzorek to hlavní není. Podívejte se na toto srovnání až na směs identických gum:
https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/compare/schwalbe-hans-dampf-pacestar-2017-vs-schwalbe-hans-dampf-trailstar-2017
a srovnejte si to s hodnotami trekových:
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews
– dovolil bych si to zobecnit tak, že MTB guma z trekové směsi pojede zhruba podobně jako trekový plášť, pokud od směsi chcete přilnavost na s**kách, půjde do háje jízdní odpor. Vlastně potvrzuju

@Jan Herda: výše odkazovaný web má všechny testy s jednotnou metodikou: testovací ocelový válec, zátěž 42.5 kg a výkon potřebný na udržení otáček při několika tlacích. Jinak ohledně Marathonů je tam srovnávací test, vychází z něj, že 32mm Marathon je úplně jiná guma než ty širší: https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/schwalbe-marathon-32-37-40-47

Jinak osobní zkušenost s Marathonem 47-622 je, že to vydrží fakt hodně, zatím mi gumou nic neprolezlo, vypadají pořád jako nový a to mají už za sebou jednu sezonu. Potvrzuju nepřilnavost na blátě, ???? uklouzanost na mokrém asfaltě a že to na rovném frčí. Na hrbolatém to při příslušně malém nižším tlaku taky začne nerovnosti mazat, ale v Brně si můžu dovolit tlak větší, zdejší hrbolaté úseky jsou tak na pár desítek sekund, narozdíl od vašich rozlehlých udusaných suťových polí.

Jinak na Marathonu Winter na ledě je potřeba si dávat pozor na smyk - jak guma popojede, první hroty udělají drážky, do kterých zapadnou další hroty, které aleuž nemohou mít grip.;

újezďák 18. 1. 2019, 14:30

byl zmíněn tlak, hodně lidí jezdí po městě na moc natlakovaných pláštích aby byli rychlejší a pak se diví defektům, dost lidí to neví, ale jejich našlapané pláště ostrému předmětu někdy " neuhnou a rovnou se prorazí"

Jan Herda 18. 1. 2019, 19:22

Ad test - Marathon a laboratorní test odporu oproti hladkému cosi, to bohužel úplně neplatí na hrbatém asfaltu, kostkách, udusané šotolině apod. Pořádné kevlarové silniční 28mm jedou radikálně líp, váží do 300g, gumy na běhounu je sotva 2mm a na asfaltu nedefektím, max o střep nebo vyloženě ostrý kamínek cca co 5000km.
To, že neodolá ani crossový plášť nebo plášť horského kola svědčí o tom, čím se stezky sypou (případně rozbité sklo na trase atd) a to si já osobně nechám zajít chuť a jezdím prostě jen po silnici pokud jsou povětrnostní podmínky jinak radši MHD. Teď potmě za vlhka ani člověk pořádně nevidí co přejede ...
Tlak obecně - nízký tlak = riziko "cvaknutí duše", kor na úzkém plášti a při vyšší váze jezdce. Nižší tlak líp hladí nerovnosti, lepší grip, ale zase se nesmí jít moc nízko aby se plášť "žvejkal". Pro mě to znamená min 5,5atm do 25mm a cca 3,5 do 35mm.

Pavel Mašek 19. 1. 2019, 12:46

@ DJ
- já mluvím o osobní zkušenosti, kterou nemám podloženou tvrdými daty, o mém pocítu. Testování na válcích je dobré, nicméně osobně stejně jako výpočet spotřeby u auta nemám rád of. hodnoty, protože jsou teoretické a v reálu nedosažitelné. Beru to spíše jako vodítko, pač ideální podmínky jako při testech v terénu neexistují.

@ Jan Herda
- správně, já na svých 13 a 11mm pláštích jsem v Praze ztracený, pokud nemám natlakováno na "max". Pokud však jedu na mtb do Prahy, což je už spíše při přejezdu na výlet, tak naopak mám silně podhuštěno, je to z důvodu zejména přilnavosti v kopcích - ano, bere to hodně síly, ale když je povrch písčitý nebo mokrý, sakra to pomáhá proti skluzu. No a na kostkách, kterých je v centru taky dostatek, se to hodně vyplatí pro pohodlí.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5